Toon posts:

pci geluidskaart en on board sound gaan niet samen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een pc met Asrock K7VT4A Pro moederbord met onboard sound en een sweex 5.1 pci geluidskaart. Echter, als ik de pci kaart op mijn mobo plaats wordt bij apparaatbeheer mijn onboard sound niet meer gevonden.
Op een ander moederbord (type weet ik niet wel zelfde chipset als Asrock) deed hij het wel, maar als ik dan twee dingen afspeelde via geluidskaart en onboard liep de pc vast. Hoe kan dit? Is dit normaal? en als ik 2 pci kaarten neem kunnen ze dan wel allebei tegelijk afspelen?

Ik gebruik winxp prof.

Sjors

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien is die geluidskaart simpelweg niet compatible met je mobo danwel chipset. Dit kan dan erg rare problemen geven. Dit heb ik gehad met een Creative SBlive icm een Tyan Tiger MPX en een Gigabyte GA7DPXDW-P (beide Amd 760MPX chipset). Probeer eens een geluidskaart met een andere chip.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-02 19:03
Ik denk dat je mobo bij het detecteren van een losse geluidskaart de onboard gewoon uitzet. In de bios zet je deze immers op "auto" en niet op "enable" waaruit je zou kunnen opmaken dat dat ding niet dom aangezet wordt maar er eerst naar andere dingen wordt gekeken.

Ik zelf heb wel zowel mijn onboard (nForce chipset) als mijn kaart (SBAudigy) in gebruik wat verder perfect werkt. Alleen kan Windows zelf maar met één kaart tegelijk omgaan, maar in veel audio software (bijv. WinAmp) kan je buiten de Windows keuze om een andere kaart kiezen. Zo kan ik gamen met mijn koptelefoon op de kaart en zit mijn stereo op de onboard.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 01-06-2006 16:12 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Ik heb dit ook op een Jetway moederbord met KT400 chipset gezien. De BIOS had daar de geluidskaart-opties automatic of disabled, maar niet enabled. Zodra daar een SB128 in zat werd de onboard audio automatisch uitgeschakeld.

Bij mijn eigen moederbord (Gigabyte met KT333 chipset) heb ik wel de mogelijkheid om de geluidschip op enabled te zetten, daar kan ik dus wel twee geluiskaarten tegelijkertijd gebruiken (onboard SB128 chip werkte i.c.m. een terratex X-fire en een SB Audigy2).

Misschien dat het met een BIOS-update te verhelpen is, want de problemen (behalve compatibiliteitsproblemen waar Terw_Dan het over heeft) zijn volgens mij puur softwarematig (BIOS).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.