Overwegingen budget-NAS/home-server?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 18:35
Ik zit al een tijdje te dubben over een leuke NAS/home-server oplossing voor op m'n netwerk thuis, maar ik heb nog geen ervaring met dergelijke apparaten. Er zijn een paar functionaliteiten die me vooral de moeite lijken voor de aanschaf van zo'n veredelde NAS:

1. Gedeeld opslaan van bestanden (nas) (ftp)
2. Foto opslag en webalbum (webserver)
3. Webcam server
4. Mail server (imap)
5. All-in-one printer server? (voor Canon MP500)
6. +/- 17 watt stroomverbruik :)

Ik wil er niet veel aan uitgeven (max.~150) en ik heb nog een 120GB s-ata harddisk liggen die gebruikt kan worden. Met een externe USB2 behuizing en gekoppeld aan de Linksys NSLU2 kom ik ongeveer op 110 euro uit. Moet ik alleen wel het nodige gaan tweaken onder linux en dat ding overklokken... nou ben ik wel een tweakert :z , maar misschien zijn er nog interessante alternatieven? Een nas/home-servertje met mogelijkheid voor een interne harddisk vind ik praktischer.

Ik heb bijvoorbeeld een wireless router (sitecom wl106) waarmee ons netwerkje op de bovenverdieping wordt gevormd. Stel nou dat we er een duurdere wireless router met ingebouwde nas/h-server (ASUS WL-700gE) bij doen, kan het netwerk dan draadloos worden uitgebreid naar de benedenverdieping?

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
je heb al een hoop spullen dat scheelt.

Wat heel erg leuk is, en wat ik zelf ook heb draaien, is een VIA Epia moederbordje. Een 600MHz versie is zelf passief gekoeld en voorde simpele doeleinden zeker voldoende. Het mooie van deze bordjes is dat de video, audio, CPU, usb en de hele reutemeteut al onboard zit. Geheugen en HD toevoegen en draaien maar.

Ikzelf draai een Epia 1GHz met Fedora Core 4.

[ Voor 22% gewijzigd door H@rry op 31-05-2006 20:35 ]

GoT a clue? Specs

• TweakV
Spreekt me zeker aan, zo'n epia combi. Ik heb even gezocht in de pricewatch en het forum. Het zal wel wat duurder zijn maar daar staat tegenover dat de mogelijkheden wat uitgebreider zijn. Het moet wel echt een superstil servertje zijn die je in een hoekje weg kan stoppen, dus passieve koeling = must. Ik moet nog ff verder zoeken want ik heb nog geen totaalplaatje van zo'n epia barebone.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakV op 31-05-2006 21:06 ]

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-04 10:13
Ik heb zelf een HP C10 minibarebone gevalletje draaien op 866mhz en 128mb sdram(moet ik nog wel even uitbreiden). Gebruikt maar 1 80mm fan voor op de CPU, daar heb ik een zalman fan op gezet en heb er een 120gb schijf ingezet, en draait fedora core4 met webserver, ftp, samba. Heerlijk stil en klein, draait dag en nacht (werkt op een 19v adapter :D), vind het zelf erg ideaal. Misschien kan je net zoals ik deze voor een leuk prijsje ergens op de kop tikken.

Dit dingetje dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanthium op 31-05-2006 21:28 ]

• TweakV
Grappig ding Xanthium, zal vast wel ergens goedkoop te vinden zijn. Maar ik wil echt een fanless geval, ik ga denk ik voor zo'n epia mini-servertje. Ik zie daar ook wel meerdere toepassingen voor, bijvoorbeeld een streaming servertje of htpc. Een bordje+cpu is ongeveer 150 euro, een DIMMetje 50 euro, HD heb ik al, maar ik moet nog ff zoeken naar een mooie budget mini-ITX case met 3,5"-bay.

Deze morex met 2,5"-bay is wel heel fraai als nas/miniserver, maar dan moet er nog een 2,5" hd en een externe voeding bijgekocht, en blijft m'n 3,5"hd liggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.morexintl.com/product/case/3677_bs.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door TweakV op 01-06-2006 23:21 ]

Verwijderd

TweakV al een beslissing genomen of iets gekocht? Ik ben ook op zoek naar iets gelijkaardigs.

De Freecom FSG-3 lijkt een heel mooi apparaatje maar ik heb de te gebruiken harde schijf ook al liggen.

Een gelijkaardige behuizing met die functionaliteit zonder bijgeleverde harddisk zou ideaal zijn.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04 12:20
Met alle respect, maar een nas zonder raid-1 of raid-5 is geen porum.
Als je alles centraal gaat opslaan, kom je nog een keer van een koude kermis thuis als die disk sneuvelt. Ik zou ipv een mooie kast, mijn geld spenderen aan een tweede disk. De looks van zo'n kast zijn totaal niet belangrijk, want je hoeft het ding toch niet te zien? Je kunt zo'n server zelfs onder het bed schuiven (bij wijze van). :)

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb zelf ook een Via Epia servertje staan, heerlijk stil, alleen de voeding maakt wat herrie.
Gewoon een grote HD in stoppen en sparen voor meer HD's dan kan je er een RAID-array van maken. (moet ik zelf ook nog doen)

Ideaal als simpel web/ftp/samba/mail servertje. Ik draai op mijn server een stuk of 10 rustige websites en nooit klachten over traagheid.

Verder verbruikt het ding ook erg weinig stroom, zet 1 lamp minder uit, je server aan en je elektriciteits-rekening gaat zelfs iets naar beneden.
Pagina: 1