[Speedfan] Hands-off instelling gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben al een paar maand bezig om m'n huidig systeem, zo koel, maar ook zo stil mogelijk te laten functioneren. Allereerst de specs :

Asus A8v Deluxe
AMD 64 3000+ (winchester)
4 x 512mb dual channel (2 kitjes dus) van Twinmos
Gainward Geforce 6800 Ultra 256 mb
2 x 160 GB Maxtor Sata harde schijven
2 x dvd brander NEC 3250 en de 3551

Om dit systeem zo koel mogelijk te houden, en zo stil mogelijk, heb ik het verwend met de volgende hardware :

Chieftec CA-01SL-SL-B (mesh serie, bigtower)
Deze kast is van binnenuit bekleed met de 'bijbehorende' dempingsmatten
CPU koeling bestaat uit een Sycthe Ninja, met een 120mm fan er op gemonteerd
de GPU heeft een Zalman vf700 koeler, op laagste stand.
Beide harde schijven hangen in de Zalman ZM-2HC2, geen contactgeluid meer dus.
verder hangen er in de kast 2 Papst ventilatoren, 1 van 120mm(achterin kast achter de cpukoeler) en een 92mm fan (voorin op de zijkant waar je de plaats waar je de hardeschijven kwijt kunt)
Alle ventilatoren (kast- en cpuventilatoren zitten met 3pins-aansluiting aangesloten op het moederbord)

het gehele zaakje wordt gevoed door een Aerocool Aeropower Black/Silver, 550W

Ter informatie geef ik aan dat ik op het moment geen Cool en Quiet gebruik, omdat die ruzie maakt met de cpufan.

Standaard wanneer ik de pc aanzet zijn beide papstfans goed hoorbaar, wat dus storend is.
Eenmaal in windows kan ik Speedfan opstarten, en alle fans naar behoren op de prettigste stand zetten, en meestal is dit 50%. Temperatuur van de cpu wordt amper warmer dan 30 graden, en is voldoende.
Ik heb het tot dus voor zo voor elkaar dat ik speedfan kan afsluiten, dat de fanspeeds zo blijven staan als dat ik ze heb ingesteld.
Maar, wanneer ik een reboot uitvoer, kan ik bovenstaand verhaal nogmaals uitvoeren, om tot een voldoende resultaat te komen.
Ik heb reeds onderzocht dat ik bijvoorbeeld 3 zalman fanmates II kan gaan aanschaffen om zo'n probleem op te kunnen lossen, maar ik zie hier liever een softwarematige oplossing. En kabeltjes modden doe ik liever ook niet, omdat ik dát gedeelte juist wel origineel wil houden.

Op welke manier, of misschien met welke software, kan ik bovenstaand probleem oplossen?

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik heb het hier natuurlijk hoofdzakelijk over Speedfan, maar misschien zijn er programmaatjes die ik niet ken die beter kunnen zijn hoor. althans ik heb ze nog niet kunnen vinden

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Met speedfan kun je automatisch laten opstarten en automatisch de snelheid laten verminderen.
Dit werkt bij in ieder geval voor de cpu fan.
Hoe je dit moet instellen heb ik eens uitleg over gegeven met een vraag over speedfan, dus even zoeken.

Indien je alles wilt regelen moet je ets aanschaffen als de t-balancer.

• HyperTrophy
  • Niet online
jan99999 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:10:
welke moederbord?
Heb je de fan kabels goed aangesloten?
Heb je 3 kabel aan je fan zitten?

Met speedfan kun je alleen de cpu fan regelen(zover als ik weet).
Deze moet je zo instellen:

In de bios fan controle(snelheid kontrole uitzetten).Wel aanlaten kontrole of de fan draait.
Cool en quit uitzetten(en amd software hiervoor verwijderen), ik weet niet of dit nodig is.
Q-fan in bios uitzetten(asus), ik weet niet of dit nodig is.

1 automatic fan speed uit zetten.
2 fan 1 langzaam zakken van 100 naar 1
fan 2 hetzelfde
fan 3 hetzelfde
indien geen werkt dan zal het niet gaan(denk ik)
Nu heb je als het goed is een minimale waarde (dat de fan nog loopt) en 100%
De waarde kan verschillend liggen, dus 20 to 50 of 50 tot 80, etc, dus niet altijd 1 tot 100.
3 Ga naar config, naar eerste tab blad, vink alle speeds uit.
4 Kijk welke de cpu(sensor) is, klik erop en druk f1 en verander de naam(dit kun je dus bij alles doen).
5 Bij de cpu(sensor), eentje aanvinken waar de fan op reageert(langzamer wordt), dit heb je in het begin gedaan.(cpu fan)
6 Ga naar config , naar speeds tab blad, klik op de speed (fan) die veranderd(cpu fan),
dan kun je onder de laagste snelheid instellen(fan) en een hogere snelheid instellen.
Dus nu heb je 3 snelheden 1 laagste snelheid
2 midden snelheid
3 100% snelheid
7 Ga naar config, ga naar tempertures, ga naar cpu, klik op cpu, nu kun je onder instellen wanneer
de fan sneller moet gaan, 2 waardes die je in kunt vullen.(cpu temperatuur)

Dus indien lager dan eerste temp, dan gaat de fan naar de laagste snelheid.
Temp hoger dan de 1 temp waarde, dan gaat de snelheid naar de 2 fan snelheid.
Temp hoger dan de hoogste waarde, dan gaat fan op 100%.
8 Nu met cpu burn-in (2 x starten) de cpu warm maken, kontroleer hoe snel de cpu fan moet draaien zodat deze nog goed genoeg koelt.(deze kun je nu nog met de hand instellen om te proberen).
Kijk wat de fan moet draaien indien je weinig doet op je pc en als je iets meer doet, nu zou je dus de waardes moeten weten die je overal invult.
9 Nu op automatisch zetten, op eerste blad "automatic fan speed" aanvinken.

Indien het niet werkt kijk op de site van fanspeed of je mobo ondersteunt wordt, indien niet kijk welke sensor je hebt en of je deze met de hand kunt ingeven.
Deze heb ik idd gevonden van jou, en ik ga hem nu ff uittesten.

Heb speedfan in t menu "opstarten" gezet. ben benieuwd.

Dit werkt dus idd, duurt ff met opstarten maar dan schieten de rpms mooi omlaag. En qua geheugengebruik neemt Speedfan ook niet veel (rond 2000 kB)

Zijn er verder geen softwarematige oplossingen zodat de fans vanaf power-up op mijn snelheden blijven staan?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperTrophy op 02-06-2006 15:13 . Reden: resultaat neergezet na testen van softwareinstelling van speedfan ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Het valt me op trouwens dat de temp die zichtbaar is in de systray rechtsonder in, dat ie na verloop van tijd op "00" springt. net als de waarden in Speedfan. De snelheden blijven wel gelijk. :S

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
wat je rechtsonder ziet kun je bij de instellingen wijzigen, dus indien jij de cpu wilt zien kun je dit instellen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
een softwarematieg oplossing is er denk ik niet
de pc heeft altijd de controle over je ventilatoren, maar voordat windows is gestart zal de controle dus in het bios zitten. daarin zet jij alle controle mogelijkheden uit, en doen de fans wat ze dan moeten doen. lekker hard draaien ;-)

tegenwoordig ziojn er wel moedrborden / biossen die de snelheid van de fans tijdens booten niet meteen op full speed zetten, en dus lekker zahctjes opstarten kan dan wel.

• HyperTrophy
  • Niet online
jan99999 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:34:
wat je rechtsonder ziet kun je bij de instellingen wijzigen, dus indien jij de cpu wilt zien kun je dit instellen.
ja dat wist ik al idd, maar als ik speedfan op dat moment open, dan staan alle temps op "00"
engelbertus schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:44:

tegenwoordig ziojn er wel moedrborden / biossen die de snelheid van de fans tijdens booten niet meteen op full speed zetten, en dus lekker zahctjes opstarten kan dan wel.
Je bedoelt Cool 'n Quiet zeker

[ Voor 33% gewijzigd door HyperTrophy op 03-06-2006 10:16 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20
Stilste oplossing... Koop een FanController... Dan heb je op het moment dat er stroom op komt de fans op de door jou gewenste snelheid (en dus stil).

Ik weet dat de meeste Asus moederborden Q-FAN control hebben. Daar wordt het spul ook stil van, maar die regels alleen de CPU + CHA1 fans. En dus niet de VGA (Nortbridge?) en andere casefans.

Dus ik zou toch eens bij een fancontroller gaan kijken...

[ Voor 47% gewijzigd door Saeverix op 03-06-2006 10:25 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• HyperTrophy
  • Niet online
Saeverix schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 10:23:
Stilste oplossing... Koop een FanController... Dan heb je op het moment dat er stroom op komt de fans op de door jou gewenste snelheid (en dus stil).

Ik weet dat de meeste Asus moederborden Q-FAN control hebben. Daar wordt het spul ook stil van, maar die regels alleen de CPU + CHA1 fans. En dus niet de VGA (Nortbridge?) en andere casefans.

Dus ik zou toch eens bij een fancontroller gaan kijken...
Dat weet ik, weet ook al lang welke ik dan eventueel nodig zou hebben.
Ik wou eerst weten of er geen betere softwarematige oplossing hiervoor is : zalman fanmate II
Ik wil nl. geen drivebay. A omdat er geen mooie zijn, B. omdat t toch niet gaat passen, ivm deurtje (en eventueel ophanging in mn kast (chieftec ophanging))
Voordelen genoeg natuurlijk
alleen bijkomend nadeel, weer meer kabels in m'n kast.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 03-06-2006 11:08 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20
je kunt hem ook aan de achterkant van je kast modden. ruimte genoeg...
als je bijvoorbeeld een sunbeamtech hebt zoals mij.

> Draaiknoppen eraf
> Ringen losdraaien en frontje verwijderen
> 4 gaten met juiste afstand boren achter in kast
> Printplaat + Potmeters door de gaten schuiven
> Ringen aan achterkant over de potmeters vastdraaien
> Draaiknoppen weer bevestigen.

Resultaat: Een ingebouwde fancontroller aan de achterkant van je kast zonder de voorkant te verprutsen... En je kunt er gewoon nog makkelijk bij.

Het gaat om de volgende fancontroller: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheobus/Rheobus.htm

(De leds die je zit kun je er op houden, maar ook net als mij gewoon verwijderen. Het zijn plug&play leds. Je kunt ze zo uit hun 'socket' halen en eventueel daarna weer terug plaatsen.)

Dat lijkt mij een mooie en toch simpele oplossing...
Je moet er alleen 4 gaten in de achterkant (maakt niets uit lijkt mij) van je kast voor over hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Saeverix op 03-06-2006 12:58 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
maar dan krijg je weer meer kabels en dat wou hij dus nou juist niet...

maar dan moet ie daar mee mee genoegen nemen

• HyperTrophy
  • Niet online
Saeverix schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:58:

> Draaiknoppen eraf

Resultaat: Een ingebouwde fancontroller aan de achterkant van je kast zonder de voorkant te verprutsen... En je kunt er gewoon nog makkelijk bij.

Het gaat om de volgende fancontroller: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheobus/Rheobus.htm

(De leds die je zit kun je er op houden, maar ook net als mij gewoon verwijderen. Het zijn plug&play leds. Je kunt ze zo uit hun 'socket' halen en eventueel daarna weer terug plaatsen.)

Je moet er alleen 4 gaten in de achterkant (maakt niets uit lijkt mij) van je kast voor over hebben.
en ''ff een paar gaten in je nieuw chieftec gast jagen doe je ook niet :P

• HyperTrophy
  • Niet online
Saeverix schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:58:

> Draaiknoppen eraf

Heb onlangs 4 Zalman Fanmate II gekocht.

deze heb ik achter in mn kast hangen. de draaiknopjes heb ik door het ventilatierooster boven ik kast gestoken. Mooi weggewerkt, en bedienbaar vanaf de achterkant. Geen speedfan meer voor mij (behalve voor het uitlezen dan)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

goedkopere oplossing is volgens mij toch je fans op 5 of 7 volt zetten. 7v = rood(fan) op geel(molex) en zwart(fan) op rood(molex).

OF even in je bios gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om het door de bios "eigen" controller te laten regelen, heb je ook geen last meer van c&q die emmert.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 26-07-2006 12:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• HyperTrophy
  • Niet online
the_virus schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:13:
goedkopere oplossing is volgens mij toch je fans op 5 of 7 volt zetten. 7v = rood(fan) op geel(molex) en zwart(fan) op rood(molex).

OF even in je bios gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om het door de bios "eigen" controller te laten regelen, heb je ook geen last meer van c&q die emmert.
heb geen c&Q aan staan, ik regel het nu zelf handmatig
Pagina: 1