fstab mount --bind naar alle home-mappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67926

Topicstarter
Hallo allemaal,

Is er een mogenlijkheid om een mount --bind naar alle home mappen uit te voeren?

Ik bedoel zoiets als: mount --bind /opt/pub/films /home/álle-home-directories .... (ofzo)

--> Anders is het zoveel type-werk: Voor elke gebruiker weer....

En als dat werkt, kan dat ook via de fstab?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

bash for loopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67926

Topicstarter
Geen slecht idee.... Dat ik daar nog niet aangedacht had! ..... 8)7

Maar ik wil nog steeds wel weten of het stieken tóch mogelijk is met mount!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 10:30
Gewoon een symbolic link plaatsen in iedere home-directory?

En deze link dan ook in de skeleton-files verwerken, zodat bij het aanmaken van een home-dir voor een nieuwe gebruiker de link ook meekomt?

Een link kan een gewone user ook weghalen, een mount niet. Persoonlijk zou ik er niet zo blij van worden dat de sysadmin van de box waar ik een account op heb, mij allemaal 'voorzieningen' oplegt door middel van mounts.

Tuurlijk kan het via de fstab, het is alleen niet generiek te maken in de zin dat je kunt specificeren dat dit bij iedere home-dir gemount moet worden. Je zult dan een /etc/fstab steeds opnieuw moeten generen aan de hand van je /etc/passwd. Aangezien /etc/fstab al gebruikt wordt na het booten van de kernel, lijkt het me niet dat je die dan nog kan wijzigen (of genereren).

Je kunt dan beter in /etc/rc.local (of iets van die smaak) een for-loopje maken. Immers kan je het dan tijdens booten opnieuw laten bereken en uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 22:33
misschien kun je de link of de mount uitvoeren tijdens de login van een gebruiker?
je kunt daarbij zelf gebruik maken van een configfile waarin je aangeeft welke gebruikers wel een mount naar die map krijgen, en welke niet

een symbolic link verwijderen door user zou best eens kunnen, maar is dat niet te voorkomen door de link andere rechten te geven ? ( dus geen schrijven zodat hij niet kan worden vervangen?
lezen en uitvoeren zal wel moeten uiteraard, anders werkt de link niet neem ik aan ?