Toon posts:

Twijfel tussen 2 stille en (zeer) goedkope VGA kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit: (Moet natuurlijk kaarten zijn in topic)

Twee weken terug heb ik een ANTEC Sonata II gekocht. Lekker stil..eindelijk m'n PC 's nachts aan kunnen laten..dacht ik zo. Niet dus.

Nu moet ik zeggen dat alles lekker stil draait hoor, voeding, 120mm fan op Low, HD's brommen niet etc..maar mijn Radeon 8500 (ja, die bestaan nog! ;) ) irriteert me inmiddels mateloos met zijn Neanderthaler-fan. Dat ding schreeuwt het echt uit. Om een lang verhaal kort te maken: ik zoek een vervanger voor mijn Radeon 8500.

Eisen:
1. Moet stil zijn (met andere woorden: passief gekoeld)
2. AGP
3. Inclusief verzendkosten niet meer dan 50 euro
4. 2D weergave is het belangrijkste want ik gebruik mijn PC voor Internet, Film en Muziek. Het enige spel dat ik speel is Richard Burns Rally, dat loopt nog (net) op de 8500.
5. Moet uiteraard niet slechter dan de Radeon 8500 zijn, maar dat kan ook bijna niet :P

Nu heb ik zelf natuurlijk al veel vergeleken/gelezen/'gesearched' etc. natuurlijk , want ik solliciteer niet naar een slotje ;) , en kwam uit op de volgende 2 kaarten:

Asus GeForce N6200/TD Passief 128mb AGP 42,95 (ophalen)
http://www.yorcom.nl/winkel.php?toongroep=Videokaart

en de

Asus ATi A9250 128mb AGP D/T 36,50 (ophalen)
http://www.yorcom.nl/winkel.php?toongroep=Videokaart

Ik heb er geen verstand van, maar wat me bevalt aan de ATI is de prijs, en aan de GeForce hogere snelheden en toch aardige prijs.

Nu de volgende vragen aan jullie tweakers (die er natuurlijk WEL verstand van hebben): wat is de beste keuze? heeft iemand ervaring (gehad) met (1 van) deze kaarten? Zijn allebei de kaarten af te raden weet je een betere optie?

Bij voorbaat dank voor hulp/suggesties!

Nog even mijn oude maar trouwe systeempje, i.v.m. compatibiliteit:

ASUS A7V8X-X
AMD Athlon MP 1800+ (1533 MHZ)
2x 256 DDR cl 2.5
ATI Radeon 8500 (BBA)
Soundblaster 5.1 Live!
WD 40GB (master)
Hitachi IBM Deskstar 60GB (slave)
NEC 1300A

Dit alles in een
ANTEC Sonata II met 450W Antec voeding

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 21:25 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je niet gewoon het koelblok van je 8500 slopen en er zelf een grotere CPU heatsink opzetten? Dan kan je hem alsnog passief koelen en moet je geen kosten maken :)

Anders zou ik voor de 6200 gaan, met wat geluk kan je hem nog unlocken naar een 6600 (kijk maar hier op GoT :) ) Het prijsverschil is zoiezo minimaal en hij is sneller dan de 9250.

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-06-2006 21:27 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik denk dat je Radeon 8500 net zo snel, zo niet sneller, is dan die 2 kaarten die je hebt gekozen. Je zou ook kunnen overwegen om een alternatieve koeler voor je 8500 te kopen.

Bijvoorbeeld deze: http://shop.yorcom.nl/ind...ow_detail=1&NR=COOLZAL210

Dat is een zeer goede koeler die jouw videokaart waarschijnlijk zelfs passief (dus zonder draaiende ventilator) koel kan houden.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Neem de 6200, deze is meer up-to-date qua feutures.
Zorg er alleen wel voor dat je niet een turbocache versie krijgt, deze gebruikt shared geheugen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
AGP kaarten hebben nooit Turbocache of Hypermemory technieken. De reden hiervoor is dat voor deze techniek een snelle down -en uplink nodig is. AGP heeft alleen een hoge bandbreedte richting de kaart maar niet terug in tegenstelling tot PCI-E.

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-06-2006 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:29:
Ik denk dat je Radeon 8500 net zo snel, zo niet sneller, is dan die 2 kaarten die je hebt gekozen. Je zou ook kunnen overwegen om een alternatieve koeler voor je 8500 te kopen.

Bijvoorbeeld deze: http://shop.yorcom.nl/ind...ow_detail=1&NR=COOLZAL210

Dat is een zeer goede koeler die jouw videokaart waarschijnlijk zelfs passief (dus zonder draaiende ventilator) koel kan houden.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb (naar aanleiding van enkele oude threads hier) ook het idee gehad om alleen de fan te vervangen, alleen het blijkt dat er op mijn kaart (en op de meeste BBA kaarten) geen gaten zitten. En dit blijken helaas nodig te zijn voor die Zalmans :'(

• Admiral Freebee
  • Niet online
De core van een 8500 ziet er vrij plat uit. Je kan dan gewoon een flinke pentium 1 heatsink nemen en deze met thermal adhesive op de kaart monteren. Eventueel monteer je nog een stille traaglopende fan op de heatsink voor de zekerheid. Dan heb je die gaten ook niet nodig :)
Pagina: 1