Toon posts:

Enterprise backup solution

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag luitjes. Weet niet of ik dit topic in de juiste sectie plaats, maar deze leek mij het meest geschikt. Ik heb even jullie advies nodig. Voor mijn stage bij een Hostingprovider moet ik een backup oplossing ontwerpen en bouwen met de juiste combinatie van hard- en software. Voor opslag ben ik er al uit dat gaan meerdere NAS en worden die in een SAN worden geplaatst.

Voor wat betreft backup software zoek ik nog de juiste oplossing, belangrijk is dat het de volgende functionaliteiten heeft:
- multiple OS ondersteuning (Windows, NT, 2000, 2003, Unix free- en openBSD, Linux, Redhat, Fedora)
- client sever model (met een backup server een server met agent aansturen )
- open file backup (Oracle, MS SQL, MYSQL, MS Exchange)
- disaster recovery is heel belangrijk.(bij fysieke uitval(brand) moet server binnen 1 a 2 uur weer up en running zijn )

Ik ben op zoek naar pakketen die goed zijn, maar niet zo duur a la Veritas en Arceserve dit valt buiten het budget. Weten jullie goede en betrouwbare pakketen voor een redelijke prijs?

Alvast bedankt!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin eens met het vaststellen van je eisen en wensen:
  • SLA's mbt tot restoretijden en backup-windows
  • Off-site storage
  • Budget
  • Hoeveelheid data
  • Hoelang moet deze data bewaard worden
  • Etc
.
Afhankelijk van deze eisen en wensen kun je pas je hardware gaan sizen en op zoek gaan naar software die eea ondersteund. Hoe worden overigens nu de backups gemaakt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
maar niet zo duur a la Veritas en Arceserve dit valt buiten het budget
Dit zijn instap producten. Symantec Backup Exec en Computer Associates Arcserve zijn MKB oplossingen. Als je naar Enterprise oplossing wilt kijken, dan moet je toch riching de Legato Networker, HP Dataprotector gaan kijken. Er zijn er nog wel meer, maar die weet ik niet 123 te noemen.

Voor de rest, wat zijn inderdaad je Eisen, hoeveel data je moet je backupen, restoren, wat zijn precies je SLA's? Hoelang moet het bewaard blijven enz enz.
bij fysieke uitval(brand) moet server binnen 1 a 2 uur weer up en running zijn
Je heeft aan dat je het naar een SAN wilt plaatsen, bij brand ben je ook meestal je SAN kwijt....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Er zijn zat van die pakketten, wat heb je zelf al gevonden? Hier op GoT is het namelijk de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat,kan nogal weinig vinden daarover.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rolfie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:57:
[...]
Je heeft aan dat je het naar een SAN wilt plaatsen, bij brand ben je ook meestal je SAN kwijt....
En juist om die reden wil je offsite storage realiseren. Hetzij een kopie naar een remote lokatie, of het simpelweg op tape archiveren van de data en de tape offsite halen. Typisch voorbeeld van een eis, die uiteindelijk vertaald wordt naar een hardware oplossing (en bijbehorende procedures).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:28:
Begin eens met het vaststellen van je eisen en wensen:
  • SLA's mbt tot restoretijden en backup-windows
  • Off-site storage
  • Budget
  • Hoeveelheid data
  • Hoelang moet deze data bewaard worden
  • Etc
.
Afhankelijk van deze eisen en wensen kun je pas je hardware gaan sizen en op zoek gaan naar software die eea ondersteund. Hoe worden overigens nu de backups gemaakt?
Op het moment backuppen we gewoon met losse tapestreamers.
Ik heb de meeste eisen al vastgesteld hieruit is o.a. het volgende naar voren gekomen

-Ik heb enkele tientallen TB nodig, off site storage is niet perse nodig.
-Restore moet binnen 4 uur.
-Het budget is niet bekend, maar de directie heeft zelf al aangegeven dat oplossingen van Legato, Veritas te duur zijn.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
-Ik heb enkele tientallen TB nodig, off site storage is niet perse nodig.
-Restore moet binnen 4 uur.
-Het budget is niet bekend, maar de directie heeft zelf al aangegeven dat oplossingen van Legato, Veritas te duur zijn.
Veel success zullen we dan maar zeggen. Als veritas al te duur is, dan ga je niet 123 iets vinden wat ook goed werkt. Je heeft al aan tientallen TB nodig te hebben. Dan wil je echt een goed product hebben draaien en je wil dan niets te maken hebben met Arcserve of Symantec. Dit zijn MBK oplossing.

Zoals al eerder aangegeven, kijk eerst eens wat je precies wilt, (Hoeveel TD, wat is precies de recovery tijd, offsite, hoelang moet de data bewaard blijven, wat is de performance die je kan halen met backup/restore. Hoveel servers moet je backupen, Hoeveel en wat voor een data bevatten die servers (per server), wat is je backup window dat je hebt.

Welke producten heb je zelf al gevonden die aan je eisen voldoen. Daarna kunnen we wel onze mening er over geven.

Verwijderd

Rolfie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:11:
[...]

Veel success zullen we dan maar zeggen. Als veritas al te duur is, dan ga je niet 123 iets vinden wat ook goed werkt. Je heeft al aan tientallen TB nodig te hebben. Dan wil je echt een goed product hebben draaien en je wil dan niets te maken hebben met Arcserve of Symantec. Dit zijn MBK oplossing.
veritas netbackup is niet echt meer mkb te noemen :)

ik denk ook dat je helemaal niets aan producten gaat vinden als het management die producten te duur vind. Als je iets niet wilt met je backups is dit een crappy freeware applicatie zonder enige support, maar als je niet wilt betalen daarvoor, tja ga zelf scripten oid :)
Pagina: 1