Toon posts:

Windows op C of D station

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een heeeel klein dilemma. Sinds vandaag heb ik twee hd's en windows is eigenlijk toe aan herinstallatie. Nou heb ik de keuze uit de volgende HD's

Maxtor DMP 9 160GB Transfer rate van 50mb/s
Western Digital 3200KS 320 Gb Transfer rate van 60 mb/s

Nou was ik van plan om op de ene hd windows te zetten en op de ander de spellen, maar ik vraag me af welke optie de kortste laadtijden geeft. De opties:

1)Windows op de trage schijf, spellen op de snelle schijf.
2)Windows op de snelle schijf, spellen op de trage schijf
3)Windows en de spellen op de snelle schijf

Alvast bedankt

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Windows en pagefile altijd op de snelste schijf. Het heeft geen zin spellen op de snelle schijf te installeren aangezien het laden van en naar de pagefile gebeurt, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad.

Overigens is er nog een optie 4 en dat is de snelle schijf partitioneren, bijvoorbeeld 10GB voor Windows en de rest voor apps en spellen. Dit scheelt aanzienlijk mocht het zich voordoen dat je een Windows-reinstall wilt doen. De 'langzame' schijf is in dat geval voor extra opslag :)

[ Voor 37% gewijzigd door Rone op 01-06-2006 13:19 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

ik zou windows zelf op de traagste schijf werken, en de hybernate functie (slaapstand) gebruiken. Daarvan start je pc zo veel sneller op, en als je maar 1 spel veel speelt, sluit je dat gewoon nooit meer af en alttab je gewoon naar de andere progs...
Ik draai al een tijdje zo, en de pc is opgestart binnen de 5 seconden, met het spel dat je aan het spelen was al open en laadklaar. Zelfs 8 raptors in raid0 gaan je niet voorbij... (niet letterlijk opvatten)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 13:14 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En als je het makkelijk wil doen wissel je de schijven om.
Er van uitgaande dat je het hier over IDE disks hebt, gewoon hunt plaatsen kwa master/slave verruilen. En denk er ook aan dat als ze beide op 1 IDE kabel zitten er maar 1 tegelijk aangesproken kan worden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:12:
Windows en pagefile altijd op de snelste schijf. Het heeft geen zin spellen op de snelle schijf te installeren aangezien het laden van en naar de pagefile gebeurt, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad.

Overigens is er nog een optie 4 en dat is de snelle schijf partitioneren, bijvoorbeeld 10GB voor Windows en de rest voor apps en spellen. Dit scheelt aanzienlijk mocht het zich voordoen dat je een Windows-reinstall wilt doen. De 'langzame' schijf is in dat geval voor extra opslag :)
de pagefile wordt toch alleen aangesproken indien er een tekort aan geheugen is? Op het moment dat je een spel laad, wordt het dan niet van hd richting het geheugen geschreven? En dat bij elk nieuw level weer?
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:14:
ik zou windows zelf op de traagste schijf werken, en de hybernate functie (slaapstand) gebruiken. Daarvan start je pc zo veel sneller op, en als je maar 1 spel veel speelt, sluit je dat gewoon nooit meer af en alttab je gewoon naar de andere progs...
Ik draai al een tijdje zo, en de pc is opgestart binnen de 5 seconden, met het spel dat je aan het spelen was al open en laadklaar. Zelfs 8 raptors in raid0 gaan je niet voorbij... (niet letterlijk opvatten)
Ik deed dat voorheen ook altijd, maar tis niet echt een optie. Ik heb het idee dat de hybernate functie de oorzaak was van mijn dode voeding. Het was een hoogwaardige voeding (antec truepower), misschien toeval en totale onzin ik weet het niet. Maar als ik de pc uitschakel heb ik hem liever helemaal uit en niet voor de helft zeg maar.
cybersteef schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:14:
En als je het makkelijk wil doen wissel je de schijven om.
Er van uitgaande dat je het hier over IDE disks hebt, gewoon hunt plaatsen kwa master/slave verruilen. En denk er ook aan dat als ze beide op 1 IDE kabel zitten er maar 1 tegelijk aangesproken kan worden.
zijn beide sata schijven

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 05:23
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:20:Ik deed dat voorheen ook altijd, maar tis niet echt een optie. Ik heb het idee dat de hybernate functie de oorzaak was van mijn dode voeding. Het was een hoogwaardige voeding (antec truepower), misschien toeval en totale onzin ik weet het niet. Maar als ik de pc uitschakel heb ik hem liever helemaal uit en niet voor de helft zeg maar.
in hibernate gaat je pc volledig uit (alsof je em dus uitzet), maar ipv windows laden bij opstarten laadt ie wat bij het naar slaapstand gaan op de schijf is geschreven (wat er op dat moment in het geheugen stond)

[ Voor 9% gewijzigd door Moning2 op 01-06-2006 14:58 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:20:
[...]
de pagefile wordt toch alleen aangesproken indien er een tekort aan geheugen is?
Zo zou het moeten gaan inderdaad. Helaas is Windows XP hier niet zo goed in en maakt het vrijwel altijd gebruik van een pagefile. Er zijn talloze artikelen waarin dit wordt besproken.
Op het moment dat je een spel laad, wordt het dan niet van hd richting het geheugen geschreven? En dat bij elk nieuw level weer?
Correct. Je hebt zojuist je hoofdvraag beantwoord ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1