VPN snelheidsinstellingen / netwerkinstellingen

Pagina: 1
Acties:

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik heb een vpn server opgezet in Windows XP Pro (Accept incoming connections, PPTP geforwarded in mijn NAT filter, user gedefinieerd, etc.)

Als een vriend van mij een vpn verbinding naar mij openzet krijgt hij van mijn pc het ip adres 192.168.2.225 toegewezen, waarna mijn computer te pingen is onder 192.168.2.226. Intern bij mij thuis is mijn computer echter te bereiken op 192.168.2.222 (static). Als je vanaf het huis van mijn vriend pingt naar 192.168.2.226 dan krijg je wél replies, maar niet als je stuurt naar 192.168.2.222. Dit terwijl een andere computer bij mij thuis op 192.168.2.200 wel gewoon te bereiken is op zijn eigen ip.
Andersom is zijn pc intern ook onder een ander ip adres bekend.

behalve dit ip adres dingetje werkt de verbinding wel. ik kan gewoon via mstsc de computer overnemen en mp3'tjes en andere bestanden kunnen gewoon overgekopieerd worden.

Dit gaat echter wel trááágg, lijkt natuurlijk logisch omdat mijn upload natuurlijk de bottleneck van het verhaal is. Maar: mijn upload is 768Kbit/s (ADSL Planet Comfort) en voorzover ik dit betrouwbaar kan testen haal ik deze snelheid ook gewoon. Dit rekent dus om naar 96KB/s. Ook deze snelheid is niet haalbaar vanwege overhead en dergelijke, maar als ik op mijn computer naar de netwerk performance kijk dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haand095/vpn.JPG

Hoe komt het nou dat de verbinding maar op 28KB/s tot stand wordt gebracht?
Hij heeft een 2 keer zo grote downstream als mijn upstream (1.5Mbit - ADSL Economy), en op beide netwerken ben ik de enige actieve user, dus de bandbreedte wordt verder nergens voor gebruikt.

Edit: ik zie trouwens dat er staat "28KBBps", is dat een typfoutje in XP? net zoals de nnieuwe berichten in OE? ik kan bij niet voorstellen dat het KiBiBytes zijn oid, want bij MBps staat het niet en voor zover ik weet heeft MS dat stelsel ook nog niet ingevoerd?

[ Voor 9% gewijzigd door n1els op 01-06-2006 01:55 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• n1els
*voorzichting schopje*
Ben ik iets vergeten te noemen?
moet ik het wat duidelijker uitleggen?

• n1els
*minder voorzichtige schop*

• n1els
*SCHOP!!!!!*

Wel de laatste hoor, ik ga niet aan de gang blijven om een reply te krijgen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Rustig n1els :)

Ten eerste: Ja, dat zal een typo zijn.. Het gaat natuurlijk om 28 kilo Bytes per seconde wat in weze neerkomt op ongeveer 280kilobits/sec.(inclusief start en stopbit)

Misschien dat er een limiet zit op de snelheid in XP.. Het is natuurlijk een desktop OS, en geen Server OS.
Probeer het eens rechtstreek, zonder tussenkomst van firewall/router..

Wat betreft je IP adres dingetje: Vrij standaard dat de gateway achter het opvolgende nummer te bereiken is. Kan zo even geen duidelijke uitleg hiervoor opnoemen..

• n1els
Bedankt voor je reply ;)

Aangezien zowel de server als de client gewone desktops zijn, is het niet echt mogelijk om dit zonder tussenkomst van een router op te lossen? er moet immers nog een adslverbinding tot stand gebracht worden? Of bedoel je gewoon via een cross cable en daarover de vpn laten lopen om te testen?

Snelheidslimiet klinkt best plausibel, 2003 server heeft natuurlijk extra mogelijkheden zoals RAS en dergelijke waarmee het onder andere ook mogelijk moet worden om meerdere vpn clients te laten verbinden en dergelijken.

Wat betreft dat ip dingetje:
In netwerk 1 (het netwerk van mijn vriend), zit een computer met als ipadres 192.168.1.245. Binnen dit netwerk is deze pc dus via dat adres te bereiken.

Als je nu vanaf die computer een vpn verbinding maakt naar netwerk 2 (bij mij thuis), dan zal de vpn server hem het ipadres 192.168.2.226 toekennen. de vpn server heeft dan dus het andere ip adres (192.168.2.225, pool van 2 adressen)

Deze vpn verbinding geeft mij toegang tot netwerk 1, vanaf netwerk 2 (en vice versa). De andere apparatuur daar in huis kan ik dus gewoon bereiken via het 192.168.1.x ip van het betreffende apparaat. Dit gaat echter niet op voor de computer die de verbinding maakt, die is alleen bereikbaar via het toegekende ip adres.

Dit terwijl ik dus verwachtte dat als ik een verbinding probeer te maken met een 192.168.1.x adres, dat mijn router zegt "ken ik niet", het vervolgens doorgeeft aan de volgende router (de router van mijn vriend), die vervolgens zegt 'ha, die ken ik" en vervolgens braaf gaat zitten routeren.
Dit werkt dus met alle andere apparaten, maar niet met de vpn client.

Nu moet ik er dus rekening mee houden dat de lokale apparaten bij hem 192.168.1.x zijn, de apparaten bij mij thuis 192.168.2.x zijn, mijn vpn server voor mij lokaal dus 192.168.2.222 is maar remote 192.168.2.225 is. en ook nog dat de vpn client níet op 192.168.1.x maar op 192.168.2.226 bereikbaar is. Lekker rommeltje dus.

[ Voor 61% gewijzigd door n1els op 07-06-2006 00:22 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan misschien beter een site 2 site verbinding maken met je router.. Als die vriend van je ook een router heeft en beide kunnen VPN's opzetten is dat misschien interresanter..

* Equator had overigens niet gedacht dat het mogelijk was om met XP een site 2 site verbinding te maken.. Dacht dat XP standaard een client zou zijn, waarover genat zou worden..

• n1els
Ja, dat is natuurlijk wel mooier, maar dan moeten we twee nieuwe routers kopen.
Ik heb inderdaad wel eens gewerkt met een bepaald linksys adsl modem die dat heel mooi kon.

Anders moet ik toch eindelijk een W2K3 server opzetten, zodat ik op die manier mijn vpn server en mijn LAN-client uit elkaar haal.

Pagina: 1