Toon posts:

[Abit KN8 SLI] Warm NB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd:

- Abit KN8 SLI
- AMD Athlon X2 4200+
- Ati x1800 XT
- 2x 1Gb kingston valueram
- Samsung SP2504C
- Antec Smartpower 500W

Na het bouwen en het installeren van XP liep alles op rolletjes... tot het mobo alarm afging. Na het checken van de temps blijkt dat de CPU en het systeem rond de 30 graden blijven. Nu denk ik zelf dat de chipset te warm wordt... Het mobo maakt gebruik van een heatpipe maar de chipset wordt erg warm, ik kan mijn vinger er nog net op houden, maar het voelt niet echt goed. Bij ook maar enige load, soms zelfd idle gaat het mobo alarm af (wat een geluid zeg!). Als ik hem opnieuw opstart gaat ie direct weer loeien. Alleen als ik hem een tijdje uit laat staan kan hij weer een tijdje draaien, dit lijkt dus op een warmte probleem...

Nu zou een warme chipset best kunnen kloppen omdat ik nog geen enkele casefan heb geinstalleerd (draai nu met de kast open). Ik ben i.i.g. van plan morgen 2 casefans te gaan halen. Ik ben alleen bang dat dit niet voldoende koeling zal zijn. Als ik op dit moment de heatpipe constructie niet eens vast kan houden, hoeveel maakt een goede airflow dan goed? Kunnen 2 koelers van een veel te warme chipset een goed gekoeld systeem maken? Of denk je dat er in dit geval toch iets anders aan de hand is?

Ik heb overigens alle nieuwste drivers en bios... Alvast enrom bedankt!

Verwijderd

plaats eens een fan tegen die blauwe heatsink aan boven je CPU socket....
ik denk dat het dan al een stuk beter gaat....
maar....het zou toch ook zonder fans moeten functioneren???
Meestal zit er standaartt bij die chipsets een soort van rubber tussen de core en heatsink...wellicht kun je dit vevangen door "echte" koelpasta?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook, maar hij wordt erg warm. Het probleem is eigenlijk dat die grote heatsink linksboven de cpu niet zo heel warm is, maar de platte onderaan des te meer! Daarnaast hangt mijn graka daar echt net overheen... en deze wordt dus ook erg warm :?

Jammer dat ik die temp ook niet kan meten... Ik zou het graag weten... Morgen toch maar een paar casefans halen. Kijken of hoeveel dat helpt en of het genoeg is. Als dat niet genoeg is zal ik de koelpasta proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, er zitten nu 3 kloelers in. 2x 120mm en 1x 60mm.
Ik heb er nog eentje van 80mm, maar die kan ik nu fff niet kwijt. Eén van de 120mm fans staat recht tegenover het graka en de northbridge chipset...

De chipset is i.i.g. een stuk koeler, maar ik vind hem nog steeds niet echt 'koel' te noemen...
Ik meet de volgende temps na een paar uur installeren en updaten van xp, drivers en veelgebruikte programma's:

- CPU: 32,5C
- Sys: 38C
- Graka: 65C

Mij cpu en systeem is dus ok, niks an het handje... alleen het graka lijkt mij nog steeds vrij warm :X (aangezien ik niet eens aan het gamen ben geweest o.i.d)

Is 65C (te) warm voor windows gebruik? (het is trouwens een x1800xt hé :*) ) Ik heb wel vernomen dat een x1800xt vrij warm draait, maar heb nog niet echt goede, vergelijkbare temps gevonden...

Alvast bedankt weer :)

edit: wow, na 30 minuten Battlefield 2 was hij 80C!! :o Maar na een extra google search blijkt dat deze kaart tot over de 90C mag gaan!! Ik heb toch maar een progje gedownload waarmee ik de fan kan controllen... nu draait hij op 50% tussen de 60 en 70C... Damn wat een temps zeg... vandaar dat ik mijn vingers brandde ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 23:23 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb sinds gister ook een KN8 en ben erg tevreden over het heatpipe systeem. Ik heb een 40mm fan op de IO shield geplakt (karwei dubbelzijdige tape ownz!) en de fan aangesloten op de dichtsbijzijde fan header.

Via Speedfan krijg ik de volgende info door:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdinrs/System/Speedfan/Abitkn8slistock1.jpg

De 40mm kan je aansturen dmv speedfan, de CPU fan ook. De andere fan headers helaas niet ;(

@Jiggleman
Probeer eens met Ati Tray Tools je kaart te onderclocken voor 2D gebruik, dat scheelt heel veel :) X1800 kaarten zijn heethoofden, ik neem aan dat je nog de stockcooling gebruikt?

Ik heb zelf een nVidia 7800GTX die idle op 45gr zit en load op <70c met een Arctic Accelero X1.

Lees mn productsurvey hier > http://tweakers.net/productsurvey/survey/2485

Voor Ati kaarten bestaat er de Accelero X2 > http://tweakers.net/productsurvey/134016

[ Voor 36% gewijzigd door aramdin op 24-06-2006 17:13 . Reden: Image fixed ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie... ik had je post nog niet opgemerkt 8)7

maar: wow nette temps zeg!

Ik heb hier het koeling probleem al voor een redelijk gedeelte opgelost... Alles staat nu in een andere (en fijnere) kast.
- Grote 12Cm fan onder de voeding (vlakbij de cpu en grote heatsink) zuigt de warme lucht weg.
- Kleine 8Cm fan als intake voor onder de HD.
- Mini 5 of 6Cm (weet het niet precies... erg kleine, oude cpu-fan) onderop de bodem. Deze blaast een gedeelte van de koele lucht richting de chipset.

Op zich haal ik nu vrij aangename temperaturen. Ik kan ze niet exact checken omdat de Samsung HD RMA is gegaan en ik heb nog niets gehoord :X (SMART gaf na 3 1/2 week al aan 13 'bad sectors' te hebben gevonden... niet echt de bedoeling ;( )

Uit het hoofd:
IdleStressed
CPU30C36C
System36C42C
Graka55C70C
HD35C40C

Door het controllen van de speeds van de CPU-fan en de grote 12Cm fan heb ik hem ook nog aardig stil gekregen. (Speedfan is echt meesterlijk hé). Ik heb ook de fan van de x1800xt aangepast met Ati Tray Tools. Nu blijft hij voor mij op zich wel koel genoeg, alleen maakt hij wel vrij veel herrie tijdens games... misschien is die Accelero X2 koeler wel een goed idee... Bedankt voor de tip :*) (Zal ook eens een keer proberen te onderclocken :9 )

Ik moet alleen nog een keertje 'fatsoenlijke' fans halen. Ik heb er nu een paar gekocht van een winkeltje hier in de buurt, maar vooral die 12Cm fan maakt echt een hels kabaal als die op 100% draait (dus laat ik hem maar max op 80% staan). Volgens mij zijn deze (merkloze) fans ook niet echt van 'super' kwaliteit...

Trouwens, ik zie dat jij je NB temperatuur kan meten... is dit de 'system' temperatuur uit het bios? Of een andere temp? Ik wil zelf eigenlijk wel weten hoe warm die nu precies is, maar ben niet zeker welke temp dit nu precies is (waarom krijgen die temps toch ook van de rare namen hé :/ )

• aramdin
Haha, je draadje bestond al even :)

Tips voor fans:
-Nexus
-Arctic
-Papst

Ik vermoed dat dit de NB temp is btw, de "system temp" in mn bios komt niet overeen met wat ik de "NB temp" noem. Als ik wat load op mn systeem gooi gaat de "NB temp" namelijk ook omhoog, stressed wordt hij zo rond de <38c.

Check mn productsurveys, staan er ook een paar van over fans :)

[ Voor 23% gewijzigd door aramdin op 26-06-2006 18:09 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de casefan tips :*) Nu kon ik tenminste ergens naar zoeken... en het is nog gelukt ook!

Ik heb je raad direct opgevolgd... ga de volgende binnenkort bestellen: (komen ze bekend voor? ;) )
1x Papst 4412FGL
- 120mm
- 55,3 CFM
- 26 dBA

2x Nexus Real Silent Case Fan
- 80mm
- 20,2 CFM
- 17,6 dBA

De 80mm moet voornamelijk niet te veel herrie maken. De 120mm moet vooral genoeg lucht kunnen verplaatsen. Daarnaast moet de 120mm i.i.g. een 3-pin mobo connector hebben (Speedfan :P ) De 80mm moet juist een 4-pin connector voor aan de voeding hebben.

Na wat meer reviews te hebben gelezen blijken deze merken inderdaad erg goed beoordeeld te worden... Nu maar hopen dat ze die HD snel terugsturen B)

Nogmaals bedankt hé :)

• aramdin
Hahaha geen probleem :)

Laat maar weten wat het is geworden!

[edit]
Heb je trouwens al een beetje wezen overclocken? Als ik een schamele FSB verhoging van 15mHz doorvoer boot hij al niet meer en moet ik de CMOS clearen. Ik zie een instelling over het hoofd maar zie niet welke...

Bij mn Ultra-D kon ik zo de FSB verhogen naar 240-250 zonder problemen. Mn x2 3800+ trekt dat met gemak met default voltage. Mn geheugen moet ik met een divider doen, maar das niet zon probleem.

Weird...

[ Voor 78% gewijzigd door aramdin op 28-06-2006 13:01 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Nee!
Dat is inderdaad niet al te veel... Bij mij draait alles nog op stock speeds. (heb mijn HD inmiddels wel weer terug! :*) )

XP staat er nu fatsoenlijk op... ik moet alleen nog eens in de kast gaan 'dremelen' omdat de koelers niet al te hard aanzuigen door de erg kleine gaatjes in de kast. Oftewel: een paar grote gaten maken zodat niets de lucht meer weerhoudt van het toetreden tot mijn geliefde hardware ;)
Daarnaast ook nog wat game-probleempjes oplossen (ik denk dual-core perikelen, de bekende fixes willen alleen niet echt werken :/ )

Op den duur zal ik hem ook nog wel gaan 'kietelen', maar ik ga hem eerst helemaal 'afmaken' en zorgen dat alles 100% goed in elkaar steekt!

Aan mij heb je op overclock gebied trouwens erg weinig... ben niet echt een die-hard.
Laat het wel weten als je gevonden hebt waarom hij niet wil clocken! Misschien komt het mij later nog van pas :)

Die koelers heb ik trouwens ook binnen en ze bevallen erg goed! Die Nexus dingen zijn echt geruisloos, zelfs zonder zijplaat hoor je ze niet eens! De Papst werkt ook erg lekker, hij blaast lekker hard zonder veel lawaai te maken... Echt goede tips :)

PS: Sorry voor de late reactie, een edit krijg je jammerlijk niet te zien in 'My React' :X

• aramdin
Hehe idd, dat is wat jammer. Ik ga iig op onderzoek uit :)

Blij dat ik je heb kunnen helpen met de fans hehe.

[edit]
Heb nog geen tijd gehad om te clocken, heb wel mn bios geupdate via de Abit tool (zie abit website). Ben van versie 14 naar 19 gegaan.

[ Voor 40% gewijzigd door aramdin op 07-07-2006 10:24 ]

Instagram / YouTube

• aramdin
Ik heb trouwens een Product Survey gemaakt

Abit KN8 SLi Survey

Have fun reading :)

Instagram / YouTube

• aramdin
Oi!

Gister weer eens de tijd genomen om te overclocken, mn proc loopt weer op 2400mHz, net zoals ik op mn DFI :) Check voor mn settings mn usersurvey (post hierboven)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
2400mHz... netjes hoor! Mijn x2 4200+ zal ik ook eens moeten gaan kietelen ;)

Ben nu (weer) aan het wachten op een RMA gestuurde voeding (voor de 2e keer... de eerste kapte er onverwachts mee en de vervangende maakte een hoog piepend geluid :o ) Als ik hem terug heb kunnen jouw overclock-pogingen mij wel van pas komen :)

Nette mobo survey hoor, erg uitgebreid en goede voor en tegens. Ik ben het in ieder geval op veel (lees: eigenlijke alle) punten met je eens :)

• aramdin
:D

Ik heb op zich niet meer nodig dan 2400mHz. Daarnaast heb ik een beetje ruk geheugen (was toen niet veel beters) wat niet echt wil overclocken. Vlak erna kon ik PC4000 geheugen kopen voor bijna dezelfde prijs...argh!

Maybe dat ik hem nog iets verder ga kietelen, maar dat zien we dan wel hehe.

[edit]
Lijkt alsof we de enige 2 zijn met de KN8 SLI. Ik denk dat er eerder meer mensen zijn met zn voorloper. de AN8 SLI.

[ Voor 17% gewijzigd door aramdin op 09-08-2006 17:37 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1