Toon posts:

[XP] Beschadigde clusters herstellen*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste bezoekers,

Gisteren is mijn hardeschijf gecrashed, in ieder geval kan Windows niet meer starten, ook niet in Veilig Modus en VGA modus. Ik krijg een blauw scherm met de medeling dat ik de computer opnieuw moet opstarten, en als dat niet werkt chkdsk /f moet uitvoeren. Vind ik een mooie tip, maar daarvoor moet ik wel in Windows of Command prompt komen. Dat is dus helaas niet mogelijk.
Wel heb ik via een LiveCD PClinuxOS aan de praat gekregen, en daarmee kan ik wel de partitie zien waar Windows op staat. Maar helaas heb ik geen 2e partitie waar ik een backup op kan maken.
Nu wil ik toch graag weer in Windows komen, of opnieuw installeren, het liefst met behoud van bestanden.

Ik heb een computer van Dell, maar die heeft geen CD meegegeven. Wel heb ik een CD van mijn zus geleent en daarmee windows probeerde te herstellen. Maar hij blijft dan hangen op schijf controle. Ook met Windows installeren vanaf die CD blijft hij hangen op schijfcontrole. Zonder ook maar iets aan te geven.

Ik vermoed dat ik via de LiveCD van linux de partitie wel kan formateren, maar doe het liever nog niet. Zijn er nog mogelijkheden om mijn partitie en bestanden te redden? Of hebben jullie nog andere tips?

Al geprobeerd:
- Starten in Veilig modus (alle 3 de varianten) (Blauw scherm)
- Installatie repareren dmv geleende installatie CD (Blijft hangen op schijfcontrole)
- Starten dmv oude configuratie(Blauw scherm)
- Schelden (Gebeurde helemaal niks :X )

Edit: Het gaat hier om WindowsXP Home Edition

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 23:19
Herstelconsole starten van de CD en dan chkdsk uitvoeren

Kijk even met chkdsk /? welke opties er zijn. Weet ze zo even niet uit mijn hoord :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, chkdsk /f moet ik hebben.
Maar hoe kom ik dan in herstelconsole?
Want ik dacht dus dat ik dat probeerde, maar met installatie repareren blijft hij hangen bij controle van schijf.
Maar hoe moet ik er dan komen?

edit:
Heb net even gezocht, en volgens Microsoft kom je daar dmv optie R in het installatie menu, maar dan blijft hij bij mij dus hangen op schijfcontrole.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 12:28 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-03 15:23

yGiDoRp

Sawasdee

Als je HDD defect is dan moet je die vervangen want dan heeft herinstalleren van Windows geen zin.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 23:19
In herstelconsole zijn de switches iets anders, ik geloof dat je daar /r moest gebruiken.

Als hij blijft hangen bij schijfcontrole, zie/hoor je dan nog wel activiteiten van je schijf afkomen. Misschien dat de installitie zelf al op bad sectors controleert, en dat kan een tijdje duren.

Verwijderd

Topicstarter
Hoelang gok je dan? Want gisterenavond heb ik 1,5 uur gewacht ofzo. En er was toen nog niks verandert. Maar het scherm was nog wel te lezen, terwijl bij andere 'hang' momenten het beeldscherm na een poosje op zwart ging (lampje wordt dan oranje) en ook niet meer aan te krijgen is. Als je er nog hoop in hebt ga ik het nog wel een keer proberen, maar laat ik hem een hele nacht/middag aanstaan oid.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PS:
Een beschadigde (of "bad") cluster is niet te herstellen.
Deze wordt gemarkeerd als niet bruikbaar en overgeslagen.

Je kan hopen dat er niet meer bijkomen, maar hou er rekening mee dat deze HDD het loodje gaat leggen

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rataplan_
  • Laatst online: 05-12-2025
Geloof het of niet, ik heb reeds 3 maal, ja echt drie keer, een schijf weten te herstellen met het tooltje 'HDD Regenerator'. In alle drie de gevallen was de data NIET meer te lezen op de schijf. Na HDD Regenerator geen enkel probleem meer. Deze schijven (van ook drie verschillende computers) zijn daarna niet meer gebruikt voor belangrijke data, maar ze draaien wel nog steeds probleemloos mee.

HDD regenerator zou volgens de readme de magnetische velden van slechte stukken 'regenereren', volgens mij technisch gezien complete bullshit, maar het heeft me al 3x een hoop data gered....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ook gezien dat Dell 2 andere partities aan heegt gemaakt, misschien kan ik daar wat mee. Lekker snel kom ik daar weer achter :(
De ene is Disk Diagnostics ofzo, en de andere weet ik niet meer hoe hij heet, maar je kan er tests uitvoeren iig, en ben nu dus ook bezig met zo'n test.

edit:
Die HDD regenerator, is er alleen voor Windows toch? Zo nee, heb je een linkje voor me voor een linux versie.

Zie dat er nog een reactie onder is gekomen, dat kan ik ook nog proberen. Hoop stijgt weer een beetje :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 15:42 ]

• breeeem
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-01 15:34
Wat je ook zou kunnen doen is die schijf in een andere pc met xp hangen.

Windows detecteerd zelf en begint dan scandisk te draaien.

Schijf weer terug hangen en hij zal waarschijnlijk gewoon weer opstarten.

Gisteren het zelfde probleem gehad, blauw scherm UMOUNTABLE_BOOT_nog iets.

• Rataplan_
  • Laatst online: 05-12-2025
Is het nog gelukt?
Pagina: 1