Ik zit al een tijdje te dubben over een leuke NAS/home-server oplossing voor op m'n netwerk thuis, maar ik heb nog geen ervaring met dergelijke apparaten. Er zijn een paar functionaliteiten die me vooral de moeite lijken voor de aanschaf van zo'n veredelde NAS:
1. Gedeeld opslaan van bestanden (nas) (ftp)
2. Foto opslag en webalbum (webserver)
3. Webcam server
4. Mail server (imap)
5. All-in-one printer server? (voor Canon MP500)
6. +/- 17 watt stroomverbruik
Ik wil er niet veel aan uitgeven (max.~150) en ik heb nog een 120GB s-ata harddisk liggen die gebruikt kan worden. Met een externe USB2 behuizing en gekoppeld aan de Linksys NSLU2 kom ik ongeveer op 110 euro uit. Moet ik alleen wel het nodige gaan tweaken onder linux en dat ding overklokken... nou ben ik wel een tweakert
, maar misschien zijn er nog interessante alternatieven? Een nas/home-servertje met mogelijkheid voor een interne harddisk vind ik praktischer.
Ik heb bijvoorbeeld een wireless router (sitecom wl106) waarmee ons netwerkje op de bovenverdieping wordt gevormd. Stel nou dat we er een duurdere wireless router met ingebouwde nas/h-server (ASUS WL-700gE) bij doen, kan het netwerk dan draadloos worden uitgebreid naar de benedenverdieping?
1. Gedeeld opslaan van bestanden (nas) (ftp)
2. Foto opslag en webalbum (webserver)
3. Webcam server
4. Mail server (imap)
5. All-in-one printer server? (voor Canon MP500)
6. +/- 17 watt stroomverbruik
Ik wil er niet veel aan uitgeven (max.~150) en ik heb nog een 120GB s-ata harddisk liggen die gebruikt kan worden. Met een externe USB2 behuizing en gekoppeld aan de Linksys NSLU2 kom ik ongeveer op 110 euro uit. Moet ik alleen wel het nodige gaan tweaken onder linux en dat ding overklokken... nou ben ik wel een tweakert
Ik heb bijvoorbeeld een wireless router (sitecom wl106) waarmee ons netwerkje op de bovenverdieping wordt gevormd. Stel nou dat we er een duurdere wireless router met ingebouwde nas/h-server (ASUS WL-700gE) bij doen, kan het netwerk dan draadloos worden uitgebreid naar de benedenverdieping?