Welke digitale videocamera?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:19
Mijn pa wil graag een nieuwe videocamera. Het hoeft geen super-de-luxe uitgerust ding te zijn, gewoon eentje waarmee je wat vakantiebeelden op te nemen, en te bewerken via de pc (FireWire).

Zijn budget is max 450,-

Nou heb ik al een stuk of 3 uitgezocht:

Sony DCR-HC23 ---- € +/- 300

Voordelen:

- kleurenzoeker
- Super Night Mode

Nadelen:
- geen afstandsbediening

Sony DCR-HC19 ---- € +/- 360,-

Voordelen:
- Afstandsbediening

Nadelen:
- zwart-wit zoeker

JVC GR-D360 ---- € +/- 320,-

Voordelen:
- ingebouwde lamp (wat dat ook mag zijn)
- Foto-modus
- LI-ion accu
- kleurenzoeker

Nadelen:
- geen touchscreen

_- _ - _ - _-

Nou zou ik graag willen weten of jullie ervaring met een van deze camera's hebben, of zelf een leuke optie weten voor een leuke camera.

Verwijderd

Ik heb net vanmiddag de Sony DCR HC 24E gekocht bij Topdeals in zeist voor 313,- euro.
Hierbij zit ook een afstandsbediening. Heb er een UV-filter, tasje en een setje bandjes bijkocht. In totaal was ik iets van 384 euro kwijt. Bij een andere winkel heb ik 2 neppe FP90 accu's aangeschaft, ben nu dus helemaal voorzien.

De camera is echt prachtig en heerlijk klein. Heb alle mogelijkheden nog niet kunnen benutten, maar hij bevalt me tot nu toe prima! Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

het niet hebben van een touchscreen is geen nadeel. Ik zou bovendien even checken hoeveel f de lenzen zijn van de videocamera's. JVC heeft in sommige modellen geloof ik een f van 1.2 en dat schijnt dan weer lichtgevoeliger te zijn dan 1.8.

[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 01-06-2006 22:57 ]

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Die "f" staat voor diafragma. Hoe kleiner het f getal, hoe weider het diafragma open kan en hoe meer licht er binnenvalt, kort door de bocht uitgelegd. Dus, hoe kleiner het F getal, hoe lichtsterker je lens.

[ Voor 4% gewijzigd door Frigolamptje op 01-06-2006 23:02 ]

• maarud
Oke, bedankt voor de info tot nu toe. Ik heb even gekeken wat de diafragma was, maar dat kon ik niet vinden.

Ik denk dat ik voor de Sony HC23 ga , vanwege o.a. de kleurenzoeker. Afstandsbediening maakt eigenlijk niet zo veel uit. Echter, waarom is de HC19 duurder dan de HC23 terwijl de HC23 meer functies heeft?

Verwijderd

Volgens je 1e post vond je het een nadeel dat er bij de HC23 geen afstandsbediening bij zit. Voor 20 euro meer heb je de HC24 incl. afstandsbediening, usb-kabel en iets meer digitale zoom (rotzooi). Moet je dus voor jezelf afwegen of je dat de meerprijs waard vindt.

• maarud
Ik heb de HC24 besteld, krijg hem waarschijnlijk deze week in huis. Hopelijk is het een leuk, degelijk dingetje :)

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

En hoe bevalt de hc24 ? Ik ga hem waarschijnlijk ook aanschaffen zou je mischien een mini review kunnen maken met eventueel een paar fotos van de camera.

Ojaa en waar heb je hem aangeschaft ?

Alvast bedankt :D

• maarud
Ik heb hem bij Redcoon gekocvht ,daar was ie het goedkoopst. Ik heb hem echter nog steeds niet binnen :(. Zal waarschijnlijk volgende week komen, aangezien hij gister/vandaag pas binnenkwam bij Redcoon

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Ok, toch bedankt dan wacht ik ook ff met bestellen :D

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Is er ook een nederlandse site waar digitale camcorders te vergelijken zijn en waar ze gereviewed worden? Voor fotocamera's is zat te vinden maar voor video vind ik het nog niet echt handig.
Je hebt bv. www.camcorderinfo.com maar die vind ik niet zo handig en is bovendien in het engels en de type aanduidingen kunnen daardoor nogal eens verschillen. Een site als bv www.dpreview.com vind ik (ook al is ie in het engels) wel handig.

Ik zit zelf te denken aan eentje met een harddisk maar kan hier niet zoveel info over vinden. Heeft alleen JVC deze? En doet JVC het tegenwoordig niet een stuk slechter als vroeger? Dacht dat ik dat had gelezen ergens.

P.Duh! lekker puh!

• maarud
@ pduh: Elk 'groot' merk heeft bijna wel een met een harddisk :)

@ pduh: Ik gebruik Kieskeurig.nl om reviews te bekijken

Ik heb hem net bij Redcoon geannuleerd, het duurd veeeeeelste lang met de levering enz. Ik haal hem vanmiddag af bij Camerastore.nl in Groningen :) Ik vertel noch wel wat de ervaringen ermee zijn, voor de liefhebbers onder ons :)

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

En heb je het al ?

• maarud
Ja ik heb hem!

Ik maakte de doos open en ik zag hem liggen en ikdacht; w00t, hoe klein kunnen ze een camera maken! Dat ding is zoo klein, en poast toch goed in je hand. Knopjes zitten op de goeie plek, en tochscreen is ook handig. Direct aan mijn usb-poort gehangen, Sony-software geinstalleerd (hoeft eigenlijk niet perse hoor) en ik kon direct capturen. Filmpje even nagekeken, en ik moet zeggen, het is erg goede kwaliteit. Ik heb nog niet 'echt'gefilmd (dwz met het bandje erin enz.), maar mijn eerste ervaringen met de camera zijn zeer positief. Ik zal wat meer vertellen als ik er wat 'professioneler' mee aan de gang ben!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Zou je mischien een foto ervan kunnen plaatsen want ik kan de afmetingen ervan niet schatten.
Bedankt trouwens voor het reageren ;)

• maarud
Sure:

Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/1010/10012836be.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/8906/10012814zj.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img393.imageshack.us/img393/1696/10012800we.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/5462/10012792nk.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/5764/10012849qv.th.jpg

Hij is echt heel klein, en compleet: Lader, afstandsbediening, Nightshot Plus enz. Echt mooi!

Verwijderd

De sony DCR HC24E bij de mediamarkt gehaald voor €329,-, direct meegenomen en gebruikt. Enorm leuk, fijn en zeer gebruiksvriendelijk !

Gnoric

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:32

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:14:
De sony DCR HC24E bij de mediamarkt gehaald voor €329,-, direct meegenomen en gebruikt. Enorm leuk, fijn en zeer gebruiksvriendelijk !

Gnoric
Bevalt ie nog steeds goed? Kun je een stukje film laten zien dat je met die camera hebt gemaakt?

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:19
Hey, ik ben ook aan het denken om een DCR-HC24 te kopen, alleen las ik net in een ander topic dat je als je de USB kabel bij dit model gebruikt, filmpjes van mindere kwaliteit naar je pc gestuurd krijgt (Bron: Firewire vs. USB bij digitale videocamera).
Dit zou verholpen worden als je Firewire ging gebruiken. Heeft iemand van jullie dit verlies in kwaliteit gemerkt met USB? Ik heb namelijk geen Firewire, niet dat die kaartjes zo duur zijn maar om er nou 1 voor niks te kopen :7

Lijkt mij verder een erg leuke camera toe :)

Edit: Ok, ik heb nu meerdere malen gezien dat mensen zeggen dat de kwaliteit via Firewire toch beter is. Dit bevestigt het voor mij wel. http://www.kieskeurig.nl/...51742C12570FA004727B0.htm <-- Hier wordt het ook een aantal keer vermeld. Dus voor de mensen die dit nog niet wisten probeer het maar eens uit :), ik ga denk ik toch maar een Firewire kaartje kopen dan.

[ Voor 25% gewijzigd door Snaak123 op 12-08-2006 02:37 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15

mr_petit

opperprutser

Snaak123 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 01:38:

Edit: Ok, ik heb nu meerdere malen gezien dat mensen zeggen dat de kwaliteit via Firewire toch beter is. Dit bevestigt het voor mij wel. http://www.kieskeurig.nl/...51742C12570FA004727B0.htm <-- Hier wordt het ook een aantal keer vermeld. Dus voor de mensen die dit nog niet wisten probeer het maar eens uit :), ik ga denk ik toch maar een Firewire kaartje kopen dan.
Op kieskeurig posten doorgaans niet de grootste computerkenners hun reacties hoor (en dat is wel het understatement van het jaar).
mcandor schrijft dat hij gewoon via usb captured.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het apparaat een andere bitrate gaat uitspugen via usb dan bij firewire (daarvoor heb je aanzienlijke rekenkracht nodig). Het lijkt mij dat het standaard gewoon dv is. Bij usb heb je wel kans op dropped frames, doordat een usb verbinding voor continue transfers toch op een of andere manier iets instabieler is. (en de combinatie instabiele computer en truus de computergebruiker zijn onlosmakelijk verbonden)
Dat, en met name vanwege het feit dat veel editingprogramma's alleen van firewire capturen, maakt de aanschaf van een el cheapo firewirekaartje wel verstandig.

"man is not truly one, but truly two,"

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 20:35

-Stef-

Slainthe!

Dit topic vestigde mijn aandacht op de Sony DCR-HC24.

Na wat lees en zoekwerk kwam ik uit op de DCR-HC35 (ong. 350-400 euro) die zoals veel sites zeggen dezelfde functionaliteit heeft van de DCR-HC 24 maar dan met een docking station en DV-in. Met name het dockinstation lijkt me erg handig.

Nu is voor 100 euro meer de DCR-HC46 te koop. Volgens mij is dit model (net als de HC35) ook uit 2006. Mijn vraag is nu of iemand bekend is met het verschil aan beeldkwaliteit tussen de HC 35 (of HC24 die volgens mij hetzelfde is) en de HC46?

Het valt me namelijk op dat de HC35 20x optische zoom heeft en de HC46 maar 12x. Dat lijkt mij een achteruitgang maar de 100 euro meerprijs zal dan wel in de max resolutie van 1.070.000 pixels (itt 800.000 pixels) zitten. Is dit merkbaar te zien?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15

mr_petit

opperprutser

meer optische zoom is niet altijd beter.
De lens van de hc46 is lichtsterker bij dezelfde focusafstand. Echter bied de hc35 een groter groothoekbereik, wat bij beelden binnenshuis soms erg handig is.
Naast dat de hc46 meer pixels heeft, is de ccd ook groter. Dit resulteert meestal in minder ruis en betere kleurweergave bij donkere situaties (binnenshuis).
De HC46 is volgens camcorderinfo een redelijke match (iets minder) voor de Canon MVX460 (ook wel elura 100), welke even duur is.

"man is not truly one, but truly two,"

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 20:35

-Stef-

Slainthe!

mr_petit schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:20:
meer optische zoom is niet altijd beter.
De lens van de hc46 is lichtsterker bij dezelfde focusafstand. Echter bied de hc35 een groter groothoekbereik, wat bij beelden binnenshuis soms erg handig is.
Naast dat de hc46 meer pixels heeft, is de ccd ook groter. Dit resulteert meestal in minder ruis en betere kleurweergave bij donkere situaties (binnenshuis).
De HC46 is volgens camcorderinfo een redelijke match (iets minder) voor de Canon MVX460 (ook wel elura 100), welke even duur is.
Deze Canon komt er op die site inderdaad redelijk goed af. Iets beter dan de HC46. Vooropgesteld dat ik beide camcorders nog niet daadwerkelijk in mijn handen heb gehad, lees ik echter wel vaak dat de Canon wat "plastic" en gammel aanvoelt. Ik moet dat allen nog zelf even ervaren uiteraard.

Minder ruis en betere kleurweergave bij donkere situaties (en dus minder gammel dan de Canon) klinken mij dan wel goed in de oren voor die extra 100 euro.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Snaak123
Ik heb de camera (ie. de DCR-HC24E) vanmiddag binnengekregen en ik ben er zeer tevreden over :) Heb voor vannacht de (onofficiële) FP-90 accu aan de oplader hangen, heb er even mee gefilmd aan de lader, de accu zit wel een klein beetje in de weg :P
Maar ik weet er geen negatieve dingen over te zeggen verder, zeer relaxede camera naar mijn mening :)

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hmm, ik vraag me toch af waarom een zwart wit viewfinder als "nadeel" wordt beschouwd? Bij zwart wit kun je veel beter zien of je goed gefocust bent vanwege het contrast, of zeg ik nu iets heel doms? :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Snaak123
Hmm, blijkbaar is die FP-90 accu defect, want ik kom vanochtend beneden en zie het oranje lampje van de camera knipperen. Nog een paar keer opnieuw erin gedaan en proberen op te laden, hielp ook niet. Ik heb 'm even aangehad kreeg een melding van: "Use the Info-Lithium battery pack!" vervolgens klapte de camera eruit, baggerzooi...

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:37
Ik ben op zoek naar videocamera, en vraag me toch echt af waarvoor te gaan.

Ik heb inmiddels meerdere malen in het verleden gelezen dat Sony toch echt minste lawaai maakt. Daarnaast ben ik altijd wel blij met Sony spullen, dus denk dat ik daarvoor maar ga.

Dan zie ik die DCR-HC24 en de DCR-HC19. Erg jammer dat je niet kunt zien aan getallen welke betere of latere modellen zijn. Maar bij die camera's zie ik bijvoorbeeld totaal niet de verschillen, enkel dan:

- Zoeker van HC19 is zwart, maar is dat nadeel?
- HC19 heeft geen Super Night Mode, volgens kieskeurig.nl
- HC19 heeft wel een accessoireschoen, maar die gebruik ik toch niet.

Is puur beetje hobby camera, kids opnemen, op pc zetten en af en toe mee spelen.

Is HC24 gewoon nieuwer model dan HC19? Waarom zou ik voor 24 gaan en niet voor 19? Of waarom voor nog een ander model? Prijs mag overigens tot in 400 euro liggen ofzo.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Pagina: 1