Toon posts:

PC boot langzaam..

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu voor de 2e dag mijn nieuwe PC.. Toen ik hem aansloot was er niets aan de hand en hij heeft de hele avond gewerkt, nu kwam ik terug van school en wil me PC aan doen, niets aan de hand totdat ik moet restarten.

Hij blijft zooo lang hangen bij het WinXP bootscherm.. Het duurt sowieso een minuut, als het niet langer is, dan start hij door naar het inlogscherm. Ik heb een keer gerestart en daarna startte hij wel gewoon door.. Volgende keer dat ik restarte was hij weer sloom, en nu is hij constant sloom met booten.

Tijdens het booten als dat balkje heen en weer gaat tikt de hardeschijf heel snel en het HD lampje flikkert ook snel.. Zodra hij in het inlogscherm is, is alles normaal.. geen getik meer, en het lampje is uit, en flikkert heel af en toe.

Hierbij de specs van mijn PC:
Aopen Kast met 300Watt voeding (voltages zijn goed in BIOS)
Asus Moederbord A8N-SLI SE.
AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz
Kingston 512 MB, PC3200, 400 MHz.
Club3D VGA Geforce 6600 GT 128 MB.
Samsung HDD Spinpoint SP2004C 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300

Nu draait de PC stabiel, zolang hij maar in Windows is.. Alleen het opstarten zorgt voor problemen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, het is best wel frustrerend omdat het net een nieuwe PC is.

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:00
Kan je kijken welke programma's allemaal mee opstarten? Dit kan je doen door Start, uitvoeren, msconfig en dan het tabblad opstarten.

Wat je ook kan doen, en misschien wel een betere optie: Startup.cpl downloaden en dan kijken wat niet mee op hoeft te starten.

Als je niet weet wat wel en niet hoeft op te starten kan je hier ook een screenshot posten. Dan weten we het zeker. :)

[ Voor 15% gewijzigd door .Tom op 02-06-2006 16:13 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan vanalles zijn, ga eens met bootvis aan de slag.
Kan ook corrupt profiel/bestand zijn.

• .Tom
KillerAce_NL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:17:
Kan vanalles zijn, ga eens met bootvis aan de slag.
Kan ook corrupt profiel/bestand zijn.
Ja, Bootvis zou kunnen helpen, al heb ik zelf toch niet echt goede ervaringen ermee. Mijn opstarten ging helemaal niet sneller. Maar in het geval van de TS zou het wel goed kunnen werken omdat het extreem langzaam is.

Uitleg en download bootvis staan hier: http://www.digiweetjes.com/Besturing/WinXP/WindowsXP28.html

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Quakie

quakelen

klinkt raar...

probeer zonder netwerk stekker....

(zonder start me pc binnen 20 sec op.. met netwerkstekker 1.5min: ligt aan DHCP server van me modem :( )

Ik teken nergens meer voor

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat screenshots gemaakt, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik die hier moet uploaden.. kan alleen ma een url opgeven.

Ik heb trouwens ook geprobeerd zonder netwerk kabel ma dat is hetzelfde.. Net startte hij weer even goed op en nu is het weer niets, verder is er ook nie veel geinstalleerd.

Maar als iemand me kan zegge hoe ik de screenies upload dan kan je het zelf zien..

Verwijderd

Heb je mischien een externe harde schijf aangesloten? Als ik mijn usb schijf heb aangesloten duurt het booten ook heel lang.

Verwijderd

Topicstarter
Nee niets is verder aangesloten.. alleen me USB muis en toetsenbord.
Het rare is dat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet.

Maar nu is het vaker dat hij wel traag is dan niet.

Verwijderd

hmm,heb je een andere hd om te testen?,er lijkt me iets niet in orde met die schijf

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb niet echt een 2e SATA schijf liggen.. En zou op het moment ook niet weten waar ik die vandaan kan halen.

Zou het aan me schijf kunnen liggen dan?
Hij is net nieuw, gisteren opgehaald.. maar goed dat zegt niets natuurlijk.

Wel een kleine update:
Hij tikt niet elke keer als hij zo lang duurt, ma vaak wel.

• .Tom
Screens oploaden kan met: http://imageshack.us/

Verwijderd

Topicstarter
de screenies:

Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/9136/16ji.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/8443/26ua.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/1042/33qo.jpg

Laat me maar weten of er iets verkeerd mee is, ma volgens mij is alles wel goed..

Hoop dat het te lezen is, volgens mij hek iets verkeerd gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 21:53 ]

• .Tom
Ja, daar is alles wel in orde imo.

Heb je BootVis al geprobeerd? Link met uitleg staat een paar posts hier boven.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Interessant topic.
Mijn systeem heeft namelijk af en toe (niet altijd dus) last van hetzelfde probleem. Tijdens het WinXP bootscherm blijft het balkje lopen en het HD ledje flikkeren.
Vergelijkbare hardware: MSI K8N-SLI, Amd64 3500+ , Seagate 250 GB sata
Ik ben al maanden aan het zoeken naar de oorzaak, geen oplossing gevonden.

• tigos
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
ja het kan inderdaad een corrupt bestandje zijn. dit heb ik ook al gehad maar het lag aan de printer. toen ik iets wou inscannen vroeg hij mij om de software opnieuw te instaleren van de printer. dit heb ik dan gedaan en de pc starte veel sneller op.
ps: bij mij bleef hij lang hangen op een leeg bureaublad en achteraf kwamen de snelkopelingen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hebben jullie misschien een cardreader in jullie PC? Ik heb ook een cardreader in m'n PC en het duurde soms ook erg lang voordat Windows XP klaar was met opstarten. Probeer die cardreader eens los te koppelen en dan te kijken of het dan wel snel gaat.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 10:08
Kijk eens bij apparaatbeheer of alle hardware goed geinstalleerd is en je de laatste drivers gebruikt misschien loopt windows daarop vast. En kun je iets in je logboeken vinden over vreemde meldingen die er niet in thuis horen. Welke virusscanner gebruik je? En heb je misschien programma's die indexen van de schijf aan het maken zijn?

verdwaalde ict'er op elektro!

• .Tom
Card-reader: ik het hetzelfde als er een memory card in zit, dan is het bij mij ook heel traag.
Virusscanner: Norton zorgt voor zulke problemen ja.

• 5mebibyte
TomGiethoorn schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 11:23:
Card-reader: ik het hetzelfde als er een memory card in zit, dan is het bij mij ook heel traag.
Virusscanner: Norton zorgt voor zulke problemen ja.
Uit eigen ervaring komt bij mij op die lijst Panda ook nog bij. Meerdere systemen met standaard Panda zijn nieuw al zo traag dat ik er wat anders opzet, en een stuk sneller zijn.

• Henk007
Even een opmerking aan iedereen die suggesties post met alle goede bedoelingen.
Dit probleem treedt dus op voor het Windows login scherm, dus er zijn in principe nog geen processen gestart. Ik heb zelf het idee dat het tijdens de initialisatie van het harddisk subsysteem gebeurt. Een mogelijke oorzaak die ooit werd genoemd zouden de NVidia sata drivers zijn. Ik heb nog nooit gedurfd om die te uninstallen, bang dat mijn systeem niet meer start.

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 03-06-2006 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok,
Bootvis geprobeerd, geen verschil :'( ..

Om de andere vragen te beantwoorden, nee ik heb geen cardreader.. Ik heb die PC nu 3 dagen heb er verder nog weinig meegedaan alleen een beetje gamen (zodra hij in Win is, draait hij super). En ik draai Antivir als virusscan, nog nooit eerder problemen mee gehad.

Heb dezelfde Winxp op me laptop draaien en daar heb ik geen last, dus het kan sowieso daar niet aan liggen, misschien is het toch iets hardware matigs.

Ik word hier echt moe van, hij draait verder super, maar om nou +1min te moeten wachten tot dat hij opgestart is is niet echt fijn..

Als iemand nog meer ideeen heeft, laat maar komen.. Ik wil alles proberen.

Aanvulling op mijn specs lijst, er zit trouwens 1 gig geheugen in.. dus dat kan het ook niet wezen neem ik aan. (2 x 512)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 12:08 ]

• Henk007
[hier stond onzin]

[ Voor 93% gewijzigd door Henk007 op 03-06-2006 12:12 ]

• 5mebibyte
Henk007 schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:01:
Even een opmerking aan iedereen die suggesties post met alle goede bedoelingen.
Dit probleem treedt dus op voor het Windows login scherm, dus er zijn in principe nog geen processen gestart. Ik heb zelf het idee dat het tijdens de initialisatie van het harddisk subsysteem gebeurt. Een mogelijke oorzaak die ooit werd genoemd zouden de NVidia sata drivers zijn. Ik heb nog nooit gedurfd om die te uninstallen, bang dat mijn systeem niet meer start.
Volgens mij zijn er wel degelijk processen actief voor het login venster. Voordat ik inlog zijn al de nodige processen actief zoals virusscanner en remote control (hoe wil ik anders inloggen remote). Alleen de algemene processen zijn gestart, niet die voor iedere user anders zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat bootvis me laat zien, ik weet niet of het slecht is dat die "disk write caching" is uitgeschakeld? Zo ja, hoe zet ik het weer aan?

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/7859/naamloos5vf.th.png

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:01:
Dit is wat bootvis me laat zien, ik weet niet of het slecht is dat die "disk write caching" is uitgeschakeld? Zo ja, hoe zet ik het weer aan?

[afbeelding]
Bij mij klopt de Disk write caching melding nooit. Hier kun je het checken: Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Comnputerbeheer --> Apparaatbeheer --> Schijfstations --> Selecteer de HD in kwestie --> Klik rechts en kies Eigenschappen --> Beleidsinstellingen.

Standaard zou de cache aan moeten staan.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 13:07

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

De kick van Electric!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 23:35
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:01:

[afbeelding]
deze computer > eigenschappen > hardware > apparaatbeheer > schijfstations > (je harde schijf) > eigenschappen > beleidsinstellingen

edit: ik moet sneller typen B)

[ Voor 9% gewijzigd door glnk op 03-06-2006 15:11 ]

Verwijderd

heb je een 24 pins of 20 pins aansluiting op je moederbord, ik had ook dit probleem met een 20 pins.
tussenstukje gaan halen en alles was opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat Windows zegt:

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/4814/enabled3bw.th.png

En kijk naar me plaatje van BootVis :?

Ben ik nou gek of....?

K heb verder niets veranderd ofzo.

Ik heb 24 pins.. je kan er bij mijn voeding een stukje aanschuiven zodat je 24 hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 15:16 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:15:
Dit is wat Windows zegt:

[afbeelding]

En kijk naar me plaatje van BootVis :?

Ben ik nou gek of....?
.
Bootvis is gek.... :7
Pagina: 1