Dual channel op laptop?

Pagina: 1
Acties:

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 20:20
Ik heb een laptop met erin momenteel 2 X 512MB pc3200 modules. De bios zecht (ook voor installatie 2e module) dat ie in single or virtual channel loopt. Zou ie dan niet in dual moeten lopen als er 2 in zitten? Dios is standaart crap bios met geen opties (Ami bios). Is er een manier om te checken of het wel aan kan en zo ja hoe? Ik heb ook geen idee welke chipset erin zit alleen dat ie van intel is en 2 jaar oud minstens.

Laptop: Gericom Hummer Force 3080U
P4 3.0Ghz HT
1gb RAM (2x 512Mb pc3200
Nvidia Geforce Go5700.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dual channel moet ondersteund worden door de chipset. Dus als jij al niet weet wat voor eentje erin zit, hoe moeten wij dat dan weten :P.
zoek dus de specs op van je chipset en kijk even of deze dualchannel ondersteund. Doet de dhipset dat neit dan weet je zeker dat je geen dual channel zult kunnen draaien. Doet de chipset dat wel dan is er een mogelijkheid dat het kan, maar lang niet altijd is er ook de mogelijkheid om dual channel te gebruiken.

2 dimms wil niet automatisch zeggen dat je dual channel hebt.

• LOTG
Dat weet ik, maar aangezien de bios zei toen ik er een had(nu ook nog) single channel or virtual). Dat zij mijn gewone pc eerst ook. Weet trouwens iemand of je intel drivers geinstalleerd moet hebben voor dat die chipID util werkt? Werkte niet met mijn Asus mobo, en op mijn laptop momenteel ook niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom werken met van die vage utils? Zoek gewoon de specs op of pak een schroevendraaier en haal het ding open om de chipset te achterhalen.

• LOTG
Omdat behalve het deel waar men aan wil dat je kan komen mijn laptop behoorlijk slecht open te krijgen is en specs kennen ze volgens mij in Duitsland niet (Duitse Gericom laptop).

Oude chipID gedownload, deed het wel. Zei alleen de family en wat controllers. Volgens mij is he de 865PE. Volgends de intel chart word deze ondersteunt, maar waar vind ik de optie?

[ Voor 35% gewijzigd door LOTG op 01-06-2006 00:17 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal is het een kwestie van het geheugen in de juiste slots te steken en DC wordt automatisch ingeschakeld in je BIOS. Soms moet je ook nog iets in je BIOS instellen maar jouw laptop heeft die instelling niet waarschijnlijk.

De i865PE ondersteunt inderdaad DC maar ik denk dat je moederbord, om kosten te besparen, geen 2 kanalen naar je geheugensloten heeft lopen. Een layout met DC is immers moeilijker te maken, zeker op een klein moederbord.

Ik heb bijvoorbeeld ook een computer met een Medion moederbord waarbij de southbridge een S-ATA controller heeft ingebakken. De S-ATA aansluitingen zijn echter gewoon niet op het moederbord gesoldeerd...

• LOTG
Is er een manier om het te testen? Of een bios programma vanuit windows?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Installeer een benchmark programma zoals Sisoft Sandra of Everest (deze laatste heeft geen gratis versie meer geloof ik). Deze kunnen het je vertellen hoewel hun metingen soms verkeerd zijn.

Om het dan toch zeker te weten kun je de geheugenbenchmark in het programma uitvoeren. Als je bijvoorbeeld PC3200 (=DDR400) geheugen hebt in single channel dan is zal je theoretische bandbreedte op 3200MB/s liggen. Bij Dual Channel is er een 128-bit geheugenbus ipv 64-bit en zal je theoretische bandbreedte bij het gebruik van PC3200 modules op 6400MB/s liggen. Natuurlijk liggen je echte waarden iets lager maar als je DC draait merk je dat wel ;)

Zo krijg ik bijvoorbeeld 5080MB/s in de Everest benchmark, ook geeft hij aan dat ik Dual Channel draai maar zoals ik al eerder zei kunnen deze programma's het soms ook eens mis hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-06-2006 06:28 ]

Pagina: 1