Misschien een beetje vreemde vraag, maar wat zijn nu specifiek de verschillen tussen een hub, en een switch. In een folder zag ik namelijk van 3Com een 24 poorts hub, en een 24 poorts switch staan, beide met een behoorlijk prijsverschil, maar naar mijn idee een zelfde functie, of toch niet...
Hub doet splitsen van bandbreedte.
Switch doet daar ook nog bij denken, dus waar nodig is de bandbreedte beschikbaar. Switchen dus.
Simpel gezegd deelt de hub de bandbreedte en een switch VERdeelt het.
Switch doet daar ook nog bij denken, dus waar nodig is de bandbreedte beschikbaar. Switchen dus.
Simpel gezegd deelt de hub de bandbreedte en een switch VERdeelt het.
de betaler vervuilt
Belangrijkste verschil van een hub en een switch is de manier van data doorvoeren. Als je een netwerk met een hub hebt en je stuurt vanaf 1 pc data naar een andere dan gaat het naar de hub toe en die gaat dan vervolgens op elke in het netwerk hangende pc 'op de deur' kloppen in de trend van "hee.. dit pakketje... is dat voor jou?" Dat betekent dus dat alle pc's belast worden (nou ja.. het hele netwerk eigenlijk.
Een switch ziet naar welke pc het pakketje moet en stuurt het dan ook alleen maar naar die pc.
Resultaat... een switch zorgt voor een veel minder belast netwerk oftewel een sneller/stabieler netwerk.
* IceStorm vindt dat als je het geld voor een switch hebt je dat zeker moet doen... zeker met 24 poorten.
Een switch ziet naar welke pc het pakketje moet en stuurt het dan ook alleen maar naar die pc.
Resultaat... een switch zorgt voor een veel minder belast netwerk oftewel een sneller/stabieler netwerk.
* IceStorm vindt dat als je het geld voor een switch hebt je dat zeker moet doen... zeker met 24 poorten.
Nee hoorOp vrijdag 26 januari 2001 12:28 schreef Bazz het volgende:
IceStorm: Goed opgelet in de Telematica lessen?
Je kan overigens ook op een switch je netwerkkaarten full-duplex laten draaien.
Levert dat nog een verschil in snelheid op?
Is het (de switch) ook handig ivm adsl (10 mbit) en 100mbit netwerk?
Levert dat nog een verschil in snelheid op?
Is het (de switch) ook handig ivm adsl (10 mbit) en 100mbit netwerk?
New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?
Voor specifiek adsl hoeft je geen 100Mb switch te hebben.
Adsl is toch maar 2Mb oid (wel op 10Mb aansluiting ok).
Tis handiger voor als je een groot segment hebt dat je een switch hebt. En als je al zoveel pc's d'r op hebt hangen kun je die adsl maar beter aan een breedbandroutertje of servertje hangen.
Hangt ook af waar het netwerk allemaal voor gebruikt wordt: voor alleen email of wat internet, dan is een 24poorts 100Mb hub meer als voldoende. Gaan er echter regelmatig grote files op en neer dan is een switch wel fijn: andere gebruikers hebben dan geen last van dat grote verkeer.
Een andere oplossing is om het netwerk op te delen: ipv 1 24 poort switch dan 3-4 8 poorts hub en die hubs weer aan een 5 poort switch oid. _kan_ goedkoper zijn als d'r al wat hubs liggen in het netwerk. Maar als je een nieuw netwerk neerlegt zou ik toch naar switches gaan
Adsl is toch maar 2Mb oid (wel op 10Mb aansluiting ok).
Tis handiger voor als je een groot segment hebt dat je een switch hebt. En als je al zoveel pc's d'r op hebt hangen kun je die adsl maar beter aan een breedbandroutertje of servertje hangen.
Hangt ook af waar het netwerk allemaal voor gebruikt wordt: voor alleen email of wat internet, dan is een 24poorts 100Mb hub meer als voldoende. Gaan er echter regelmatig grote files op en neer dan is een switch wel fijn: andere gebruikers hebben dan geen last van dat grote verkeer.
Een andere oplossing is om het netwerk op te delen: ipv 1 24 poort switch dan 3-4 8 poorts hub en die hubs weer aan een 5 poort switch oid. _kan_ goedkoper zijn als d'r al wat hubs liggen in het netwerk. Maar als je een nieuw netwerk neerlegt zou ik toch naar switches gaan
*insert signature here
Eigenlijk hoort dit in NT thuis denk ik, maar hier even een linkie naar de FAQ aldaar, en wel rechtstreeks naar het antwoord op jouw vraag: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Anoniem: 17495
Zoals al gezegd is inderdaad snelheid een groot verschil (100MBit half-duplex tegenover 100MBit full-duplex op een switch bij 100MBit)
Maar wat ik persoonlijk ook wel een belangrijke vind, is dat omdat een switch niet bij elke pc aanklopt met z'n pakketjes, je dus ook niet pakketjes kan sniffen.
Wel zo veilig
Maar wat ik persoonlijk ook wel een belangrijke vind, is dat omdat een switch niet bij elke pc aanklopt met z'n pakketjes, je dus ook niet pakketjes kan sniffen.
Wel zo veilig
oeps, faq geeft uitgebreid antwoord...

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?
JuistOp woensdag 15 augustus 2001 15:38 schreef Sir Abarth het volgende:
Eigenlijk hoort dit in NT thuis denk ik, maar hier even een linkie naar de FAQ aldaar, en wel rechtstreeks naar het antwoord op jouw vraag: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5
Het was reeds gezegd, maar sint liet de eer aan mij, dus bij deze een slotje. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden in de FAQ Network Troubleshooting
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.