(Extreem?) Stil HTPC Systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 08:27
De boel enigzins geupdate naar aanleiding van reacties. Zijn er nog punten waar ik op zou moeten letten? Volgens mij is de boel nu wel enigzins compleet namelijk!

Ik ben sinds een tijdje op bezoek naar een systeem dat in de huiskamer onder de TV komt te staan, en daar zo'n beetje alles voor elkaar krijgt. Opnemen en afspelen dus, DVD kijken en dat soort spul. Af en toe eens een spelletje spelen, maar niets hoogdravends. Het geheel zal zeer waarschijnlijk MythTV gaan draaien.

Omdat het apparaat in de huiskamer staat, en waarschijnlijk redelijk 24/7 gaat draaien, wil ik vooral een stil (en een beetje zuinig) systeem. Daarop lettende heb ik het volgende bij elkaar gezocht. De prijzen zijn overigens de prijzen van Azerty, aangezien ik het allemaal toch wel bij één shop ga bestellen vind ik zo'n overzicht wat realistischer dan de laagste prijzen uit de pricewatch bij elkaar te zetten.

Behuizing:
Antec NSK2400 380 Watt € 81,38
mATX-kast met twee 120mm exhaust fans. Voornamelijk vanwege de stilte. Ook niet al te duur natuurlijk (inclusief voeding).

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/antec-nsk2400/front.jpg

Processor:
Intel Pentium D 805 2,67 GHz Socket 775 € 120,08
AMD Athlon 64 Venice 3000+ 1,8 GHz Socket 939 Boxed € 103,70
Een goedkope proc met een stevige koeler erop, zodat deze zo min mogelijk lawaai maakt.
Koeler: Zalman CNPS7700-Cu € 34,32

Moederbord:
Asrock 775TWINS-HDTV € 56,87
Onboard video: ATI X300 GPU en evt. PCI-Express slot voor een echte videokaart
wel maar 2 PCI-sloten, wat krap zou kunnen worden

MSI K8NGM2-FID, met dank aan clem in "(Extreem?) Stil HTPC Systeem"

Geheugen:
1GB Transcend (of OEM) standaard geheugen € 79,85

Harde Schijf:
Samsung SpinPoint M40 80 GB 5400 rpm 8 MB SATA € 77,35
...of toch een 3.5" schijf met meer capaciteit? 80GB voor een HTPC is aan de zuinige kant, maar ik vrees dat grotere schijven ook meer lawaai maken. Vooral HDD gezoem (idle) wil ik niet horen in de huiskamer.

Ik ga waarschijnlijk toch voor de 3.5" Samsung Spinpoint P120 SP2504C, met dank aan KifArU in "(Extreem?) Stil HTPC Systeem" (en anderen). Schijnt erg stil te zijn!

TV-Kaart:
Hauppauge WinTV-PVR-500 MCE PCI € 164,77
Inclusief afstandbediening enzo, dubbele tuner.

DVD-Speler heb ik nog wel liggen. koop ik een goedkope LiteOn o.i.d. die ik in de firmware kan begrenzen zodat ie langzamer, maar ook stiller werkt.

Vooral bij het moederbord heb ik eigenlijk mijn vraagtekens. Een dualcore Intel-processor zal het het beste doen op een 775-moederbord, zoveel kon ik nog bedenken. Een mATX is ook geen overbodige luxe, aangezien hij anders gewoonweg niet past in deze behuizing. Maar verder? Goedkoop, stabiel, en liefst on-board redelijke graphics. Onboard is nou eenmaal koeler (en dus stiller, mits passief gekoeld) dan een extra kaart. Of kan ik toch beter voor een aparte videokaart gaan? Ik hoef er geen high-end graphics op te draaien, zolang ie mijn videos af kan spelen vind ik het allemaal eigenlijk wel prima. Hoewel HDTV voor de toekomst misschien ook niet gek is... waar kan ik dan het beste naar kijken?

Wat raden jullie mij aan om a) met het moederbord te doen, en b) of ik nog wat vergeten 8)7 ben of ergens een domme keuze heb gemaakt?

[ Voor 43% gewijzigd door Garyu op 02-06-2006 17:52 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Onboard video werkt prima voor video en vergelijkbare toepassingen.

Naar mijn mening zou je die Antec kast overboord kunnen gooien en voor een el cheapo kast kunnen gaan die je zelfstandig volgooid met matten en rubbere ringen e.d. Ik heb zelf ook zo'n dure antec kast. Een keer, nooit meer... je bereikt hetzelfde resultaat (of beter) als je het zelf doet.

Verder, misschien een dvb-c/t/s (een van de) in pc voor digitale tv in de toekomst?

Verwijderd

waarom geen Pentium-M ? schijnt ook super te werken .
80gb hdd ? heb je daar wel genoeg aan met mp3/divx enzo of ga je via netwerksharen van je gewone pc ?

dvd-brander altijd handig en die dingen hoeven tegenwordig niet veel meer te kosten

videokaart kun later altijd bij plaatsen als je hdtv wil

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20
Onboard video is zuiniger ja, maar waarom kies je voor 'n Pentium D als je een extreem stil systeem wilt maken; die CPU slurpt flink wat energie (meer dan 'n videokaart waarschijnlijk) dus die logica ontglipt me 'n beetje ;)

Verder bent ik 't wel met de vorige posters eens, dvdbrandertje is altijd handig, moederbord ziet d'r ok uit.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
grotere schijven zijn helemaal niet per definitie stiller. Sterker nog, ze zijn logischerwijs 'nieuwer' dan die 80GB schijf. Stilte is steeds meer een pre, dus fabrikanten doen steeds meer werk om het stil te krijgen (bv met Acoustic Management). Ik heb zelf een 250GB Hitachi schijf, en met acoustic management op 'quiet' hoor ik de schijf niet eens meer, in een simpel, compleet niet geluidsdichte Dell Optiplex GX110.

Wat betreft te kast: ga je echt voor iets heel moois voor in de huiskamer, moet je eens op www.silverstonetek.com kijken. Schitterende kasten, wel behoorlijk prijzig...

Mss kan je zo'n mobile Conroe pakken, wel duur, maar in principe passief te koelen. Voor HTPC is dat natuurlijk schitterend. Dan kan je die 12CM fans wellicht nog achterwege late ook, aangezien je voeding ook al voor wat airflow zorgt.

[ Voor 39% gewijzigd door Rataplan_ op 01-06-2006 08:19 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
Ik ben het met Rataplan_ eens. De Hitachi schijven zijn echt fluisterstil. Met behulp van Acoustic management hoor je ze al helemaal niet meer. Laatst bij een vriend geluisterd(die had de 7K250) en daar hoorde ik zowat al niks, en de T7K250 schijnt nog stiller en sneller te zijn.

Vandaag ga ik de T7K250 160GB ophalen, ik post mijn bevindingen anders nog wel. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Rataplan_
  • Laatst online: 05-12-2025
T7K250 inderdaad, dat is ook de schijf die ik heb. Uiterst tevreden over moet ik zeggen!

• Garyu
Rataplan_ schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 09:08:
T7K250 inderdaad, dat is ook de schijf die ik heb. Uiterst tevreden over moet ik zeggen!
De harde schijf van Hitachi zal ik eens gaan kijken of ik daar samples van kan vinden, ik ben benieuwd. Er is ook nogal een verschil tussen stil en stil van verschillende mensen namelijk (nofi) ;).

DVD heb ik niet nodig, zoals gezegd, daarvan ligt er nog eentje op stapel (NEC 3540).

Verder bedankt voor de tips! Een Pentium M is mij zekers te duur, hoewel natuurlijk wel erg stil. Kan ik in plaats daarvan eventueel gaan voor een AMD-64? Ik wil niet meer dan 100 tot 150 euro uitgeven voor een processor eigenlijk.

De vraag over het moederbord blijft nog wel staan, wat mijn grootste probleem is. Deze moet in ieder geval passief gekoeld. Wordt het AMD, dan moet er in ieder geval een moederbord met een andere chipset in komen. Verschillen de merken onderling daar veel? Als onboard video goed genoeg is, dan ga ik er geen extra kaart voor kopen, natuurlijk moet er op het moederbord dan wel een TV-out aanwezig zijn.. ik heb al flink gezocht, maar moederbord specs en reviews doorworstelen is niet bepaald de leukste bezigheid, en daarnaast vraag ik me af of de verschillen daadwerkelijk heel groot zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 01-06-2006 10:50 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:58
LuPo schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 08:31:
Ik ben het met Rataplan_ eens. De Hitachi schijven zijn echt fluisterstil. Met behulp van Acoustic management hoor je ze al helemaal niet meer. Laatst bij een vriend geluisterd(die had de 7K250) en daar hoorde ik zowat al niks, en de T7K250 schijnt nog stiller en sneller te zijn.

Vandaag ga ik de T7K250 160GB ophalen, ik post mijn bevindingen anders nog wel. :)
niet helemaal waar.

Ik heb ook een t7K250, ook via Acoustic management veranderd. Is inderdaad stiller geworden, maar hoor um nog steeds idle zoemen.
Welke zijn nog stiller:
- Samsung HDD Spinpoint SP2004C = 200gb
- Samsung HDD Spinpoint SP2504C = 250gb

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19
PASware schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:29:
[...]

niet helemaal waar.

Ik heb ook een t7K250, ook via Acoustic management veranderd. Is inderdaad stiller geworden, maar hoor um nog steeds idle zoemen.
Welke zijn nog stiller:
- Samsung HDD Spinpoint SP2004C = 200gb
- Samsung HDD Spinpoint SP2504C = 250gb
die sp2504c is een stille schijf, heb hem zelf ook en hij bevalt heeel goed, hij is echt vele malen stiller dan mijn ex- maxtor diamond max 10 schijf.

neem een mobile cpu, die verbruiken minder energie ====> passief (evt. undervolten)

[ Voor 77% gewijzigd door __xeno__ op 01-06-2006 12:41 ]

• KifArU
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:19:
Processor:
Intel Pentium D 805 2,67 GHz Socket 775 € 120,08
Koeler: Zalman CNPS7700-Cu € 34,32
Een goedkope dualcore proc met een stevige koeler erop, zodat deze zo min mogelijk lawaai maakt.

Harde Schijf:
Samsung SpinPoint M40 80 GB 5400 rpm 8 MB SATA € 77,35
...of toch een 3.5" schijf met meer capaciteit? 80GB voor een HTPC is aan de zuinige kant, maar ik vrees dat grotere schijven ook meer lawaai maken. Vooral HDD gezoem (idle) wil ik niet horen in de huiskamer.

DVD-Speler heb ik nog wel liggen.
CPU
Deze cpu gebruikt enorm veel energie. daarmee wordt goedkoop duurkoop. Ook moet deze van stevige koeling worden voorzien, waardoor het weer lastiger stil te krijgen is.

Zelf zou ik kiezen voor een AMD cpu, die door Cool&Quiet het grootste deel van de tijd op een lage snelheid en laag voltage kan draaien, waardoor het energieverbuik en de koelingsbehoefte minimaal worden. Of dit een single core 3000+/3200+ moet worden (goedkope aanschaf en naar mijn mening voldoende snel) of een 3800+ AM2 low voltage versie (duur in aanschaf, maar dualcore en erg zuinig, 35 watt) moet je aan de hand van je budget beslissen. Voor AMD is een Arctic freezer 64 pro een goede, goedkope oplossing, maar misschien lastig in de kast te passen. Dan blijft de Zalman 7700 een prima keuze.

Door een andere cpu zul je ook op zoek moeten naar een ander moederbord. Socket 939 of AM2 hangt van de cpu af. Hierbij is een (passief gekoelde) FX5200 videokaart al voldoende, de heeft een goede TV-out en kost je de kop niet. Dus onboard video is volgens mij geen eis.

Harde schijf
De 250 GB versie van de spinpoint (SP2504C) staat bekend als een snelle, maar toch heel stille en koele schijf. Deze kost nauwelijks meer dan de 80 GB versie, dus naar mijn mening een veel betere keuze.

DVD
Deze heb je nog liggen, maar is het de goede kleur en is deze stil? Voor 20 euro is een nieuwe, stille versie misschien wel de moeite waard.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Let wel op die zalman 7700 koeler is groot en zal daarom niet overal in passen en in een m-atx kast (waarschijnlijk) dus al helemaal niet.
Ik zou ook inderdaad een mooie designkast nemen (iets groter als een dvd speler) een conroe erin (zuinig, niet warm en dus passief koelen en rete snel). Wil je een stille hdd moet je naar seagate of hitachi kijken. Mijn samsung hdd maakt meer geluid dan mijn hitachi hdd en mijn vorige pc had een seagate en die was stiller dan samsung en betrouwbaarder naar mijn mening.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19
jozy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:41:
Let wel op die zalman 7700 koeler is groot en zal daarom niet overal in passen en in een m-atx kast (waarschijnlijk) dus al helemaal niet.
Ik zou ook inderdaad een mooie designkast nemen (iets groter als een dvd speler) een conroe erin (zuinig, niet warm en dus passief koelen en rete snel). Wil je een stille hdd moet je naar seagate of hitachi kijken. Mijn samsung hdd maakt meer geluid dan mijn hitachi hdd en mijn vorige pc had een seagate en die was stiller dan samsung en betrouwbaarder naar mijn mening.
als hij een conroe wil, moet hij eerst nog vrij lang wachten, de conroe is nog niet uit he ;)

• Garyu
Thanks, kijk daar kan ik wat mee!
CPU
Deze cpu gebruikt enorm veel energie. daarmee wordt goedkoop duurkoop. Ook moet deze van stevige koeling worden voorzien, waardoor het weer lastiger stil te krijgen is.

Zelf zou ik kiezen voor een AMD cpu, die door Cool&Quiet het grootste deel van de tijd op een lage snelheid en laag voltage kan draaien, waardoor het energieverbuik en de koelingsbehoefte minimaal worden. Of dit een single core 3000+/3200+ moet worden (goedkope aanschaf en naar mijn mening voldoende snel) of een 3800+ AM2 low voltage versie (duur in aanschaf, maar dualcore en erg zuinig, 35 watt) moet je aan de hand van je budget beslissen. Voor AMD is een Arctic freezer 64 pro een goede, goedkope oplossing, maar misschien lastig in de kast te passen. Dan blijft de Zalman 7700 een prima keuze.

Door een andere cpu zul je ook op zoek moeten naar een ander moederbord. Socket 939 of AM2 hangt van de cpu af. Hierbij is een (passief gekoelde) FX5200 videokaart al voldoende, de heeft een goede TV-out en kost je de kop niet. Dus onboard video is volgens mij geen eis.
In dat geval wordt het een single core waarschijnlijk. Het meeste werk wordt toch al door de tv-kaart gedaan, dus lijkt me hier overbodig veel geld te investeren. Welk 939-bord past daarbij?

On-board video is inderdaad absoluut geen harde eis. Het enige belangrijke is dat ie niet te "high-profile" is als het enigzins meezit, dan belemmert ie de doorstroom niet zo :). Daarnaast is onboard natuurlijk goedkoper, maar geen principiele bezwaren hoor. Een 5200 is ook nog wel te betalen ;).
Harde schijf
De 250 GB versie van de spinpoint (SP2504C) staat bekend als een snelle, maar toch heel stille en koele schijf. Deze kost nauwelijks meer dan de 80 GB versie, dus naar mijn mening een veel betere keuze.
Ik heb in mijn desktop ook een Samsung Spinpoint (160GB, 5400rpm) draaien, maar toch hoor ik deze vrij goed. Ik had gehoopt dat een 2.5" schijf nog stiller zou zijn. Noem me een mierenneuker :/, maar dit is waarschijnlijk de grootste irritatie aan mijn huidige desktop PC. Grote nadeel is natuurlijk de enorm beperkte opslag. Ik ga de SP2504C eens beluisteren in ieder geval.
DVD
Deze heb je nog liggen, maar is het de goede kleur en is deze stil? Voor 20 euro is een nieuwe, stille versie misschien wel de moeite waard.
Ai, hij is inderdaad beige 8)7. Gaan we dus niet moeilijk over doen, daar komt een zwarte in :).

De Zalman 7700 zou moeten passen in de kast volgens mij, omdat de kast eigenlijk vrij hoog is. Hij is alleen niet zo diep, vandaar het mATX moederbord. Zou tegenwoordig toch ook geen probleem moeten zijn meer om een passend zuinig en stil moederbord te vinden?

@anderen, ook bedankt voor de input. Conroe wordt wat lastig inderdaad, daarnaast nog duur ook.. die laten we maar even liggen nog dus ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 01-06-2006 13:25 ]

Verwijderd

Garyu schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:24:
Ai, hij is inderdaad beige 8)7. Gaan we dus niet moeilijk over doen, daar komt een zwarte in :).
Als je toch een nieuwe moet kopen, kijk eens op het forum van cdrfreaks naar firmware's voor lite-on drives waarmee je de leessnelheid kan locken, en koop dan zo'n drive. Als je die lockt op 2x, dan gaat zelfs bij het inleggen van je dvd die niet irritant snel rond beginnen draaien (en lawaai maken) alvorens te beginnen spelen...

• Garyu
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:28:
[...]

Als je toch een nieuwe moet kopen, kijk eens op het forum van cdrfreaks naar firmware's voor lite-on drives waarmee je de leessnelheid kan locken, en koop dan zo'n drive. Als je die lockt op 2x, dan gaat zelfs bij het inleggen van je dvd die niet irritant snel rond beginnen draaien (en lawaai maken) alvorens te beginnen spelen...
Voor mij is vooral het idle geluid belangrijk. Als ik een DVD'tje kijk, dan staat het geluid toch redelijk hard en hoor ik de drive waarschijnlijk toch niet. Maar waarom een enorme overdone DVD-speler kopen die absoluut niet nodig is, ik ga zeker voor zo'n "lockbare" firmware. Bedankt voor de tip :Y).

Ik zit wel nog steeds met moederbord. Het moet nu dus een Socket 939 worden en mATX form-factor, maar de keuze is dan nog steeds enorm. Zijn er moederborden met onboard TV-Out of moet ik dan al naar een apart videokaartje gaan kijken?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Absolute aanrader of eigenlijk noodzakelijkheid om je pc stil te maken: Fan-controller. Op die manier kun je elke fan het zwijgen opleggen terwijl deze nog wel genoeg kan koelen. Voor 15 ~20 euro heb je er één die 4 fans kan aansturen.

Hele handige site voor stille pc's: SilentPcReview.
Deze site staat helemaal vol met onderdelen die goed passen in een stille pc, van voeding tot harde schijf. Ik heb er zelf veelvuldig gebruik van gemaakt :).
Garyu schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:39:
Ik zit wel nog steeds met moederbord. Het moet nu dus een Socket 939 worden en mATX form-factor, maar de keuze is dan nog steeds enorm. Zijn er moederborden met onboard TV-Out of moet ik dan al naar een apart videokaartje gaan kijken?
Via deze site kwam ik een vergelijking tegen van m-atx 939 bordjes. De Asus A8N-VM-CSM heeft intessante specs:

-Prijs: €68
-Nforce4 chipset
-TV-out Edit: Er is een mogelijkheid om een losse TV-out kaart bij te bestellen, maar die kan ik nergens vinden.
-DVI-out (om later je HDTV op aan te sluiten)
-VGA-out
-Onboard video chip: 6150
Misschien is dit wat voor je?

[ Voor 9% gewijzigd door dr snuggles op 02-06-2006 11:52 ]

• clem
  • Niet online
Jij bent de eerste hier die begint over de Antec NSK2400 - wou er zelf een topic over openen zodra ik 'm binnen had en in elkaar had gezet. Zie SilentPCreview voor een uitgebreide review. Zelf heb ik deze kast inmiddels twee weken geleden besteld bij Azerty icm met wat andere onderdelen. De levertijd was toen nog 14 dagen maar na wat verontrustende berichten op internet en een eigen mailtje naar Antec is gebleken dat deze kast vanaf de derde week juni geleverd zal worden. Lijkt mij een mooie kast in ieder geval, zou niet voor een el cheapo gaan zoals reeds gesuggereerd is - en als je kijkt naar kwaliteit kast + voeding denk ik dat je al behoorlijk waar voor je geld krijgt.

Het moederbord, dat is een makkelijke keuze: de MSI K8NGM2-FID. Dit 939 bord ga ik er zelf ingooien, gebaseerd op de 6150 chipset van nVidia. Zie Anandtech forum voor een zeer uitgebreide thread over dit bord - de concensus op Anandtech is dat dit het beste 6150 mATX bord is, beter dan de ASUS die net genoemd is. Onboard video, DVI en Dsub uitgang, en er wordt een bracket meegeleverd voor S-Video en component uitgang (EDIT1: dat van die bracket heb ik nagevraagd en bevestigd gekregen van Azerty zelf - had dit nagevraagd omdat MSI per regio verschillende brackets standaard meelevert). Zodra nVidia de purevideo drivers en 3rd party software op orde heeft heb je ook nog hardware versnelde h.264 decoding erbij. De hardware dvd (MPEG2) decoding werkt wel al.

Hierop komt een AMD 64 3000+ (venice core) met een Zalman 7000 die nu nog in mijn desktop hangt. Daarbij nog twee harde schijven uit mijn desktop en een Terratec Aureon Space 7.1. Ook nog een nieuwe DVDbrander met zilver frontje. Dan een van de 120mm fans er uit, Cool 'n' Quiet aan en ik vermoed dat dit een stil en stijlvol HTPC / download machientje word. Desktop + andere overbodige shit van m'n bureau, office documentjes tikken en internet doe ik voortaan wel vanaf mn laptop, alsmede de besturing van de HTPC 8) . BTW de 7700 is wel humongous, volgens SPCR past hij in de NSK2400 maar ik zou even dubbelchecken of hij past icm met dit bord EN kast.

Tot zover mijn nieuwe setup, misschien heb je er wat aan...

EDIT2:
wwillem schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:38:
Absolute aanrader of eigenlijk noodzakelijkheid om je pc stil te maken: Fan-controller. Op die manier kun je elke fan het zwijgen opleggen terwijl deze nog wel genoeg kan koelen. Voor 15 ~20 euro heb je er één die 4 fans kan aansturen.
De fans van de NSK2400 worden standaard met een 3standen controller meegeleverd, de voeding fan is temperature controlled en de Zalman is standaard incl. fanmate.

[ Voor 19% gewijzigd door clem op 02-06-2006 11:57 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
clem schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:46:
Het moederbord, dat is een makkelijke keuze: de MSI K8NGM2-FID. Dit 939 bord ga ik er zelf ingooien, gebaseerd op de 6150 chipset van nVidia. Zie Anandtech forum voor een zeer uitgebreide thread over dit bord - de concensus op Anandtech is dat dit het beste 6150 mATX bord is, beter dan de ASUS die net genoemd is. Onboard video, DVI en Dsub uitgang, en er wordt een bracket meegeleverd voor S-Video en component uitgang (EDIT1: dat van die bracket heb ik nagevraagd en bevestigd gekregen van Azerty zelf - had dit nagevraagd omdat MSI per regio verschillende brackets standaard meelevert).
Dat moederbord ziet er goed uit, alleen kan ik nergens iets terug vinden van die S-Video bracket. Ook niet op de MSI site. Op deze MSI site site is de DVI uitgang zelfs optioneel. Op de Azerty site staat hier ook niets over. Nouwja, het zal wel waar zijn als ze het naar jou mailen :).

offtopic:
Wist je dat Azerty één van de weinige winkels is die je alle verzendkosten (zowel heen als terug) laat betalen in geval van een productmankement? Grom, kijk maar eens in de azerty shopservey.

• clem
  • Niet online
Dat is omdat er verschillende varianten van de K8NGM2 zijn die onderling lichtjes van specs verschillen. De -FID is het meest compleet en het meest toegespitst op HTPC gebruik. Over die brackets: dat verschilt dus per regio om een of andere reden. Geloof dat ze in de VS er ook nog een SPDIF bracket bijkrijgen... maar mij maakt dat niet uit omdat ik sowieso mijn huidige Terratec ga verhuizen. En daarom had ik dus voor de zekerheid gemaild met Azerty...

• Garyu
clem schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:46:
Het moederbord, dat is een makkelijke keuze: de MSI K8NGM2-FID. Dit 939 bord ga ik er zelf ingooien, gebaseerd op de 6150 chipset van nVidia. Zie Anandtech forum voor een zeer uitgebreide thread over dit bord - de concensus op Anandtech is dat dit het beste 6150 mATX bord is, beter dan de ASUS die net genoemd is. Onboard video, DVI en Dsub uitgang, en er wordt een bracket meegeleverd voor S-Video en component uitgang (EDIT1: dat van die bracket heb ik nagevraagd en bevestigd gekregen van Azerty zelf - had dit nagevraagd omdat MSI per regio verschillende brackets standaard meelevert). Zodra nVidia de purevideo drivers en 3rd party software op orde heeft heb je ook nog hardware versnelde h.264 decoding erbij. De hardware dvd (MPEG2) decoding werkt wel al.

Hierop komt een AMD 64 3000+ (venice core) met een Zalman 7000 die nu nog in mijn desktop hangt. Daarbij nog twee harde schijven uit mijn desktop en een Terratec Aureon Space 7.1. Ook nog een nieuwe DVDbrander met zilver frontje. Dan een van de 120mm fans er uit, Cool 'n' Quiet aan en ik vermoed dat dit een stil en stijlvol HTPC / download machientje word. Desktop + andere overbodige shit van m'n bureau, office documentjes tikken en internet doe ik voortaan wel vanaf mn laptop, alsmede de besturing van de HTPC 8) . BTW de 7700 is wel humongous, volgens SPCR past hij in de NSK2400 maar ik zou even dubbelchecken of hij past icm met dit bord EN kast.

Tot zover mijn nieuwe setup, misschien heb je er wat aan...

EDIT2:
[...]

De fans van de NSK2400 worden standaard met een 3standen controller meegeleverd, de voeding fan is temperature controlled en de Zalman is standaard incl. fanmate.
Aha, kijk aan, dat noem ik nou een relaxte reactie _/-\o_. Ik heb het bord even bekeken, en de thread die je aangeeft gelezen, en ik ben over :). Dan alleen nog even passen en meten met de koeler ;). De 120mm fans hoop ik op 5V te kunnen laten lopen, en dan evt. later te combineren met een fanless PSU. De luchtstroom zou toch aardig op orde moeten zijn bij de minimale hoeveelheid kaarten, icm een vrij zuinig systeem dat 2x120mm dat op zijn sokken kan trekken. Met name als ik nog eens geld uitspaar met on-board video dan heb ik nog wel wat centen over om aan een goede voeding te besteden. Een Arctic koeler zou eventueel ook nog te overwegen zijn als de Zalman niet past.

Ik heb de startpost wat aangepast, met alle wijzigingen is het totaal bedrag eigenlijk niet wezenlijk veranderd, de teller staat nu ongeveer op 650 euro :)

[ Voor 27% gewijzigd door Garyu op 02-06-2006 18:25 ]

• clem
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:43:
Een Arctic koeler zou eventueel ook nog te overwegen zijn als de Zalman niet past.
De Arctic freezer 64 pro zal niet in de NSK2400 passen, tenzij je de bovenkant van de kast openlaat ;) . Kijk even op de review van SPCR welk bord ze in de NSK2400 icm de 7700 gebruiken. Als je dan de layout van die met de MSI vergelijkt zou je het moeten kunnen weten.

• Garyu
clem schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:27:
[...]

De Arctic freezer 64 pro zal niet in de NSK2400 passen, tenzij je de bovenkant van de kast openlaat ;) . Kijk even op de review van SPCR welk bord ze in de NSK2400 icm de 7700 gebruiken. Als je dan de layout van die met de MSI vergelijkt zou je het moeten kunnen weten.
Een plaatje zegt méér :X
Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/airflow_freezer64pro.gif
Arctic Freezer 64 Pro (107 x 96.5 x 126.5 mm)

De Zalman 7700Cu heeft beperktere formaten 136(L) x 136(W) x 67(H)mm

De Antec kast is relatief hoog (3U), maar de Arctic gaat dus in ieder geval niet passen als ik zo even naar de plaatjes kijk, lekker handig inderdaad B). Eventueel dus even verder kijken naar wat er wél op past.

Als je op dit plaatje kijkt, zie je dat de Zalman 7700Cu met gemak past @ DFI RS482 Infinity MicroATX moederbord, wel zit ie al bijna tegen een van de twee fans aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/antec-nsk2400/w-asus-vidcard.jpg

Maar, dit is wel een moederbord waar de proc vrij dicht aan de rand van het bord zit. Zie plaatje:
mag niet hotlinken :X

Op de MSI K8NGM2-FID zou meer plaats moeten zijn, er is namelijk nog een stukje bord te zien naast de socket, wat bij de DFI niet het geval is, zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/product/mb_image/MS-7207-040.jpg

Zou dus moeten passen :D.

[ Voor 57% gewijzigd door Garyu op 06-06-2006 11:05 ]

• clem
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:14:
Als je op dit plaatje kijkt, zie je dat de Zalman 7700Cu met gemak past @ DFI RS482 Infinity MicroATX moederbord, wel zit ie al bijna tegen een van de twee fans aan.
Dat is toch echt een 7000 hoor op dat plaatje... Op het onderste plaatje van pagina 7 van de SPCR review zie je de opstelling met 7700AlCu (vergelijk maar, de 7700 hangt echt over de eerste twee dimm slots heen, de 7000 niet). Je hebt gelijk dat het MSI bord wat meer ruimte aan de zijkant heeft dan het DFI bord maar ze gebruiken in de opstelling met de 7700 ook een andere casefan (Scythe)... ik heb hier geen link voor je maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de 120mm's van Antec relatief 'diep' zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Toch nog even naar kijken dus...

• Garyu
Grmbl, dan dan toch maar even passen en meten nog :/

Dit is inderdaad de 7700AlCu :/, en die zit gevaarlijk dicht op het randje. Volgens mij zou het echter wel moeten passen als de proc daadwerkelijk wat meer van de rand af zit. Of andere 120mm fans, of een andere koeling dan toch.
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/antec-nsk2400/system2.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Garyu op 06-06-2006 11:08 ]

Verwijderd

ik heb ongeveel eenzelfde systeem gebouwd. Mijn htpc heeft alleen geen tv in. Ik heb de volgende componenten gebruikt en de boel is echt fluisterstil (hoor hem in totale stilte op een meter afstand niet)

Behuizing: Silverstone LC17 zwart
Voeding: Nexus NX-9003 350W
Mobo: Asus P4PE
Proc: Intel P4 2,4 ghz
Mem: 2 x 1 ghz Kingstone Value DDR 333
Videokaart: asus TI4200
Geluidskaart: Esi Juli@
Hd's: Seagate 10 gb voor OS; 2 x Hitachi 250 gig SATA (weet geen typenr) in raid 1 voor opslag mp3
Koeling: proc: Zalman CNPS9500 en videokaart: Zalman ZM80D-HP . Voor de airflow 3 x papst 8412 N/2GLE (12dbA) aan rubber fanmounts.
DVD speler: El cheapo lite-one
Input: Logitech V200, toetsenbord gebruik ik de windowns onscreen voor, heb hem zelden tot nooit nodig.
Software: Windows XP Pro SP 2, Winamp 5 met Dynamic Library plugin(!).

Dit hele spul bij elkaar in de prachtige silverstone kast is echt retestabiel en stil. Ik heb gezocht naar wat ik kan verbeteren (vakantiegeld is binnen) maar heb er geen cent aan uit kunnen geven. Met Motherboard Monitor (MBM) houd ik de temperaturen in de gaten. Hoogste waardes bij buitentemperatuur 31 graden zijn 41 graden proc en 38 graden mobo. Mijn tips: de nexus voeding, de hitachi schijven, de geluidskaart (ben wel beetje audiofiel) en zorg voor een goede airflow (in mijn geval 1 x in aan de voorkant, 2 x uit aan de achterkant diagonaal geplaatst. Veel plezier met je project en ben benieuwd naar je ervaringen met tv-in en recording.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 12:34 . Reden: merknaam hd's vergeten... ]

Pagina: 1