Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC3-426BK 'Mod'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bijna niemand zal weten wat ik met de topictitel bedoel, maar het is dus deze
Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_secondary_hires/cst-324_2.jpg
Het gaat om het "bakje" wat je bovenop ziet. Dit wil ik na gaan maken van alluminium.
Ik heb al een alluminium plaat aangeschaft van 0,1mm dik met de afmetingen van 50x100.
Ik heb ook al een ontwerpje gemaakt in 3D Studio Max.

Ik post hier omdat ik niet precies weet hoe ik het aan moet pakken. Ik stippel alles meestal uit maar loop laterna toch tegen een foutje aan en dan is het weer helemaal verpest.
Mijn idee was dus om het bakje in 2D op het alluminium te tekenen ( Wat dus ook wel logisch is! :) ). Het alluminium kan ik wel buigen maar niet met een zetbank.Ik heb een stanley mesje gekocht waarmee ik dus over de lijn kan snijden en zo het alluminium kan "breken" wat met een testje heel aardig is gelukt!
Iemand heeft ondertussen al gezegd om het alluminium lichtjes in te snijden en dan te buigen, dit lijkt mij een heel goed idee en dat ga ik ook proberen.

Ik ben niet zo heel technish, weet ook niet veel namen van materiaal. Het zou handig zijn als je ezegt wat je ongeveer bedoelt. Ik heb besloten om voor het ontwerp max. 25 euro uit te geven. De plaat heeft mijn 10 euro gekost. Ik tel dus alleen de plaat mee + eventueel lijm + profieltjes. Moertjes en boutjes die heb ik wel :)

Ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk, maar als je denkt dat het op de een of andere manier nog wat mooier kan mag je dat natuurlijk zeggen.
Het LCD display wil ik vervangen door een gekochte fancontroller of een zelfgemaakte fan controller (Die ik met behulp van iemand maak).

Het gaat hier dus alleen om het bakje. Dus de "Plaat" die je in principe onder het bakje ziet dat is de computerkast zelf. De voorkant wil ik het liefste een beetje schuin laten lopen.
Het ontwerp is niet zo heel groot, ik heb een prototype gemaakt wat wel is gelukt, alleen dat was van hout. Alle stukjes apart uitgezaagd en met plakband aan elkaar gelijmd :+

3D Studio Max Ontwerpen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/Kast1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/Kast2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/Kast3.jpg

De Vobis Case van 3 jaar geleden ( Zo zag hij er dus uit! :) )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/oudecase.jpg

Zijkant van mijn kast hoe hij er nu uitziet (Laat het commentaar achterwege, hij is under construction)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/case1.JPG

Voorkant van mijn kast hoe hij er nu uitziet

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/case2.JPG

He shit! :+

Hier heb ik dus het ontwerp op een stuk alluminium getekend (Alleen verkeerd). De flap tussen de 2 driehoeken is 5CM in plaats van 7CM. Maar goed, het is uitstekend gelukt! Ik heb het advies van het buigen opgevolgd, dit werkte perfect.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/Selfmade1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ramon-hesseling/Selfmade2.jpg

Volgens mij is het wel duidelijk zo :o ik heb een foutje gemaakt. Ooit nog maar een keer proberen met de goeie lengtes, en aan elke "lengte" 1cm extra zodat ik die helemaal naar binnen kan buigen en misschien wel zonder profiel kan werken :) Ik weet alleen niet of dat slim is, wel goedkoper natuurlijk. Ik ben alleen dringend op zoek naar iemand die me uit ervaring kan vertellen hoe ik de eventuele spleetjes op kan vullen en met wat voor soort verf ik eroverheen kan spuiten! _/-\o_
Ik zal woensdag of donderdag een nieuwe maken. En dan zal ik het hier weer updaten.

- Update - 12-7-2006

Na een hele lange tijd kon ik weer even verder.
Ik heb mijn vinger gesloopt met leuke alluminiumlijm die je vinger helemaal naar de mallemoeren brand.
Ik heb de spleetjes aan de voorkant vastgelijmd en de rest heb ik vast gezet met schroeven. De enigste schroeven die je ziet zitten aan de achterkant (Foto's zal ik morgen maken bij daglicht).
Ik had volgens mij ergens geschreven dat het misschien kon scheuren, het begint inderdaad een beetje te splijten, ik heb er meteen lijm op gesmeerd en ik heb het zaakje op de pc gemonteerd, de randen aan de onderkant heb ik "gevuld" met een soort van kit. Ik moet alleen nog de gaten maken voor de fans en de aerogate. Daarna kan ik alles netjes overspuiten en is het zo goed als klaar.
Ik hoop dat het gaat lukken, alleen kijk ik er niet echt positief tegenop, vooral het gedeelte waar het begint te splijten (snik snik). 8)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 22:46 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Een hoekig ontwerp als deze kun je makkelijk maken door met hoekprofielen een frame te maken. Deze schroef je dan vast op je kast en voorzie je van aluminium panelen. Om je een geheimpje te vertellen: met dit budget ga je het never nooit redden, alleen de fanguards zijn al 5 euro en dan nog hoekprofielen, boutjes en moertjes etc.

Verwijderd

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:11:
Een hoekig ontwerp als deze kun je makkelijk maken door met hoekprofielen een frame te maken. Deze schroef je dan vast op je kast en voorzie je van aluminium panelen. Om je een geheimpje te vertellen: met dit budget ga je het never nooit redden, alleen de fanguards zijn al 5 euro en dan nog hoekprofielen, boutjes en moertjes etc.
Dat van de hoekprofielen is wel een idee, daar heb ik zelf ook aan gedacht. Het budget is niet voor de fanguards,fans,aerogate etc. Maar dus bijvoorbeeld voor de profielen, en de schroefjes, moertjes.
En als ik de voorkant nu schuin wil laten lopen kan ik meteen al geen profielen meer gebruiken, niet op een makkelijke manier dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 16:19 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoezo niet dan? Je kan ze onder verstek zagen toch? Of ze laten zagen bij de winkel waar je ze koopt. Dat kan vast wel. En het vastmaken mag ook geen probleem vormen.

Verwijderd

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:58:
Hoezo niet dan? Je kan ze onder verstek zagen toch? Of ze laten zagen bij de winkel waar je ze koopt. Dat kan vast wel. En het vastmaken mag ook geen probleem vormen.
Dat zagen is op zich het probleem niet, maar is die hoek dan nog wel 90 graden?

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:20:
[...]

Dat zagen is op zich het probleem niet, maar is die hoek dan nog wel 90 graden?
Zoals ik het me voorstel: (even snel paint schetsje)

Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/1448/naamloos9bj.th.jpg

Nou snap ik niet echt welke hoek je nou 90 graden wilt hebben? De voorkant moet schuin dus die zal wel geen 90 zijn. Dus dan denk ik aan de achterkant en de zijkanten.

Verwijderd

Topicstarter
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dan krijg je volgens mij wel lelijke spleten?
Of is er een manier om die spleten "te vullen". Ik ben van plan om er overheen te spuiten.

Verwijderd

Plamuur, mijn goede vrind. :)

• Imperial Guard
  • Laatst online: 20-11 12:28
Je kan het wel op die manier zagen maar krijg dat eens goed voor elkaar met huis tuin keuken gereedschap. Ik ben zelf ook bezig geweest met mijn mod een profiel in elkaar te krijgen en al zeg ik het zelf, ik vind het er netjes uitzien maar het is zeker niet perfect. De rest maak ik op mijn werk omdat ik daar een metaalknipbank heb, zetbank, watergekoelde afkort / versterkzaag, ponsmachines, kolombormachines en noem maar op.

Ik wens je veel succes ermee. Maar het moeilijk om wat leuks voor elkaar te krijgen. En zeker met dit dunne materiaal wat je gebruikt. Ik gebruik voor de buitenkant van mijn Case 2mm RVS. Hangt voor de meesten alleen leuk prijskaartje aan. Dat is stevig zat voor wat ik ermee ga doen.

Btw alsof plamuur goed en mooi wordt met aluminium.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik kan de profielen ook nog van de buitenkant maken. Ik heb natuurlijk wel een decopeerzaag, ijzerzaagje, accuboormachine (Ook een normale) en nog wat ander spul, maar geen kolomboormachine, cirkelzaag, auto met automatisch houtversnipperaarsysteem betonmolen en dat soort spul 8) Het bewerken van het alluminium is heel erg makkelijk omdat het gewoon met een scherp stanleymesje kan. Het gaat mij meer om de manieren waarop ik dit in elkaar kan zetten. Ik heb ook al gedacht aan buigen zodat je mooie ronde randjes hebt maar het kan zijn dat het dan gaat splijten. Als ik precies werk en de hoekprofielen zo maak dat ik het alluminium ertegen kan schroeven moet dat best lukken. Alleen moet ik de spleetjes op kunnen vullen met iets fatsoenlijks en daar moet ik dan ook weer overheen kunnen spuiten zonder dat ik een of andere über lelijke donkere of lichte streep op elke hoek heb zitten.

• Imperial Guard
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:44:
Ik heb ook al gedacht aan buigen zodat je mooie ronde randjes hebt maar het kan zijn dat het dan gaat splijten.
Hoe laat jij aluminum splijten als je het buigt en zeker zo dun?
Trouwens buigen moet je niet met de hand doen dat wordt niet mooi. Werk het af met rechte stukken aluminium en als je wat gebogen wilt hebben moet je dat in een zetbank doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gelezen, en ik kon het ook niet solderen? Ik zeg niet dat alles klopt wat ik zeg :) Zo'n zetbank zal ik volgend jaar op school hebben over 5 maanden, maar dat duurt me te lang. Ik kan het in totaal 2 keer proberen, het buigen kon ook worden gedaan op een hele scherpe tafelrand, maar dat vertrouw ik niet. Het apart uitzagen van elk stukje geeft mij wel meer kansen om iets fatsoenlijk te krijgen. Als ik het wil buigen raak ik al gauw 4x5x5cm2 en 20x11cm2 aan oppervlakte kwijt. Als ik alles apart uitzaag kan ik volgens mij wel 3,4 keer proberen. Ik zal morgen eens verder kijken en mijn ontwerpje zoeken, als ik dat niet kan vinden flans ik wel weer wat in elkaar. Zal de topicstart ook enigzins aanpassen. Ik ga nu naar bed :z

Verwijderd

Buigen zonder verstekbank moet ook wel lukken, maar misschien niet even mooi als in een zetbank. Ik gebruik altijd gewoon m'n workmate, waarin ik een stuk alu inklem. De randen verstevig ik dan nog met een stel hoekprofielen, zodat je een goed stevige scherpe rand krijgt. Dan is het verstandig om een plankje hout oid te nemen en die op het te buigen deel te gooien. Hamer erbij en vooral laag op het plankje slaan. Buigt het alu lekker rustig mee. Niet te hoog slaan, vooral niet met dat dunne alu wat jij hebt, dan buigt het op de verkeerde punten. Optimaal is het niet, maar als je geen zetbank tot je beschikkking hebt kan het niet anders. Je moet het doen met wat je hebt, en met wat je hebt kan je alles doen wat je wilt.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Ramon156 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:58:
De plaat heeft mijn 10 euro gekost en het stanley mesje 10 euro. Dus laten we zeggen dat ik nog 15 euro voor extra dingetjes wil uitgeven.
ik kom dan toch echt op €35.00 uit :+

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
idd moet je buigen en hamer op een harde houte ondergrond doen. Zo beschadig je het materiaal en de ondergrond niet...

Maar gek genoeg reken je gereedschapkosten ook mee in het budget: aangezien we niet weten wat voor een gereedschap jij hebt, kunnen we moeilijk advies geven... Zodadelijk zegt iemand dat je moet lijmen, maar jij blijkt geen geschikte lijm te hebben en bent weer 5 euro kwijt aan een tube...

U vraagt, wij antwoorden.

• Imperial Guard
Helemaal mee eens, wat heb je tot je beschikking?

Dit zijn goeie alternatieven om je aluminium te buigen, je werkt met dun alu wat erg buigzaam is. In mij geval zou het zeer moeilijk worden met 2mm RVS.

Verwijderd

Het bewerken van het alluminium is heel erg makkelijk omdat het gewoon met een scherp stanleymesje kan. Het gaat mij meer om de manieren waarop ik dit in elkaar kan zetten. Ik heb ook al gedacht aan buigen zodat je mooie ronde randjes hebt maar het kan zijn dat het dan gaat splijten.
Splijten zal het materiaal niet zo gauw.
Er bestaat wel een manier om dunne ALU-plaat redelijk fatsoenlijk te plooien zonder speciaal gereedschap: snij met je Stanleymes in de plaat waar deze geplooid dient te worden; doe dit aan de binnenkant. Hoe diep je moet snijden, hangt af van de dikte van het materiaal; de helft is een goede uitgangspositie (en uittesten op een stukje restmateriaal is zeker aan te raden).
Vervolgens kan je de plaat plooien op een scherpe rand. Zorg er wel voor, dat de druk tijdens het plooien over de ganse lengte van de plaat gelijkmatig is. Je kan bv. de ene kant van de vouw op tafel vastklemmen met behulp van een stevige lat en een stel klemmen (serganten noemen we dat in B ), en de andere kant plooien door er een tweede lat gelijkmatig tegen te drukken.

Op zolder vond ik nog enkele stukken, die op deze manier bewerkt werden (15 - 20 jaar geleden). Enkele detailopnamen:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.be/prosje/ALU-hoek1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.be/prosje/ALU-hoek2.jpg

Ze zien er wat afgeleefd uit, maar het bovenste voorbeeld was eens een A500-behuizing... ;-)

Verwijderd

Topicstarter
- Update staat boven :) En wat ik hierboven zie ziet er heel netjes uit. Toen ik erachter kwam dat het was mislukt heb ik het vastgeklemd en effe met de hand gedaan, dat is aardig gelukt maar deze bouw ik helaas niet op de pc.

Nog een update.
We zijn bezig met een verbouwing, en mijn CPU is bijna verbrand, gelukkig kan ik met mijn zalman cnps7000-b ook gewoon passief koelen zondat dat de ventilator aan staat :+
Over een weekje zal ik weer rustig verder gaan.

[ Voor 212% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 21:18 ]

Pagina: 1