[XP / 98] Handmatig dual-booten ?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-03 19:32
Ik heb voor een vriend van mij een pctje gemaakt, met de volgende specificaties:

Athlon 3000+
Gigabyte K8NF mobo
2x 512 MB
Maxtor of Westerndigital S-ATA 160GB (1 grote partitie)
6600GT PCI-e
Wesdtern Digital 40 GB IDE (2 partities)

Nu heb ik dus Windows XP op die S-ATA schijf geinstalleerd. Uit zijn oude pc heb ik die IDE schijf gehaald, waar Win98 opstaat. Die 98 schijf heb ik er dus later ingezet (in die nieuwe pc).

Ik wil het nu zo maken dat hij een keuzemenu maakt als hij zijn pc aandoet, met de keuze XP /98.

Ik heb in de boot.ini zitten kloten, maar het werkt niet echt zo goed.

Boot.ini nu :

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

nu dacht ik, ik voeg dit erbij:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"

Maar dat werkt niet. disk(2) doet het ook niet, rdisk (1) of (2) ook niet, enz.

Hoe maak ik dit zodat hij een keuzemenu krijgt?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Probeer dit dan eens:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows Me "
Je moet hem echter nog wel even aanpassen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 17:55

Acheron

updatepack.nl

Ik zou je niet al te druk maken over Dualboot. Het Gigabyte K8NF moederbord heeft een nForce 4 chipset. Deze is incompatible met Windows 98 en nVidia biedt hier geen support voor.
Je zou eventueel het moederbord kunnen vervangen voor een nForce 3 of een met een VIA chipset. Anders wordt dit een no-go :(

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ah, leuk feitje hp38user :)
Wat de TS ook kan doen is gewoon gebruik maken van een bootmanager, dat scheelt anders ook weer prutsen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Als je die HD erbij hebt geplugged, staat op die oude disk ook nog steeds een boot.ini. Kun je die hier eens posten? Even de disk aanpassen en hem in de nieuwe zetten en het zou moeten werken :).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
hp38guser schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 17:46:
Ik zou je niet al te druk maken over Dualboot. Het Gigabyte K8NF moederbord heeft een nForce 4 chipset. Deze is incompatible met Windows 98 en nVidia biedt hier geen support voor.
Je zou eventueel het moederbord kunnen vervangen voor een nForce 3 of een met een VIA chipset. Anders wordt dit een no-go :(
De nForce 3 chipset biedt ook geen 9x/ME ondersteuning meer hoor ;)
Hetzelfde gaat op voor de ATi chipsets.

• maarud
The__Virus schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:55:
Als je die HD erbij hebt geplugged, staat op die oude disk ook nog steeds een boot.ini. Kun je die hier eens posten? Even de disk aanpassen en hem in de nieuwe zetten en het zou moeten werken :).
Ik heb zitten kijken op die disk, maar volgens mij heeft Win98 geen boot.ini, ik kan hem iig niet vinden. Is dual boot wel mogelijk dan? Ik moet die programma's ezo hebben namelijk, anders moet ik maar 2 pc's gebruiken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Dual boot moet zeker mogelijk zijn. Ik zie nu ook dat W98 geen boot.ini heeft. Maar je kan hem wel toevoegen. Voeg dus handmatig nogmaals je windows98 aan boot.ini toe met deze parameter: /w95. Daarna kun je met uitvoeren -> msconfig -> boot.ini kijken of ie hem kan vinden (opstartpaden controleren). Werkt het niet, dan moet je boot.ini aanpassen, net zolang tot het wel werkt...
Dit is de meest waarschijnlijke die het zal zijn:
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98" /w95

Als deze niet klopt, kun je hooguit met rdisk en partition andere waardes proberen, disk veranderen heeft geen invloed en multi veranderen, dan doet ie het zeker niet ;).

• maarud
ik heb nu allemaal verschillende waardes geprobeerd, maar steeds zegt hij dat het ongeldig is... Wat nu?

Ligt het eraan dat de schijven allebei op IDE1 zitten o.i.d.? Of dat de een IDE is en de ander S-ATA?

edit: Als ik de S-ATA loskoppel werkt Win98 perfect..., en als ik hem weer terugplaats dan start hiuj niet meer op XP, maar op 98. Nu heb ik die win98 schijf losgekoppelt omdat andersdXP niet startte

[ Voor 69% gewijzigd door maarud op 03-06-2006 12:39 ]

Pagina: 1