OSX, knippen is geen optie...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120767

Topicstarter
Hoi. Ik heb van dinsdag mijn eerste mac, een MacBook. Heel mooi. OSX is ook geweldig...

alleen vraag ik mij af hoe je een document kan knippen? apple-x normaal? Maar dat staat licht grijs en je kan het niet aanklikken. Ik kopieer dan maar altijd en ga dan terug om ze te verwijderen.

Kan je ook 1 bestandje uit de prullenbak def. weg doen, of moet je altijd heel de bak leeg maken? (een detail, 'k weet het)

Als laatste. Ik heb een aantal foto's via mijn camera op de mac gezet. Als ik ze aanklik kan ik ze open doen, maar bij het importeren in iPhoto geeft hij telkens een foutmelding dat dit niet lukt. Met andere foto's die vanop mijn lacie schijfje komen heb ik geen problemen. Zal wel iets van de camera zijn zeker (een minolta)? Toch wel vreemnd dat ze wel zonder iPhoto open gaan!

Voor de rest, zeer tevreden hoor!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Anoniem: 120767 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:16:
alleen vraag ik mij af hoe je een document kan knippen? apple-x normaal? Maar dat staat licht grijs en je kan het niet aanklikken. Ik kopieer dan maar altijd en ga dan terug om ze te verwijderen.
knippppen is verleden tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Van http://www.danrodney.com/mac/index.html:
'Move a file instead of copying (Copies the file to the destination and removes it from the original disk.): Cmd-Drag file to disk'
Kan je ook 1 bestandje uit de prullenbak def. weg doen, of moet je altijd heel de bak leeg maken? (een detail, 'k weet het)
Niet voorzover ik weet. Maak anders een mapje 'Rommel' (bijvoorbeeld los in je home folder) en sleep het icoon daarvan in het Dock naast de prullenmand, dan kun je je afval gescheiden verwerken ;)
Als laatste. Ik heb een aantal foto's via mijn camera op de mac gezet. Als ik ze aanklik kan ik ze open doen, maar bij het importeren in iPhoto geeft hij telkens een foutmelding dat dit niet lukt. Met andere foto's die vanop mijn lacie schijfje komen heb ik geen problemen. Zal wel iets van de camera zijn zeker (een minolta)? Toch wel vreemnd dat ze wel zonder iPhoto open gaan!
Ik ken de Minolta's niet, schrijven ze in de hoogste kwaliteitsmodus misschien RAW in plaats van JPEG?
Voor de rest, zeer tevreden hoor!!!
Gefeliciteerd ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

RAW ipv JPG zou niet uit mogen maken, ik schiet ook op RAW en iPhoto opent ze zonder problemen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:09
Knippen kan inderdaad niet in dit geweldige OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Gewoon een tweede finder venster openen (met appeltje+n) en slepen. Knippen heeft geen toegevoegde waarde, behalve dat je iets anders eroverheen kan zetten en het origineel dus kwijt bent. Dat kan je nu niet overkomen.

Of je sleept naar de disk in het linkerdeel van het venster en hij opent dat venster, je hovert boven een map en die opend finder voor je, enzovoorts.

Over je foto's: is het gewoon jpg? Opent Preview ze wel?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 18:11
breinonline schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:48:
Of je sleept naar de disk in het linkerdeel van het venster en hij opend dat venster, je hovert boven een map en die opend finder voor je, enzovoorts.
Inderdaad -- daarvoor heb je toch springloaded folders.
en anders open je Terminal en typ je

code:
1
mv /loc1/file /loc2/file

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dot.K schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:57:
en anders open je Terminal en typ je ...
Dat brengt me op een idee :)

Om een enkel bestandje uit de prullenmand te wissen, kun je de Terminal openen, 'rm ' tikken, het bestandje erbij slepen, en op de return drukken.

Addit:
Je kunt ook een Bestandenvretertje.app maken met Scripteditor:
code:
1
2
3
4
5
6
on open x
    repeat with y in x
        set p to POSIX path of y
        do shell script ("rm -R '" & p & "'")
    end repeat
end open

Kies bij 'structuur' voor 'Programma' als je het script bewaart. Je krijgt dan een applet-je waar je al je bestanden op kunt droppen die je meteen kwijt wilt. Het is wel jammer dat je bestandjes niet meteen vanuit de prullenmand naar het Bestandenvretertje kunt slepen, dat wordt geblokkeerd door het systeem.

[ Voor 43% gewijzigd door benoni op 01-06-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87066

Ik doe dit altijd met Quicksilver

Ctrl+spatie -> bestandsnaam intoetsen->juiste bestand selecteren->Move to->nieuwe locatie intypen

Dit lijkt lang werk maar na even oefenen gaat het ellendig snel :)
Pagina: 1