Ik heb onlangs m'n Debian server opnieuw geinstalleerd. Ik had op dat moment maar 1 harddisk erin zitten, maar wilde een setup met software raid maken. Ik heb de schijf opgedeeld in twee partities, beide van het type Linux raid autodetect. Vervolgens heb ik tijdens de installatie twee raid-devices aangemaakt (md0 en md1), daar aangegeven dat het een raid 1 is met 1 fysiek device. (elk 1 van de twee partities). Dit heb ik zo gedaan omdat ik dan later simpelweg de extra schijf toe kan voegen, de array groter kan maken en dan werkt alles zoals ik zou willen. Dit principe werkt ook gewoon want dat heb ik al meerdere malen op m'n werk zo toegepast.
Nu is inmiddels de extra schijf binnen gekomen en aangesloten. De schijf is identiek aan de eerste schijf en ik heb ook de schijfindeling gelijk gemaakt. Heb beide raid-devices uitgebreid, en het systeem is een tijd druk geweest met de boel synchroniseren. Maar na een tijdje geeft /proc/mdstat keurig aan:
md0 : active raid1 hdg1[1] hde1[0]
489856 blocks [2/2] [UU]
md1 : active raid1 hdg2[1] hde2[0]
4883648 blocks [2/2] [UU]
Hooray! Althans, dat dacht ik. Want na een reboot is md0 niet meer actief, en is de extra schijf uit md1 weer verdwenen. Als ik met mdadm -D kijk, dan geeft md1 als State : clean, degraded. Bij het 2e device staat simpelweg "removed". Schijf zit er uiteraard nog gewoon in, werkt ook nog gewoon, kan niets fouts ontdekken. Tijdens het opstarten geeft het systeem de melding:
md: md1 stopped.
md: bind<hde2>
raid1: raid set md1 active with 1 out of 2 mirrors
Nu snap ik er dus niets meer van..
a) waarom wordt device md0 helemaal niet meer actief? Toen er nog 1 schijf in zat werkte dat prima.. md0 is overigens m'n swap device. Ik heb geprobeerd md0 weer te starten, dan krijg ik de volgende melding:
mdadm: /dev/hde1 appears to be part of a raid array:
level=1 devices=2 ctime=Fri Jun 2 06:55:49 2006
mdadm: /dev/hdg1 appears to be part of a raid array:
mdadm: size set to 489856K
Continue creating array?
Als ik dan doorga is de array gewoon actief.. maar na een reboot kapt ie er dus weer mee.
b) waarom wordt telkens weer de 2e disk uit md1 verwijderd? Ik heb 'm na de reboot weer toegevoegd, dan geeft ie gewoon aan dat de boel clean is, maar na een reboot is het weer hetzelfde verhaal.
Qua hardware gaat 't om twee IDE schijven, aan een Promise IDE controller.
Iemand een idee waar het nou fout gaat?
Nu is inmiddels de extra schijf binnen gekomen en aangesloten. De schijf is identiek aan de eerste schijf en ik heb ook de schijfindeling gelijk gemaakt. Heb beide raid-devices uitgebreid, en het systeem is een tijd druk geweest met de boel synchroniseren. Maar na een tijdje geeft /proc/mdstat keurig aan:
md0 : active raid1 hdg1[1] hde1[0]
489856 blocks [2/2] [UU]
md1 : active raid1 hdg2[1] hde2[0]
4883648 blocks [2/2] [UU]
Hooray! Althans, dat dacht ik. Want na een reboot is md0 niet meer actief, en is de extra schijf uit md1 weer verdwenen. Als ik met mdadm -D kijk, dan geeft md1 als State : clean, degraded. Bij het 2e device staat simpelweg "removed". Schijf zit er uiteraard nog gewoon in, werkt ook nog gewoon, kan niets fouts ontdekken. Tijdens het opstarten geeft het systeem de melding:
md: md1 stopped.
md: bind<hde2>
raid1: raid set md1 active with 1 out of 2 mirrors
Nu snap ik er dus niets meer van..
a) waarom wordt device md0 helemaal niet meer actief? Toen er nog 1 schijf in zat werkte dat prima.. md0 is overigens m'n swap device. Ik heb geprobeerd md0 weer te starten, dan krijg ik de volgende melding:
mdadm: /dev/hde1 appears to be part of a raid array:
mdadm: /dev/hdg1 appears to be part of a raid array:
mdadm: size set to 489856K
Continue creating array?
Als ik dan doorga is de array gewoon actief.. maar na een reboot kapt ie er dus weer mee.
b) waarom wordt telkens weer de 2e disk uit md1 verwijderd? Ik heb 'm na de reboot weer toegevoegd, dan geeft ie gewoon aan dat de boel clean is, maar na een reboot is het weer hetzelfde verhaal.
Qua hardware gaat 't om twee IDE schijven, aan een Promise IDE controller.
Iemand een idee waar het nou fout gaat?