[Vcore] Sempron w/o CnQ

Pagina: 1
Acties:

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
Een poosje terug kwam ik op het idee om mijn fileserver eens van een upgrade te voorzien. De Pentium III 533 die zijn werk tot nu toe goed gedaan heeft wordt mij toch een beetje te langzaam. Wel is deze zeer zuinig, totaal verbruik van de server ligt op 33W idle, 50W stressed.

Het is een must dat mijn 'nieuwe' server ook zuinig is. Kijkend naar mijn budget (zo goedkoop mogelijk) en vereisten (64bit extensie en zoveel mogelijk L2 cache) ging mijn keuze al snel uit naar een Socket754 Sempron met een E6 revisie en 256KB L2 cache.

De keus werd al een stuk makkelijker zo, zie de mogelijkheden hieronder:

-Sempron 2500+ E6
-Sempron 2800+ E6
-Sempron 3100+ E6 CnQ
-Sempron 3400+ E6 CnQ

Allen met 256KB L2 cache. Als prijsbewuste tweaker ben ik voor de 2500+ gegaan in de hoop dat de Vcore veranderd kan worden met een cpu zónder CnQ. Ik heb deze cpu getest in een Asrock K8NF4G-SATA2 maar helaas, de optie om de Vcore te wijzigen in de bios is disabled.

Ik kon het natuurlijk niet laten om even te kijken hoever ik de cpu stabiel kon krijgen, op standaard voltage uiteraard :+

Standaard snelheid is 1400MHz, cpu is stabiel van ongeveer 900MHz tot 1900MHz. Niet verkeerd dacht ik zo.

Maargoed, het 'probleem' is nu dat ik deze cpu nooit maximaal zuinig kan krijgen zonder de Vcore te verlagen. Weet een van jullie misschien een moederbord waarbij de Vcore altijd gewijzigd kan worden ookal heeft de cpu geen CnQ, of is mijn enige optie de soldeerbout pakken en de Vcore op agressieve manier omlaag brengen?

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

er zijn genoeg S754 borden die vcore verlaging ondersteunen hoor.

zoek je mATX of bijv ATX ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
Geen voorkeur verder. Maar het moederbord waar ik mee getest heb ondersteunt ook wel het wijzigen van de Vcore...alleen is dit bij Semprons zónder CnQ uitgeschakeld :?

Het liefst heb ik wel een moederbord met het 6100 chipset van Nvidia :)

[ Voor 20% gewijzigd door PSspike op 31-05-2006 14:04 ]

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput