Partitietabel beschadigd, schijf onbruikbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.087 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Besloot laatst een rondslingerende 160GB ide-schijf op mijn computer aan te sluiten. Dus ik denk appeltje-eitje, erinhangen en formatteren. Mooi niet... de schijf verschijnt in windows xp wel in apparaatbeheer maar niet in "deze computer". Zou wellicht schijfbeheer dingetje kunnen zijn. Tot mijn grote verbazing is de hele schijf daar simpelweg niet te vinden...

Vervolgens heb ik geprobeerd eens via partitionmagic naar de schijf te kijken om erachter te komen wat er mis zou zijn. Maar partitionmagic weigert dienst. Bij het opstarten geeft hij een error als "invalid partition table" en daarmee houdt het op.
Daarna geprobeerd via de windows xp cdrom (booten vanaf cd, en dan de textbased setup) door middel van het ingebouwde partitietooltje de schijf opnieuw te partitioneren. Maar ook hier stokt het, "windows kan geen toegang krijgen tot de schijf". Recoveryconsole biedt evenmin uitkomst, fixboot en fixmbr leveren niets op.

Toen een knoppix cdrom gepakt, en daarmee dan maar via fdisk een en ander proberen. Maar knoppix meldt vrolijk, cannot read /dev/hd*. Daarna nog een debian netinstall gepakt, maar zodra deze wil gaan partitioneren geeft ook deze nul op rekest: "input output error during read on /dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/disc"

...

Voor zover ik me kan herinneren heb ik deze schijf ooit in mn xbox gehad, maar dat is toch niet destructief voor een schijf? :P

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Wel merk/type schijf? Fabrikanten stellen vaak ook tooltjes ter beschikken voor controle/reparatie van hun schijven. Powermax voor Maxtor's bijvoorbeeld. Misschien bieden die meer uitkomt.

Als eens een andere kabel of IDE poort getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

spone schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:01:
Voor zover ik me kan herinneren heb ik deze schijf ooit in mn xbox gehad, maar dat is toch niet destructief voor een schijf? :P
Heb je NA de XBox wel eens gebruikt gemaakt van die schijf?

Zo niet; ik zou eens proberen om een low-level format uit te voeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154012

Je kan idd met een tooltje van de producent je HD testen. Dan weet je iig of er problemen zijn met de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91901

Probeer met de knoppix cd eens of het programma testdisk er wat mee kan, daar heb ik wel vaker kapotte partitietallen mee kunnen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Naar mijn weten kan een Xbox hardeschijf nog gelocked zijn, dan kan de partitioneringssoftware er nog weinig mee. Hoe deze te omzeilen valt, zou je dan even op moeten zoeken. :)
Maar de eerste logische stap zou het diagnosteren van de hardsechijf zijn door middel van software van de fabrikant. Good luck. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
The Realone schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:06:
Wel merk/type schijf? Fabrikanten stellen vaak ook tooltjes ter beschikken voor controle/reparatie van hun schijven. Powermax voor Maxtor's bijvoorbeeld. Misschien bieden die meer uitkomt.

Als eens een andere kabel of IDE poort getest?
Laat het nou net toevallig een Maxtor schijf zijn, ik ga eens op zoek naar dat PowerMax. Kabel/poort lijken mij prima overigens, net een spinpoint eraan gehangen, draait perfect :)
quote: Tatsu
Naar mijn weten kan een Xbox hardeschijf nog gelocked zijn, dan kan de partitioneringssoftware er nog weinig mee. Hoe deze te omzeilen valt, zou je dan even op moeten zoeken.
Dat is toch alleen van belang voor originele microsoft dashboards, aka die vereisen toch dat ie gelockt is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 11:14
Volgens mij is het onmogelijk om een schijf softwarematig te 'locken'. Probeer het eens met Acronis Partition manager. Zo niet zou je eens Hirens BootCD moeten bekijken, hier staan een aantal disk-tooltjes op waar het toch mee zou moeten lukken. Mits inderdaad, zoals hierboven aangegeven, de disk fysiek in orde is.
In het alleruiterste geval kan je met het tooltje van de leverancier de disk low-level formatteren, echter zie dat als laatste uitweg...

PQMagic heeft trouwens een switch om die initiele checks te disablen, maar weet zo uit mn hoofd niet welke. pqmagic /? zegt misschien meer. Maar Acronis is een stuk robuuster met dit soort zaken!

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan_ op 31-05-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Rataplan_ schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:26:
Volgens mij is het onmogelijk om een schijf softwarematig te 'locken'. Probeer het eens met Acronis Partition manager. Zo niet zou je eens Hirens BootCD moeten bekijken, hier staan een aantal disk-tooltjes op waar het toch mee zou moeten lukken. Mits inderdaad, zoals hierboven aangegeven, de disk fysiek in orde is.
In het alleruiterste geval kan je met het tooltje van de leverancier de disk low-level formatteren, echter zie dat als laatste uitweg...

PQMagic heeft trouwens een switch om die initiele checks te disablen, maar weet zo uit mn hoofd niet welke. pqmagic /? zegt misschien meer. Maar Acronis is een stuk robuuster met dit soort zaken!
Ha, je moest eens weten...
Ik heb hier een tijdje geleden een topic gehad over dit probleem (zoek op DriveLock), en die dingen zijn écht lastig te kraken.
Op de XBOX is er een slechte methode gebruikt maar enkele laptopschijfjes die hier liggen van IBM zijn echt bijna onkraakbaar.
De schijf komt dan wel in de BIOS maar de partitietabel is onleesbaar.

Tip voor TS: Zoek en download 'atapwd' en zet dit op een DOS-bootdisk.
Hiermee kun je zien of de schijf gelocked is en deze terugzetten.
Met een masterpassword (bij Maxtors was het óf niets, of gewoon 'maxtor' oid.) kun je de schijf weer unlocken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:31
atapwd werkt ook niet. (neem maar van mij aan)
Wat je moet doen is de harddisk terugzetten ind e xbox waar ie uit kwam, daarna met een slayer cd booten en dan de harddisk unlocken. (zie ook www.xbox-scene.com) en dan speciaal de forums.

Er is tot op heden vrijwel geen mogelijkheid om zonder enige betaling een op een xbox moederbord gelockte harddisk te unlocken zonder de daarbij gebruikte xbox.

succes

you can try this take the hard drive and hook it up in your pc set the jumper to master and use a program called atapwd.exe and try unlocking it with the master password teamassembly if it was locked with the config magic app on the slayers 2.6 installer that will unlock it

of gebruik TEAMASSEMBLY

Maar dit is niet het gewone password dit is het MASTERpassword.
En dit werkt alleen als de schijf gelockt is mbv de slayer 2.6

[ Voor 35% gewijzigd door OcNewB op 31-05-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
OcNewB schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:41:
Er is tot op heden vrijwel geen mogelijkheid om zonder enige betaling een op een xbox moederbord gelockte harddisk te unlocken zonder de daarbij gebruikte xbox.
Ik heb zelf geen xbox, maar die originele harddisks waren toch allemaal van Seagate ofzo?
Als je daar het masterpassword van weet (9 van de 10 keer is het niets, of allemaal spaties) en dat invult mbv atapwd haal je de beveiliging er af.
Daarna kies je gewoon voor 'Disable password' en 'Freeze lock' oid. en je schijf is vrij.

Op alle xbox-schijven zit een random userpassword, maar die heb je helemaal niet nodig, het masterpassword overschrijft toch alles wel. :)

edit@update hierboven:
Ah, dan snap ik het iig al.
Die slayer-cd (wat het ook is :?) overschrijft gewoon de firmware en dus het password.
Heb ik ook gehad met 'n laptopschijfje hier, BIOS-update ervoor downloaden die er toevallig was, met Notepad even zoeken, en invullen maar :*)
Je kon ook een hexeditor gebruiken om het te veranderen en vervolgens erin te flashen

offtopic:
Weet je misschien ook hoe je een HDD-bios 'uit' de schijf kan halen? Ik heb namelijk nog een aantal schijven waar geen BIOS/firmware voor is, en wil deze uit de schijf halen om zo het wachtwoord te achterhalen...

[ Voor 30% gewijzigd door DarthPlastic op 31-05-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hmm, vreemd. Heb zojuist de harddisk gecontroleerd met PowerMax:

Intallation Confirmation: Alles Passed, behalve Partition Information (logisch ;)), en tool zelf zegt ook Passed.
Basic Quick Test: gaat helemaal goed
Advanced test: geeft een diagnostic code, en zegt van doe RMA.
Burn in test, low level format (zowel full als quick) geven zelfde resultaat.

Volgens powermax is mn schijf dus stuk, maar voor mijn gevoel is ie dat toch echt niet. Ik denk dat het toch met locken te maken heeft. Ik ga eens zoeken hoe je dat verhelpt.

edit: dan die schijf maar in de xbox teruggooien (als ik die nog ergens kan vinden). Heb geloof ik nog wel zo'n autoinstaller schijfje liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 31-05-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
spone schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:48:
Hmm, vreemd. Heb zojuist de harddisk gecontroleerd met PowerMax:

Intallation Confirmation: Alles Passed, behalve Partition Information (logisch ;)), en tool zelf zegt ook Passed.
Basic Quick Test: gaat helemaal goed
Advanced test: geeft een diagnostic code, en zegt van doe RMA.
Burn in test, low level format (zowel full als quick) geven zelfde resultaat.

Volgens powermax is mn schijf dus stuk, maar voor mijn gevoel is ie dat toch echt niet. Ik denk dat het toch met locken te maken heeft. Ik ga eens zoeken hoe je dat verhelpt.
Dosdiskje met atapwd, ook al zou je hem (volgens hierboven) niet kunnen unlocken, je kan wel zien of hij beveiligd is.
Kan idd ook zijn dat de schijf gewoon kaputsi is, wie weet wat er allemaal mee gebeurd is toen hij een tijdje aan de kant heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
Yup je kunt wel zien of de schijf gelockt is met dat atapwd, maar als de schijf op een andere manier gelockt is dan via slayer evox: configmagic final, dan houdt het snel op ben ik bang voor je.

Besides.. als ik je vertel dat ik een van de uitgebreidste en meestgelezen xbox diagnostics topics heb geschreven die er op internet rondzwerft geloof je me dan meer?
Succes i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Volgens mij is de operatie geslaagd :)

Heb de schijf in mn xbox gehangen, AID dvdtje gebruikt, configmagic gedraaid en gekozen voor unlock harddisk, want hij was gelockt. Unlocken gelukt, schijf er weer uitgeschroefd, en in mijn computer gebouwd.

Momenteel is PowerMax bezig met een low level format, waarbij (tot het moment van typen iig ;)) nog geen fouten zijn opgetreden.
Wat een goor trucje is dat locken eigenlijk zeg, ik dacht dat dat dus puur met de acceptatie van de schijf in de Xbox te maken had, maar het blijkt dus dat het ook de lees- en schrijftoegang van de schijf op een normale computer in de weg zit.

Bedankt voor jullie hulp :)

edit: hier een mooi verhaaltje gevonden over drive locking: http://www.dataclinic.co....-protected-hard-drive.htm

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 31-05-2006 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Ok, ik ben niet bekend met XBox. Hoe is het mogelijk dat een machine, zonder aanpassing van de firmware van de schijf, de zaak zodanig weet te verstieren dat je hem niet meer kan benaderen? Ok, op filesystem niveau kan ik me daar vanalles bij voorstellen. Maar op dom keiharde access, bv op sectorniveau. Zo ook een low-level. Dat moet toch gewoon kunnen? Hetzelfde moet toch bij Maxtor zelf ook gebeuren indien je zo'n schijf zou opsturen? Zo'n gruwelijk speciale tools zullen die TD / support mensen daar ook niet gebruiken lijkt me zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@Rataplan_:
Ik denk dat dit mogelijk is omdat het is opgenomen in de ATA standaard. Er is speciaal ruimte in de schijf gereserveerd voor het opslaan van het wachtwoord. De schijf, wanneer hij gelockt is, negeert alle commando's behalve het unlock commando gevolgd door het wachtwoord.

Wat ik verder zo gauw zie is dat er een user password is en een master password. Die TD-sjakies zullen wel aan het master password kunnen komen, waarmee ze het user-password overrulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
spone schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:45:
@Rataplan_:
Ik denk dat dit mogelijk is omdat het is opgenomen in de ATA standaard. Er is speciaal ruimte in de schijf gereserveerd voor het opslaan van het wachtwoord. De schijf, wanneer hij gelockt is, negeert alle commando's behalve het unlock commando gevolgd door het wachtwoord.

Wat ik verder zo gauw zie is dat er een user password is en een master password. Die TD-sjakies zullen wel aan het master password kunnen komen, waarmee ze het user-password overrulen?
Ehm nee het zit als volgt.
De lock procedure is er een die in eerste instantie een securityoptie voor de xbox was. Puur zodat hackers niet in korte tijd al content op de harddisk zouden kunnen bekijken. (en veranderen)
Nadat er echter toegang tot het systeem was konden hackers net zoals nu (mbv een fatx lezer) de partitie van de harddisk bekijken/veranderen

De xbox harddisk wordt gelockt met een password dat gegenereerd wordt op basis van een uniek nummer dat in de harddisk zelf zit en een uniek nummer dat in de eeprom chip van de xbox zit.
Er wordt echter geen masterpassword ingesteld!

Het enige wat dat lock/unlock prgramma doet is dat password berekenen. Het programma kan dat dan ook alleen maar als de betreffende schijf gekoppeld zit op het xbox moederbord waarop deze gelockt is. En dus niet als de harddisk al in een pc zit. Daarnaast stelt het prgramma een masterpasswoord in zodat als je de key niet meer weet (welke je kunt backuppen met een bepaald commando) je altijd een manier hebt om je harddisk te recoveren. Er zijn echter meerdere lock programma';s en als je een ander gebruikt dan die van configmagic wordt er vaak geen masterpasswoord in de harddisk gezet. EN als je dan geen backup van de key hebt en je xbox is overleden, dan heb je een leuke boekenstandaard.

[ Voor 8% gewijzigd door OcNewB op 31-05-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Dus wat jij eigelijk al aangeeft, is dat als mn XDoos overleden is, kan ik mijn mooie 250GB harddisk ook aan de wilgen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
edit:

whoops, sorrie, post in verkeerde thread

[ Voor 83% gewijzigd door Rataplan_ op 01-06-2006 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
Rataplan_ schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 08:21:
Dus wat jij eigelijk al aangeeft, is dat als mn XDoos overleden is, kan ik mijn mooie 250GB harddisk ook aan de wilgen hangen?
Yup!!

Behalve als je slim bent en dus een backup maakt van je hddkey met de optie backup te vinden op de meeste install discs. OF als je disc gelockt is met een slayer cd mbv config magic. Dan kun je het password TEAMASSEMBLY gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je al een andere schijf in je X-Doos klust ..... Je hoeft deze niet persé te locken.

(Heeft TS nú niks meer aan, maar voor degene die nog een X-Doos willen gaan modden....)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
wimmel_1 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:19:
Als je al een andere schijf in je X-Doos klust ..... Je hoeft deze niet persé te locken.

(mocht je gebruik willen maken van xbox live is dit wel een pré)

(Heeft TS nú niks meer aan, maar voor degene die nog een X-Doos willen gaan modden....)
Pagina: 1