Nikon D2Xs aangekondigd

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Bijna 1,5 jaar na de introductie (jan 2005) krijgt de D2X naast de D70 met D70s en D2H met D2Hs ook een upgrade: verrassend genoeg heet het nieuwe model D2Xs :) Er worden nu ook geen D2X-modellen meer gemaakt: de D2Xs zal net als de D70s en de D2Hs het eerdere model vervangen.

Een samenvatting van de aangepaste / vernieuwde hoofdpunten tov de D2X:

• Electronische viewfinder afscherming bij het gebruik van High Speed Crop mode (HSC)
• Colour Matrix Metering II aangepast voor gebruik met HSC
• Nieuwe wide angle TFT display
• Nieuwe accu met verlengde gebruiksduur
• Nieuwe zwart/wit mode
• Adobe RGB Colour space beschikbaar in alle drie de Colour Modes
• Extra custom curves opties
• Extra 1/3 stap ISO boost instellingen (ISO 100 - 3200)
• Verbeteringen aan de autofocus-prestaties
• Nieuwe in-camera trim-functie (cropping incam)
• Aangepaste Auto ISO control
• Extra mogelijkheden voor de custom function knop
• Langere continuous shooting
• Nieuwe menu interface kleurenpalet
• Foto commentaar, meer karakters mogelijk
• Wisselen van instellingen tussen meerdere D2Xs-body's mogelijk: extra instellingen in EXIF
• Gesimplificeerd instellingen-beheer
• Image Authentication system compatible
• Battery warning gedurende mirror lock up (MLU)
• Extra GPS informatie
• Aangepaste USB-poort met nieuwe USB-kabelclip bijgesloten

De aanpassingen mbt HSC-mode zijn erg interessant: volgens de korte impressie van Bjørn Rørslett (eindje hieronder) wordt het beeld in HSC mode wat gedimd dat buiten de HSC-lijnen valt: erg handig om te zien wat dan exact wel nog op de foto komt, maar ook wat er buiten je frame gebeurt! :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/d2xs_front_black.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/d2xs_rear-001.jpg

Viewfinder met HSC:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/vf_03.jpg Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/vf_04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/vf_03.gif Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/vf_04.gif

Persbericht:
Nikon UK is pleased to announce the introduction of the D2xs professional digital SLR camera, following the success of the award-winning Nikon D2x.

While the D2xs shares many features with its predecessor, the new model boasts an array of refinements that enhance performance and improve the user experience. Such features include, refined viewfinder performance; a new LCD with a 170-degree wide viewing angle; significantly increased battery life; and a wide range of firmware enhancements.

The integration of a 12.4 megapixel CMOS image sensor delivers high quality images that can be captured in JPEG or RAW images at a rate of up to five frames per second in continuous shooting mode. Powerful image-processing technologies and the 3D-Colour Matrix Metering II ensure images rich in detail, colour which contain a smooth tonal range. The D2xs also offers 3D-Colour Matrix Metering II in High-speed Crop mode and new custom settings have been introduced to the viewfinder to allow clearer viewing for the user.

Professional photographers will appreciate the ability to select Adobe RGB in any of three colour modes, making it possible to work with a wider range of colours that complement various working environments. Furthermore, in-camera creative possibilities are extended with the addition of a new Black & White (sRGB) colour mode.

The D2xs maximizes the potential of Nikon’s Creative Lighting System, delivering high-precision flash performance including i-TTL flash control which support for Nikon’s Advanced Wireless Lighting system. The latest high energy EN-EL4a rechargeable lithium-ion battery provides enough power to support shooting of up to 3,800 images on a single charge. It can be recharged at any time and features a handy ‘fuel gauge’ which displays remaining charge by percentage, the number of shots since last charge and overall battery status.

The new model continues to feature the excellent high-speed shooting performance, rapid start-up, a release time lag of just 37ms, and an 11-area autofocus system as found in the D2x. The Nikon DX Format sensor and Nikon F mount design have also been continued to guarantee seamless compatibility with all AF Nikkor lenses and the growing range of high-quality DX Nikkor lenses.

Compatibility with Nikon’s Wireless Transmitter WT-2/2A provides fast image transmission, improved security and compatibility with the latest protocols. Wireless LAN remote D2xs control can be achieved using a computer that has (optional) Camera Control Pro software installed.

With an exterior based on a design by famed industrial designer, Giorgetto Giugiaro, the D2xs is instantly recognisable as a new-generation Nikon camera.

Een korte impressie van Bjørn Rørslett:
OK, my NDA has just terminated, so I can give a quick report on the new camera from Nikon.

As many have guessed, it is the D2Xs, an updated D2X. Nikon has now ceased production of the D2X so it's now officially history after a production period of slightly more than one year. The cameras die young these days, that's for sure. Production is routed toward the new D2Xs as of today.

So, what is this new model like? It has the same imager so no more MPix. But there are numerous improvements to the older model.

Most obvious are the enhancements of HSC mode. The viewfinder now will be *dimmed* outside the HSC rectangle, so it's much easier to see what you get, and still be able to observe action within the frame. The matrix metering has been improved to take full account of the HSC mode and thus any AF or metering points outside the cropped centre will no longer influence the exposure.

Buffering is dramatically improved allowing the camera to run 60 consecutive exposures (max 35 before) at full speed and even when the buffer is filled, the camera can continue shooting albeit at a slower pace. I guess this is a rearrangement of the internal pipeline combined with faster writing to the CF card.

The camera will use a new battery, EN-EL4a, with increased energy capacity up to 2500 MAh from today's 1900 mAh. The good news here are that the battery is fully compatible with the current stock of EN-EL4 and also the chargers, so you can mix old and new batteries and there is no need to purchase yet another charger (a most welcome change-over in Nikon policy for sure).

AF performance is much improved and operates both under lower light levels and with lower subject contrast than the circuitry on D2X. This should translate into swifter AF and more positive locking of focus, no more hunting. The AF modes, already numerous, have been augmented by a "Long" mode which should allow better tracking of bireds and suchlike.

The USB cable connector is redesigned and now lock into the terminal of the camera. This cable is new and won't fit the older D2X.The Nikon reps I've talked to were uncertain whether the same redesign would be made to the WT-2/2a wireless device, which can be quite unstable due to its non-locking USB connector.

The LCD panel now has a wide 170 degrees viewing angle and the menu system and its layout have been overhauled, to be easier to use and with much better visibility in daylight. Although you cannot assign a colour profile to the LCD, I'm told that the cameras are calibrated on the production line to be similar to each other, so colours should appear the same no matter which D2Xs you pick up and use.

There is a new B/W mode in-camera (sRGB mode only) which can apply to NEFs and jpgs. With jpgs, they stay b/w forever whilst the NEFs can have colours reinstated by Nikon Capture. The tone curve for b/w is specially made with low contrast to allow better dynamic range and easier post-processing of the files. All pixel sites of the imager are used so b/w images should be as sharp as the camera and lens allow.

Adobe RGB now can be selected for all colour modes (I,II,III) supported by the D2Xs. There are now up to three customer profiles which can be uploaded to the camera.

EXIF will now record such nifty things as the VR status of the lens. No doubt some will find that useful.

I had expected 1600 ISO (with D2X, only given as uncalibrated HI-1) to be supported by D2Xs, but instead Nikon provided three intermediate settings Hi + 0.3, Hi + 0.5 and Hi + 0.7, which should correspond to 1000, 1130, and 1250 "ISO", respectively. The auto ISO feature for those in need of such a pesky thing is improved as well. Since I haven't had opportunity to test the high-ISO performance of the new model, I cannot tell whether improvements are made, but I interpret the new settings as a token of this. We'll see in due time. Nikon has never been known to promise more than they can vouch for.

Files now can be authenticated as being untampered digital originals and thus used in law enforcement as legal evidence. This feature uses a special software and will not be available if the camera is set to Image Overlay or Multiple Exposures.

The best new feature of all (seen from my point of view, but aren't we always in that corner?) are the enhancements of the GPS data. The GPS heading will now be recorded in the EXIF, and at last, the GPS coordinates are recorded with full precision and not truncated as with the D2X. So from now on I can go back in the field and navigate directly to that redlisted species I've spotted on my image.

Nikon Norway announced that the price level of the new model should be a little higher than that of D2X, a decision I find more than questionable, since the arrival of the D2Xs will drive down the price of any D2X still in stock. Whether the Nikon dealers elsewhere come to better decisions remains to be seen, I sincerly hope so.

Some of the features and enhancements of D2Xs may be available to the current stock of D2X by a firmware upgrade. I do hope the GPS enhancements are amongst them.

Links:

DPReview aankondiging
Imaging Resource aankondiging
DCResource aankondiging
Steve's digicams aankondiging
Rob Galbraith's aankondiging

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 01-06-2006 10:04 ]

LinkedIn
Instagram

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Jammer dat hij de hoge ISO setting niet heeft kunnen uittesten. Maar is de sensor zelf nou ook vervangen door een iets verbeterde versie; of hebben ze alleen wat tricks eromheen uitgehaald om wat aan de ISO te doen?

Kan ik er niet direct uit opmaken.

Verder is het natuurlijk een monster; die nu nog monsterlijker is :9

• Remy

Remy

Topicstarter
Voor zover ik weet van de techinfo is het dezelfde sensor, maar hebben ze wat onderdelen her en der gemoved binnenin om minder interferentie/warmte @ de CMOS te leveren/beïnvloeden. Vandaar ook dat de ISO-range uitgebreid is met extra stapjes nu, denk ik: we zien het vanzelf met de eerste tests.

Over de HSC-mode zegt Rob Galbraith:
Our first impression, based on a brief session with the D2Xs this week, is that this is a much better way to differentiate full-resolution mode from Hi-Speed Crop mode, one that also helps clean up a viewfinder image that's too busy with lines and markers in the D2X.
Erg nice :)

De prijs zal vziw 'gewoon' de originele D2X introprijs worden, dus ongeveer 4000 eur. Maar wie weet, door prijsdruk kan die ook al vlot omlaag gaan, en de verkoop van de body gaat al in juli van start :)

edit: even de startpost bijgewerkt met viewfinder screenshots :)

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 01-06-2006 10:04 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ziet er toch weer erg vet uit :9

/me pauluzzz droomt lekker verder over cameragear dat buiten elk budget valt....

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:03

Zoefff

❤ 

Een lekker cameratje hoor, kan niet wachten om er eens mee te schieten. Heb uberhaupt nog maar een paar keer met een D2x geschoten. Ik vind het wel meer 'tweaks en verbeteringen' dan dat het echt nieuwe features zijn. Maargoed, misschien dat ze dat nog bewaren voor de D3.

In jouw eerdere roddel-lijstje stonden bijvoorbeeld:
[list]• WiFi built-in
• DNG-support
• Eye-controlled focus point selection
• FireWire
Dat had ik ook wel hele vette functies gevonden. Maargoed, aan de andere kant was te verwachten dat dit niet echt dingen zijn die je in een 'upgrade' tegenkomt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Remy

Remy

Topicstarter
Ohja, mijn lijstje :)

Even kijken wat ik had:

zeer waarschijnlijk:

- betere ISO-perf op ISO 800+ (nog onbekend)
- ISO-range vergroot naar 100-3200 (mja, met stapjes tussen 1600 en verder..?)
- gps verbeterd (draadloos?) (gps is verbeterd, maar niet draadloos)
- meer dynamic range, vooral aan de onderkant (nog onbekend)
- verbeterde witbalans-sensor (vooral kunstlicht blijft lastig) (nog onbekend)
- verbeterde iTTL in combo met flitser(s) (zelfde opmerkingen als D2X)
- betere batteryperformance (yep)
- timelapse-shooting uitgebreid (onbekend)
- uitgebreidere memory banks voor user settings (zijn er nu 4) (onbekend)
- verbeterde LCD (wat betreft kleur) (yep, maar dan vooral kijkhoek)

3 .. 4,5 dingen had ik goed, whoehoe :P

Van de mogelijken had ik verschillende custom curves in te laden goed, en verder niet.

LinkedIn
Instagram

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Waarom zou firewire op de wishlist staan?
De D1 had firewire. Ik denk dat gewoon USB handiger is. Veel meer mensen hebben namelijk een usb aansluiting :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Remy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:30:
3 .. 4,5 dingen had ik goed, whoehoe :P
tja, je noteert gewoon alles wat er verbeterd kan worden aan een camera en allicht dat er wat bij zit wat je goed hebt...

• Remy

Remy

Topicstarter
Tja, zo'n post is natuurlijk ook loos hè lateef :) Sommige dingen in mijn lijstje waren niet zo logisch dat ze verbeterd/veranderd zouden worden hoor.

ThunderNet: vanwege Apple? Het is idd zo dat veel meer mensen usb hebben, maar ook vele fotografen die met Apple werken: en dan is FireWire best logisch :) En niet iedereen heeft lekker snelle USB 2.0. Overigens niet alleen voor het data overzetten, maar ook voor Camera Control bijvoorbeeld.

Mooie is dat er WiFi mogelijk is daarbij (Camera Control, dat je dus draadloos de cam kan aansturen. Als je dat nou combineert met CLS heb je zo min mogelijk draden in je buurt, scheelt weer :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Nu nog een draadloze neckstrap ;)

Leuke features, maar ik zie vooral kleine updates. Beetje het 20D -> 30D verhaal.

Lijkt me trouwens niet dat deze camera op hogere ISO's beter presteert aangezien de "imager" (sensor?) hetzelfde is gebleven.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 16:23 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Remy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:07:
Tja, zo'n post is natuurlijk ook loos hè lateef :)
niet meer of minder loos dan zo'n lijstje voorspellingen...

...maar iig een goede marketingsstrategie van nikon die *s modellen. ze brengen weer een 'nieuw' product op de markt en kunnen daar dus weer wat meer geld voor vragen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Remy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:07:
Tja, zo'n post is natuurlijk ook loos hè lateef :) Sommige dingen in mijn lijstje waren niet zo logisch dat ze verbeterd/veranderd zouden worden hoor.

ThunderNet: vanwege Apple? Het is idd zo dat veel meer mensen usb hebben, maar ook vele fotografen die met Apple werken: en dan is FireWire best logisch :) En niet iedereen heeft lekker snelle USB 2.0. Overigens niet alleen voor het data overzetten, maar ook voor Camera Control bijvoorbeeld.

Mooie is dat er WiFi mogelijk is daarbij (Camera Control, dat je dus draadloos de cam kan aansturen. Als je dat nou combineert met CLS heb je zo min mogelijk draden in je buurt, scheelt weer :)
Dan zou en en logischer zijn. Heeft een apple dan geen USB2 ?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Jaaaaaaaaaaa _/-\o_

Nu gaat de prijs van de normale D2X hopelijk een stuk omlaag! :7 Ik heb zo-1 al een hele tijd op het oog (zat te twijfelen tussen D2X en D2Hs, maar ik denk dat ik toch maar voor de X ga als ik toch al zo'n dikke bak geld neer leg :X )

Hopen dat er nog wel wat "X-en" op voorraad blijven en dat de prijs aardig keldert 8)

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:59:
Jaaaaaaaaaaa _/-\o_

Nu gaat de prijs van de normale D2X hopelijk een stuk omlaag! :7 Ik heb zo-1 al een hele tijd op het oog (zat te twijfelen tussen D2X en D2Hs, maar ik denk dat ik toch maar voor de X ga als ik toch al zo'n dikke bak geld neer leg :X )

Hopen dat er nog wel wat "X-en" op voorraad blijven en dat de prijs aardig keldert 8)
Hij staat nu voor 3450 in de PW, idd iets aantrekkelijker geprijsd :)

Zijn er overigs mensen die de, nog niet zo lang geleden uitgebrachte, D2Hs ook echt kopen? E2450 voor 4MP anno 2006.

Nou jah, misschien wel scherp geprijsd voor alle voordelen die een Pro-body je kan bieden; maar dan nog...

[ Voor 89% gewijzigd door Silent Thunder op 01-06-2006 21:57 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

de D2Hs heeft toch een LBCAST sensor waardoor het aantal MP wat minder relevant wordt.
Tenminste ik had begrepen dat het toch wel een gevalletje apart was.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Silent Thunder
Hij heeft een JFET-sensor. Maar das wel interessant wat je zegt; wist ik nog niet. Ben wel benieuwd in welke mate dat invloed heeft m.b.t. het minder relevant worden van het aantal MP.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Silent Thunder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:50:
[...]

Hij staat nu voor 3450 in de PW, idd iets aantrekkelijker geprijsd :)

Zijn er overigs mensen die de, nog niet zo lang geleden uitgebrachte, D2Hs ook echt kopen? E2450 voor 4MP anno 2006.

Nou jah, misschien wel scherp geprijsd voor alle voordelen die een Pro-body je kan bieden; maar dan nog...
De D2Hs is toch vooral waardevol voor de sportfotografen omdat deze een hele hoge burst had van iets van 8fps ofzo ?

Als snelheid het belangrijkste issue is, lijkt me dit zeker geen slechte cam, maar inderdaad voor landschapsfoto's zit je niet op 4MP te wachten.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Silent Thunder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:00:
Hij heeft een JFET-sensor. Maar das wel interessant wat je zegt; wist ik nog niet. Ben wel benieuwd in welke mate dat invloed heeft m.b.t. het minder relevant worden van het aantal MP.
je hebt dan gewoon een ranzig snelle camera (8 fps)
Interessant voor specifieke doelgroepen..

wat Fairy zegt dus.

en ik dacht dat de zogenaamde Mpixel mythe sowieso wel bewezen was

[ Voor 74% gewijzigd door YellowCube op 01-06-2006 22:03 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fairy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:02:
[...]
De D2Hs is toch vooral waardevol voor de sportfotografen omdat deze een hele hoge burst had van iets van 8fps ofzo ?

Als snelheid het belangrijkste issue is, lijkt me dit zeker geen slechte cam, maar inderdaad voor landschapsfoto's zit je niet op 4MP te wachten.
En vergeet niet dat het super geschikt is voor krantenfotografen (fotografen van het dagblad van het noorden, hebben bijvoorbeeld allemaal een D2H/s) :)

• Silent Thunder
Idd, lees er net hier een stukje over:

http://star-techcentral.c...views&new=1&cat=8&rid=873
YellowCube schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:02:
en ik dacht dat de zogenaamde Mpixel mythe sowieso wel bewezen was
Ja okeej, maar ik dacht even aan de allround (pro)fotograaf. Een beetje croppen en dan nog leuk kunnen printen was wellicht wel erg krap met dat aantal MP.

Maar het is min of meer voor een specifieke doelgroep dus, i see :)

[ Voor 56% gewijzigd door Silent Thunder op 01-06-2006 22:08 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

en klaarblijkelijk hebben de zogenaamde LBCAST sensoren wel meer voordelen zoals lager energieverbruik, minder ruis, beter contrast en betere kleurweergave.

moet ik er wel bij zeggen dat deze meningen lang niet door iedereen gedeeld worden

[ Voor 24% gewijzigd door YellowCube op 01-06-2006 22:09 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Een beetje croppen en dan nog leuk kunnen printen was wellicht wel erg krap met dat aantal MP.
Valt erg mee, je kan 4MP zonder al teveel 'schade' uprezzen naar 10 a 16MP: je mist alleen detail omdat er domweg geen pixels zijn om die info 'op te nemen'.

De D2Hs is idd voor sport/journalistiek-fotografen bedoeld: de voordelen van bv kleine files of de high ISO noise prestaties worden vaak nog onderschat :)

De D2X(s) kan in 't geval er toch meer MP nodig is, dat gat dichten: ook al zijn die high ISO noise prestaties van de D2X zelf weer wat minder dan de D2Hs.

LinkedIn
Instagram

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ThunderNet schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:03:
[...]

En vergeet niet dat het super geschikt is voor krantenfotografen (fotografen van het dagblad van het noorden, hebben bijvoorbeeld allemaal een D2H/s) :)
Zoals hij hier..... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/IMG_1421.jpg

• Remy

Remy

Topicstarter
Letsgodigital heeft samen met Nikonians.org een preview gebakken: hier. Ze hebben de cam nog niet in handen, dus het is een zelfde soort aankondiging als die van Rob Galbraith.

LinkedIn
Instagram

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

toch mooi dat de eeuwige 50mm f/1.4 reclamefolderlens langzaam steeds meer vervangen wordt door de 17-55mm.
Klopt qua verhoudingen ook een stuk beter.
:P

• Remy

Remy

Topicstarter
Och, die wordt al sinds de D100 niet meer gebruikt, de D2H had al de 17-55 erop evenals erop volgende modellen: de andere dSLRs hadden de kitlenzen. De 50 wordt vooral door reviewsites gebruikt ter formaatverhoudingindicatie (scrrrrrrabble).

Goed nieuws voor D2X-eigenaren trouwens:
I got a confirmation from Nikon Norway that a D2X firmware upgrade will be made available this fall. It will include "most of the upgrades that can be done through firmware". Sweet!
Jarle
Sounds like if you don't use high speed crop mode then you don't need that shading in the viewfinder. Get a lowered in price D2X. No need to buy a D2Xs for the most part.
Als je dus die HSC-verfijning en wat andere updates die non-firmware zijn, niet nodig hebt, kan je dus gewoon een D2X kopen en de meeste updates krijgen. Best netjes, en precies zoals het ging met de D70 > D70s :)

edit: haha, een grap op DPR:
Hi:

I'm Joe Dork, representing all the clueless dorks out there who regularly ask if I should buy a brand new product announced only 3 hours ago, and usually not available for sale for another few months yet or wait for the next top pro or amateur model(of camera, printer, etc).

I don't know diddly squat about how to use a camera, but I just like the ego trip of owning a prestigious, high price tag model and be seen by lots of people carrying them around and being asked if I'm a photographer.

"Why yes I am" I always say. Just eating up the attention despite the fact I wouldn't know a good photo if it bit me in the nether regions.

But I come here to this board and ask the same questions everytime PMA or Photokina rolls around about should I buy now or wait because I want everyone else to do the thinking for me. I also like cameras that do all the thinking for me so i don't have to develop any real knowledge or talent. I just like to throw unseemly amounts of money at the problem and expect my camera to do everything so i can take the credit later.

Funny thing though; I've been switching back and forth between camera brands for many years now during the megapixel race and having spent tons of money, I'm disappointed my photos still look like they were taken by Coco the gorilla. But that's okay, because i still have people walking up to me all the time asking if I'm a photographer and that really strokes my ego. :)

Now should I buy that new Nikon thingamabob or wait for the D3X or a Canon 2Ds or 2Ds mk.2? And does anyone know how many megapixels they'll have? I'm sure some of you know a guy who knows a guy who knows a guy who knows a guy who works at Nikon or Canon or maybe has a 3rd cousin once removed who does.

So please help me and all my clueless friends waste time and bandwidth on this forum with stupid questions. We just love wasting our & other people's time with this stuff.

P.S. And could someone post some secret spy photos of these new cameras that probably won't be on the market for 3 more years?

I'm sure you won't mind if I wasted your time on this, because what else would you be doing anyway? Right?
Sincerely,

Joe "DUH" Dork
:D :D

[ Voor 57% gewijzigd door Remy op 02-06-2006 11:01 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

YellowCube schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:06:
en klaarblijkelijk hebben de zogenaamde LBCAST sensoren wel meer voordelen zoals lager energieverbruik, minder ruis, beter contrast en betere kleurweergave.

moet ik er wel bij zeggen dat deze meningen lang niet door iedereen gedeeld worden
Voor wat betreft de ruis: oordeel zelf maar :) Maar dit lijkt inderdaad op de 20D->30D 'upgrade' waar een aantal leuke features zijn bijgestopt :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Hee, die pagina heb je al eerder gelinkt, echter moet die met een korreltje zout genomen worden:
Nikon seems to have a reverse noise curve: the more expensive and newer camera, the more noise.
Klopt ook weinig van, gezien de D2Hs prestaties tov de D200 waar een prijsverschil van 1000 eur in zit.

De pagina die hij zelf linkt: http://digitalcamera.impr.../auth/toku1/index_iso.htm valt meer serieus te nemen, aangezien daar dezelfde belichting steeds wordt genomen, èn ook fullsize samples zijn neergezet.

Noise op plaatjes die geresized zijn naar 1600px is al anders dan het origineel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 02-06-2006 13:14 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik vind het werkelijk ongelovelijk dat mensen nog die noise-troep lopen verdedigen... :r

Verwijderd

Mee eens, de D2Hs met z'n 4 mpixel vs 10mpixel op de D200: schaal de D200 terug naar 4mpixel en je hebt probably net zoveel ruis :) Die originele pagina laat de originele platen zien, maar het beeld verandert maar weinig imo: veel ruis, waaronder ook chroma noise bij de D2X die gewoon vrij ernstig blijft. D200 doet het wat betreft chromanoise weer erg goed, maar die heeft weer in behoorlijke mate last van lumi-noise.

Voor de mensen die aan low-lightfotografie doen is het te hopen dat Nikon in september een aantal mooie camera's gaat introduceren met betere prestaties op dit gebied, op dit moment is het allemaal lood om oud ijzer als je het vergelijkt met de anderhalf jaar oude D70. Het mooiste is nog dat de goedkoopste SLR van Nikon de beste prestaties qua ruis weet te bieden vergeleken met de D2X, D2Hs, D200 en D70s :)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

oh joy, weer een Nikon cam met een hoop ruis? Zelfs in het pro segmernt! 8)7 Ik ga es informeren of ik me door Canon kan laten sponsoren*...

Hopen dat de opvolgers dit najaar met wat beters komen, anders kan ik straks een hoop glas gaan weg doen, en dat zou zonde zijn!

*Hoor wat dat betreft verschillende verhalen, de één krijgt niks gesponserd omdat het niks opleverd, terwijl ik wel te horen krijg dat ik wat gesponserd zou kunnen krijgen :+. Nou ja, gesponserd, flinke kortingen :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door jules op 04-06-2006 23:06 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Remy

Remy

Topicstarter
Even een stel offtopic posts verwijderd.
julius schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:03:
oh joy, weer een Nikon cam met een hoop ruis? Zelfs in het pro segmernt! 8)7 Ik ga es informeren of ik me door Canon kan laten sponsoren*......
Prima, stap dan over op Canon? Nu al een cam beoordelen zonder dat je er ook maar 1 foto uit gezien hebt is vrij sneu julius?

Ja, Nikon heeft geen topnaam als het gaat om de hoeveelheid ruis in zn foto's op hogere ISO's. Gelukkig is die ruis monochromatisch en niet chroma/colour noise, zodat deze minder 'heavy to the eye' is. Alleen begint dat gejengel over ruis vrij vermoeiend te worden, aangezien het old cake is. In slechts 5 jaar tijd zijn de dSLR-fabrikanten een heel eind gekomen, waarbij Canon op het moment de leiding heeft qua noise.

Er zit nog wat anders in je foto's dan noise, namelijk zaken als kleur, contrast, scherpte, dynamic range en dergelijke. En da's ook wel belangrijk om aan te denken, lijkt me: belangrijker zelfs dan noise. Op dat gebied heeft Nikon het vaak goed voor elkaar: niet voor niets is de D2X door zijn eigenaren geliefd om zn mooie filmlike kleuren: bij de D200 is dat ook het geval in wat mindere mate.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik vraag me af wat een amateur fotograaf met zo'n dure geavanceerde camera moet? Voor ons doen is dit totale overkill........................zeg maar als ik nu iets verkeerds zeg.
Zo'n cam als deze is voor zeer intensief gebruik door proffessionals die hun brood moeten verdienen met fotografie. Die halen de kostprijs van dat ding er ook weer uit. Voor amateurs als ons is dat ding leuk voor de heb, wij halen de kostprijs er nimmer nooit uit. Tis eigenlijk weggegooid geld, die futures die erop zitten zal ik nooit niet gebruiken als amateur. Ik geef liever mijn geld uit aan een mooie, dure, goede lens voor op mijn D50 dan dat ik deze cam zou kopen.

Brand maar los over mijn afwijkende mening.

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik vraag me af wat een amateur fotograaf met zo'n dure geavanceerde camera moet? Voor ons doen is dit totale overkill........................zeg maar als ik nu iets verkeerds zeg.
Ok :)
Zo'n cam als deze is voor zeer intensief gebruik door proffessionals die hun brood moeten verdienen met fotografie. Die halen de kostprijs van dat ding er ook weer uit. Voor amateurs als ons is dat ding leuk voor de heb, wij halen de kostprijs er nimmer nooit uit.
Haal jij de kostprijs uit een nieuwe dikke auto door ermee te verdienen? Of een dikke nieuwe pc met 1 of 2 flinke schermen? Of een stevige home theater, compleet HD/Blu Ray/WiFi/7.1 ready?

Natuurlijk haal je die kostprijs eruit! Door het plezier dat je eraan beleeft!
Tis eigenlijk weggegooid geld, die futures die erop zitten zal ik nooit niet gebruiken als amateur. Ik geef liever mijn geld uit aan een mooie, dure, goede lens voor op mijn D50 dan dat ik deze cam zou kopen.
Nou, prima toch! Anderen hebben mogelijk al leuke lenzen en willen zichzelf eens 'trakteren' op een serieuze body.

Als je een keer een D2X(s) of D2H(s) zal handlen en ermee fotograferen, dan snap je wat ik bedoel met dat plezier in vergelijking met een instapbody. De grotere viewfinder, de pure snelheid, de serieuze bouw, maken het allemaal tot een fijne ervaring. Net als een dikke auto, dikke pc of een flinke home theater-set.

Die features (niet futures) die je noemt zou je nooit gebruiken als amateur, maar dat weet je helemaal niet? Je hebt nu geen camera die dat kan: dus als het wel kan, is het alleen maar makkelijk als je het wèl nodig hebt.

Gelukkig kopen ook amateurs pro-body's van de dSLR-merken, anders zouden die body's wel heel erg duur worden omdat ze er veel minder van verkochten. Als alleen de pro's die pro-series kochten, zouden Canon en Nikon ruim de helft van hun verkopen op dat gebied verliezen.

LinkedIn
Instagram

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Over die ruisproblematiek: is dat allemaal niet een beetje overdreven ? Hoeveel keer heb je daadwerkelijk ISO 1600 nodig ? (Ok, ik weet wel dat het afhangt van fotograaf tot fotograaf, maar hoeveel keer heeft een gemiddelde fotograaf iso1600 of meer nodig ? ).

Valt die ruis nog zo op als je je opnames laat afdrukken ? Als je een foto op 10x15 afprint, dan valt het volgens mij niet op, en grote prints ga je toch vanaf een afstandje bekijken.

Zijn de mensen die over die ruis zeuren niet eerder pixel-neukers ipv fotografen ?

En over die pro-bodies (en semi-pro bodies) voor amateurs:
Ik ben ook geen professionele fotograaf, en toch heb ik een D200 besteld, ipv een D70s. Waarom ? Omdat ik een grotere view-finder beter vind, omdat ik een stevige body leuker vind, omdat ik het handig vind om de ISO waarde in m'n view-finder te hebben, omdat ik een directe aansluiting voor een flits-syncro kabel handiger vind ipv te werken met zo'n flits-schoentje, etc... etc...
De ene amateur heeft bepaalde features nodig, een andere amateur heeft diezelfde features niet nodig omdat hij er bv. nog nooit van gehoord heeft, en niet weet wat ze inhouden.

https://fgheysels.github.io/

• Silent Thunder
Het gaat erom dat het bij ISO 800 al problematisch is :) Ik heb al meerdere keren gehad dat ik graag naar de 800 wou; maar als het alles behalve clean is, dan erger ik me lichtelijk. Ik heb het dan wel over de D200/D70.

Het is gewoon een relatief groot probleem bij Nikon. Hoe je er mee omgaat is een 2e.
Ikzelf zeur er niet zo vaak om, neem het op het moment enigszins voor lief; en ik hoop dat ze het in de toekomst oplossen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 06-06-2006 10:26 ]

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:42:
[...]
Ok :)
[...]
Haal jij de kostprijs uit een nieuwe dikke auto door ermee te verdienen? Of een dikke nieuwe pc met 1 of 2 flinke schermen? Of een stevige home theater, compleet HD/Blu Ray/WiFi/7.1 ready?

Natuurlijk haal je die kostprijs eruit! Door het plezier dat je eraan beleeft!
[...]
Nou, prima toch! Anderen hebben mogelijk al leuke lenzen en willen zichzelf eens 'trakteren' op een serieuze body.

Als je een keer een D2X(s) of D2H(s) zal handlen en ermee fotograferen, dan snap je wat ik bedoel met dat plezier in vergelijking met een instapbody. De grotere viewfinder, de pure snelheid, de serieuze bouw, maken het allemaal tot een fijne ervaring. Net als een dikke auto, dikke pc of een flinke home theater-set.

Die features (niet futures) die je noemt zou je nooit gebruiken als amateur, maar dat weet je helemaal niet? Je hebt nu geen camera die dat kan: dus als het wel kan, is het alleen maar makkelijk als je het wèl nodig hebt.

Gelukkig kopen ook amateurs pro-body's van de dSLR-merken, anders zouden die body's wel heel erg duur worden omdat ze er veel minder van verkochten. Als alleen de pro's die pro-series kochten, zouden Canon en Nikon ruim de helft van hun verkopen op dat gebied verliezen.
Er gaat me niemand wijsmaken dat velen van ons zomaar ff het geld hebben liggen om zo'n cam te kopen. En de vergelijking met een dikke auto gaat ook al niet op. Heb je geen geld om je een dikke auto te veroorloven dan koop je die simpelweg niet, dat geldt ook voor deze dure camera. Voor een beetje plezier ga ik me niet diep in de schulden steken.
Beetje vreemde redenering houd je erop na vindt ik. Voor een amateurtje is deze cam pure overkill, zowel qua futures als qua kosten, met een beetje goede lenzen zit je al snel op 10duizend euro. Niemand van hier kan zich dat veroorloven zonder een flinke lening te nemen. Da's ff wat ik bedoel.

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:13:
Over die ruisproblematiek: is dat allemaal niet een beetje overdreven ? Hoeveel keer heb je daadwerkelijk ISO 1600 nodig ? (Ok, ik weet wel dat het afhangt van fotograaf tot fotograaf, maar hoeveel keer heeft een gemiddelde fotograaf iso1600 of meer nodig ? ).
Zijn de mensen die over die ruis zeuren niet eerder pixel-neukers ipv fotografen ?
Daar geef je zelf feitelijk al antwoord op :) De mensen die het nodig hebben zijn geen pixelneukers, maar gewoon mensen uit de praktijk die weten hoe fijn het is om toch verder te kunnen gaan qua iso-standen :)
Valt die ruis nog zo op als je je opnames laat afdrukken ? Als je een foto op 10x15 afprint, dan valt het volgens mij niet op, en grote prints ga je toch vanaf een afstandje bekijken.
Dat is zeker een stuk minder, sterker nog, de platen uit m'n 30D op iso3200 durf ik gewoon op 75x50 aan de muur te spijkeren. Maar de platen uit mijn 300D doe ik dat echt niet bij, ondanks dat ruis op print / web minder opvalt. Maar wanneer je zelfs op een formaatje van 1024xnogwat van de ruis barst, dan wordt je daar niet vrolijk van :)

• Remy

Remy

Topicstarter
whoami schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:13:
Ik schiet van alles en nog wat en gebruik 10 tot 25% van de tijd ISO1600 of meer. Op de D70 doe ik wel eens ISO 3200 dmv ISO 1600 + 1 stop EV underexposen. Cleanup met Noise Ninja, resize naar webformaat en je ziet dit. Best overleefbaar, lijkt me.
Klopt, en daarnaast is de monochromatische noise niet zo erg voor het menselijk als colour noise.
Yeps, zijn ze ook: ze zouden zich meer over hun foto-technieken druk moeten maken, vele malen belangrijker dan noise-prestaties van welke cam dan ook.
En over die pro-bodies (en semi-pro bodies) voor amateurs:
Ik ben ook geen professionele fotograaf, en toch heb ik een D200 besteld, ipv een D70s. Waarom ? Omdat ik een grotere view-finder beter vind, omdat ik een stevige body leuker vind, omdat ik het handig vind om de ISO waarde in m'n view-finder te hebben, omdat ik een directe aansluiting voor een flits-syncro kabel handiger vind ipv te werken met zo'n flits-schoentje, etc... etc...
De ene amateur heeft bepaalde features nodig, een andere amateur heeft diezelfde features niet nodig omdat hij er bv. nog nooit van gehoord heeft, en niet weet wat ze inhouden.
Klopt :)
Silent Thunder schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:20:
Het gaat erom dat het bij ISO 800 al problematisch is :) Ik heb al meerdere keren gehad dat ik graag naar de 800 wou; maar als het alles behalve clean is dan erger je je lichtelijk. Ik heb het dan wel over de D200/D70.

Het is gewoon een groot probleem bij Nikon (punt).
Jij maakt er een groot probleem van, dat lijkt het meer ;) Velen maken elkaar gek met noise-vergelijkingen en geroep, als ze foto's en crops op 100% zitten te kijken. Het is leuk om noise en scherpte zo te beoordelen, maar daarna moet je weer verder: gewoon lekker fotograferen. Als de cam voor de rest het prima doet: heerlijk toch.
Hoe je er mee omgaat is een 2e.
Ikzelf zeur er niet zo vaak om, neem het op het moment voor lief; en ik hoop dat ze het in de toekomst oplossen :)
Dat zal wel goedkomen :)

Maar wat mij betreft mag het wel weer ontopic: het ruisverhaal is zo uitgekauwd als ik weetniet wat :)

edit:
Er gaat me niemand wijsmaken dat velen van ons zomaar ff het geld hebben liggen om zo'n cam te kopen. En de vergelijking met een dikke auto gaat ook al niet op. Heb je geen geld om je een dikke auto te veroorloven dan koop je die simpelweg niet, dat geldt ook voor deze dure camera. Voor een beetje plezier ga ik me niet diep in de schulden steken.
Ik heb het niet over velen van ons, en over in de schulden steken. Je leest mijn post verkeerd. Ik heb het over de mensen die het geld wèl hebben.
Beetje vreemde redenering houd je erop na vindt ik. Voor een amateurtje is deze cam pure overkill, zowel qua futures als qua kosten, met een beetje goede lenzen zit je al snel op 10duizend euro. Niemand van hier kan zich dat veroorloven zonder een flinke lening te nemen. Da's ff wat ik bedoel.
Nee hoor, mijn redenering is gebaseerd op de ervaring die ik heb met collega-fotografen uit binnen- en buitenland, op forums als DPR, Fredmiranda, photo.net en vele andere. Daarvan zijn velen geen professional, of op z'n best semi-pro: maar beleven wel enorm veel plezier aan hun hobby die ze kunnen betalen door een goeie baan, of door flink te sparen. Zoals ze zeggen over hobby's: het mag wat kosten. Bovendien, wie ben jij om te oordelen wat de mensen hier op GoT kunnen en willen betalen? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Remy op 06-06-2006 10:31 ]

LinkedIn
Instagram

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:25:
Voor een amateurtje is deze cam pure overkill, zowel qua futures als qua kosten, met een beetje goede lenzen zit je al snel op 10duizend euro. Niemand van hier kan zich dat veroorloven zonder een flinke lening te nemen. Da's ff wat ik bedoel.
Oh? Dus er bestaan geen mensen met veel geld of personen die goed kunnen sparen?

offtopic:
spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 06-06-2006 10:42 ]

Verwijderd

Silent Thunder schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:41:
[...]

Oh? Dus er bestaan geen mensen met veel geld of personen die goed kunnen sparen?

offtopic:
spuit11
Noem me er 3 van GOT...........

• Remy

Remy

Topicstarter
Nee. Ontopic graag: dit is een onzinnige discussie :)

LinkedIn
Instagram

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat jij teveel mensen over eenzelfde kam scheert ? Zoals ik reeds zei: niet iedere amateur is even amateur. Ik beschouw mezelf ook als amateur, terwijl ik nu 2 jaar opleiding fotografie volg, en geregeld in een studio of doka te vinden ben.
Fotografie is voor mij een hobby, en hobbies kosten geld. Er zijn ook mensen die duizenden euro's besteden aan het tunen van hun wagen. Of ze zich daarvoor in de schulden steken of niet, dat weet ik niet, en daar laat ik me niet over uit.

En wie zegt dat er geen mensen bestaan die 10-duizenden euro's op hun rekening staan hebben ? Ik denk dat je nog zou verschieten.
Iedereen kiest trouwens waar hij/zij z'n geld aan uitgeeft. Of een ander dat nu overdreven of niet.
Noem me er 3 van GOT...........
Ik denk dat ik me er mezelf wel mag bijzetten. ;)
Maar, zoals Remy al aangeeft. Dit gaat gewoon veel te veel offtopic, en misschien moeten we (jullie dan) het maar weer over de D2Xs hebben. Dan zal ik wel gewoon verder lezen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 06-06-2006 10:49 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ik verzocht het eerst vriendelijk, nu niet meer.

[ Voor 74% gewijzigd door Remy op 06-06-2006 12:31 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:29:
Ik vind gewoon dat sommigen wat doorslaan in hun hobby, zeg nou eens eerlijk waarom je GPS op je camera nodig zou moeten hebben :? 8)7
Volgens mij zit er alleen een aansluiting voor GPS module op de camera ;) dus de mogelijkheid is er.
En als de 1 klaar wil zijn voor 1000 euro, en de ander bij 10000 euro nog nieuwe dingetjes wil. So be it! Lijkt me niet dat jij er last van hebt toch? Ook ik heb er een net weer een probody bijgekocht, maar ik kan het betalen, dus waarom zou ik het niet moeten doen?

:P Nu weer naar de D2xs :9~

• Remy

Remy

Topicstarter
offtopic geblabla over ruis weer verwijderd. De volgende die er toch op doorgaat kan andere maatregelen verwachten: ik blijf niet bezig.

LinkedIn
Instagram

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:28:
Uiteraard is het ook iets wat een gek er voor over heeft. (als amateur zijnde) Maar buiten dat, als ik met mijn fotografie door ga, dan kan ik me er momenteel ook beter mee bezighouden op wat voor niveau het pro segment van mijn mount zich profileerd. Als de levensduur van deze body's op de markt zo'n 2-3 jaar is, dan is het voor mij de vraag of ik nog daadwerkelijk geld moet uitgeven aan objectieven, zeker als de concurrentie bepaalde zaken wél op orde heeft.
Remy schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 08:25:

Ja, Nikon heeft geen topnaam als het gaat om de hoeveelheid ruis in zn foto's op hogere ISO's. Gelukkig is die ruis monochromatisch en niet chroma/colour noise, zodat deze minder 'heavy to the eye' is. Alleen begint dat gejengel over ruis vrij vermoeiend te worden, aangezien het old cake is. In slechts 5 jaar tijd zijn de dSLR-fabrikanten een heel eind gekomen, waarbij Canon op het moment de leiding heeft qua noise.

Er zit nog wat anders in je foto's dan noise, namelijk zaken als kleur, contrast, scherpte, dynamic range en dergelijke. En da's ook wel belangrijk om aan te denken, lijkt me: belangrijker zelfs dan noise. Op dat gebied heeft Nikon het vaak goed voor elkaar: niet voor niets is de D2X door zijn eigenaren geliefd om zn mooie filmlike kleuren: bij de D200 is dat ook het geval in wat mindere mate.
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe de pro camera's met rode lichten/spots in clubs omgaan. Als een zaal geheel rood word uitgelicht, dan slaat mijn D70 geheel dicht. Ik mag nog blij zijn als ik er iets aan contrast uit kan halen in een zwart wit foto. De WB word op zo'n moment zo heftig overstuurd dat het rode kleur kanaal gewoon geen details meer weergeeft.
Remy schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 08:16:
offtopic geblabla over ruis weer verwijderd. De volgende die er toch op doorgaat kan andere maatregelen verwachten: ik blijf niet bezig.
Volgens mij stond er in mijn gedelete grote post ook nog ontopic stuff. Zou het op prijs stellen dat dat wel weer in het topic komt.

• a90
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07-2024

a90

julius schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 01:28:

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe de pro camera's met rode lichten/spots in clubs omgaan. Als een zaal geheel rood word uitgelicht, dan slaat mijn D70 geheel dicht. Ik mag nog blij zijn als ik er iets aan contrast uit kan halen in een zwart wit foto. De WB word op zo'n moment zo heftig overstuurd dat het rode kleur kanaal gewoon geen details meer weergeeft.
Dat is vreemd. Hoe kun je nu je witbalans oversturen die er dan voor zorgt dat de rode kleur geen details weergeeft ?

Hoe overstuur je zowiso je witbalans ? die selecteer je toch gewoon voor neem ik aan ? Witbalans is naar mijn idee de juiste instelling voor de weergave van juiste wit en grijstinten.

Heb je door het rode licht niet gewoon veel te weinig licht ? Wellicht dat je met de ISO nog wat om hoog kan of je een lichtsterker objectief kan nemen ?

suc6 in ieder geval ! :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Dat lijkt me hét moment om je WB op manual te zetten.

Overigens, ik gebruik zelf altijd RAW, dan kun je achteraf de witbalans regelen en is tevens de kwaliteit van de foto beter.

Verwijderd

WB op manual in clubs is echt nogo, de kleurtemperatuur verandert met de seconde of minder :) RAW schieten is in dat soort omstandigheden wanneer je shots belangrijk zijn echt the way to go :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ja, behalve dat de bewerkingstijd hiermee ongeveer verdrievoudigt wordt ;)
Ik moet zelf regelmatig binnen een aantal uren het totaalresultaat aanleveren, of zelfs tijdens de opdracht zelf al. Nu weet ik niet hoe jij dat van plan was, maar ik heb niet de tijd om dan RAW's te gaan bewerken, batchen, processen etc. JPG's resizen is eigenlijk al een qua tijd te kostbare slag dan zo'n beetje... Maar ik ga offtopic ;)

Ontopic:
Wat ik mis
  • Andere cropfactor (hoewel dat niet echt meer kan gezien de aankondigingen/uitspraken van Nikon en het DX systeem van Nikkor)
  • Mpixels veranderen niet
  • Flitssysteem krijgt geen upgrade, hoewel al best goed, kan het gewoon beter.
Wat me dan weer wel opvalt:
  • Instellingen uitwisselbaar tussencams is iets dat mijn Canon al 2 jaar kan :X
  • Betere batterijduur is prettig
  • Langere continuous shooting (meer geheugen in-cam)
  • HSC-crop viewfinder truukje lijkt me handig
  • Meer kleuropties
  • Meer en verbeterde instellingsmogelijkheden
Mijn conclusie zou zijn dat het gebruik van nog immer dezelfde sensor te beperkend is en dat hierdoor het nut van deze upgrade ontkracht wordt. Men wil meer bereik, meer definitie in de schaduwen, maar niet per se meer MPixels: zorg ervoor! (Eindelijk wordt de D2Hs uitgefaseerd, dat was toch een lachertje met die relatief slecht presterende 4Mpixel sensor, de concurrentie rende er rondjes omheen, met twee vingers in de neus en daar moest echt een halt aan toegeroepen worden, wat eigenlijk -in mijn ogen- nog immer niet is gebeurd.)

[ Voor 1% gewijzigd door Floor-is op 15-06-2006 01:30 . Reden: typo ]

Bericht hierboven

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@ a90 en Fairy in de nabewerkingen in PS CS2 kan ik de WB op <2000 graden zetten, maar veel veranderd er bij dit soort platen niet aan. Bij mijn weten ligt dit iig buiten het bereik van de D70. Weet niet in hoeverre de WB van een D2X of de nieuwe D2Xs gaat? Zowiezo als er met gekleurde spots gewerkt word dan gaat het heel snel in extremen. Met name als je met een flitser werkt kan je niet zomaar aan je WB gaan zitten, omdat je onderwerp waarschijnlijk anders uitgelicht zal worden dan de veels te rode achtergrond. Eventueel met kleurenfilters voor je flitser werken zou evt een optie kunnen zijn, om meer balans tussen onderwerp en de te rode achtergrond te krijgen. Maar ideaal is het natuurlijk ook weer niet :(.

Waar het op neer komt is eigenlijk de vraag hoe ver het dynamisch bereik van de D2Xs zich reikt ;)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

CS2 komt niet laag genoeg met de WB is mijn ervaring, ook bijv. bij infrarood-foto's. Met RawShooter Essentials kwam ik wel lager.

Verwijderd

[...]
Als een zaal geheel rood word uitgelicht, dan slaat mijn D70 geheel dicht. Ik mag nog blij zijn als ik er iets aan contrast uit kan halen in een zwart wit foto. De WB word op zo'n moment zo heftig overstuurd dat het rode kleur kanaal gewoon geen details meer weergeeft.
Idd, krijg je van allemaal van zulke foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/DSC_2644.JPG

Erg k*t als de 'lummel van het licht' kickt op rood :(
Daar mogen ze van mij dus nog wel even aan sleutelen.

Ik ben dus wel benieuwd hoe een D2Xs of anders een 1DsMk2 hier mee om gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 10:04 ]

Verwijderd

Nikon Firmware Upgrade Advance Notice (June 14, 2006)

Nikon has officially announced they intend to release firmware upgrades for both the D2X and D2Hs that will enable many of the features currently found in the D2Xs. The D200 will receive a small update in the form of Image Authentication and WT-3 compatibility.

bron: http://www.nikonians.org/

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, lichtjokey's hoef je niet vaak de schuld te geven, het kunnen ook vaak opdrachtgevers zijn die deze wensen hebben. Denk dat LJ's, tenminste de betere, wel de juiste ervaring hebben. Kwestie van je opdrachtgevers opvoeden dan wel zien te leven met het feit ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Nu dit draadje al bijna een jaar oud is, wil ik er weer wat meer nieuw leven in blazen. Zijn er ondertussen mensen die met deze cam rondlopen en wat zijn eventuele ervaringen ermee?

En wat ik vooral ook zelf belangrijk vind; wat zijn de lowlight prestaties van het beestje? In eerdere posts zijn helaas behoorlijk dingen over ruisch weggeëdit of totale posts gedelete. Maar graag zou ik er toch weer wat info over willen zien.

• Silent Thunder
Ik denk dat het 'n beetje vragen naar de bekende weg is.

Op dit moment is Nikon niet top op dat gebied; en ik heb ook nergens in massa de halleluja-kreten gehoord, dus ik vermoed dat deze 'nieuwe' telg uit de pro-serie qua ruis gewoon hetzelfde zal zijn als z'n voorganger. Maar als je dat al goed vond, dan heb je niks te klagen... :)

Desniettemin hoop ik dat ze onderhand es wat meer research verrichten naar een nieuwe sensor die op lowlight-gebied ook excelleert. Kennelijk hebben ze er ooit voor gekozen om de sensor niet de grootste prioriteit te geven en innovatief te zijn in andere onderdelen, maar zorg dat je qua ruiskwaliteit nu tenminste es op hetzelfde niveau als de 'grote concurrent' komt. En dat zeg ik dan in een wat algemener belang.

Persoonlijk heb niks te klagen over Nikon, ik kom bijna nooit boven ISO800; en daaronder functioneert de mijne prachtig :)
Pagina: 1