CV_SmileY schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:50:
Nu de vraag, we willen het graag op Canvas laten afrdrukken, maar hiervoor hebben we 2 dingen nodig : Hoogst mogelijke resolutie die je beschikbaar hebt en
uiteraard jouw toestemming om dit te doen
Geen probleem, hardstikke leuk dat je het de moeite waard vindt een van mijn foto's op te hangen! Mail me even op rsmals frutsel albi punt nl, dan stuur ik je toe wat je nodig hebt. Geef even aan of je nog bepaalde bewerkingsstappen nodig hebt (of juist niet!)
@YellowCube: goed gedaan, ik vind dat monochromatisch blauw erg geslaagd! Wat betreft die achtergrond: ik denk dat het nogal afhangt van je setup. Bij mij was juist een FEC van 0 en een beetje afscherming nodig. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de camera matrix heb laten meten, niet partial (of spot); dat scheelt in dit geval ws. ook wat.
Die afscherming was mede nodig omdat ik op een aantal plaatjes een omnibounce heb gebruikt en dan verstrooi je al gauw licht over de achtergrond. Met een wat zorgvuldigere positionering van de flitser en een écht zwarte achtergrond (en niet een blauwe winterjas zoals in mijn geval

) is extra afscherming wellicht niet nodig. Maar nogmaals, supermooi gelukt bij jou, veel lof! Ohja, ik vind de eerste het beste gelukt; die heeft de mooiste vorm. Is ook wierook zo te zien?
Mochten meer mensen met dit concept willen spelen, plemp gerust je plaatjes in dit topic! Maken we er gewoon een leuke verzameling van

Khaine666 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:18:
Wat mijn overduidelijk onwetende vraag is : Hoe maak je nou dit soort foto's? Zet je iets in de hens en ga je van heel dichtbij schieten? Of is dit gewoon van een peuk, met daarna de achtergrond weggewerkt ofzo ? Ik vind het maar bizar knap allemaal!
Zie idd ook de startpost. Ik heb in dit geval even een wierookstokje opgestookt omdat ik daar sowieso even zin in had en toen het ding eenmaal brandde, heb ik de camera er maar weer eens bijgepakt. Ik had al eerder met wierook gespeeld, maar dan op een wat minder abstracte manier.
Mocht je het gaan proberen, dan wat praktische tips:
- Zorg voor een windstille omgeving, dus geen tocht in de kamer
- Belichten doe je het beste vanaf de zijkant of schuin-achter. Recht van voren (bv. met on-camera flitser) geeft een vlak en lelijk resultaat.
- Gebruik iets wat gelijkmatige rookslierten produceert (of juist niet...). Wierook gaat goed (stokjes of kegeltjes), maar een sigaret wellicht ook. Een kaars die net uit is kan ook mooi zijn, maar dan heb je wat minder speeltijd om iets leuks vast te leggen.
- Schiet veel foto's. Het is bijna onmogelijk om bewust een patroon te herkennen, scherp te stellen en het dan vast te legen: tegen die tijd is het allang weg. Probeer te zien hoe de rook zich meestal ontwikkelt en anticipeer op wat waarschijnlijk gaat komen. En zoals gezegd, there's safety in numbers. Gewoon veel plaatjes maken, vroeg of laat vang je met de juiste voorbereiding vanzelf een mooi patroon
[
Voor 44% gewijzigd door
koraks243 op 08-06-2006 15:51
]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot