Met smaak al je series van rondom Lochem weer eens bekeken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je platen het steeds meer moeten hebben van hun bewerking. Dat is ook een vak apart maar ik denk dat een combo (goede foto's + bewerking) alleen maar sterker is. Dit staat imo los van het feit of het nu realistisch bedoeld is of niet.
Begrijp me niet verkeerd: als serie zijn ze zeker showcase waardig en zoals ik al eerder gezegd heb ben je duidelijk een eigen stijl aan het ontwikkelen. En verder speelt persoonlijke voorkeur natuurlijk ook mee.
Zo zijn de luchten in jouw landschappen vaak een prominent onderdeel en trekken veel aandacht. Op dit vlak wordt het er imo er niet beter op. Het geburn / gedodge, de vignetting en de tonemapping vind ik vaak too much en foto's zoals #3 en #4 worden hier zelfs door verpest vind ik. In #3 vind ik de lucht in de voorgrond veel te zwart en ruizig, bij #4 zijn de bomen / struiken veel te donker en maakt de vreemde overgang van helder naar donker in de luchten het er ook niet beter op (evenals de halo om de boom). Het gebruik van een ND filter (wat vaak een mooi subtiel effect geeft) wordt hierdoor aardig teniet gedaan.
Platen als #3, #4 en #6 zijn qua landschap en compo niet bijster interessant en zijn voorbeelden die het moeten hebben van hun bewerking, die ik nogmaals lang niet zo sterk vind als in je eerdere series.
Lijkt op een hoop negatief commentaar maar is goed bedoeld. Ik beschouw jouw toch als een gevorderd fotograaf met een kritisch oog en dan heeft dit soort commentaar denk ik meer zin dan de oooh's en de aaah's. Daarnaast hoef je je natuurlijk hier niets van aan te trekken aangezien het alleen mijn mening is

.
#1(leuk) en #2 (mooi licht!) zijn mijn favoriet in deze serie.
En om het allemaal weer in perspectief te plaatsten: opnieuw een mooie serie