Toon posts:

Beeldscherm ineens op standby of kleurencrash.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vreemd probleempje waarbij ik wat hulp zou kunnen gebruiken. Ik heb in dit topic
geschreven en niet zoals de titel doet vermoeden in beeldkanonnen, de reden daarvoor wordt
hopelijk zo duidelijk.

Sinds een paar dagen heb ik het volgende probleem: tijdens pc gebruik (intens in gaming,
photoshop, benchmarke en zelfs in standaard gebruik als browsen) slaat mijn monitor ineens op
standby of krijgt het beeld alle kleuren van de regenboog. Het systeem crashed niet daar ik gewoon nog kan afsluiten met alt-f4, winamp draait door + kan gewoon liedjes blijven switchen met keyboardtoetsen. (Mm mag ik daardoor concluderen dat het systeem niet hangt?)

Dit verschijnsel is overigens variabel in tijd. De ene keer direct na het booten, de andere
keer pas na een uur of zelfs twee uur.

Is er iets verandert de afgelopen tijd? Ja, nieuw geheugen bijgeprikt, 1024mb erbij gedaan. Nog
meer? Ja, windows xp opnieuw geinstalleerd een aantal malen vanwege andere bekende door mij
veroorzaakte problemen.

Wat heb ik zelf ondernomen:
  1. stekkers gecontroleerd van de monitor + stroomtoevoer.
  2. AGP kaart+slot gereinigd + gekeken of de kaart er fatsoenlijk in zit.
  3. Andere freq erop gezet, 60hz minimum, 16 bit kleurdiepte)
  4. ati drivers ge-deinstalled, zelfde nogmaal geinstalleerd
  5. ati drivers ge-deinstalled, een versie lager geinstalleerd (6.4, zie specs)
  6. memtest 24 uur gedraait, geen errors gevonden
  7. andere monitor geprobeerd (samsung 913). Zelfde probleem al na 10 minuten.
  8. andere videokaart geprobeerd (ook een ati, 128mb dunno welk merk). Na 22 minuten zelfde probleem.
  9. .....en nu?
Kan het een brakke voeding zijn? (erm ja kan altijd, maar ligt dit voor de hand zeg maar?)

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me vertellen wat de volgende stap in mijn
zoektocht zou moeten zijn?

Owja dit kwam ik tegen bij Aida:
BIOS Eigenschappen
BIOS Type AMI
Datum Systeem BIOS 08/15/05
Datum Video BIOS 03/08/29

Hoort de datum van de video bios op het jaar 2029 te staan?? Nog nooit eerder gezien.

De specs:
Asus p4p800
Intel Pentium 4HT, 2800 MHz (3.5 x 800)
2046 MB (4x Corsair VS512MB400)
ATI RADEON 9600 Series (Sapphire kaartje) 128mb
Samsung Syncmaster 930BF (digitale aansluiting+drivers geinstalleerd)
Harde schijf Maxtor 6 Y080P0
Harde schijf WDC WD16 00JD-00HBB0
CD/rw LITE-ON LTR-52327S
Creative EMU10K1 SB Live! Audio Processor PCI
Edit, toevoeging voeding: Chieftec 360W (HPC-360-202)

Dit alles draait op een originele winXP volledig ge-update naar microsoft.com aanbevolen

updates.
DirectX 9.0c End-User Runtime
ATi Catalyst 6.5 videokaart drivers
Intel INF Update Utility 7.2.2.1006
+drivers van de monitor = samsung cd.

Overige software:
Sygate personal firewall
Office + andere denk ik niet van toepassing zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 10:42 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je verdenkt je voeding maar je zegt er niet bij welke je hebt ;)

Ik denk dat ofwel je AGP slot rot is of dat het een voedingsprobleem is. Dit laatste lijkt me echter iets minder waarschijnlijk omdat je niet echt een zware videokaart hebt maar met een rotte voeding kan je altijd vage problemen krijgen.

Probeer eens in je BIOS je AGP slot op 4x te zetten en ook om AGP fast-writes uit te zetten. Ik geloof dat je dit laatste ook in de videokaartdrivers kan doen. In ieder geval willen die fast writes op sommige chipsets wel eens voor problemen zorgen.

En probeer ook eens een andere voeding te lenen van iemand om even mee te testen. Je kan iig wel eens je spanningslijnen uitlezen.

Ohja, die Aida uitlezing lijkt me gewoon een foutje te zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-06-2006 06:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 06:39:
Je verdenkt je voeding maar je zegt er niet bij welke je hebt ;)
Oeps :) nu wel gedaan, chieftec HPC-360-202
knip knip

Probeer eens in je BIOS je AGP slot op 4x te zetten en ook om AGP fast-writes uit te zetten. Ik geloof dat je dit laatste ook in de videokaartdrivers kan doen. In ieder geval willen die fast writes op sommige chipsets wel eens voor problemen zorgen.
Mmm ok zal ik zeker eens proberen. Zal in de bios wel even de fast writes uitzetten.
En probeer ook eens een andere voeding te lenen van iemand om even mee te testen. Je kan iig wel eens je spanningslijnen uitlezen.
tnx voor de tip
Ohja, die Aida uitlezing lijkt me gewoon een foutje te zijn...
ok, dacht ik al maar ik wist het niet zeker.

Vraag me wel af hoe het kan dat een AGP slot 'ineens' rot wordt zeg maar. :?

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:39:

[...]

Vraag me wel af hoe het kan dat een AGP slot 'ineens' rot wordt zeg maar. :?
Kleine piek of electrostatische ontlading is genoeg, of gewoon een stofje tijdens de productie, of een zacht briesje van de scheet van een vlieg die bij de overburen op t balkon zit... kortom: Things break down al the time just like that, get used to it... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MidnightMotion op 02-06-2006 23:44 ]

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 21:20

wowi

Vervang eens de video kabel naar je monitor toe, als die kabel brak is kun ook zo ineens een rood scherm krijgen. Of andere dingen

[ Voor 7% gewijzigd door wowi op 02-06-2006 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm het schijnt toch de voeding te zijn. Heb de chieftec vervangen door een zalman 400 en nu heb ik nergens last meer van.
Pagina: 1