[TV-Coax]Te hoge spanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tegenstrever
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03-2023
ik heb niet zoveel verstand van computers en heb ook nog niet echt iets kunnen vinden over wat normaal is qua spanning op een kabel die het TV signaal door geeft. Maar ik heb thuis mijn TV-kabel aangesloten op een exterene TV-kaart (USB).
De tv-kabel heeft een dermate hoge spanning dat als ik deze aanraak (metalen gedeelte :)) het ook echt zeer doet. Is dit normaal of is dit dan echt te hoog?
Het probleem is namelijk dat dezelfde spanning op de usb stekker lijkt te staan en dat trekt mijn PC niet (valt uit zodra ik de USB kabel erin stop).
Alvast bedankt.

• The__Virus
  • Laatst online: 18:45
Ik kan je zeggen dat ik dat hier ook al sinds 2 jaar heb (vraag me niet waarom). Er staat duidelijk een spanning op de kabel, als je hem aanraakt is het moeilijk loslaten en als ik hem op mn CD-speler leg vliegen er zelfs kleine vonkjes af! :X Ik heb echter geen (gevoelige) USB apparatuur waarop die kabel is aangesloten, hij is slechts indirect verbonden met mijn pc. Hij hangt bij mij indirect op een aarde maar hier geeft het verder geen problemen. Wel zou het inderdaad kunnen dat het bij jou wel problemen geeft. Ik kan je echter de oorzaak niet vertellen. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt, ik ga dit topic even in de gaten houden :).

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Het spanningsverschil kan mogelijk ook veroorzaakt zijn door geen/geen goede aarding.
Ik heb hier een soortgelijk geval. Als ik mijn kast van me pc en de radiator gelijktijdig aanraak krijg ik ook een schok. (Ik heb in mijn kamer geen geaarde stopcontacten.)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:08

Reptile209

- gers -

Steek eens alleen een kabel in het CAI-kastje waar de kabel je huis binnenkomt en kijk eens of je daar ook nog een schok van krijgt. Zo ja: bel je kabelboer en laat het als de donder voor je fiksen :).
Zo nee, sluit dan eens één voor één apparaten op de kabel aan (die je er normaal op hebt zitten) en kijk waar het misgaat. 10 tegen 1 is het je computer en moet je die fatsoenlijk aarden om het op te lossen ;)

Zo scherp als een voetbal!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reptile209 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:20:
Steek eens alleen een kabel in het CAI-kastje waar de kabel je huis binnenkomt en kijk eens of je daar ook nog een schok van krijgt. Zo ja: bel je kabelboer en laat het als de donder voor je fiksen :).
Zo nee, sluit dan eens één voor één apparaten op de kabel aan (die je er normaal op hebt zitten) en kijk waar het misgaat. 10 tegen 1 is het je computer en moet je die fatsoenlijk aarden om het op te lossen ;)
aangezien het verboden is om de verwarming als randaarde te gebruiken... hoe moet je dat dan oplossen?

Ik heb zelf de nodige electro (pc audio/video spul) op m'n slaapkamer maar niks is geaard omdat de woningbouw het vertikt om het hele huis te aarden. Alleen keuken, schuur en het stopcontact voor de cv ketel, verder totaal geen randaarde.....

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 01-06-2006 19:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Klopt,

Nu heb ik wel op de pc-kamer aard-stopcontacten. Maar als ik ook de rgb-crt-monitor kabel beet pak bij het uiteinde (dat dus in de videokaart gaat) en ik kom met mijn andere hand in de buurt van de pc-kast, krijg ik ook een opdonder. Hetzelfde geldt voor de tv-kabel die de tvkaart ingaat.

Heb toch alls goed geaard, ook de verdelers en versterkers in de meterkast...

:?

• The__Virus
  • Laatst online: 18:45
Ik weet nu bijna zeker waar mijn probleem ligt in ieder geval: ik onderbreek mijn aarde met een groundloop isolator om een vervelende brom te voorkomen. Wat dan alsnog vreemd is, is dat de kabel, die rechtstreeks vanuit de meterkast komt deze spanning al heeft, terwijl dat bij onze overige coaxkabels niet zo is (hangen allemaal op dezelfde versterker). Maar goed ik ben geen topickaper, dus ik stop er hier mee :P.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Op een coaxkabel staat altijd 110V, dit komt vanuit je tuner (bijv. TV, PC, VCR, etc.). Dit is normaal en levert normaal gesproken geen problemen op. Hoeverre dit een probleem is voor de computer weet ik niet exact, maar de basis is in ieder geval wel een goede aarding.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ja, je tuner die zelf op 9 of 12 volt of iets dergelijks werkt.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Op de kabel hoort helemaal geen spanning te staan, als je een optaater ervan krijgt is dat niet goed, helaas kom dit wel vaker voor. De kabelmantel zou aarde moeten zijn, helaas gebruiken de kabelboeren niet de aarde van het lichtnet (kennelijk)... Het is eenvoudig op te lossen door de mantel van de coax te verbinden met de aarde van het lichtnet. Voor mensen die geen aarde in de buurt van de pc hebben is dit idd vaak wat lastiger, daarvoor is het misschien wijs om eens te kijken waar de kabel binnenkomt, misschien is daar wel een mogelijkheid om hem te aarden. Het is idd niet toegestaan om de verwarming te gebruiken als aarde, maarja vloeken mag je ook niet. Als je zeker weet dat de verwarmings buizen in direct contact staan ergens in het huis met een aardpunt (bv. in de badkamer is dat verplicht) zou ik er niet zoveel problemen mee hebben. MAAR je moet je wel realiseren dat als het goed fout gaat je de verwarming onderstroom zet, in principe zou de aardlek schakelaar dit moeten opvangen, maar niet ieder huis heeft dit. Dit zelfde geld voor de waterleiding, alhoewel de waterleiding eigenlijk beter is, deze is (of zou moeten) direct geaard, terwijl verwarmingsbuizen tegenwoordig kunststof tussenstukken kunnen hebben en die geleiden niet zo best..... :)
hmmm, ik heb het maar doorgehaald, je weet maar nooit wie er strax aan de verwarming vastplakt...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59

JdM

Humbled

Cavie schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 22:23:
Op de kabel hoort helemaal geen spanning te staan,[....]...
Dus het tv-signaal komt dan met het water mee? :? tuurlijk staat er wel spanning op 8)7

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

JdM schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 22:30:
[...]

Dus het tv-signaal komt dan met het water mee? :? tuurlijk staat er wel spanning op 8)7
Jaja, ok je hebt gelijk B) ...het is in de orde grote van 1V ofzo en nog eens een keer hoogfrequent, in ieder geval veels te klein om een schok van te krijgen... Trouwens kabelmonteurs praten over een signaal en niet over spanning, en de spanning waar we hier overpraten staat op de mantel en dat is dus niet goed...

[ Voor 18% gewijzigd door Caveman op 02-06-2006 22:57 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:11
Ik kwam er net achter dat mijn kabel ook onder stroom staat, net genoeg om hem snel los te willen laten. Nu merkte ik al maanden dat mijn Hauppauge tv kaart minder beeld gaf, (een pvr 250), dus al lang geleden een 500 besteld om hem te vervangen. Maar ik was al die maanden ook te lam om hem er in te zetten.... Nu kom ik dus achter de stroom, en ik kan me voorstellen dat een ongeaarde pc langzaam stroom verzameld, en dat daarom de tv kwaliteit steeds slechter wordt.

Maar de hamvraag, wat kan ik hier nu aan doen? het signaal komt middels een versterker hierboven uit. Ik zal iig eens op andere punten in huis voelen wat die kabel doet.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Alles kan stuk.

Pagina: 1