[Domein naam]DNS server, Kip of het ei

Pagina: 1
Acties:

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Even een vraag....

Op het moment bezit ik een domein naam [eendomeinnaam].com
Die loopt nu bij blueyellow.biz
de nameservers zjin dus ook:
ns1.blueyellow.biz
ns2.blueyellow.biz

Maar nu wil ik de domeinnaam zelf gaan hosten....
Je voelt het probleem vast komen
ns1.mijndomeinnaam.com
ns2.mijndomeinnaam.com

Als ik die bij mezelf wil hosten dan kan ik hem niet laten verwijzen naar mijndomeinnaam.com omdat ik die zelf wil hosten.

Oftewel het kip of het ei, waar begint het.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

"Stilte, een gat in het geluid...."

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 10:57
gewoon lekker laten staan en de dns manager van je blueyellow.biz gebruiken?

• Flapp
Als ik dat zou willen doen dan zou ik het niet gevraagd hebben ;)
quote: Flapp

• MadMod
  • Laatst online: 08-02 10:57
Flapietoetoe schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:41:
Als ik dat zou willen doen dan zou ik het niet gevraagd hebben ;)

[...]
Snap ik, je wilt je eigen website op een servertje hosten, waarom zou je de DNS ook nog zelf willen hosten?

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

ik heb het zo in gesteld omdat ik maar 1 IP tot me beschikking heb voor me server..

ns1.eigendomein.nl (m'n eige IP)
ns2.domeinhoster.com (IP van me hoster)
ns3.domeinhoster.com (IP2 van me hoster)

• Flapp
De website host ik allang daar...
Maar het is goedkoper als je de dns zelf doet

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Flapietoetoe schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:32:
Even een vraag....

Op het moment bezit ik een domein naam [eendomeinnaam].com
Die loopt nu bij blueyellow.biz
de nameservers zjin dus ook:
ns1.blueyellow.biz
ns2.blueyellow.biz

Je voelt het probleem vast komen
ns1.mijndomeinnaam.com
ns2.mijndomeinnaam.com

Als ik die bij mezelf wil hosten dan kan ik hem niet laten verwijzen naar mijndomeinnaam.com omdat ik die zelf wil hosten.

Oftewel het kip of het ei, waar begint het.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Als je zelf 2 publiekelijk toegankelijke servers hebt, bij voorkeur op een apart subnet, zou dit in principe bij je registrar moeten kunnen, die zal dan 'glue-records' moeten aanmaken (is dat ook bij .biz? weetniet zeker).. google daar maar eens op, kom je een eind.

Op het slim is voor een enkel domeintje is een tweede, maar kan me voorstellen dat je het leuk vind om mee te spelen, en het graag in eigen beheer hebt..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Flapietoetoe schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:43:
De website host ik allang daar...
Maar het is goedkoper als je de dns zelf doet
als je de DNS zelf wil doen MOET je 2 nameservers hebben (volgens SIDN)..

hoeveel betaal je dan voor je domein hosting want 10 eu per jaar vind ik niet duur..

edit: pff sneller typen....

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_Dark op 01-06-2006 22:47 ]

• axis
Mr_Dark schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:46:
[...]
als je de DNS zelf wil doen MOET je 2 nameservers hebben (volgens SIDN)..

hoeveel betaal je dan voor je domein hosting want 10 eu per jaar vind ik niet duur..
SIDN gaat alleen over NL domeinnamen :)

[ Voor 70% gewijzigd door axis op 01-06-2006 22:47 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Er is helemaal geen probleem aangezien niet ns1.mijndomein.nl opgeslagen wordt, maar het IP adres.
Kijk maar bij de whois info van blueyellow.biz :)

Name Server: NS1.BLUEYELLOW.BIZ
Name Server: NS2.BLUEYELLOW.BIZ

geen probleem dus.
offtopic:
weet wel dat je eigenlijk twee aparte servers, liefst op een andere locatie, moet hebben voor je DNS, niet dat het verplicht is natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Erkens op 01-06-2006 22:49 ]

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

axis schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:46:
[...]

en je hebt al met je hoster afgesproken dat ie voor jou secondary wil gaan draaien?

[...]
Ja.. ik heb ze even opgebelt en hun hebben het gelijk verandert op hun servers.
SIDN gaat alleen over NL domeinnamen :)
mijn fout... hard gewerkt vandaag :P

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Heb zelf ook jaren bij Blue Yellow gehost. Je moet gewoon Nils even mailen en vertellen wat je wilt, hij kan je daar heel goed bij helpen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Flapp
Bedankt!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet het volgende doen via een registar. Dus de registar van het .biz domein in jouw geval. Deze moet een zone voor "jouwdomein" aanmaken in de root .biz. In deze zone staan twee servers opgenomen met zogenaamde NS records. Deze NS records verwijzen naar IP-adressen welke jouw servers vertegenwoordigen. Hierbij moet je fysiek 2 DNS servers hebben op twee verschillende IP segmenten dus bivoorbeeld w.x.y.A en w.x.y.B mogen niet maar x.y.Y.A en x.y.Z.B mogen wel. Daarnaast bestaat er nog een andere regel welke belangrijk is maar niet altijd wordt nageleefd en dat is dat de verbinding naar deze twee servers via verschillende providers moeten lopen.

Het beste is om dit als volgt op te lossen:

Mogelijkheid 1:
Maak op je eigen server alvast een zone aan. mijndomein.biz. Maak dit het PRIMAIRE domein, zodat jij het beheer hebt. Laat de DNS bij je provider wijzigen zodat zij SECONDARY (slave) zijn van jouw server. Zorg ervoor dat jouw server een HOGER versierecord heeft van de zone dan nu het geval is, anders vinden er geen zone transfers plaats. Laat nu de zone-verwijzing op de .biz root servers wijzigen naar jouw server en de server van je provider. Alle wijzigen kunnen nu door jou worden uitgevoerd en worden automatisch door de DNS van je provider overgenomen.

Wanneer je het echt zelf in de hand wilt houden dan moet je andere maatregelen nemen. Dit is meer werk en hogere kosten. Hierbij moet je het volgende doen:

Mogelijkheid 2:
Richt twee servers in. Je MOET ervoor zorgen dat deze een UPS hebben want om een zone te hosten moet 1 van de servers altijd online blijven. Schaf een tweede verbinding aan bij een andere provider. Let op, verplichting is dat één van de twee verbindingen altijd actief moet zijn, dus 2xADSL over de zelfde telefooncentrale kan niet, dus 1xADSL en 1xKabel is een optie. Houdt er tevens rekening mee dat je DNS server veel te verduren krijgt, beste is om beide servers dedicated te houden voor DNS, of tenminste de PRIMARY. Wanneer je dit doet, moet je dus rekenen op een aardige investering en hoge maandelijkse lasten.

Daarnaast moet je ook de reverse DNS regelen. Dit kan je helaas niet zelf maar ben je afhankelijk van je provider die eigenaar is van de IP adressen. Wil je dit ook zelf, dan moet je zelf twee IP reeksen aanvragen en deze laten routeren door je providers. Kosten zijn aanzienlijk, afgezien van de lange periode voor je aanvraag voor IP reeksen is goedgekeurd mits ze al goedgekeurd worden (aantoonbaar zakelijk belang).

Overigens moet je er rekening mee houden dat je best wel wat verkeer krijgt naar je DNS server. Niet veel data, maar heel veel kleine aanvraagjes met veel IP overhead. Dit kost je gewoon je verbinding als je niet uitkijkt.

Om even rekening mee te houden:
Alles wordt gecontroleerd. Dus je moet alles ingericht hebben voordat er ook maar één IP adres wordt aangepast naar je nieuwe DNS server. Dus ze controleren alles van IP nummer tot goede inrichting van je zones.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• axis
wim-bart schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:10:
..
Hierbij moet je fysiek 2 DNS servers hebben op twee verschillende IP segmenten dus bivoorbeeld w.x.y.A en w.x.y.B mogen niet maar x.y.Y.A en x.y.Z.B mogen wel.
Het is slim, maar niet bij iedere TLD registrar verplicht.. Bij .DE bijvoorbeeld wel, bij .NL bijvoorbeeld niet.
Daarnaast bestaat er nog een andere regel welke belangrijk is maar niet altijd wordt nageleefd en dat is dat de verbinding naar deze twee servers via verschillende providers moeten lopen.
Is dit een regel? Het is natuurlijk wel slim om je nameservers bereikbaar te hebben bij andere providers ja, daar heb je gelijk in.
Mogelijkheid 2:
Richt twee servers in. Je MOET ervoor zorgen dat deze een UPS hebben want om een zone te hosten moet 1 van de servers altijd online blijven.
Waarom MOET je een UPS hebben? Als ik 2 servers heb in verschillende datacenters, is de kans klein dat de stroom in beide datacenters tegelijk uitvalt..
Schaf een tweede verbinding aan bij een andere provider. Let op, verplichting is dat één van de twee verbindingen altijd actief moet zijn, dus 2xADSL over de zelfde telefooncentrale kan niet, dus 1xADSL en 1xKabel is een optie.
Wie bepaalt die verplichting? Ik vind het niet zo'n verplichting, ik vind het een keuze..
Houdt er tevens rekening mee dat je DNS server veel te verduren krijgt, beste is om beide servers dedicated te houden voor DNS, of tenminste de PRIMARY. Wanneer je dit doet, moet je dus rekenen op een aardige investering en hoge maandelijkse lasten.
Hoeveel duizenden zones heb jij? Ik heb een primary nameserver met 567 zones, geeft nu even deze stats over de afgelopen ongeveer 13 dagen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
time span   1193582s

success    3,1/s   11183,3/h
referral    0,0/s   7,8/h
nxrrset     0,2/s   639,5/h
nxdomain    0,1/s   531,3/h
recursion   0,1/s   322,7/h
failure     0,0/s   76,6/h

En die machine doet gemiddeld zo'n 30kbit/s! Gaat nergens over.. Gemiddeld 2% CPU use, paar mb geheugen, ding staat uit z'n neus te eten dus. Misschien heb ik zo'n vreemde nameserver, maar ik vind het niet zo'n investering, en die maandelijkse lasten vallen ook wel mee..
Daarnaast moet je ook de reverse DNS regelen. Dit kan je helaas niet zelf maar ben je afhankelijk van je provider die eigenaar is van de IP adressen. Wil je dit ook zelf, dan moet je zelf twee IP reeksen aanvragen en deze laten routeren door je providers. Kosten zijn aanzienlijk, afgezien van de lange periode voor je aanvraag voor IP reeksen is goedgekeurd mits ze al goedgekeurd worden (aantoonbaar zakelijk belang).
Er zijn genoeg hosters die expres hun reverse dns niet regelen. Maar klopt, je bent afhankelijk van je ISP of RIPE ofzo.. Het is niet perse nodig je eigen reeksen bij RIPE aan te vragen, je kunt toch ook gewoon vragen aan je ISP of ze wat onderdelen uit hun reverse zone naar je delegeren? Ze kunnen best 129.14.0.193.in-addr.arpa bijvoorbeeld naar je delegeren, in "O Reilly's BIND and DNS, Fourth edition" staan nog wat leuke mogelijkheden hiermee.
Overigens moet je er rekening mee houden dat je best wel wat verkeer krijgt naar je DNS server. Niet veel data, maar heel veel kleine aanvraagjes met veel IP overhead. Dit kost je gewoon je verbinding als je niet uitkijkt.
Hmm.. voor 1 enkele zone??
Om even rekening mee te houden:
Alles wordt gecontroleerd. Dus je moet alles ingericht hebben voordat er ook maar één IP adres wordt aangepast naar je nieuwe DNS server. Dus ze controleren alles van IP nummer tot goede inrichting van je zones.
Je kunt op http://www.zonecheck.fr je zone testen tegen je dns servers, en eventuele problemen oplossen.. klaar..

Pagina: 1