Ga eens kijken naar PIC of AVR, ze zijn vergelijkbaar (beide worden verheerlijkt door degenen die ze gebruiken, ik gebruik zelf PIC's maar ik ben eerlijk genoeg te zeggen dat ze even goed zijn).
Veel gebruiksgemak win/verlies je met de gebruikte compiler, en hoe goed je ermee omgaat. Zelf gebruik ik mikroBasic van
mikroelektronica, hun compilers werken voor PIC's en AVR's, Pascal, C en Basic, ze hebben prachtige development printjes, en zijn betaalbaar (evaluatiebordje + compiler voor 150€ ofzo). Tot 2K code zijn ze trouwens gratis, voor de meeste projectjes kan je dus de gratis versie gebruiken.
Hun forum is overigens erg levendig, altijd snelle hulp, er zit veel kennis, en de ontwikkeling gaat vlot (het wordt steeds gemakkelijker om erg compacte code te schrijven), er zijn veel library's (zelfs zigbee is gepland, terwijl die standaard niet eens af is (ik doe er mijn eindwerk volgend jaar over)).
Het is trouwens aan te raden je eens door de ASM code van de door jou gekozen µP te ploeteren, als je programmeert met hoe je het zou doen in ASM in je achterhoofd kan je veel compacter (en dus sneller) schrijven.
@kluyse: hij vind 1 seconde iets te traag, en dan ga je em een FPGA aanraden

. Waarom niet meteen de core processor van in de nieuwe play station, die is ook extreme overkill en moeilijk...
Ik denk dat FPGA niet voor niets redelijk afwezig is in het hobbyplatform, het is wel heel snel en krachtig (je beschrijft logica, alles gebeurt parallel en razendsnel, het is helemaal niet te vergelijken met µP, het is te vergelijken met AND OR NOT pootjes aan elkaar knopen om wat je wil te bekomen (das doet de compiler gelukkig voor je)), maar tis moeilijk, duur, niet zo gemakkelijk aan te komen,...
[
Voor 24% gewijzigd door
naftebakje op 02-06-2006 21:38
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.