Toon posts:

[S-ATA] pci kaart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Western Digital Caviar SE16 WD5000KS. Die was er alleen in S-ATA en aangezien ik een Asus A7V333 moederbord met alleen IDE aansluitingen heb, heb ik een Promise SATA300 TX2plus pci kaartje gekocht met 2 s-ata aansluitingen.
Op mijn moederbord zitten allereerst 2 schijven in raid die elk een raidcontroller bezetten.
Op mijn secondary zitten 2 dvdspelers.
Op mijn primary zat tot nu toe 1 western digital hd (primary, met xp erop).
Op de s-ata pci kaart zitten dus 2 aansluitingen en een IDE aansluiting.
Eerst had ik mijn primary hd op het midden van de kabel gezet, en het uiteinde in de pci kaart.
Ik krijg echter met geen mogelijkheid meer mijn primary te zien om van te booten (floppy staat als 2e om te booten, dus probeert hij steeds van floppy te booten).
Ik heb (voor zover ik weet) alle verschillende configuraties geprobeerd qua opstelling:
s-ata hd in port 1 en in 2 van de pci kaart (geen verschil).
Primary hd in het midden van de kabel en aan het eind van de kabel.
Jumper op de primary op cable select en op master met slave present etc.
Bij elke configuratie wil hij niet meer booten vanaf mijn primary hd. Als ik de ide kabel uit de pci kaart haal en de jumper uit de primary hd haal (zodat hij weer op master staat) dan kan ik weer wel booten vanaf deze hd.
Is er iemand die een oplossing voor dit probleem weet?

Verwijderd

In het bios aangegeven dat je wilt booten van SCSI? Mobo zoekt dan een extra ROM met biosextensies... Zie ik niet terugkomen in je omschrijving terwijl het redelijk voor de hand ligt gezien het feit dat het om een add-on kaart gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dit kan ik inderdaad nog proberen. Maar mijn primary hd waar van geboot moet worden zit nog gewoon aan mijn primary controller op het moederbord vast, het is alleen de nieuwe hd die er "bij" moet die op de pcikaart aangesloten zit... probeert hij wanneer ik instel dat hij moet booten van scsi niet te booten vanaf die nieuwe hd (dus niet mn primary)?
Ik ga het morgen iig proberen en laat ik het weten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:57:
Dit kan ik inderdaad nog proberen. Maar mijn primary hd waar van geboot moet worden zit nog gewoon aan mijn primary controller op het moederbord vast, het is alleen de nieuwe hd die er "bij" moet die op de pcikaart aangesloten zit... probeert hij wanneer ik instel dat hij moet booten van scsi niet te booten vanaf die nieuwe hd (dus niet mn primary)?
Ik ga het morgen iig proberen en laat ik het weten.
Je moet zorgen dat je je drive die master is op het uiteinde van de kabel zet, dan zou het goed moeten gaan.
Worden de drives nog wel herkent in de bios? en heb je het al getest zonder die add-onkaart in gebruik te hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd van SCSI te booten maar dat mocht niet helpen.
Mijn primary schijf met XP erop waar van geboot moet worden zit op het uiteinde van de kabel.
De middelste connector heb ik op de S-ATA PCI kaart aangesloten. Maar zodra ik deze hier op aansluit ziet hij mijn primary schijf niet meer.
Als ik de middelste connector weer uit de S-ATA kaart haal dan staat mijn primary weer wel in mijn bios.
Kan ik hier uit concluderen dat het gewoon niet mogelijk is om van een IDE schijf te booten die aan het uiteinde van de kabel zit met een S-ATA PCI kaart in het midden?

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik een reactie terug van Promise support op het bovnestaande probleem wat ik gemaild had. Als oplossing zeiden ze dat als ik meer RAID / SCSI controllers had, dat ik die dan moest disablen. Dit is alleen geen oplossing voor mij want ik heb verder geen scsi of raid controllers behalve de raidcontroller op mijn asus a7v333 moederbord die ik gebruik.

Om het probleem nog eens in het kort te zeggen: op mijn primary IDE kabel met daar aan mijn primary ide schijf wil ik een sata schijf hangen met behulp van een sata pci kaart. De primary IDE kabel zit nu dus ook verbonden met de sata pci kaart.
Alleen als ik de connector van de ide kabel in die sata controller steek kan ik niet meer booten vanaf mijn primary hd. Hij ziet hem ook niet meer in de bios. Booten vanaf scsi werkt ook niet.

Mocht er iemand zijn die weet hoe ik dit op kan lossen dan hoor ik het graag (welke jumper settings op de primary schijf, plaats op ide kabel etc in combinatie met een sata pci kaart) want ik kom er zelf niet meer uit.

Verwijderd

De kabel waar je primary hd aanhangt moet je niet doorkoppelen naar de SATA - controller.
De SATA controller wordt automatsch gezien door je moederbord. De IDE - aansluiting op de SATA -kaart is enkel bedoeld om eventueel nog een ide-schijf aan te sluiten.

Primary ide schijf jumperen als master, op de laatste connector aansluiten van de ide kabel.

succes

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat was de fout die ik gemaakt heb mr homecinema :) Ik dacht dat ik die IDE kabel daar in moest steken maar dat moest dus niet. Op deze manier werkt het wel.
Alleen zit ik nu met het volgende probleem:

Zoals ik hierboven al zei gebruik ik de raidcontroller die op mijn a7v333 zit. Op alle 2 de connectors zit 1 schijf.
Alleen als ik nu boot vanaf mijn primary schijf, met die s-ata hd ingeschakeld, zie ik bij het booten een schermpje waar in staat dat die s-ata hd herkent wordt op die controller, maar het scherm waarin mijn raid configuratie gedetecteerd wordt komt niet meer in beeld, dus ik zie in XP ook alleen mijn primary + die sata hd en niet de 2 schijven in raid.
Als ik dan de voeding van die sata schijf loshaal en dan boot, dan komt dat schermpje van die s-ata controller weer (zegt dan: "bios not installed") en daarna komt het schermpje van mijn raidcontroller. Nu zie ik in XP dus mijn primary + die 2 schijven in raid.
Ik krijg ze dus niet allebei tegelijk aan de praat, mijn 2 schijven in raid EN die sata hd. Is dit nog een of andere instelling of doe ik iets verkeerd?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:16:
Op mijn primary zat tot nu toe 1 western digital hd (primary, met xp erop).
Op de s-ata pci kaart zitten dus 2 aansluitingen en een IDE aansluiting.
Eerst had ik mijn primary hd op het midden van de kabel gezet, en het uiteinde in de pci kaart.
:X Dus die kabel liep van je moederbord naar je hdd naar je sata-controller? Da's net zo'n vage constructie als de twee uiteindes van een IDE kabel in je Primary IDE en Secundary IDE aansluiting prikken met een HDD in het midden... :X

Je SATA-kaartje biedt gewoon een extra IDE aansluiting waarop je weer HDD's kunt hangen. Als je die gaat doorverbinden met de IDE aansluiting op je moederbord mag je volgens mij nog van gelukt spreken dat je er niets mee gesloopt hebt. 2 controllers aan elkaar hangen is niet echt de bedoeling zeg maar. :+

Maargoed, daar was je kennelijk ook al achter. Misschien een idee om in het vervolg het boekje te lezen, lijkt me erg sterk dat ze dit daarin aanraadde. 8)7

Kennelijk zitten je RAID-controller en je SATA-kaartje elkaar nu in de weg. Kun je bij je raidcontroller instellen dat er niet van geboot hoeft te worden? Door het bootrom te disablen oid?

Anders zou ik het zo snel ook niet weten. Twee controllers in 1 PC geven vaker problemen, zie ook dit soort topics. Normaal zou ik je aanraden om de beide controllers eens van slot te verwisselen en te kijken wat dat uithaalde, dat gaat alleen wat lastig met een onboard RAID-controller...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja het was inderdaad een beetje achterlijke actie om die ide kabel daar in te doen. :)

Maar het is me nog steeds niet gelukt. Wanneer ik boot met de voeding in mijn sata hd, dan slaat hij nog steeds mijn raid bios over. Als ik de voeding uit die sata hd haal dan zie ik wel alle 2 de biossen achter elkaar :s
Pagina: 1