Toon posts:

[gezocht] Programma om Race Circuits te tekenen (éénvoudig)

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik snel én eenvoudig een race circuit kan
tekenen. Ik wil bvb. dit bekomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/circuit.jpg

Bedoeling is dat ik snel het circuit kan tekenen en dan bvb. kan bepalen hoe breed deze moet
zijn. Wanneer ik zoiets zou tekenen in Illustrator dan is dit veel te omslachtig... En ik wens niet
het circuit te tekenen en dan bvb. op de lijn een stroke van bvb. 5cm doen maar dat het programma
de verhouding van de buitenkant bocht en binnenkant bocht zelf doet... snap je.. :?

Waarschijnlijk dat Autocad dit kan maar ik heb dit programma niet?

Misschien bestaat er daarvoor een andere tool?

ik weet niet in hoeverre mijn topic in deze rubriek thuis hoort maar ik wist hem niet
direct te plaatsen...

alle suggesties zijn welkom 8)

indien ik geen oplossing vind zal het wel weer illustrator prutswerk worden....

thx,
Woutje

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
ik denk dat je met GMAX wel een kansje maakt om dit leuk te doen, ik ga zelf even kijken of je dat snel en simpel kan maken.

is gelukt :) kleine tutorial komt eraan, heb toch niks te doen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Schuey op 31-05-2006 11:08 ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
De trackeditor van Stunts? :D

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Is dit een serieuze reactie of ben je gewoon bezig met post-scoren?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Schuey
ok om te binnen, ik gebruik 3dsmax, gmax is daar de gratis variant van, maar kan nagenoeg hetzelfde, vooral voor dit doel.

om te beginnen, is het handig om je maten goed in te stellen via customize->units setup.
ik werk graag in centimeters, omdat ik vaak wat kleinere objecten maak.
Afbeeldingslocatie: http://img319.imageshack.us/img319/3738/units6gw.th.jpg

om te zorgen dat het redelijk blijft, maak ik even een plane aan ter referentie, binnen dit gebied wordt het circuit gemaakt. Denk dat dit ongeveer wel het oppervlak van een middelgroot circruit is, 2,5km bij 2,5 km.
Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/8052/plane6pm.th.jpg

Nu maak je mbv een spline, (waar je net zat toen je de plane maakte, op het bolletje klikken, en daar zie je de optie spline staan) het circuit, werkt zoals de pen tool in illustrator.
Afbeeldingslocatie: http://img309.imageshack.us/img309/2153/spline2vu.th.jpg

Dan gaan we er een modifier toepassen. Selecteer de spline, en druk op het blauwe boogje, naast de witte pijl, het modify menu. Kies uit de modifier list de modifier bevel en klik erop.
Afbeeldingslocatie: http://img309.imageshack.us/img309/653/bevel6jd.th.jpg
vink hierbij cap end en start uit. Scroll naar beneden in het menu rechts, en neem de waarden over:
Afbeeldingslocatie: http://img343.imageshack.us/img343/3503/bevel28mn.jpg
ik hier de baan overal 10 meter breed gemaakt, bij 5 meter breed leek ie zo dunnetjes :P
even voor de duidelijk, dat is dus die 500 centimeter aan de binnenkant van de spline, en bij lvl2, 500 centimeter aan de buitenkant. De binnenkant wordt aangegeven met een negatieve waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Schuey op 31-05-2006 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Schuey: Bedankt voor uw 3dmax werkje! Dit is inderdaad ook een manier, sneller dan illustrator enz.., ik gebruik 3DS ook op die manier om van een illustrator tekening een 3D circuitje te maken en dan met
camera enzo erdoor te racen....

Maar ik zou niet direct weten om dit daarna naar bvb. Illustrator te exporteren... Ik werk nl. liever met
vectoriële resultaten ipv met een 300DPI high res rendertje ofzo..

@Rataplan_: had ik ook aan gedacht 8)

Misschien zoek ik het gewoon te ver, en zal ik het boeltje volledig zelf tekenen (in dit geval illustrator).
Probleem is dat ik niet technisch genoeg kan tekenen (graden° bochten, breedte,....)
Ik zie wel wat ik er mee doe... desnoods val ik mijn autocadfreak-maatje eens lastig deze week O-)

bedankt alvast voor de suggesties

ps Schuey: moest het lukken om na de bevel 2 perfecte splines te bekomen ware dit ideaal!
Ik denk er nu aan om anders gewoon het circuitje over te tekenen nadat ik het op uw manier in 3DS heb aangemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 11:42 ]

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 17:47
Offtopic: Hier nog eentje die dat dacht. Geef toe: geniaal spel

GMAX is er niet meer? Alleen 3ds Max dat alleen trial heeft. Limited?

• Schuey
naar illustrator exporteren is geen probleem :)
ik lees dat je bekend bent met 3dsmax, das mooi, zal het even beknopt uitleggen.

voeg aan je spline een editable poly modifier toe, selecteer polygon, en vink ignore backfaces aan. Ga naar je top viewport, selecteer alle polygonen, en doe ctrl-i, zo invert je je selectie. Er zitten namelijk aan de onderkant van de baan ook polygoontjes, en die halen we nu met delete weg.

Klik nu in je editable poly modifier op border en selecteer de binneste lijn, en de buitenste lijn, nu selecteer je alle borders. Scroll wat naar beneden en klik op make shape, vink linear aan, en klik op ok. Selecteer nu het object wat je net gemaakt hebt, bestaande uit 2 splines, en klik op export selected. Kies door het autocad dxf formaat, en in het versie menuutje, moet je voor autocad 2000 dxf.

Nu importeren in illustrator, en je hoef je alleen maar even de binnenkant eruit te knippen met de pathfinder :)

hmm ik zie net dat ie em wat vervormd bij het exporteren, even zoeken naar een alternatief :)

[ Voor 9% gewijzigd door Schuey op 31-05-2006 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok perfect. Zal ik deze middag eens uittesten, bedankt alvast!

efkes offtopic: jaja, I LOVE 3DMax, jammergenoeg nooit geen tijd meer om er veel mee te werken :'(
Hier nog ergens een oudere versie van m'n kartje dat ik had getekend:
http://www.worldkarts.com/kartrender.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Schuey schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:51:
hmm ik zie net dat ie em wat vervormd bij het exporteren, even zoeken naar een alternatief :)
Jup! Irritant probleem, heb ik ook eens voor gehad toen ik iets van 3Dmax naar ill. wou exporteren..

• Schuey
ik loop iig hierop vast, echt vreemd dat hij er op de een of andere manier perspectief in brengt als je die splines exporteerd :?

Verwijderd

Topicstarter
ik zal na het 3dmax alles gewoon overtekenen, lijkt me het beste...

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
BtM909 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:25:
[...]

Is dit een serieuze reactie of ben je gewoon bezig met post-scoren?
Voor de mensen die door de stress van de hedendaagse maatschappij, hun prestatiegerichtheid en pessimisme verdrongen zijn van een lach en gevoel voor humor: ja, dit was nou een echt grapje. En blijkbaar was ik niet de enige die hieraan dacht, gezien de replies.

'nuff said.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Wat is er mis met in illu het te maken eigenlijk, lijkt me minder omslachtig dan via 3dmax? Als je stroke meegeeft met juiste verhouding, en dan outline stroke doet, dan heb je toch exact hetzelfde?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Schuey
net ook even in illustrator geprobeerd, en dat werkt idd ook gewoon goed ja, is overal even breed, snap niet wat daar dan precies mis mee is :?

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-01 08:30
autocad zouw ik hier niet voor gebruiken, het is niet sneller als illustrator. Misschien alleen om de binnenste lijn te offsette met 5000 (5 meter), en voor de breedte automatisch te benoemen. Maar ik zou verder kijken.
Pagina: 1