Toon posts:

knoppix wil niet mounten??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
Ik loop tegen het volgende aan:
Ik heb een lptop van een collega die niet wil opstarten na de POST loopt ie gewoon vast, alleen een knipperende cursor. Volgens zijn eigen zeggen nadat hij van de (echt volledig volle) c partitie foto's naar de d partitie wou zetten. na een aantal minuten liep t systeem vast en het bovenstaande verscheen.

nu heb ik met PE builder een cd bootable windows omgeving gebakken en opgestart, met het ingebouwde checkdisk progje geprobeerd de c partitie te benaderen, maar helaas hij geeft RAW
formaat, en of ik de partitie wil formatteren. (met de verkenner wil ie de c en d partitie ook niet openen)

vervolgens knoppix (4.0) gebakken en laten opstarten, werkt prima maar in konquerer komen drie hard disk te voorschijn [hda1] [hda2] [hda5], waarvan hda1 te mounten is en volgens mij de knoppix root disk is, in iedergeval niet de "oude" c of d windows partitie. hda2 en hda5 krijg ik niet open omdat hij een foutmelding geeft; "could not mount device. The reported error was: mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified"

verder heb ik gezocht naar recovery progjes die onder linux werken en gevonden (testdisk 6.3-1) maar die wil niet installeren omdat ie naar een ROOT login vraagt die ik dus duidelijk niet heb.

even er bij vermelden ik ben een noob op het gebied van linux (ga me er na dit wel verder in verdiepen want loopt zeer goed) dus misschien doe ik iets totaal fout.
verder heb ik het hele net af gegoogled en niet iets bruikbaars kunnen vinden ook niet in het "kookboek" of GoT, wel komen er tips met opstarten met schakel opties, maar niets bruikbaars.

iemand tips, cq oplossingen??? :P

er staan onvervangbare foto's op de schijf en ze heeft er geen back up van gemaakt , niet slim maar ja..... :(

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

over het mount verhaal, geef 's een 'man mount' commando.
even kijken hoe je ntfs/fat32 aangeeft en aan de gang.

de root login is wel te vinden hoor, zoek maar op de knoppix site. Heb 't in het verleden ook gedaan.
Maar je kan (kon?) met knoppix (standaard) niet schrijven naar de hdd. Moest je een trukje (su commando) voor gebruiken. En aangezien knoppix in je geheugen geladen is en loopt vanaf je cd, kan je ook niet zomaar iets installeren.

check anders ook de knoppix faq/wiki

Staat ook een heel deel over rescue operaties ;)

en een googletje leverde nog dit op. heb 't niet gelezen, maar klinkt vergelijkbaar.

en anders kan je altijd nog de hdd in een andere pc schroeven, en er vanaf een andere winxp install een of ander recovery progseltje overheen gooien wat gewoon gaat zoeken naar bestanden.

[ Voor 76% gewijzigd door J2pc op 02-06-2006 14:47 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

could not mount device. The reported error was: mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified
je hebt geen type op gegeven. mount kan een aantal fs detecteren maar ntfs niet
mount -t ext2/ext3/vfat/ntfs/enz <dev> <target>

het commando man is de manual
bv man mount als je dit lastig te lezen vind kan je het ook in konqueror openen man:/mount

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt alvast,

de c schijf is een fat32 partitie, ik heb al eerder het zelfde trukje uitgehaald (met een oudere knoppix versie) en het is wel mogelijk om naar een externe hd te schrijven, mijn usb hd ziet ie nl wel. iets met rechten instellen dacht ik...

Ik ga t proberen, ik heb alleen t idee dat er een aantal sectoren verknald zijn op e.o.a. manier... :/

t is een lptop dus moet ik ook een verloopje van 2.5" naar sata of ata... dus liever niet...

alvast hartelijk bedankt!! :) :)