[OC] Laptop een beetje overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey medetweakers :) ,

Ik ben de laatste tijd toch echt gekriebeld om mijn notebook eens wat extra kracht te geven. Dit is mede aangespurd door het feit dat een persoon met dezelfde CPU (een Dothan serie Pentium M 735 (1.7Ghz) ) op 2.2Ghz prima heeft draaien in een desktop op dat crazy Asus bord wat Pentium M's kan draaien.

Nu heb ik de search gebruikt en daar kwamen de volgende resultaten uit (google ook gebruikt) -->

Deze staan in edit brackets zodat het niet te groot is. Nu heb ik een Intel 855PM chipset met verder 768MB DDR333 en een Radeon Mobility 9600.

Nu wil ik niet mijn laptop overclocken om keihard te gamen, de mobility radeon draait (door middel van notebook hardware manager) zelfs op 200 core / 200 mem. Ook draait de processor nu op 1.7Ghz in plaats van 1.3V op 1V, dat scheelt ook een hoop. Normaal werd hij stressed 72 graden, nu maximaal (echt maximaal) 54. En dat kan een Pentium M makkelijk hebben. Ook gaat de accu nu langer mee en blijft mn harddisk koeler.

Allemaal leuk en aardig, maar in photoshop, illustrator, videobewerking, openen van meerdere browsers, etc kan de laptop net wat meer pit gebruiken. Nu zeggen al die topics "denk er nog even over na, laptop dit, laptop dat" maar dit zijn de redenen waarom ik wil overklokken -->

- Meer power met wat headroom in voltage over. Ik bedoel, als ik hem nu opklok (als dat al lukt!) kan ik zien tot waar hij het volhoudt op 1.02V en ik weet dat de proc sowieso 1.3 kan hebben (standaard voltage :) ). Dan hou ik de temperatuur in de gaten (onder de 75 graden load) en kijk ik hoe ver ik kom!

- Accu biet me niet, die gebruik ik bijna niet. Accu is nog goed (haal hem er uit als ik op netspanning werk) en ik werk met een ander systeemprofiel op de accu (zeker niet overclocked).

- Technisch ken ik mijn laptop vrij goed uit mn hoofd en ben gewend om een hoop monitor programma's in de gaten te houden. Heb bijvoorbeeld S.M.A.R.T. warnings van de harde schijf mocht er iets verdachts zijn. Ook de temperatuur van de CPU wordt op meerdere fronten gelet.

- De tweakfactor. Kom op, dan ben ik toch op het goede forum of niet. Zou het jammer vinden als iedereen nou zegt "plz doe het niet". Zolang jullie me geen dry ice aanraden komt het goed en zal ik erg voorzichtig met mijn laptop omschieten.

Ik wil het rustig aanpakken, very easy stapje voor stapje. Prime95 en Pi programma's erbij om stabiliteit en betrouwbaarheid in de gaten te houden. Maar het punt is dat ik friggin niet kan beginnen :/ . ClockGen werkt niet met de 855PM, de bios (ook met de advanced en hidden opties aan) biedt geen enkele soelaas voor overklokken what so ever. Ik kom gewoon niet van de grond :| .

Kunnen wat mensen me op gang helpen en wat tips adviezen geven ten opzichte van de chipset en de cpu en hoe ik deze wel kan overclocken? Is dit -echt- niet mogelijk, dan houdt het op en zoek ik naar een ander projectje :) . Overigens is de FSB gewoon 400MHz (4x100) en het geheugen draait op 166MHz. Mem:FSB is dus 5:3 als verhouding.

Ik hoor het graag, het is een wat lange post geworden, maar toch :) !

De meeste mensen deugen!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Om een lang verhaal kort te houden ;) .....overclocken van notebooks is mogelijk maar niet aan te raden.
Puur warmte probleem.
Kan je 1tip geven NIET doen...boel gaat aan gort.

Tubes....It's what make music music!

• Cassius
  • Niet online
- De tweakfactor. Kom op, dan ben ik toch op het goede forum of niet. Zou het jammer vinden als iedereen nou zegt "plz doe het niet". Zolang jullie me geen dry ice aanraden komt het goed en zal ik erg voorzichtig met mijn laptop omschieten.
Misschien moet ik hier niet zijn. Ik lees nu wat op over 855 Tweaker en RMClock, misschien werkt ClockGen toch met de goede generator. Maar ik denk dat er eerlijk gezegd weinig ervaringen zijn.

Belangrijke vraag --> ik neem aan dat bij een 855PM met DDR333 de PCI bus op 33Mhz staat en de AGP op 66Mhz (dit doe ik uit mijn hoofd en kan me vergissen). Dus als ik de FSB van 100 naar 150 zet (extreem voorbeeld) gaat de PCI bus naar 50Mhz en de AGP naar 100Mhz? Of zit hier een andere berekening achter?

De meeste mensen deugen!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
silitek schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:20:
Om een lang verhaal kort te houden ;) .....overclocken van notebooks is mogelijk maar niet aan te raden.
Puur warmte probleem.
Kan je 1tip geven NIET doen...boel gaat aan gort.
Dit was nou juist een reactie waar TS duidelijk NIET op zat te wachten :P

Verder geen idee, ik zou zeggen, succes ermee! :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
marzzman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:30:
Misschien moet ik hier niet zijn. Ik lees nu wat op over 855 Tweaker en RMClock, misschien werkt ClockGen toch met de goede generator. Maar ik denk dat er eerlijk gezegd weinig ervaringen zijn.
Ik ga ervanuit dat er weinig ervaringen zijn. Het oc-en van laptops gebeurt namelijk niet dagelijks. Het echte oc-en is toch vaak een aangelegenheid waarbij normale hardware gebruikt wordt, niet in de laatste plaats omdat je dan met je koeling veel beter uit komt.

Maargoed, ook laptops moeten te oc-en zijn, alleen loop je tegen de beperkingen op dat er nauwelijks tools voor zijn en bios instellingen kun je al helemaal vergeten.. Maar indien je een programma kunt vinden dat je pll ondersteund dan moet het oc-en gewoon lukken :)
Belangrijke vraag --> ik neem aan dat bij een 855PM met DDR333 de PCI bus op 33Mhz staat en de AGP op 66Mhz (dit doe ik uit mijn hoofd en kan me vergissen). Dus als ik de FSB van 100 naar 150 zet (extreem voorbeeld) gaat de PCI bus naar 50Mhz en de AGP naar 100Mhz? Of zit hier een andere berekening achter?
Klopt wel ja. Je AGP en je PCI bus werken allebij via een devider. Zou je fsb 100MHz zijn dan is de agp devider 1,5 en de PCI devider 3. Op 150 zou je dan inderdaad 150/1,5 = 100MHz AGP halen en 150/3=50MHz PCI. Maargoed, 't kan ook zijn dat de chipset geschikt is voor snellere processoren met een hogere (bijv. 133MHz) bus zodat er bij een bepaalde snelheid van devider wordt gewisseld zodat de agp en pci bus weer kloppen :)

• Cassius
  • Niet online
Owke die berekening werkt dus vrij simpel, mooi. De goede pll verschilt per notebook (zelfs per types door dezelfde manufacturer), dus daar zal ik naar moeten speuren of gokken.

Ik gebruik Sandra om de gegevens van het moederbord uit te lezen, alleen kan ik niet zien of het bord zelf de dividers kan wisselen. Ook in de bios wordt hier niet over gerept (maar dat had ik al verwacht). Is dit ergens op te zoeken?

Ik zou het praktijktechnisch kunnen proberen, Sandra laat wel de huidige PCI en AGP bus snelheid zien. Dus misschien als ik de bus 33Mhz hoger zet gaat de divider van 5:3 naar 2:1 .. misschien wel het proberen waard :) . Eerst de bus nog maar eens proberen aan te passen.

(Bedankt voor het aanpassen van de topictitel, geen idee waarom ik daar gassen had neergezet }:O )

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 31-05-2006 19:50 ]

De meeste mensen deugen!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AFRADER!!!

Heb het keer geprobeerd bij mijn toshiba, via clockgen tooltje.

Resultaat: Doorgefikte GFX en doorgefikte rammetjes.

Reden: Meeste mobo's van laptops hebben geen onafhankelijke AGP bus klok

• silitek

silitek

Tubes Only

ikbensander schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:53:
AFRADER!!!

Heb het keer geprobeerd bij mijn toshiba, via clockgen tooltje.

Resultaat: Doorgefikte GFX en doorgefikte rammetjes.

Reden: Meeste mobo's van laptops hebben geen onafhankelijke AGP bus klok
IDD...toevallig heb ik ook nog een Toshiba PIII liggen. En je raad het al kaduk..
clockgen gebruikt en GFX doorgefikt...
Dus.......................bezind voor gij begint TS :+

• Cassius
  • Niet online
Zucht. De " :+ " smiley is niet grappig. De grafische kaart is onderclocked (en flink ook) van 300/400 (zoiets) naar 200/200 (core en mem). Het gaat niet om gamen en de laptop wordt ook niet warm. Ook zal ik de AGP en PCI bus checken als ik bezig ben. Dat jullie dat niet deden en jullie laptop vernietigden betekent niet dat ik dat ook doe. Denk aan het in de sloot spring verhaal.

Ik laat het topic wel even voor wat het is, hoop dat er nog wat interessante reacties komen. Ga even avond eten, heb honger.

De meeste mensen deugen!

• silitek

silitek

Tubes Only

marzzman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:42:
Zucht. De " :+ " smiley is niet grappig. De grafische kaart is onderclocked (en flink ook) van 300/400 (zoiets) naar 200/200 (core en mem). Het gaat niet om gamen en de laptop wordt ook niet warm. Ook zal ik de AGP en PCI bus checken als ik bezig ben. Dat jullie dat niet deden en jullie laptop vernietigden betekent niet dat ik dat ook doe. Denk aan het in de sloot spring verhaal.

Ik laat het topic wel even voor wat het is, hoop dat er nog wat interessante reacties komen. Ga even avond eten, heb honger.
:+ Is niet grappig bedoeld. Dacht je dat ik niet m'n mem, cpu en vga terug geklockt had. Kom niet net uit een ei gekropen. Ik had m'n G-force 2 go ver terug geklokt maar dat mocht niet baten Je PCI bus zal het wel trekken maar AGP/VGA chip niet. Ik had zelfs voor warmte afvoer exstra koeling. Bij 10% overclock ging het beeld op zwart. + performboost is "nihil" zeg maar gerust te verwaarlozen.

Voor de rest..succes met de poging en eet smakelijk :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door silitek op 31-05-2006 21:17 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

offtopic:
ik dacht dat bij een laptop altijd een must was om zo lang mogelijk met de laptop te doen. (op accu dan ..)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Cassius
  • Niet online
k8skaaay schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:59:
offtopic:
ik dacht dat bij een laptop altijd een must was om zo lang mogelijk met de laptop te doen. (op accu dan ..)
Topic kan wel dicht, maar toch bedankt.

De meeste mensen deugen!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
marzzman schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 09:08:
Topic kan wel dicht, maar toch bedankt.
Nou nee, eigenlijk wil ik het topic juist openlaten :)

Sorry dat ik je topic even een beetje misbruik als discussietopic maar ik moet toch even wat kwijt..

Ik vind het heel jammer om te zien dat er op GoT mensen nauwelijks nog een beetje willen lezen. Misschien is de raad 'doe het toch niet' goed bedoelt, maar als je de (overigens keurige) topicstart leest zie je dat de topicstarter daar reeds goed over nagedacht heeft.

Ja, overclocken kent altijd risico's maar we zitten hier inderdaad in de tweak-hoek.

Dus waarom niet een beetje de topicstarter supporten en juist aanmoedigen? Ik snap dat niet iedereen nuttige tips kan geven omdat het oc-en van laptops niet vaak gebeurt en er dus ook minder tools voor zijn.. (maar zelfs daarvoor geld: ook kleine tips kunnen best helpen).

Verwijderd

Ik heb zelf wel goede ervaringen met het (ietjse) oc'en van de gfx kaart van mijn oude hp lappie.
Het was destijds onmogelijk om gta III fatsoenlijk te spelen in 640x480 met low detail. Het chipje wat hier in zat was 1 van die ATI IGP dingen (type nummer weet ik zo niet meer). Maar na het verhogen van de clock was er toch een behoorlijke performance boost te merken. Blijkbaar had mijn laptop nog behoorlijk wat headroom, het dingen was dan ook gekoeld met 3 heatpipes want er zat een p4 478 2,66 Ghz in. Door de goede koeling kon het apparaat dit makkelijk hebben.

Daardoor was gta ineens goed speelbaar op 1024x768 (native res van het scherm) met medium details, en de temps werden nauwelijks merkbaar hoger. Een paar graden hooguit. Daarnaast had ik de hdd ook nog wat sneller gemaakt door met een tooltje het akoestische en energie management uit te schakelen. Dit was behoorlijk te merken in win. De laptop heeft ongeveer 2 jaar stabiel gedraaid in die configuratie.

Uiteindelijk heeft het moederbord het wel begeven, maar het is mij nog steeds niet duidelijjk wat daar uiteindelijk de oorzaak van was. Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij dat model.

Ik kan je dus niet helpen met specifieke progjes om jouw laptop dus op een hogere clock te laten lopen, maar ik wil hiermee duidelijk maken dat het niet altijd hoeft te eindigen in een drama. Sommige laptops kunnen best nog wel een tandje hoger draaien als je het met beleid doet, maar ik kon al uit de topicstart opmaken dat je daar blijkbaar wel geduld voor hebt. (ik heb helaas ook meegemaakt bij laptops van vrienden dat het minder succesvol verliep)

Laat ons weten hoe ver je komt, ik ben iig erg benieuwd :D
Pagina: 1