Toon posts:

Fan & voeding???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een 120mm fan gekocht, maar op welke kleurtjes moet ik deze aansluiten op de voeding?? Heb nl net gelezen dat het uitmaakt.:?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

zit er dan geen connector op??

en anders zou ik ff kijken welke kleurtjes je draden hebben misschien kan je het daar uit maken welke draden waar moeten.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, dat ik een connector los erbij heb gekregen, moet er dus op friemelen. Maar de kleuren zijn rood en blauw.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

tja blauw zegt mij nix en ik heb ook geen verstand van electronica dus ik kan je verder niet echt helpen .

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Hihi, maar er moet dus wel iemand zijn die het weet???

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:12
Zou toch handig zijn als je weet wat je koopt. Is het een 12Volt DC fan of een 230V AC Fan? Zitten er twee of drie draadjes aan?
Meest waarschijnlijk:
Als het 12V is, en er zijn maar twee draden, dan is het meest waarschijnlijk dat de blauwe aan de min moet en de rode aan de +12Volt (=geel van de voedingsstekker). Moderne DC fans zijn beschermd tegen verkeerd om aansluiten. Dan draait hij gewoon niet.
Als er drie draden zijn, dan kan de blauwe ook een toeren-indicator zijn, maar dat heb ik nog niet gezien bij een 120mm fan.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, er zijn 2 draden, maar welk draadje dan de min?

Verwijderd

Test 'm even met een 9 volt batterijtje.

Waarschijnlijk is de blauwe draad '-' (min) en de rode '+' (plus).
Min moet aan de zwarte draad van de Molex-voedingsstekkers en plus moet aan de gele (12 volt). Molex is de grote witte 4-polige plug voor bijvoorbeeld je harde schijf-voeding.

Aan mijn ventilators zitten kleine driepolige stekkertjes voor op de moederprintaansluitingen: met de borgribbels aan de achterzijde houdend is links de sensor (geel), midden de '+' (12 volt, rood) en rechts de '-' (min, zwart).

Verwijderd

goeie griebus.
Geef die jongen toch gewoon antwoord !!!

blauw -> zwart
rood -> geel
(FAN)...(4 Polige voedingsplug)

:Y) Fan-ze !!!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx man, maar om toch ff weer te zeuren ;) loopt ie dan op 12V?

Verwijderd

Yep, van de plug uit de voeding is :
zwart = 0 Volt, grond, aarde, massa, min
rood = + 5 Volt
geel = + 12 Volt

:Y)
Pagina: 1