Babel vindt Dutch Hyphenations niet *

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit nu een tijdje een rapport te schrijven in Tetex en dat gaat eigenlijk prima. Echter zit ik met het bekende probleem dat de afbreekregels van de Nederlandse taal niet door Babel worden gevonden:
code:
1
2
3
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)                the language `Dutch'
(babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

Er zijn op internet sites te vinden die deze problemen aankaarten, alleen verhelpt dit mijn probleem niet.
code:
1
2
3
4
5
jurian@jvs:~$ locate language.dat
/var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat
/usr/share/texmf-tetex/tex/platex/config/language.dat
/usr/share/texmf-tetex/tex/lambda/config/language.dat
jurian@jvs:~$
Ik heb ze allemaal nagelopen.

In /usr/share/texmf-tetex/tex/lambda/config/language.dat staat vrij weinig wat van belang is.
In /usr/share/texmf-tetex/tex/platex/config/language.dat heb ik nu
code:
1
2
3
dutch       nehyph1.tex
dutch       nehyph2.tex
dutch       nehyph3.tex
Dus zonder % ervoor. Maar dit is volgens mij niet voor pdflatex. Dus heeft dit weinig zin.

In /var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat wordt verwezen naar /etc/texmf/language.d/. Hierin staat dat de hypenations staan in /usr/share/texmf-tetex/tex/generic/hyphen. Echter vind ik daar niets waarin ik Nederlandse afbreekregels kan uncommenten.

Ik heb nog
fmtutil --all
en
dpkg-reconfigure tetex-bin
gedraaid. Dit mocht ook niet baten. Ik blijf zitten met de error.

Voor de duidelijkheid: ik draai Ubuntu Dapper, helemaal up-to-date met de pakketten tetex-base, tetex-bin, tetex-extra en tex-common. Verder geeft zowel Kile als de output van de terminal dezelfde fout (wel logisch).

Dus is er een oplossing? Natuurlijk kan ik woorden met \- los afbreken, maar als ik een stuk tekst verander kan ik weer de hele tekst nalopen op woorden die uit de textbox breken.

De reden dat het in NOS geplaatst is, en niet in CSA, is omdat dit waarschijnlijk meer Ubuntu gericht is en niet echt meer met *tex te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://wiki.gentoo-forum....Nederlandse_taal_in_LaTeX

deze al gelezen?
is voor gentoo maar werkt vaak ook op andere distro's

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:24
Wat is je \usepackage regel in je preamble? LaTeX is meestal nogal cryptisch met foutmeldingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Echnon schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 00:33:
Wat is je \usepackage regel in je preamble? LaTeX is meestal nogal cryptisch met foutmeldingen..
Gewoon
\usepackage[dutch]{babel}
Boudewijn schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:58:
http://wiki.gentoo-forum....Nederlandse_taal_in_LaTeX

deze al gelezen?
is voor gentoo maar werkt vaak ook op andere distro's
Sorry dat ik dat niet melde, dit had ik ook al gedaan. Echter is dit de inhoud van mijn bestand (en daar is geen woord dutch in te vinden |:( ):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
%%% This file was automatically generated by update-language.
%
% Please do not edit it directly. If you want to add or change
% anything here, please have a look at the files in:
%
%    /etc/texmf/language.d/
%
% and invoke update-language.
%
%%%

%%% From file: /etc/texmf/language.d/00tex.cnf
% 00tex.cnf: header of the configuration file for language.dat
%
% In Debian, language.dat is a file that is generated from
% configuration files in /etc/texmf/language.d/.  This file, 00tex.cnf,
% contains only some comments on how to edit these files.
%
% The text of the comments is Copyright 1998, 1999 by Thomas Esser, it
% is in the Public domain.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
In /etc/texmf/language.d staan de volgende bestanden: 00tex.cnf & 10tetex.cnf. In 00texcnf wordt verwezen naar texmf/tex/generic/hyphen en in 10tetex.cnf staat bij mij gewoon de regel
dutch	nehyph.tex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Niemand die een idee'tje heeft? Voor de rest ben ik een beetje door mn fantasie heen en weet niet wat ik wel kan doen om het recht te zetten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nu ik dit lees herinner ik mij ineens dat ik volgens mij hetzelfde probleem heb gehad. Ook op Ubuntu Dapper. Hoewel ik toen volgens mij niet bewust een oplossing gevonden had, heb ik op dit moment geen last meer van dit probleem. Ik geloof niet dat ik er echt iets speciaals voor heb hoeven doen... :?

Enige dat ik kan bedenken is dat je misschien een of ander package voor Nederlands mist. Heb je bij Systeem->Beheer->Language Support een vinkje voor Dutch gezet? Log je overigens zelf in met de Nederlandse local settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
tomato schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:56:
Nu ik dit lees herinner ik mij ineens dat ik volgens mij hetzelfde probleem heb gehad. Ook op Ubuntu Dapper. Hoewel ik toen volgens mij niet bewust een oplossing gevonden had, heb ik op dit moment geen last meer van dit probleem. Ik geloof niet dat ik er echt iets speciaals voor heb hoeven doen... :?
Er was gisteren ofzo wel een update voor tetex. Die heb ik geinstalleerd, maar dat maakt vooralsnog niets uit.
Je hebt echt geen idee? :>
Enige dat ik kan bedenken is dat je misschien een of ander package voor Nederlands mist. Heb je bij Systeem->Beheer->Language Support een vinkje voor Dutch gezet? Log je overigens zelf in met de Nederlandse local settings?
Standaard staat Dutch aan (en dus ook geinstalleerd). Ik heb voor de installatie van Ubuntu al aangegeven dat ik Nederlands wilde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Sorry :|

Heb je deze files?
code:
1
2
/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/babel/dutch.sty
/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/babel/dutch.ldf

Zelf kan ik zo niet zo snel iets bijzonder bedenken aan mijn setup. Ik zou je een lijst van geinstalleerde packages kunnen geven, maar of je er ooit aan wil beginnen dat uit te zoeken... 8)7 En dan is het nog maar de vraag of het probleem een missend package is.

Bekijk bug #47146 eens, kan in ieder geval geen kwaad lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door tomato op 03-06-2006 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Geeft niet ;)
Heb je deze files?
code:
1
2
/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/babel/dutch.sty
/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/babel/dutch.ldf
Dit zijn de files voor de opmaak van een Nederlands document. Zo wordt een chapter 'hoofdstuk' genoemd etc. De echte afbreekregels staan bij mij in
/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/hyphen/nehyph.tex
En daar vind ik 12903 regels aan afbreekmogelijkheden. Het bestand bestaat dus, en staat vol met regels.
In
/var/lib/texmf/tex/generic/config/language.dat
en in
/etc/texmf/language.d/10tetex.cnf
staat dutch uncomment :? Ik heb dus geen idee wat ik moet doen :'(
Bekijk bug #47146 eens, kan in ieder geval geen kwaad lijkt me.
Ik heb de bug bekeken, en gedaan wat er stond als oplossing. Wat ik tijdens het latex -ini merkte, dat er wel nehyph gewoon tussen stond:
(/usr/share/texmf-tetex/tex/generic/hyphen/nehyph.tex)
En in alle config-files wordt netjes verwezen als 'dutch' naar 'nehyph.tex'. Ben ik misschien iets vergeten te compileren ofzo, dat ik opnieuw een scriptje moet runnen die deze config wegschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Nou, ik ben redelijk bedreven in LaTeX, maar van de binnenkant weet ik weinig. Wel dat je je database opnieuw moet hashen na het toevoegen van packages (onder Ubuntu bijvoorbeeld met texhash), maar daar houdt het wel bij op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
tomato schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 23:00:(onder Ubuntu bijvoorbeeld met texhash)
Hoe doe je dat dan? Ik heb eigenlijk nooit in Latex gekeken, maar met locate en in bestanden kijken kom je een heel eind :) Als ik die hash moet maken zal dat het probleem wel kunnen zijn namelijk :D

\edit:
sudo texhash
gedaan, begon mijn computer ff na te denken, maar pdflatex geeft nog steeds:
code:
1
2
3
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)                the language `Dutch'
(babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

[ Voor 31% gewijzigd door mithras op 04-06-2006 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
toch noh een (heel laat) schopje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Mithras86 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:55:
sudo texhash
gedaan, begon mijn computer ff na te denken, maar pdflatex geeft nog steeds: [...]
Als dat niet hielp zou ik het ook niet weten. Ik neem aan dat je al een flinke tijd op Google achter de rug hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61200

Ik zie dat je in configbestandjes manueel comments hebt verwijderd. Ik doe dat met "texconfig" en dan werkt het (debian en gentoo). Ik weet niet of je dat ook eens kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
tomato schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:27:
[...]

Als dat niet hielp zou ik het ook niet weten. Ik neem aan dat je al een flinke tijd op Google achter de rug hebt?
Al heel wat uurtjes manuals bekijken, Google'n, GoT'ten (altijd leuk ;) ) en het verder uitzoen zijn inderdaad voorbij gegaan :|
Anoniem: 61200 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:59:
Ik zie dat je in configbestandjes manueel comments hebt verwijderd. Ik doe dat met "texconfig" en dan werkt het (debian en gentoo). Ik weet niet of je dat ook eens kan proberen?
Op dit moment heb ik er niet veel tijd voor, maar ik zal er (morgen) naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
|:( |:( Allemaal bedankt, ik heb het gevonden:
Ik had zowel handmatig, als met "tetex hyphen latex" geprobeerd dutch "aan te zetten". Daarvoor had ik "fmtutils --all" al geprobeerd, maar niet erna |:( |:(
Dat was dus vrij stom. Nu is het verholpen, dus bedankt voor ieders hulp ;)
Pagina: 1