[Excel] Dubbele rijen verwijderen in groot bestand

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18
Ik heb een vraagje waar ik in de help functie geen antwoord op krijg, dus wellicht hier :).

Ik heb een Excel sheet met meer dan 50.000 rijen waar elke rij 8 kolommen heeft gevuld met tekst en nummers.
Wat echter het geval is dat er dubbele records in de sheet aanwezig zijn. Met dubbele records bedoel ik dubbele rijen eigenlijk. Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om deze rijen automatisch te verwijderen zodat er maar 1 van elke rij over blijft.
Dit verwijderen kan op basis van de eerste kolom aangezien deze waarde uniek is.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (eventueel via Access).

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-07 15:17
Meest eenvoudig lijkt me om alles te importeren in Access en een query er overheen te leggen in de trant van "SELECT DISTINCT * FROM [tablename]"

Edit:
Het resultaat van je query kun je natuurlijk weer exporteren naar Excel...

[ Voor 24% gewijzigd door JJvG op 01-06-2006 14:45 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:29

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je iets met een filter (welke alleen unieke rijen toont) doen ?
Vervolgens de gefilterde set gegevens kopieren en plakken in een nieuw werkblad ?

Uiteraard is exporteren naar een Access bestand, een SELECT in combinatie met GROUP BY waarna de uitkomst naar Excel terug gezet wordt (comma seperated output file) ook een optie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:50
Wat je kan doen (al is bovengenoemde access oplossing waarschijnlijk handiger als je dat een beetje kent) is:
-Voeg een kolom toe (zeg een kolom A, in B staan dan je te doorzoeken data)
-Zet in A2 (niet A1? nee, niet A1) een formule als: =IF(ISERROR(VLOOKUP(B2;B$1:B1;1;FALSE)),1,0) (let op ; vs. , en je taal.) Vul dit uit naar beneden. Zet in A1 een 1 (die rij is erboven hoe dan ook nog niet voorgekomen ;) )
Copy-Pastespecial (waardes) kolom A.
Sorteer op kolom A.
Verwijder alle rijen waar kolom A 0 is.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18
Die laatste lijkt me eigenlijk het meest handig. Voor Access moet ik andermans computer gebruiken daar ik dat niet op me eigen werkplek heb ;).
Ga ik proberen morgen! Thanks.