Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AVR kristal frequentie delen,...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben zelf een RC wagen aan het in elkaar knutselen.
Nu wil ik met de attiny2313 een stappenmotor sturen en heb volgende vragen:

1) De kristal frequentie is te hoog en deze zou ik graag inwendig willen delen.
Is het mogelijk software matig de kristalfrequentie te delen?
Ik weet dat je er een externe kristal/kloksignaal kan aanhangen maar dam ben ik weer wat pootjes kwijt.

2) Als ik bvb een drukknop aansluit aan de avr dam kan ik dit bvb controleren met “SBIS port,bit”. Het programma moet dam wel op deze commando regel staan. Kan je niks voorzien dat wanneer de avr bezig is met iets anders uit te voeren en ik druk op de knop dat hij weet dat ik heb gedrukt en dit in een wachtrij zet tot hij tijd heeft om de gevraagde actie uit te voeren?

3) zou het veel storingen geven een avr in de buurt van een 2 takt benzinemotor. De avr krijgt een 100nF condensator en wordt in een metalen omhulsel gemonteerd.

Offtopic:

Mijn doel is een Rc wagen te maken van een scootertje dat de politie had openbaar verkocht.
(Honda sfx met 2000 km en opgedreven)

Eerst ben ik de elektronica en de software aan het maken om te zien of het mogelijk is te bouwen voor mij.
Dit ga ik onder andere al zeker gebruiken:
Zender is 8 kanalen, 72Mhz FM
Sturen,remmen en gas zijn stappenmotors.

Als je tips het laat het me dam weten en alvast bedankt voor het lezen

M.v.g.
Flupke

Verwijderd

Je kristalfrequentie kan je zover ik weet niet inwendig delen, als je tenminste bedoelt om je instructietijden langer te maken, maar ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen doen...
Wat wil je hiermee eigenlijk bereiken?

De drukknop ingang kan je dmv interrupt detecteren, in de interrupt zet je simpelweg een flag, wanneer je prog dan klaar is om te checken of de knop ingedrukt is kijkt ie gewoon of de flag geset is of niet.
Afhankelijk van wat je met de drukknop wil doen kan je dit in je ISR zelf doen, maar bon.

Mbt je volledige project, euh ga je de scooter op zich op AB maken? of maak je er een karretje van ofzo?
Lijkt me allicht geen sinecure, maar wil het eindresultaat zeker zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Het doel van kristal deling was de instructietijden langer te maken. Maar nu zal ik het doen met lussen of een externe klok waarbij ik het deeltal kan instellen.

Karretje las ik zelf maar dit is nog niet voor morgen.
Ben al blij als ik binnen 2 maanden het elektronische gedeelte achter de rug heb + berekening.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:18:
1) De kristal frequentie is te hoog en deze zou ik graag inwendig willen delen.
Is het mogelijk software matig de kristalfrequentie te delen?
Ik weet dat je er een externe kristal/kloksignaal kan aanhangen maar dam ben ik weer wat pootjes kwijt.
Gebruik je nou een kristal of niet? Want eerst vraag je of de kristalfrequentie kan delen maar dan zeg je dat je geen kristal wilt. Als je de interne klok bedoelt: dat is geen kristal maar een RC oscillator. Zowel interne als externe klok kun je laten delen door 8 (8MHz intern wordt dan 1MHz) dmv een fuse setting.

Alleen waarom wil je de frequentie lager? Kan je het niet gewoon met software oplossen? Waar heb je de timing voor nodig?
2) Als ik bvb een drukknop aansluit aan de avr dam kan ik dit bvb controleren met “SBIS port,bit”. Het programma moet dam wel op deze commando regel staan. Kan je niks voorzien dat wanneer de avr bezig is met iets anders uit te voeren en ik druk op de knop dat hij weet dat ik heb gedrukt en dit in een wachtrij zet tot hij tijd heeft om de gevraagde actie uit te voeren?
Interrupt ja, zoals al gezegd.
3) zou het veel storingen geven een avr in de buurt van een 2 takt benzinemotor. De avr krijgt een 100nF condensator en wordt in een metalen omhulsel gemonteerd.
Storing door de lucht zal wel meevallen, als je voeding maar stabiel is. Een simpele regelaar en goed ontkoppelen met 100nF en wat elco's is waarschijnlijk al goed.

edit:
Ik heb je reply nu pas gezien. Om dingen te timen moet je eigenlijk de timers van de AVR gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door madwizard op 01-06-2006 19:05 ]

www.madwizard.org