[XP] Waarom wordt er naar \$MFT geschreven?

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:58

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Net had ik even een externe USB disk aan mijn pc gekoppeld. Alleen maar wat gelezen, niks geschreven. Toen ik hem los trok begon XP te piepen dat er een delayed write naar \$Mft mislukt was. Ik heb al gevonden dat dat de master file table betreft.

Maar waarom in vredesnaam gaat XP daar naar schrijven?!? Het gaat om een externe disk. Dus ik vind dat als ik zelf geen schrijf-opdracht geef dat windows daar met zijn tengels van af moet blijven. Wat voor idee zit daar achter dat er naar geschreven moet worden? En is daar iets tegen te doen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wat dacht je van dingen zoals de Last Accessed Time opslaan? Dat gebeurt ook in die $MFT geloof ik...

We are shaping the future

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die externe disk is zeker NTFS geformatteerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:58

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:39:
Die externe disk is zeker NTFS geformatteerd?
Yep.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Well.
There's your answer.
Dat zijn de bijwerkingen van een journaling filesystem.

Als je dat niet wil behandel je die externe schijf als de gemiddelde usb stick en formatteer je 'm FAT32.
Heb je ook geen MFT meer (en een boel andere voordelen die NTFS je biedt).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 13:20
En als die schijf groter is dan 32GB wens ik je heeeeeeel veeeeeel plezier met FAT32 :P :P :P

Nevermind, bij de eigenschappen kun je ergens instellen of je het station geschikt wil hebben voor hoge prestaties of voor snelle verwijdering.. als ie op snelle verwijdering staat cached ie niets, wat dan verloren zou gaan bij loskoppelen. Als de schijf al hierop ingesteld staat je schijf altijd via Hardware Veilig Verwijderen ontkoppelen en dan pas fysiek ontkoppelen als er een melding in beeld komt dat het apparaat veilig verwijderd kan worden.

De wijzen komen uit het Oosten!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33
NoepZor schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:10:
En als die schijf groter is dan 32GB wens ik je heeeeeeel veeeeeel plezier met FAT32 :P :P :P
Als je deze formateert met een non-Microsoft programma, dan is het geen probleem. Dat is namelijk een design beslissing van MS, en geen beperking van FAT32. Overigens is het niet aan te raden echt veel groter te gaan, maar ik heb een aantal schijven met partities tussen 60-120 GB in FAT32.

Overigens, onder Linux (en diverse andere OSen) kan je wel devices mounten als read-only. Maar volgens mij heeft MS een dergelijke feature nog niet overgenomen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1