tips voor fotograferen in de bergen

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik ga van de zomer weer naar de alpen om een weekje rond te banjeren daar. Uiteraard gaat mijn digicam (simpele Fuji Finepix E550) mee. Uiteraard is het een imposante omgeving maar berg en sneeuw gaat ook vervelen op een moment. Nou heb ik vorig jaar al geprobeerd om wat anders te doen maar lukte nog niet heel erg. Iemand tips om wat anders te doen. Heb al geprobeerd hier en daar wat anders te doen zoals deze
Afbeeldingslocatie: http://trailblazer.xs4all.nl/wallis/thumbs/DSCF0120.JPG
maar het is het toch niet helemaal
Afbeeldingslocatie: http://trailblazer.xs4all.nl/wallis/thumbs/DSCF0145.JPG
kortom tips zijn welkom.
Dit is ook geen testcase maar meer om tips te vragen vooraf.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou filters meenemen. En ook een groothoeklens zijn in de bergen een must. Jammer dat je een simpele camera zegt te hebben, want dan blijft alleen over dat je bepaalde poses kan vastleggen maar daarvoor zijn tips erg lastig.....
Dan is de diepte van een vallei het beste vast te leggen door objecten in de voorgrond mee te nemen (en zelfs daarop te focussen).

En als ik je voorbeeldfoto's zo zie: ga vroeg op pad en maak vroeg de foto's, dan is het licht anders en je contrast een stukje hoger.
Afbeeldingslocatie: http://ursum.homelinux.com/maarten/TMB/maarten%20%20-%20mont%20blanc2_std.jpg

En vooral, blijf scherp voor details die de bergen bieden, dat levert altijd leuke platen op

Afbeeldingslocatie: http://ursum.homelinux.com/maarten/TMB/rokenede%20berg2_std.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Delerium op 31-05-2006 17:07 ]

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De eerste foto die je post lijkt me een prima voorbeeld van wanneer je graag een polarisatiefilter zou willen hebben, dit is sowieso erg handig in de bergen.
Alhoewel dit niet alles oplost, want die 1e foto is geschoten met tegenlicht, en da's gewoon erg lastig.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

polafilter, flitser (tweede foto), een handmatige ingestelde witbalans (raw schieten en naderhand evt corrigeren?), evt een gradueel filter zouden je al een eind moeten helpen :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Naast een polarisatie filter zal ook een UV/Haze filter geen slecht idee zijn. Zeker hoog in de bergen is de hoeveelheid UV straling hoger, wat zonder filter, voor blauwere en vaak wat fletsere platen zorgt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Ik vrees dat er met de camera van de topicstarter niet zoveel mogelijkheden zijn in keuze van filters. De tips van Ecteinascidin zijn dan nog de beste: gewoon de omgeving opnemen en letten op details.

De TS z'n camera:
Afbeeldingslocatie: http://www.fuji.be/images/Prod_large/E550_B2.jpg

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
naar aanleiding van die opmerking voer filters zit ik even te kijken naar dit ding.
http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=23160
op mijn camera kan dus een of ander opzet stuk waar ik vervolgens 43 mm filters op kan zetten. Iemand ervaring met dit soort dingen?
Overigens kan je dan ook weer 2 andere lenzen erbij kopen. Nadeel ik moet het wel meeslepen naar boven. Hoewel zo'n filter natuurlijk niet zoveel zal wegen.

hier dus een kit met 2 extra lenzen te koop
http://webshop.fotobooms....hp?cat1=3&cat2=78&cat3=96

[ Voor 34% gewijzigd door TrailBlazer op 01-06-2006 11:50 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
even een kick iemand ervaring met dit soort voorzetdingen. Ik wilde er vanmiddag even naar gaan kijken.

Verwijderd

Als je niet tevreden bent met het huidige zoombereik kan je met zo'n wide- of teleconverter je brandpuntsafstand veranderen. De kwaliteit wordt er natuurlijk niet beter van. Een polarisatiefilter is dan nuttiger voor in de bergen denk ik. Pas wel even op met dit soort filters en de autofocus van je camera. Soms werkt deze niet meer wanneer er een pol. filter op zit.

Verwijderd

Cokin heeft filterhouders die je in de statiefaansluiting kunt schroeven. Hiermee kun je gewoon alle Cokin filters gebruiken die je ook op een spiegelreflex wilt gebruiken. Kost volgens mij rond een tientje.

Voor wat betreft de autofocus. Je kunt bijna altijd uit de voeten met een circulair poplarisatiefilter. Lineair zal problemen opleveren met de rastervorm.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 10:04 ]

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 09:59
Bij dalen fotograferen is het ook erg leuk om je cam op een vaste plaats/statief te zetten en meerdere foto's te schieten met verschillende belichingen. (weet niet of je cam dit kan) Het voordeel hiervan is dat je deze achteraf over elkaar kan zetten waardoor je niet een heel donker dal krijgt en een hele mooie lucht of anders om. De term hiervoor is bracketing.

Afbeeldingslocatie: http://fotobart.nl/shoots/oostenrijk2005/images/oostenrijk_20050808_0112-border.jpg

Ook staan bergen bekent om hun mooie luchten en kleuren 's avonds. Maak daar gebruik van!

Afbeeldingslocatie: http://fotobart.nl/shoots/oostenrijk2005/images/oostenrijk_20050811_0552-border.jpg

(Ja ik zit deze zomer ook weer in de alpen ;) )

Verwijderd

EEKthecat schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:20:
Bij dalen fotograferen is het ook erg leuk om je cam op een vaste plaats/statief te zetten en meerdere foto's te schieten met verschillende belichingen. (weet niet of je cam dit kan) Het voordeel hiervan is dat je deze achteraf over elkaar kan zetten waardoor je niet een heel donker dal krijgt en een hele mooie lucht of anders om. De term hiervoor is bracketing.

(Ja ik zit deze zomer ook weer in de alpen ;) )
Bracketing is de engelse term voor een belichtingstrapje. Dit is al zo oud als dat er gefotografeerd wordt. Je maakt een serie foto's met bijvoorbeeld een -1, 0, +1 belichting. Later kies je degene die het beste is gelukt. Met een analoge camera is dit de enige manier om achteraf de belichting te kiezen. Het staat los van het later over elkaar plakken van de foto's. Het lichter of donkerder maken van delen van de foto wordt ook al tijden gedaan maar dat heet dan doordrukken of tegenhouden, waarbij bij doordrukken delen donkerder worden en bij tegenhouden lichter.

Verwijderd

Zoals ik het kan zien heeft de camera best wat mogelijkheden. Er zit een diafragmavoorkeuze stand op waarmee je de scherptediepte kan beinvloeden. Met de flitser kun je de zware schaduwen wegflitsen.

Daarnaast kun je de spotmetinmg gebruiken om de de belichting op een bepaald deel van je compositie vast te zetten.

Al met al heb je evenveel functies als een spiegelreflex. Ga dus eens experimenteren met de instellingen en je zult zien dat je foto's beter worden. In de praktij komt het er altijd op neer dat de fotograaf het werk doet en dat de camera slechts een hulpmiddel is.

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 09:59
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:57:
[...]

Bracketing is de engelse term voor een belichtingstrapje. Dit is al zo oud als dat er gefotografeerd wordt. Je maakt een serie foto's met bijvoorbeeld een -1, 0, +1 belichting. Later kies je degene die het beste is gelukt. Met een analoge camera is dit de enige manier om achteraf de belichting te kiezen. Het staat los van het later over elkaar plakken van de foto's. Het lichter of donkerder maken van delen van de foto wordt ook al tijden gedaan maar dat heet dan doordrukken of tegenhouden, waarbij bij doordrukken delen donkerder worden en bij tegenhouden lichter.
Klopt, je kan later kiezen welke het beste is maar als je een heel erg groot licht verschil hebt zoals bij het fotograferen van een dal kan bracketing achteraf erg makkelijk zijn. Misschien kan ik beter zeggen "blending exposures".

Verwijderd

EEKthecat schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:01:
[...]

Klopt, je kan later kiezen welke het beste is maar als je een heel erg groot licht verschil hebt zoals bij het fotograferen van een dal kan bracketing achteraf erg makkelijk zijn. Misschien kan ik beter zeggen "blending exposures".
ik denk dat dat inderdaad ene beter term is. Hou ik het met mijn analoge camera bij een belichtingstrapje :)
Pagina: 1