Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TINI , sneller alternatief

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb weer een beetje zin om te prutsen met electronica en zoek iets a la TINI alleen dan wat sneller. Die dingen gebruikten we toen op school maar daar zat soms wel 1+ sec. delay in. Heeft iemand een suggestie? Ik wil wel op een hoger niveau kunnen programmeren als het even kan (zoals bij de TINI).
Alvast bedankt!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Geef eens wat meer info aub? Niet iedereen hier weet wat tini is, hoe je het programmeert, of het eetbaar is of welke kleur het heeft.

Verder kan je de meeste microcontrollers wel in een wat hogere programmeertaal proggen. Pak bijvoorbeeld de AVR-serie, die kan je iig al in C en Basic programmeren. Check de EL FAQ als je meer wilt weten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40
De huidige TINI's zijn al weer n stuk sneller dan de oudere modellen voor zover ik weet.
Gebruik je de TINI's met java?
Zelf ben ik nu bezig met een Ethernut 1.3G http://www.ethernut.de en draai daar in C geschreven software op. De snelheid valt me in ieder geval niet tegen, en dat terwijl de 1.3G toch ook niet de snelste is.

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Topicstarter
Ja we gebruikten toen Java erop, misschien dat die VM de bottleneck was. Zal jullie suggesties eens checken, bedankt.

Verwijderd

tini tiny?

Verwijderd

Topicstarter
Jep inderdaad. Dit is het soort bordje wat we gebruikten:

http://www.junun.org/TINI/

Programmeerbaar in Java en stuurt IButton onderdelen aan of leest ze uit, zoals schakelaars, temp. sensors etc. Beetje kind kan de was doen bordje :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TINI kan veel meer dan dat hoor. Wij hebben toevallig ook een projectje met een tini bordje achter de rug. ok wij gebruikten het Onewire gedeelte ook maar tini staat niet gelijk aan onewire.
IButton en andere apparaten zoals sensors, switchjes communiceren via het onewire protocol

Er bestaan voorbeelden van adaptors voor van usb -> onewire te gaan ed. gewoon voor de pc dus.

Tini wordt vooral gebruikt in netwerken etc. als webserver ed. Dit was ook ons project: lees de windrichting uit via onewire en geef dit door via een serverprogje op het tini bordje. Dan moesten we met verschillende platformen connectie maken met het serverprog op het tinibordje.

Maar dit terzijde, wat wil je maken? Misschien dat het met een Atmel of Pic micro ook wel lukt?

Als je echt moeite wil doen, kan je misschien eerst een TINI nabootsen/verbeteren op een FPGA/CPLD en dan zelf software schrijven hiervoor. :D :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 02-06-2006 18:57 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ga eens kijken naar PIC of AVR, ze zijn vergelijkbaar (beide worden verheerlijkt door degenen die ze gebruiken, ik gebruik zelf PIC's maar ik ben eerlijk genoeg te zeggen dat ze even goed zijn).

Veel gebruiksgemak win/verlies je met de gebruikte compiler, en hoe goed je ermee omgaat. Zelf gebruik ik mikroBasic van mikroelektronica, hun compilers werken voor PIC's en AVR's, Pascal, C en Basic, ze hebben prachtige development printjes, en zijn betaalbaar (evaluatiebordje + compiler voor 150€ ofzo). Tot 2K code zijn ze trouwens gratis, voor de meeste projectjes kan je dus de gratis versie gebruiken.
Hun forum is overigens erg levendig, altijd snelle hulp, er zit veel kennis, en de ontwikkeling gaat vlot (het wordt steeds gemakkelijker om erg compacte code te schrijven), er zijn veel library's (zelfs zigbee is gepland, terwijl die standaard niet eens af is (ik doe er mijn eindwerk volgend jaar over)).

Het is trouwens aan te raden je eens door de ASM code van de door jou gekozen µP te ploeteren, als je programmeert met hoe je het zou doen in ASM in je achterhoofd kan je veel compacter (en dus sneller) schrijven.

@kluyse: hij vind 1 seconde iets te traag, en dan ga je em een FPGA aanraden 8)7 . Waarom niet meteen de core processor van in de nieuwe play station, die is ook extreme overkill en moeilijk...
Ik denk dat FPGA niet voor niets redelijk afwezig is in het hobbyplatform, het is wel heel snel en krachtig (je beschrijft logica, alles gebeurt parallel en razendsnel, het is helemaal niet te vergelijken met µP, het is te vergelijken met AND OR NOT pootjes aan elkaar knopen om wat je wil te bekomen (das doet de compiler gelukkig voor je)), maar tis moeilijk, duur, niet zo gemakkelijk aan te komen,...

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 02-06-2006 21:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:20:
Ja we gebruikten toen Java erop, misschien dat die VM de bottleneck was. Zal jullie suggesties eens checken, bedankt.
Er draait geen VM op :) De java wordt voor zover ik weet omgezet in native code en daarna pas geupload.

De CPU in die TINI doet geloof ik iets van 75 mhz, dus dan moet je wel iets erg bijzonders doen wil je dat ie daar meer dan een seconde mee bezig is.

[ Voor 19% gewijzigd door real-doc op 02-06-2006 22:21 ]

• kluyze
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:37:
[knip]

@kluyse: hij vind 1 seconde iets te traag, en dan ga je em een FPGA aanraden 8)7 . Waarom niet meteen de core processor van in de nieuwe play station, die is ook extreme overkill en moeilijk...
Ik denk dat FPGA niet voor niets redelijk afwezig is in het hobbyplatform, het is wel heel snel en krachtig (je beschrijft logica, alles gebeurt parallel en razendsnel, het is helemaal niet te vergelijken met µP, het is te vergelijken met AND OR NOT pootjes aan elkaar knopen om wat je wil te bekomen (das doet de compiler gelukkig voor je)), maar tis moeilijk, duur, niet zo gemakkelijk aan te komen,...
Haha, ja dat was eerder voor de gein, maar van de andere kant, als het je lukt om een tini na te bootsen op een FPGA en daar java voor schrijft ben je wel DE man >:) Maar het is wat uitgebreid inderdaad. Maar ik dacht ook niet dat iemand die zin serieus zou nemen :P

Als we eens zouden weten wat de TS bedoelt met:
Ik heb weer een beetje zin om te prutsen met electronica
Dan zouden we hem iets degelijks kunnen aanraden. Nu is het ook maar wat koffiedik kijken.

Wilt hij een aantal sensoren uitlezen, dan zou onewire een mooie oplossing zijn. Maar ook met een µC is dit mooi realiseerbaar.

Wilt hij echter zijn resultaten via een webserver online zetten, dan ga je niet toekomen met een µC denk ik zo. Met een tini bordje zou dit wel perfect kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
real-doc schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 22:20:
[...]

Er draait geen VM op :) De java wordt voor zover ik weet omgezet in native code en daarna pas geupload.

De CPU in die TINI doet geloof ik iets van 75 mhz, dus dan moet je wel iets erg bijzonders doen wil je dat ie daar meer dan een seconde mee bezig is.
Ja klopt idd. Al weer ff geleden dat ik ermee gewerkt heb, wat zou dan volgens jou de oorzaak geweest kunnen zijn ? de OneWire onderdelen ?

edit: sorry als ik een beetje vaag ben over waar ik het voor wil gaan gebruiken, dat komt omdat ik het zelf nog niet echt weet. Maar wil teleurstelling voor mij voorkomen, destijd hadden we een pak gemaakt wat aan de hand van waar je geraakt werd in Half-life ging trillen. Erg cool, alleen ja, kwamen de trillingen dus meer dan een seconde te laat, beetje jammer :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 01:15 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 01:11:
[...]

Ja klopt idd. Al weer ff geleden dat ik ermee gewerkt heb, wat zou dan volgens jou de oorzaak geweest kunnen zijn ? de OneWire onderdelen ?

edit: sorry als ik een beetje vaag ben over waar ik het voor wil gaan gebruiken, dat komt omdat ik het zelf nog niet echt weet. Maar wil teleurstelling voor mij voorkomen, destijd hadden we een pak gemaakt wat aan de hand van waar je geraakt werd in Half-life ging trillen. Erg cool, alleen ja, kwamen de trillingen dus meer dan een seconde te laat, beetje jammer :)
Ik denk dat het gewoon slecht geprogrammeerd was ;)

Mocht je het allemaal echt te langzaam vinden kan je altijd nog 8051 assembly of C gaan schrijven en uploaden naar je TINI, dat is ook gewoon mogelijk voor zover ik weet.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
@kluyse: ethernet is perfect te doen met een simpele µP, neem een compiler met ethernet ondersteuning en pas het voorbeeld aan aan je wensen (mikrobasic ondersteund het bijvoorbeeld, maar je kan dan wel niet met de gratis demo werken, je zit aan 2K code).
Anders kan je ook gewoon een seriële verbinding opzetten met de PC, en de PC het ethernet laten doen (veel gemakkelijker).

Met gewone µP kan je gemakkelijk reactietijden van 50µs halen (vertraging merk je maw nooit). PIC's en AVR's zijn erop gemaakt om erg vlotte I/O's te hebben (maar niet voor veel rekenwerk), en zolang je een beetje naar de hardware programmeert (probeer geen integers met elkaar te vermenigvuldigen, want die µP kunnen niet rechtstreeks vermeningvuldigen, en zijn gebaseerd op bewerkingen met bytes. Hou je een beetje aan de beperkingen) kan je héél veel érg leuke dingen doen, in weing code (dus snel) met die µP.
Ik heb zelf vorig jaar in een simpel PIC'je, op de interne klok, een aansturing gemaakt voor een geschakelde voeding (8kHz PWM, zelf in elkaar gehackte proportionele en integrerende regeling om em niet te laten oscilleren, das allemaal erg kritisch om et goed te krijgen), die met I2C aangestuurd werd, DiSEqC kon ontvangen en versturen (protocol voor sattelietontvangers), en dus ook een constante toon van 22kHz uit kon sturen. Dus je kan er erg veel mee, en moeilijk kan het niet zijn, want ik kan het :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Die ene seconde vertraging kan best komen van de Onewire bus. die bus is namelijk niet bijster snel. de sensor moet namelijk ook leven. bij Onewire is namelijk de voedings draad ook de datadraad. Als er dus data wordt verstuurd wordt dat dus via de voedingsspanning gedaan. om de data te kunnen lezen of verzenden moet de sensor wel aan staanm dus wordt er ergens een elco op geladen waarop die dan tijdens het zenden/ontvangen kan leven. en ja dat opladen kost ook tijd.

ik denk dat je beter kan werken met 3 draads sensoren, een plus, een min en een datadraadje.

[ Voor 10% gewijzigd door virus.elektro op 03-06-2006 13:11 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• kluyze
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 11:43:
@kluyse: ethernet is perfect te doen met een simpele µP, neem een compiler met ethernet ondersteuning en pas het voorbeeld aan aan je wensen (mikrobasic ondersteund het bijvoorbeeld, maar je kan dan wel niet met de gratis demo werken, je zit aan 2K code).
Anders kan je ook gewoon een seriële verbinding opzetten met de PC, en de PC het ethernet laten doen (veel gemakkelijker).
Ethernet neem ik nog aan, al moet je volgens mij dan ook een µC met een ethernet interface gebruiken. Ik weet zo onmiddelijk niet of er pic's of atmel's zijn die een ethernet controller hebben. Maar een webserver op een pic? Lijkt me niet echt geschikt daarvoor.

Een tini lijkt me in dit opzicht veel simpelder, die bordjes hebben meestal wel een ethernet aansluiting en met wat kennis van java heb je al snel een connectie opgezet.

Een connectie met een pc is ook mogelijk, maar dan zit je weer met het probleem dat die moet aanstaan als je je µC op het net wilt hangen.

Ik heb hier ook wel een aantal maxim netwerk µC's liggen, maar tot nu toe zie ik het eigenlijk niet zitten om er iets van te maken, en een demo bordje kost ook al snel een 200Euro :?

Maar ja zoals je zegt het is ook mogelijk op een µC, een tini is eigenlijk ook een µC :Y)

offtopic:
naftebakje, ik zie net dat je een belgisch student industrieel ingenieur bent, waar loop je ergens school en welk jaar zit je? Ik denk niet op de KHLim in diepenbeek want dan zou ik je kennen. :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 03-06-2006 15:05 ]

Verwijderd

/me wijst naar de ENC28J60. I2C ethernet interface ic'tje en dat kun je prima aansturen met bijvoorbeeld een PIC18F452 met een voorbeeldstack die op microchip.com beschikbaar is.

/me heeft het hier ook werkend draaien :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie info. Ik denk dat ik de BigPIC3 van MikroeElektronika ga doen. Het ziet er netjes uit en er zit al een contoller bij, verder is deze leuk geprijsd. Ik denk dat ik er ook een RTC en een DAC bordje bij doe. Eventueel nog een display.

Verder zag ik in hun reference dat ze een library hebben voor ethernet. Alleen hebben ze daar nog geen bordjes voor. Die moet ik dan later zelf maken of door iemand laten maken.

linkje:
http://www.mikroelektroni...product/tools/bigpic3.htm
Alleen bah het is weekend en daarna pinksteren, moet ik wachten :z

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 23:48 ]

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Is deze TINI toevallig een kloon van de TINI van Dallas? Dan is er nu ook een TINI4x0 met nog meer snelheid en mogeljkheden. Hij is ook nog kleiner.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1