Toon posts:

Cooling / lawaai van krachtige pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb momenteel een
Asus AIlife P5LD2 Deluxe mainboard
1 GB DDR3 RAM
P4 3.4 GHZ gekoeld door Zalman koeler(weet naam niet precies, hij kostte rond de 44 euro dacht ik)
Chieftech Dragon Midi
4 x kleine zalman koelers + controller(toch hoor je ze nog goed)
en een ATi x600

Nu heb ik net een X1900XTX gekocht, wat me lijkt dat ie toch wel veel energie/lawaai en warmte zal produceren... Ik moet dus een voeding kopen, maar ik maak me zorgen om de warmte en het lawaai:
De temperatuur van mijn CPU ligt steeds rond de 55°C!! Ik durf dus niet gamen. Ik denk dat de koeler niet goed aan mijn systeem hangt, maar ik ben nog niet zeker.Ik zou niet weten waar ik de snelheid van mijn CPU kan aanpassen, hij gaat nu tegen 1824 RPM, wat toch normaal is denk ik?

Mijn mainboard temperatuur zit op de 31°C

Als ik mijn koelers op maximum zet (die 4 kleine) dan zakt de temperatuur nauwelijks met 1 a 2 °C. Wat moet ik nu doen eigenlijk? Ik ben bang voor de overhitting, maar ook van het lawaai dat mijn pc zal produceren eenmaal die X1900XTX erin steekt. Nu maakt ie al zelfs een duidelijk lawaai(voeding en CPU zalmankoeler, hoe vreemd het ook is)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
55C is voor een P4 3,4Ghz echt niet teveel. Maar wat is je vraag nu precies? Het zal prima gaan werken hoor, die X1900XTX blaast volgens mij de lucht zelf ook al naar buiten :).

Wow jij hebt al DDR3 geheugen :P

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Samenvattend: je hebt een dure videokaart gekocht waarvan je DENKT dat hij veel lawaai en warmte maakt en dus zet je hem er maar niet in. Verder heb je processor waarvan je niet weet hij warm hij mag worden en je weet niet of je voeding genoeg vermogen heeft.

Mijn idee: zet alles eerst eens in elkaar en kijk hoe het gaat. Mocht je dan nog ontvreden zijn over de temps of lawaai, ga dan eens kijken waar/hoe je iets kan verbeteren.

En oververhitting: je CPU mag wel 75 graden worden en ook voor je GPU is dat geen enkel probleem (al zal dat echt niet gebeuren met jou systeem)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

Topicstarter
En oververhitting: je CPU mag wel 75 graden worden en ook voor je GPU is dat geen enkel probleem (al zal dat echt niet gebeuren met jou systeem)
Ok, ik zal ergens volgende week zeggen hoe het eraan toe gaat. Maar ik had bang omdat de CPU nu al op 55° zit, steeds warnings geeft als ie bij de 60°C komt... En dan ben ik enkel op het internet aan het surfen, dus eenmaal het echte gamen begint zal dit enorm stijgen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:04:
[...]

Ok, ik zal ergens volgende week zeggen hoe het eraan toe gaat. Maar ik had bang omdat de CPU nu al op 55° zit, steeds warnings geeft als ie bij de 60°C komt... En dan ben ik enkel op het internet aan het surfen, dus eenmaal het echte gamen begint zal dit enorm stijgen...
doe anders ff de cooler schoonmaken en opnieuw monteren :) want ik vind et best hoog....

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Mijn idee:
CPU-koeler schoonmaken en pasta verversen en die 4 kleine koelers van je vervangen door stille grote... denk dat je dan een héél eind bent...

Edit:
Waar heb je die koelers eigenlijk en heb je wel een normale intake en outtake? Zit je PC ook niet toevallig in een bureau ofzo?

[ Voor 32% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 01-06-2006 20:44 ]

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

Die 3.4 kan makkelijk 75 graden worden hoor, ik zou de threshold wat hoger zetten zodat je de warnings niet meer krijgt.....

edit: n00bz0r, het lijkt inderdaad hoog, maar op mijn werk zie ik 3.4's op volle load constant rond de 75 graden worden, en dit is nog niet eens met standaard coolers, maar met Arctic Freezers.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 23:06 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

DaViDoViTsCh schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:36:
Mijn idee:
CPU-koeler schoonmaken en pasta verversen en die 4 kleine koelers van je vervangen door stille grote... denk dat je dan een héél eind bent...

Edit:
Waar heb je die koelers eigenlijk en heb je wel een normale intake en outtake? Zit je PC ook niet toevallig in een bureau ofzo?
Grotere koelers gaan niet passen, aangezien er in een Chieftec Dragon miditower maar plaats is voor 4 80mm fans.

@ TS: Je zou inderdaad kunnen kijken of de temperatuur zakt als je CPU koeler schoonmaakt en even opnieuw monteert met wat nieuwe koelpasta ertussen. Dit zou enkele graden kunnen schelen. Verder kan je Pentium 4 die temperatuur echt wel aan. Hij zal er niet kapot van gaan of zo. Ook is het zo dat bij de meeste temperatuurmonitorprogramma's de threshold voor warnings nogal laag staat, dus daar moet je je ook niet zoveel van aantrekken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

is dat er al voor normaal pc-RAM ddr3 ?? volgens mij nog niet.

je zal ddr2 bedoelen denk ik ofnie.
Pagina: 1