Toon posts:

Nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na wat voorgaande complicaties met het de Asus P5WDG2-WS, ben ik van plan veranderd. Ik wilde eerst een Asus P5WDG2-WS kopen, voor een Crossfire opstelling van twee X1900XT's, maar doordat dit alleen op 8x gebruikt kan worden, ben ik overgestapt naar de Asus P5N32-SLI Deluxe, gezien deze wel beide slots op 16x kan draaien. Het enigste probleem is dat zijn maximale geheugen DDR2-667 is, maar een groot probleem is dat niet. Nou goed, wat ik nu van plan ben te nemen is het volgende:

Moederbord: Asus P5N32-SLI Deluxe
Processor: Intel Pentium D 960
Geheugen: OCZ DIMM 1 GB Golden GX
Geheugen: OCZ DIMM 1 GB Golden GX
Grafische kaart: Asus EN7900GTX/2DHT
Grafische kaart: Asus EN7900GTX/2DHT
Harde schijf: Raptor X
Harde schijf: Raptor X
DVD-Brander: Asus DRW-1608P
Voeding: Seasonic S12-500HT

Dit alles in een AOpen Impression.

Nu heb ik het geld nog niet allemaal bij elkaar, en wacht ik tot de prijsverlaging van Intel op 23 juli, aangezien ik dan het geld voor het systeem heb, minus de harde schijven. Ik zal eerst namelijk de schijven (en DVD-Brander) gebruiken uit mijn oude PC, om die later te vervangen door twee Raptors. Misschien komt er ook nog een DVD-ROM bij, maar dat is niet het belangrijkste.

Ik ben persoonlijk zeer tevreden met wat ik hier wil gaan aanschaffen, maar ik heb hier echter wel een aantal vragen over.

1. Gigabit LAN. Bij dit moederbord heb ik twee verschillende poorten ervoor, dus heb ik de vraag hoe dat nou precies werkt. Ik wil namelijk af en toe wel met wat vrienden LAN'en, en als ik met bijvoorbeeld twee vrienden ga LAN'en die elk maar één Gb LAN port hebben, kan hier dan mijn PC als 't ware als de "host" gezien worden? Dat ik beide computers aan mij gesloten heb, zonder dat zij met elkaar aangesloten zijn? Zien zij elkaar?

2. De SLi-opstelling. Ik heb vaak gehoord dat de CPU van de computer soms een bottleneck kan vormen voor de grafische kaart(en). Nu neem ik twee extreme kaarten, maar tegelijkertijd ook een extreme processor. Ik neem natuurlijk aan dat dit geen probleem zal vormen, maar ik wilde het echter nog wel voor de zekerheid vragen. Zal de processor een bottleneck zijn?

3. De harde schijven. Ik ben van plan ze op RAID 0 te zetten, om zo verschrikkelijk snel te werk te gaan. Nu is het probleem natuurlijk dat áls een schijf het begeeft, ik al mijn data kwijt ben. Nu heb ik gelezen dat Western Digital 5 jaar garantie geeft aan de schijven, dus dat is geen probleem. Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de kwaliteit van de Raptor schijven. Zijn ze echt zo goed als wordt gezegd? Zijn ze ook stabiel, zonder veel fouten zich? Ik heb zelf namelijk eens een Western Digital schijf gekocht die wat fouten in zich had, zodat ik de garantie moest opvragen, dus uit mijn eigen ervaring kan ik niet veel zeggen. Nu heb ik natuurlijk die schijf wel teruggekregen, en hij doet 't perfect, maar toch... Weet iemand hier wat over?

4. De voeding. Twee grafische kaarten vergen natuurlijk een hoop energie, dus ik weet niet zeker of de standaard 400 Watt in de kast goed genoeg is om alles te voorzien van energie. Moet ik een andere voeding aanschaffen? Zo ja, hoeveel Watt en welk merk is goed?

---

Pff, wat een hoop tekst. Ik denk zo'n beetje dat dat het is. Ik hoop dat sommige mensen mij kunnen helpen, en sta open voor elke tip die tevoorschijn getoverd kan worden. :)

Bij voorbaat dank,

Arjan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 19:51 ]

Verwijderd

Als je van plan bent later nog wat schijven in je pc erbij te hangen, raad ik je aan er direct een A-merk 500a600w in te ploffen, gezien je budget gaat het toch niet zo erg zijn. Ik zou dus ook voor een 600w Seasonic s12 gaan, zijn ook nog eens zeer stille voedingen. (prijs ergens rond de 120€)

Raptors zijn gewoon de snelste (normale) schijven, dus daarmee zit je goed. Echter die 5 jaar garantie zegt niets, al kreeg je levenslang. Als je schijf het begeeft, is je data vertrokken. Ik zou dus nog 2 schijfjes van 80 gig (normaaltjes) bijkopen en die in raid1 zetten voor je belangrijke data. Dan zit die 100% goed weg.

Je cpu zal echt geen bottleneck vormen, t'is ongeveer een van de snelste die je kan krijgen (uit de intel-stal dan). Wat ik wel vreemd vind, is 2 7900's, en dan maar 1 gigabyte ram. Jouw systeem verdient gewoon om er 2 te hebben...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 20:29 . Reden: DT-fout :o ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:29:
Als je van plan bent later nog wat schijven in je pc erbij te hangen, raad ik je aan er direct een A-merk 500a600w in te ploffen, gezien je budget gaat het toch niet zo erg zijn. Ik zou dus ook voor een 600w Seasonic s12 gaan, zijn ook nog eens zeer stille voedingen. (prijs ergens rond de 120€)
Nee, ik ben van plan het te houden bij deze twee Raptors. Als extra zal ik in de loop van de vakantie nog een externe harde schijf kopen, en ik weet nou niet zeker of de externe die ik wil nou op het huis zit, of op de computer (die heb je namelijk toch ook?). Zit het aan de computer, hoeveel Watt heb ik dan ongeveer nodig?
Raptors zijn gewoon de snelste (normale) schijven, dus daarmee zit je goed. Echter die 5 jaar garantie zegt niets, al kreeg je levenslang. Als je schijf het begeeft, is je data vertrokken. Ik zou dus nog 2 schijfjes van 80 gig (normaaltjes) bijkopen en die in raid1 zetten voor je belangrijke data. Dan zit die 100% goed weg.
Gezien ik dus 'n externe koop, zal alle belangrijke informatie op die schijf zitten. De Raptors zullen meer dienen voor de enorme snelheid, het bespelen van games, het gebruiken van grafische programma's als Photoshop en 3ds Max, en werken als "tijdelijke opslagplaats" van mijn gedownloade bestanden, die vervolgens op de externe gaan.
Je cpu zal echt geen bottleneck vormen, t'is ongeveer een van de snelste die je kan krijgen (uit de intel-stal dan). Wat ik wel vreemd vind, is 2 7900's, en dan maar 1 gigabyte ram. Jouw systeem verdient gewoon om er 2 te hebben...
Tja, het geheugen is iets wat gemakkelijk te verhogen valt. Ik zal natuurlijk zo gauw ik geld heb er nieuw geheugen bij stoppen, dus dat is gewoon een probleem met geld.

Maar het is mooi dat mijn CPU geen bottleneck zal vormen. Ik had 't persoonlijk dus ook niet verwacht, maar ik kon er natuurlijk niet zeker genoeg van zijn. :P

Verwijderd

een externe schijf verbruikt niets van je pc zelf, tenzij het zo'n klein 2.5inch schijfje is dat het met 2.5 of 5w moet doen (weet niet meer wat het maximum is door een usb poort). Boeit dus niet, je voeding voelt zoiets niet.

Als je zeker bent geen extra schijven enzo te hangen, kan je er ook wel zo'n s12 500w in steken. (400w zal op het randje zijn denk ik)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29

bakvis

Tweakers.Nerd

Waarom 500-600 euro uitgeven aan de Raptors met een doorzichtig raampje, terwijl je er toch niet zo heel veel van ziet. Terwijl je 40-50 euro minder ook klaar bent (met een theoretisch hogere levensduur). Ok het Pimp factor van de schijven is wel hoog.. maar is het de 40-50 euro (per schijf mischien wel) waard?..

Die 40-50 euro kun je dan mischien weer steken in betere/stille koeling of een mooie geluidskaart.

Mijn Specs

Verwijderd

Gewoon uit interesse. Wat wil je allemaal doen met je pc omdat je zo'n 'zieke' (lees: highend) Intel cpu koopt + daarbij 2 supersnelle videokaarten en 2 supersnelle harde schijven?

Ik denk persoonlijk dat het een beetje overkill is omdat je CPU denk ik toch de bottleneck gaat vormen voor die 2 7900GTX-en. Als je ze volledig wilt benutten zal een AMD CPU toch beter zijn en ook goedkoper als je wilt gaan gamen en een single-core neemt.

Dus wat ga je er allemaal mee doen?
Alleen multitasken > Intel D-serie
Gamen > AMD singlecore
Multitasken + Gamen > AMD X2-serie/Intel D-serie (AMD heeft mijn voorkeur)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:45:
een externe schijf verbruikt niets van je pc zelf, tenzij het zo'n klein 2.5inch schijfje is dat het met 2.5 of 5w moet doen (weet niet meer wat het maximum is door een usb poort). Boeit dus niet, je voeding voelt zoiets niet.

Als je zeker bent geen extra schijven enzo te hangen, kan je er ook wel zo'n s12 500w in steken. (400w zal op het randje zijn denk ik)
Mooi, ontzettend bedankt. Dat zal dus een S12-500HT worden. Ontzettend bedankt. :)
bakvis schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:55:
Waarom 500-600 euro uitgeven aan de Raptors met een doorzichtig raampje, terwijl je er toch niet zo heel veel van ziet. Terwijl je 40-50 euro minder ook klaar bent (met een theoretisch hogere levensduur). Ok het Pimp factor van de schijven is wel hoog.. maar is het de 40-50 euro (per schijf mischien wel) waard?..

Die 40-50 euro kun je dan mischien weer steken in betere/stille koeling of een mooie geluidskaart.
Mjah, het is inderdaad overdreven om een Raptor te nemen enkel om zijn uiterlijk, maar dat is ook niet mijn reden. De normale 150 GB Raptor wordt niet (meer?) verkocht bij Alternate, en ik zal alles gaan bestellen bij Alternate gezien ik het daar voor weinig geld kan halen. Ik zou anders inderdaad voor de normale gaan, maar 't is nou eenmaal haast niet anders.
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:02:
Gewoon uit interesse. Wat wil je allemaal doen met je pc omdat je zo'n 'zieke' (lees: highend) Intel cpu koopt + daarbij 2 supersnelle videokaarten en 2 supersnelle harde schijven?

Ik denk persoonlijk dat het een beetje overkill is omdat je CPU denk ik toch de bottleneck gaat vormen voor die 2 7900GTX-en. Als je ze volledig wilt benutten zal een AMD CPU toch beter zijn en ook goedkoper als je wilt gaan gamen en een single-core neemt.

Dus wat ga je er allemaal mee doen?
Alleen multitasken > Intel D-serie
Gamen > AMD singlecore
Multitasken + Gamen > AMD X2-serie/Intel D-serie (AMD heeft mijn voorkeur)
Ik ga multitasken en gamen. Ik ben echter geen ontzettend grote gamer, dus vandaar de Intel processor. Ik ga de PC ook gebruiken voor grafische applicaties als 3ds max en Photoshop, dus dan heb ik persoonlijk het gevoel dat Intel daar beter bij ligt. Voor zover ik weet, is dat ook zo. Daarnaast is de Intel processor ook een heel stuk goedkoper. Misschien lijkt het dat ik niet veel om het budget geef van de PC, maar ik doe dat eerlijk gezegd wel. Ik heb namelijk een heel hoop te kopen, en bij de prijsverlaging van Intel zal ik het geld (exclusief de Raptors) wel hebben, maar zoals ik zei is dat dus exclusief de Raptors. Dat kost me nog een hoop geld, en dan nog 'n externe schijf en meer geheugen. Zoals je ziet is dat dus 'n hoop centjes, en om dan een AMD processor aan te schaffen die op gelijke hoogte werkt als de Pentium D 960, vind ik wat overdreven. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog een antwoord op mijn vraag i.v.m. Gb-LAN?

Daarnaast heb ik nog de vraag hoe het nou zit met de grafische kaarten. Ik zie XFX-kaarten die een stuk sneller zijn dan de gemiddelde 7900 GTX. Is dit omdat de kaart al overgeclocked is? De GPU is namelijk toch hetzelfde? Zal het veel uitmaken als ik 2x de Asus 7900 GTX neem i.p.v. 2x de XFX 7900 GTX Extreme?

Verwijderd

Over de 7900GTX kaarten, zie hier. De Extreme versie is blijkbaar geen goede keus omdat de kaartjes veel te heet worden en dan artifacts gaan geven. Ik zou dan de stock 7900GTX(-en) kopen en zelf misschien wat heatsinks + goede koeler erop plaatsen en zelf wat gaan overclocken.

Over dat Gbit LAN, het ligt afaik aan het spel of je als host kan fungeren of niet. Bij BF2 bijv. kan iemand in een netwerk als host fungeren maar ik weet niet hoe het zit als men rechtstreeks op jouw pc aangesloten is, met een Router/Switch/Hub moet het in ieder geval werken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link! Mjah, zo te zien zijn er inderdaad een hoop problemen met de XFX en Club3D kaarten. Wat een gezeur zeg, ik wil gewoon twee grafische kaarten op m'n moederbord, terwijl ze beide op 16x draaien. :P

Ik zie er echter niets in om zelf er van alles op te schroeven, want ik wil ze gewoon van Alternate om ze zo goedkoop te krijgen. Ik denk dat ik maar gewoon voor de ASUS ga, en als die 't niet goed doen, stuur ik ze gewoon terug, zo simpel is dat. ;)

En over dat Gb-LAN.. Tja, ik zou het eerst in ieder geval kunnen proberen, en als het niet zou ik altijd nog een Gb router kunnen aanschaffen. Die dingen zijn toch zo rond de 100 euro? Koop je ze met 'n aantal mensen is dat echt geen geld. Nou goed dan, dan weet ik dat.

Btw, dat laatste bericht over de voeding.. Is dat echt een te lage wattage? Dan zou ik zeker toch voor 600 Watt moeten gaan voor twee GTX'en?

Bedankt! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 20:14 ]

Verwijderd

Hmmm ja misschien is dat toch wel verstandig, Pentiums verbruiken meer stroom dan Athlons en daar komt nog bij dat je 2 x een Raptor of andere snelle schijf wilt en ook nog 2 x 7900GTX in SLi. Deze componenten zijn 'redelijk' stroomvretend dus als je budget het toelaat zou ik wel kijken naar een voeding van 600+ Watt, dan ben je in ieder geval veilig :9 Goede voedingen lijken mij die Seasonic S12 serie en de bekende Tagan/Enermax/OCZ voedingen, succes!

Verwijderd

ik heb ff gekeken, en een 7900GTX verbruikt rond de 90w (dus gewoon voor makkelijk te maken, laat hem 125w verstoken). Dan heb je al 250w opgebruikt van je voeding.
De 960 gebruikt tegen de 100w, stel dat je hem oc'd dat je er nog eens 150w bij trekt, dan heb je nog steeds maar 400w gebruikt.
2*15w voor de dimmetjes
2*25w voor de hd
25w mobo
20w dvdbrander.

zo kom je op een totaal van 525w (en dan gewoon superruim gerekend, normaal mag je er vlot 100w vanaf doen met de ruimte die ik gegeven heb op die vga/cpu).
Wil je dus echt op zeker spelen, dan ga je inderdaad mss beter voor die 600w seasonic

@Pindaa: Pentiums gebruiken niet meer stroom of Athlon's, een 4400x2 verbruikt meer dan een 960 van intel (als je ze alletwee voluit belast).

edit: OCZ raad ik af. Zeer goede voedingen, maar ze zijn gewoon luidruchtig. (heb zelf een 520w modstream)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 14:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:02:
@Pindaa: Pentiums gebruiken niet meer stroom of Athlon's, een 4400x2 verbruikt meer dan een 960 van intel (als je ze alletwee voluit belast).
offtopic:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp zegt toch net iets anders hoor, een 4800+ is zelfs zuiniger dan een D950/D955 :o (D960 staat er niet bij maar zou nog meer moeten verbruiken dan de D950/D955)

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het dus de Seasonic 600 Watt! Ontzettend bedankt jongens, ik kan niet wachten op dit beest. ^^

Als iemand anders nog wat op te merken heeft op dit systeem, hoor ik het graag!

Nogmaals bedankt!

Arjan

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:13:
offtopic:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp zegt toch net iets anders hoor, een 4800+ is zelfs zuiniger dan een D950/D955 :o (D960 staat er niet bij maar zou nog meer moeten verbruiken dan de D950/D955)
http://download.intel.com...mXE/datashts/31030604.pdf blz 78, verbruik van 95w tot de 950; daarna 130w
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/30430.pdf blz 91 verbruik van 110w voor een 4400/4800, 90w voor een 3800/4200/4600

Verder werkt die site die jij aangeeft niet echt goed, mijn systeem zou 420w vereisen, terwijl mijn systeem zelfs stabiel draait op een 400w Tybotech voedingkje (dat nooit die 400w zal kunnen leveren)

edit: k zit er dus naast; de 960 valt eruit, maar daaronder is de intel minder verbruikend dan de AMD

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 14:53 ]

Pagina: 1