[EOS300D i.c.m. Chinon 900C] shutter werkt maar half

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Topicstarter
Hello all,

Heb gisteren de oude flitsert van m'n pa gevonden in zijn kast met oude fotobende. (Waaronder ook de oude Praktika SLR waar ik zelf nog paar 1000 vliegtuigfoto's mee gemaakt heb...)
De flitser betreft een Chinon 900C, voor de oudere GoT gebruikers onder ons wellicht bekend ? 8)

Ik dacht, ik probeer m gewoon uit op mijn EOS 300D, en we zien wel waar t schip strandt.
Op automatisch bakt ie er geen drol van... foto's zijn felwit en er is niks op te zien... Er is dus alleen een flitsimpuls naar de flits, maar geen enkele lichtberekening of whatsoever. Er is wel e.e.a. in te stellen op die flitser, maar ik heb m ingesteld op de zwakste flits (zit een draaischijf op, met onderin de ISO waarden waar je de flitser op instelt, daarboven verschijnen dan de gesuggereerde sluitertijden en diafragma waarden i.c.m. met het aantal meters afstand tot t object (tabelletje dinges achtig :P )

Op manual instellingen f/8 , sluitertijd 1/800, ISO 100, met de flitser ingesteld op flitskracht horend bij een ISO 25 film krijg ik een redelijke foto.... goed scherp en netjes belicht... MAARRRRRR.... nu komt t...
de (bovenste ?) helft van de sluiter blijft nu hangen, zo lijkt het, want de onderste helft van de foto blijft zwart... Ik heb al verschillende dingen bedacht, maar geen van die dingen is logisch...

Dacht dat de timing van de flits misschien niet goed is waardoor de sluiter te laat opent en sluit, maar dan zou ik logischerwijs nog wel iets moeten zien in de onderste helft van de foto...
Dacht misschien dat de spiegel te langzaam wegklapt of voor de flits te vroeg terugklapt... wederom zegt die dan maar over de timing van de flits dan over de cam imo...
In dit topic las ik iets over ontlading van de flitser naar de camerabody, dus misschien dat dat het is...

Als ik de flitser loshaal, kan ik op de zelfde instellingen met de standaard flitser gewoon normale foto's maken, de sluiter werkt dan gewoon correct...

Ik was even bang dat mn sluiter naar z'n grootje was... maar dat kan ik me tegelijkertijd gewoon (nog) niet voorstellen. Mijn cam zit nu op de 25k foto's, dus een 10k foto's moet er nog minstens mee te maken zijn volgens de Canon fabrieksspecs...

Weet iemand hier misschien meer over te zeggen ? Op den duur moet er gewoon een Canon SpeedLite 580EX komen, maar daar is nu nog effe geen geld voor, dus dacht t effe zo op te lossen tijdelijk, maarja, dan moet t wel werken dus...

iets met foto's...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

HO!

Jij weet dat je zo je camera kan slopen door de restspanning die die oude flitsers er soms doorjagen???

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 12:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Inderdaad een timingskwestie; de flits gaat af op een moment dat je sluitervenster niet helemaal open is. Met de spiegel heeft het niets te maken. Zoek in je manual van je camera op wat de flitssynchronisatietijd is (ik denk iets van 1/250 sec ofzo, misschien wel langer zelfs) en maak met die flitser alleen foto's met die sluitertijd of langer. Sluitertijd heeft trouwens niet eens veel invloed op foto's waar flitslicht 99% van de lichtbron is dus die sluitertijd kun je straffeloos verlengen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Exploderende 300D KLABAM 8)7

WhizzCat grijpt hier gelijk de flitsaap bij een lurf: de manier van ontladen/flitsen van zo'n ding kan ervoor zorgen dat je je dSLR gezellig electrocuteert. Ik zou die Chinon-flitser dus maar niet meer gebruiken, als je wil dat je body het overleeft :)

LinkedIn
Instagram

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05
Er is gewoon niet veel aan de hand, een oude flitser synchroniseerd gewoon niet op 1/800e probeer 1/50e eens. Dan is alles opgelost. Vrij normaal; mijn nieuwe flitset doet hetzelfde op 1/800e hoor, zelfs op 1/200e heb ik er nog last van wat jij beschrijft.

[ Voor 33% gewijzigd door 0fbe op 31-05-2006 09:39 ]

• Gulf_5

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Topicstarter
@ WhizzCat & Remy : ik had er voordat ik uitgeprobeerd had niet echt bij stilgestaan dat er nog zoiets kon bestaan.... Had t na de eerste paar testshots wel inmiddels gelezen, dus heb eerst maar even topicje gepost...

Ik heb nu fotootje of 10 gemaakt, en mn cam werkt zonder de flitser nog prima... Betekent dit dat ik nu kan doorgaan met experimenteren ? Of kan ik er echt maar beter mee stoppen ... zou toch zonde zijn... 300D is alweer antiek maar doet t nog prima verder 8)

En dan inderdaad toch maar de 580EX proberen te vervroegen ofzo... ;) wat naar !!!!! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Gulf_5 op 31-05-2006 09:58 ]

iets met foto's...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gulf_5 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:50:
Ik heb nu fotootje of 10 gemaakt, en mn cam werkt zonder de flitser nog prima... Betekent dit dat ik nu kan doorgaan met experimenteren ? Of kan ik er echt maar beter mee stoppen ... zou toch zonde zijn... 300D is alweer antiek maar doet t nog prima verder 8)
Zelfs al heb je inmiddels je hotshoe al gemold, dan zal naar alle waarschijnlijkheid de rest van de camera nog steeds goed werken. Dat de cam zonder flitser het normaal doet, zegt dus niets. Verder is het zo dat een flitser met een te hoge trigger-spanning je camera vaak niet in één klap om zeep helpt, maar dat je hotshoe contact als het ware 'inslijt'. Het kan dus ettelijke keren goed gaan voordat de echte schade merkbaar wordt. Je doet er goed aan om even de flitser door te meten (meet over het zijcontact van de hotshoe aansluiting en het middencontact als de flitser volledig is opgeladen), de gemeten spanning mag voor een 300D niet boven 6V uitkomen.

Wat betreft je halfzwarte foto: timcooijmans ziet de juiste oorzaak: je schiet op 1/800, terwijl de maximale sync-tijd 1/200 of 1/250 is (ik weet het niet zeker met de 300D). Gebruikt dus sluitertijden langer dan 1/200. Als je alleen het flitslicht wil vangen, dan is 1/200 prima (langer is niet nodig), als je ook omgevingslicht wilt vastleggen, dan kies je een langere sluitertijd. In ieder geval nooit korter dan de maximale synx-tijd, want dat heeft geen enkele zin (zoals je zelf al hebt gemerkt.)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

timcooijmans schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:37:
Er is gewoon niet veel aan de hand, een oude flitser synchroniseerd gewoon niet op 1/800e probeer 1/50e eens. Dan is alles opgelost. Vrij normaal; mijn nieuwe flitset doet hetzelfde op 1/800e hoor, zelfs op 1/200e heb ik er nog last van wat jij beschrijft.
Standaard flitssync uit die tijd is 1/60.

Probeer het daar eens mee. 1/60 staat een bliksempje op mijn pa's AE-1

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 31-05-2006 12:36 ]

• koraks
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:33:
[...]

Standaard flitssync uit die tijd is 1/60.
Sync-tijd is een eigenschap van de camera, niet van de flitser. De 300D heeft een sync van 1/200 (net even opgezocht.)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

koraks schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:22:
[...]Wat betreft je halfzwarte foto: timcooijmans SnoeiKoei ziet de juiste oorzaak
O-)

• koraks
  • Niet online
Excuus, jij had hem idd nog eerder gezien ;) :>

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

;)

Het helpt de TS niet maar voor mensen met een andere flitser en een vergelijkbare vraag, check:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Hele lijst van flitsers met bijbehorende voltages en conclusies. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik zowel mijn Metz 40Mz-2 als mijn Starblitz macro lite veilig (doch handmatig) op mijn 350d kan zetten.

TS zal idd zelf even moeten meten.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
koraks schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:42:
[...]

Sync-tijd is een eigenschap van de camera, niet van de flitser. De 300D heeft een sync van 1/200 (net even opgezocht.)
inderdaad. Standaard flits tijd voor dergelijke camera's is 1/125e, niet 1/60e. Hiernaast is er niets mis als ie nu flitst. Je sluitertijd is alleen te snel. Als je een 'computer' flitser hebt kan ie lichtmeten, heel handig. Wat je doet, zet je flitser op M (sowieso handig voor non computer flitsers), en stel de sluitertijd in op 1/125e, diafragma op het geen wat je flitser aangeeft (als ie licht meet) of een diafragma wat je zelf wil. En flitsen maar, let wel even op je histogram, dat ie niet overbelicht :)

|>

• Gulf_5

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Topicstarter
_o_ ik dank u allen voor de feedback !!!

doormeten ga ik even doen. Maar die flitser komt niet meer op m'n hotshoe... ik wacht wel tot ik een "echte" flitsert heb... ga geen risico meer nemen, daar is mijn EOSje me net effe te dierbaar voor :)

iets met foto's...

Pagina: 1