Ik zit nu een tijdje een rapport te schrijven in Tetex en dat gaat eigenlijk prima. Echter zit ik met het bekende probleem dat de afbreekregels van de Nederlandse taal niet door Babel worden gevonden:
Er zijn op internet sites te vinden die deze problemen aankaarten, alleen verhelpt dit mijn probleem niet.
In /usr/share/texmf-tetex/tex/lambda/config/language.dat staat vrij weinig wat van belang is.
In /usr/share/texmf-tetex/tex/platex/config/language.dat heb ik nu
In /var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat wordt verwezen naar /etc/texmf/language.d/. Hierin staat dat de hypenations staan in /usr/share/texmf-tetex/tex/generic/hyphen. Echter vind ik daar niets waarin ik Nederlandse afbreekregels kan uncommenten.
Ik heb nog en gedraaid. Dit mocht ook niet baten. Ik blijf zitten met de error.
Voor de duidelijkheid: ik draai Ubuntu Dapper, helemaal up-to-date met de pakketten tetex-base, tetex-bin, tetex-extra en tex-common. Verder geeft zowel Kile als de output van de terminal dezelfde fout (wel logisch).
Dus is er een oplossing? Natuurlijk kan ik woorden met \- los afbreken, maar als ik een stuk tekst verander kan ik weer de hele tekst nalopen op woorden die uit de textbox breken.
De reden dat het in NOS geplaatst is, en niet in CSA, is omdat dit waarschijnlijk meer Ubuntu gericht is en niet echt meer met *tex te maken heeft
code:
1
2
3
| Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for (babel) the language `Dutch' (babel) I will use the patterns loaded for \language=0 instead. |
Er zijn op internet sites te vinden die deze problemen aankaarten, alleen verhelpt dit mijn probleem niet.
code:
Ik heb ze allemaal nagelopen.1
2
3
4
5
| jurian@jvs:~$ locate language.dat /var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat /usr/share/texmf-tetex/tex/platex/config/language.dat /usr/share/texmf-tetex/tex/lambda/config/language.dat jurian@jvs:~$ |
In /usr/share/texmf-tetex/tex/lambda/config/language.dat staat vrij weinig wat van belang is.
In /usr/share/texmf-tetex/tex/platex/config/language.dat heb ik nu
code:
Dus zonder % ervoor. Maar dit is volgens mij niet voor pdflatex. Dus heeft dit weinig zin.1
2
3
| dutch nehyph1.tex dutch nehyph2.tex dutch nehyph3.tex |
In /var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat wordt verwezen naar /etc/texmf/language.d/. Hierin staat dat de hypenations staan in /usr/share/texmf-tetex/tex/generic/hyphen. Echter vind ik daar niets waarin ik Nederlandse afbreekregels kan uncommenten.
Ik heb nog
fmtutil --all
dpkg-reconfigure tetex-bin
Voor de duidelijkheid: ik draai Ubuntu Dapper, helemaal up-to-date met de pakketten tetex-base, tetex-bin, tetex-extra en tex-common. Verder geeft zowel Kile als de output van de terminal dezelfde fout (wel logisch).
Dus is er een oplossing? Natuurlijk kan ik woorden met \- los afbreken, maar als ik een stuk tekst verander kan ik weer de hele tekst nalopen op woorden die uit de textbox breken.
De reden dat het in NOS geplaatst is, en niet in CSA, is omdat dit waarschijnlijk meer Ubuntu gericht is en niet echt meer met *tex te maken heeft