Toon posts:

De beste HDTV/Game - MCE Kaart??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een poosje met het volgende:

VGA kaarten worden gereviewd (of zoiets) op de volgende punten:
- 3DmarkXXX
- Games
- Soms video en-/decoding

Nu zou ik graag willen dat men ook gaat reviewen op het HDTV aspect. Ik heb nu bijvoorbeeld een x800pro (@520,560, AGP) en die draait verder prima games. Maar hij zit in een MCE machine, ik wil daar ook 720p en 1080p films op af kunnen spelen.

Nu heeft Ati Avivo en Nvidia Purevideo. Wat is nu een slimme keuze met de volgende eisen:
- 1080p hardwarematig decoden (lager natuurlijk ook);
- Liefst ook H.264 support;
- Niet al te lang, gezien plaatsing in MCE behuizingen;
- Redelijk/goede game prestaties;
- Liefst natuurlijk zo stil mogelijk.

Dit laatste is het minst problematische, mijn x800pro draait in 2D op 250/250 en houdt dit met een Arctic Cooler passief vol op 38 graden B) , prima dus.

M.a.w. welke kaarten zijn nu het meest geschikt voor HDTV films (geven hierbij het beste beeld/hoogste framerate) en zijn daarnaast ook nog geschikt voor een gamepje?

Even mijn verdere specs:
MSI K8N Neo 2
1GB DDR (Dual Channel)
Ahtlon 64 3000+ (@3800+)
x800pro (@520/560)
2 x WD1600 (160gb s-ata)
Audigy 2
Verder nog wat std. meuk zoals Hauppauge tv-tuner, wireless lan, dvdrw, etc.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Heel makkelijk antwoord op:
Kies de kaart die meeste hardware ondersteuning biedt op videogebied voor de laagste prijs en het minste kabaal maakt.

Nvidia 7600GS/GT hebben hardwareondersteuning voor "inverse telecine" en "bad edit correction" voor HD materiaal. De 7600GS is meestal ook passief, dus de meest ideale HTPC kaart.

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

MAAR....
Probleem wat alle kaarten op dit moment hebben, is dat ze geen ondersteuning voor HDCP (HDMI aansluiting) hebben en dus geen materiaal kunnen afspelen die met HDCP zijn beveiligd. M.a.w. heb je straks een Bluray speler in je pc dan kun je geen films kijken op je superdeluxe videokaart (of wel op een lagere kwaliteit).

[ Voor 10% gewijzigd door Dukey op 02-06-2006 13:26 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
ATI Avivo versus nVidia PureVideo op Hardware.Info
ATI Avivo versus nVidia PureVideo op AnandTech

[ Voor 29% gewijzigd door Occy74 op 02-06-2006 13:29 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Djoekie schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:25:
Heel makkelijk antwoord op:
Kies de kaart die meeste hardware ondersteuning biedt op videogebied voor de laagste prijs en het minste kabaal maakt.

Nvidia 7600GS/GT hebben hardwareondersteuning voor "inverse telecine" en "bad edit correction" voor HD materiaal. De 7600GS is meestal ook passief, dus de meest ideale HTPC kaart.

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

MAAR....
Probleem wat alle kaarten op dit moment hebben, is dat ze geen ondersteuning voor HDCP (HDMI aansluiting) hebben en dus geen materiaal kunnen afspelen die met HDCP zijn beveiligd. M.a.w. heb je straks een Bluray speler in je pc dan kun je geen films kijken op je superdeluxe videokaart (of wel op een lagere kwaliteit).
hmz... goed punt van dat HDCP! Beter is dus om nog effe een vrij simpele kaart te kopen en dan straks 1 met HDCP, of het gewoon bij de x800pro houden en het straks in 1 keer goed doen :)
thanks voor de reviews... had al wel gegoogled maar stom genoeg nog niet avivo vs. purevideo geprobeerd :z

In ieder geval zitten ze dus dicht bij elkaar en is volgens anandtech nvidea wat beter en volgens hardware.info is de ruisonderdrukking van ati stukken beter...

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:06
gewoon mooi bij de x800pro blijven ;)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-07 14:32
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:45:
hmz... goed punt van dat HDCP! Beter is dus om nog effe een vrij simpele kaart te kopen en dan straks 1 met HDCP, of het gewoon bij de x800pro houden en het straks in 1 keer goed doen :)
Whoah, de 7600GS is ook een vrij simpele kaart hoor. Daarbij, tegen de tijd dat je HDCP echt NODIG hebt zijn we ook weer een aantal jaar verder en tegen die tijd wil je vast alweer een nieuwe kaart. Er is al aangegeven dat in het begin de BlueRay en HD-DVD discs geen beveiliging gaan hebben omdat er ook veel TV's zijn die geen goede implementatie van DHCP hebben. De 7600GS heeft wel HDTV out, dus mocht je een LCD TV gaan kopen in de toekomst dan is dat natuurlijk al wel handig. DVI werkt gewoon niet altijd 100% van computer naar TV. Een TV is namelijk geen computermonitor, hoeveel deze er ook op lijkt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Luuk1983 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:18:
[...]

Whoah, de 7600GS is ook een vrij simpele kaart hoor. Daarbij, tegen de tijd dat je HDCP echt NODIG hebt zijn we ook weer een aantal jaar verder en tegen die tijd wil je vast alweer een nieuwe kaart. Er is al aangegeven dat in het begin de BlueRay en HD-DVD discs geen beveiliging gaan hebben omdat er ook veel TV's zijn die geen goede implementatie van DHCP hebben. De 7600GS heeft wel HDTV out, dus mocht je een LCD TV gaan kopen in de toekomst dan is dat natuurlijk al wel handig. DVI werkt gewoon niet altijd 100% van computer naar TV. Een TV is namelijk geen computermonitor, hoeveel deze er ook op lijkt.
Een 7600GS is wel zwakjes in games, maar for the time being, een redelijke keus. Het sluit wel goed aan om over een jaartje een nieuwe graka te kopen, wanneer Vista uit is. Ik verwacht dan ook dan er meer grakas zijn met HDCP en bovendien DX10 en verbeterde avi/purevideo functies. Er zijn binnenkort geloof ik grakas met HDMI aansluiting verkrijgbaar. Over welke problemen heb je t Luuk over DVI/HDMI-> TV?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 16:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb eergisteren net mijn ' game pC' omgebouwd naar een Media Center om HD af te spelen op 1920x1080. Af en toe speel ik ook een (race) spel op deze resolutie. Als videokaart zit hier een x800 in en deze voldoet prima.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 11:10

Nibbz

Postmaster General

ik heb hier nog een 6600 (no gt), maar die heeft ook ondersteuning voor HD. En hij zal denk ik nog wel iets goedkoper zijn dan de 7600. (het is alleen geen game monster)

13:37

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:35:
Over welke problemen heb je t Luuk over DVI/HDMI-> TV?
Nou je, we gaan misschien een beetje offtopic, maar het komt erop neer dat lang niet alle TV's zondermeer als monitor gebruikt kunnen worden. Ik kan zo even niet vinden waar ik dat gelezen heb, maar een DVI ingang van een TV is bedoeld voor HD bronnen en een PC is dat in principe niet. Het is nogal verwarrend voor de consument omdat de aansluiting hetzelfde eruit ziet. Daarom hebben veel HDTV's een beperking van de resolutie als je ze aansluit op de computer. Vaak is dit wel te omzeilen, maar dan kan je dingen zoals timingsproblemen krijgen (stotteren tijdens het afspelen van films ed). Mijn BenQ DV3750 heeft dit bijvoorbeeld, maar er zijn veel meer TV's die daar last van hebben.

Daarom heb ik nu een passieve 7600GS gekocht, ter vervanging van mijn slechts 2 maanden oude passieve 6600. De 7600GS heeft HDTVout, wat inhoud dat je die via component kan aansluiten en een 'ECHT' HDTV signaal geeft. Ik heb namelijk last van timingsproblemen. En dit is natuurlijk wel met wat geklooi op te lossen, maar ik ga gewoon es component proberen.

Nogmaals: een computer is GEEN HD bron. Als het werkt is het natuurlijk mooi meegenomen, maar ik zie ook vaak zat dat het niet, of niet helemaal werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk1983 op 20-06-2006 11:45 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Dukey

Dukey

Luuk1983 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:42:
[...]

Nou je, we gaan misschien een beetje offtopic, maar het komt erop neer dat lang niet alle TV's zondermeer als monitor gebruikt kunnen worden.
Flauwekul. Ook jouw suggestie dat een pc geen HD bron is, is ook niet juist. Waarom? Ligt er helemaal maar aan wat je bedoeld met HD. We hebben het hier puur over de aansluiting pc -> tv en dan heb je het eigenlijk alleen over resolutie. Heel simpel, deze laat je overeenkomen met het aantal pixels de monitor heeft.

Ik sluit mijn pc aan via DVI aan een Acer 26inch LCDTV. Deze tv heeft ook vga en een hdtv (component, drie losse tulpstekkers) aansluiting. Via DVI is de enigste juiste resolutie die ik kan kiezen in mijn control panel: 1280x768. Timings, refresh rates etc hoef je geen zorgen over te maken bij DVI. Dus JUIST het gebruik van DVI kan er voor zorgen dat je problemen voorkomt.

De combinatie component met tv is juist de probleemveroorzaker omdat je dan te maken krijgt met welke resolutie ga ik gebruiken (720p, 1080i, 1080p) en welke timings ik daarbij wil gebruiken. Daarbij moet je dus PERFECT weten wat de tv accepteerd anders kun je zelfs de tv kapot maken (geen flauwekul).

M.a.w. al;s je tv DVI heeft (of HDMI) dan moet je die gebruiken omdat veel voor jouw automagisch wordt afgesteld.

• Luuk1983
Djoekie schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:10:
M.a.w. al;s je tv DVI heeft (of HDMI) dan moet je die gebruiken omdat veel voor jouw automagisch wordt afgesteld.
En dat is dus vaak het probleem: de meeste TV's NIET gemaakt als monitor en kunnen lang niet alle resoluties en timings aan omdat dit gewoon simpelweg duurder is om te maken. Alleen ECHTE HD signalen worden vaak (goed) ondersteund: oftewel alleen de HD resoluties en bijbehorende timings. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je een DVI kabel aansluit en dat het dan werkt. Verre van.

http://www.highdefinitionblog.com/?page_id=127
http://www.hdbeat.com/200...ect-your-pc-to-your-hdtv/
http://www.beyond3d.com/forum/archive/index.php/t-27372.html

Paar links die misschien wel boeiend zijn, kon helaas niks beters vinden die PRECIES uitlegt hoe het zit.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 16:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het hangt heel erg af welke TV je hebt. Ik heb een ACER 3705MGW, en dat is de DVI erin prikken en gaan. Welke resolutie je ook kiest (uit de standaard waarden): het beeld is volledig zichtbaar, scherp en strak. Totaan 1920x1080. Ik heb het ook op een philips en een Sony geprobeert en dat was een drama. Missende stukken desktop, tot op zwart gaande TVs omdat ze niet met de resolutie om konden gaan.

Die ACER vind ik bij uitstek geschikt voor een MC PC, en hij is nog niet eens echt duur ook.

• Luuk1983
superduper schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:46:
Het hangt heel erg af welke TV je hebt. Ik heb een ACER 3705MGW, en dat is de DVI erin prikken en gaan. Welke resolutie je ook kiest (uit de standaard waarden): het beeld is volledig zichtbaar, scherp en strak. Totaan 1920x1080. Ik heb het ook op een philips en een Sony geprobeert en dat was een drama. Missende stukken desktop, tot op zwart gaande TVs omdat ze niet met de resolutie om konden gaan.

Die ACER vind ik bij uitstek geschikt voor een MC PC, en hij is nog niet eens echt duur ook.
ja precies, het hangt volledig van de fabrikant af. Ik ken genoeg mensen die teleurgesteld zijn toen ze hun HTPC aan de TV wilde hangen. Het werkt gewoon niet, niet goed, of na heel veel klooien.

Voordeel van de 7600GS is dus dat deze HDTV out heeft, das inderdaad via component, maar als het goed is wel 100% volgens de HDTV standaarden. Dus ik hoop dat dat beter gaat :)

• Dukey

Dukey

Luuk1983 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:51:
[...]

ja precies, het hangt volledig van de fabrikant af. Ik ken genoeg mensen die teleurgesteld zijn toen ze hun HTPC aan de TV wilde hangen. Het werkt gewoon niet, niet goed, of na heel veel klooien.

Voordeel van de 7600GS is dus dat deze HDTV out heeft, das inderdaad via component, maar als het goed is wel 100% volgens de HDTV standaarden. Dus ik hoop dat dat beter gaat :)
Verder denk ik ook dat er gebruikersproblemen optreden in plaats van dat de hardware problemen geeft.

Veel mensen realiseren zich niet dat DVI bijv niet hotplug is zoals vga, svideo, tulp, component dat wel is. Als je DVI hotplugt, dan krijg je een mooi zwart (of blauw) beeld :+ en dat blijft ook nadat je tv/monitor hebt uitgedaan -> aangezet. Enigste oplossing die ik hiervoor gevonden heb is beide apparaten uitzetten, stroom er vanaf helemaal, dan aansluiten en eerst de bron aanzetten en dan pas de tv/monitor. Als het eenmaal werkt, maakt het niet uit of je eerst de bron of de tv/monitor aanzet of uitzet.

Let er wel op dat voor HDTV/component je het desbetreffende kabeltje erbij krijgt want mijn XFX 7600GS Extreme versie had het dus niet (niet dat ik zelf het nodig had).

[ Voor 39% gewijzigd door Dukey op 20-06-2006 14:50 ]

Pagina: 1