Trage file-transfers van/naar Linux server

Pagina: 1
Acties:

• Rudi
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-02 10:53
Ik heb een beetje een vreemd probleem met het kopieren van files van/naar m'n Linux-server.

Kopieren van grote files van de Linux-server naar mn Windows-pc gaat met zo'n 3,5MB/s
De andere kant op met ongeveer de helft, 1,5 - 2,0 MB/s

In eerste instantie zou je verwachten dat het ergens een netwerk-probleem is. Echter als ik met IPerf de througput meet, kom ik beide kanten op, op ongeveer 93Mbit uit, dus dit is gewoon goed.

Ook aan de harddisk lijkt het niet te liggen, met hdparm -t geeft ie gewoon een 45MB/s doorvoersnelheid aan, en als ik lokaal op de server files kopieer/ftp gaat dit gewoon op goede snelheid.

Ook lijkt het niet uit te maken wat voor protocol ik gebruik. Of ik de files nu via mn webserver, via ftp, of via sftp verstuur, het blijft dezelfde lage snelheid houden. Overigens kan het ook niet echt aan de snelheid van de server liggen, want hier hangt een XP2800 processor in.
De snelheid tussen mn windows-pc en mn laptop gaat wel gewoon op "normale" 100Mbit snelheid, dus daar ligt het ook niet aan.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

welke daemons gebruik je ?

ik gok apache+proftpd.
sftp is sowieos trager; je moet daar een encryptie uitvoeren.
Wat geeft top?
Gekke logjes?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Rudi
apache2 en glftpd. Maar bij beide, en ook bij sftp trouwens, zie ik via top geen noemenswaardig hoog cpu-verbruik, hoogstens iets van 10%.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

BoAC

Memento mori

Denk je erom dat hdparm alleen maar de reads en niet de writes kan testen ;)

Heb je de output van ifconfig al bekeken mbt errors?

• Rudi
Goed punt BoAC :) Maar om zeker te zijn had ik het ook maar even via een ramdisk geprobeerd, zelfde resultaat.
Echter, nu probeerde ik het net via SecureFX, oftewel sftp, en daar gewoon : "769.99 MB transferred in 73.23 seconds (10766.35 KB/s)."
Zelfde file echter via http of ftp binnenhalen, schommelen ze een beetje tussen de 3 en 4 MB/s. Vreemde zaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudi op 01-06-2006 14:20 ]