Lekkende condensatoren?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eqidna
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-12-2025

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
De PC van mijn vriendin heeft last van crashes en freezes.
Memtest86+ en de MS Memory Diagnostics geven geen fouten aan (ook niet op extended test) en de pure CPU stresstest houdt het ook uit.
Wanneer er echter MP3's worden afgespeeld, een filmpje wordt bekeken of -nog erger- een spel wordt gespeeld, dan loopt het boeltje vast met foutcodes 0x00000050, 0x0000008E enzovoorts of freezed de PC gewoon helemaal.

Wanneer ik de PC bij het freezen uitzet door de startknop ingedrukt te houden voor 5 seconden, gaat hij ook uit. Na een 10-15 minuten echter, start hij vrolijk zonder het te vragen weer op.

Ik heb al:
- een andere geheugenlat getest
- een andere grafische kaart er in gestoken
- andere voeding geprobeerd
- onboard sound uitgeschakeld in de BIOS

De voltlijnen lijken OK en binnen de marges (buiten de -5V en -12V, maar dat schijnt niet erg te zijn)
Na lang rondsurfen lijkt het probleem bij de meesten te maken te hebben met defect ram of een defecte voeding, maar beiden heb ik reeds getest en dat leek geen resultaat te geven. Toen ik gisteren de PC weer openvees viel me opeens iets op: er zat een oranjige korst bovenop enkele condensatoren...
http://users.telenet.be/ecko/pc/ < hier enkele foto's
Kan het zijn dat deze lekkende condensatoren de oorzaak zijn van deze symptomen en crashes? Is het moederbord nu aan vervanging toe? Ik heb het tweakers.net artikel over die lekkende condensatoren eens gelezen en gekeken in de FAQ, maar het moederbord in kwestie (GigaByte moederbord, type kan ik nu niet meteen aflezen, maar het komt uit zo'n Fujitsu-Siemens pre-built systeem met een Athlon XP2000+ in) -zal dit even opzoeken- staat niet in de lijst.

Verwijderd

deze lekkende condensatoren kunnen idd vage problemen geven...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Dat lijkt me dan duidelijk genoeg ja. Hopelijk kan je nog ergens zo'n bordje op de kop tikken, of anders kan je er zelf nieuwe op solderen, mits je een beetje handig bent :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Erop solderen is geen enkel probleem. Als je beetje ervaring hebt met solderen kan je een oud moederbord uit de kast trekken (grote kans dat je dezelfde waardes tegenkomt van de condensatoren), daar eraf halen en op je goeie mobo erop zetten.

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties!
Met solderen ben ik niet vertrouwd, dus ga ik het ook niet meteen even proberen op het moederbord van m'n vriendin ;) Zulke condensatoren heb ik ook niet in huis. Ik zal het eens aan een vriend vragen ofzo die er meer ervaring mee heeft.

Anders is een tweedehands moederbord misschien wel een mogelijkheid en ook nog vrij goedkoop.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk ook eens naar MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* voor info over dit euvel :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar het moederbord in kwestie staat niet in de lijst.
De lijst is niet compleet, maar het gaat om het principe: lekkende condensatoren = fout :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

Het zijn in elk geval geen standaard elco's die je bij de electroboer kan vinden (ze keken mij vreemd aan in elk geval, en het zou duur gaan worden etc etc). Ik zou gigabyte even bellen/mailen, het lijkt me dat ze wel zo redelijk zijn nieuwe elco's te sturen. Die kan je er vervolgens zelf op solderen (let op de polariteit! :+ )

Als gigabyte niet meewerkt kan je alsnog de waarden van die elco's even posten (gewoon alle informatie die op die dingen staan), er vast wel een tweaker die ze heeft voor je.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 31-05-2006 09:08 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DataGhost schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:06:
Het zijn in elk geval geen standaard elco's die je bij de electroboer kan vinden (ze keken mij vreemd aan in elk geval, en het zou duur gaan worden etc etc). Ik zou gigabyte even bellen/mailen, het lijkt me dat ze wel zo redelijk zijn nieuwe elco's te sturen. Die kan je er vervolgens zelf op solderen (let op de polariteit! :+ )

Als gigabyte niet meewerkt kan je alsnog de waarden van die elco's even posten (gewoon alle informatie die op die dingen staan), er vast wel een tweaker die ze heeft voor je.
Volgens mij is er hier op GoT genoeg te lezen over het feit dat moederbordfabrikanten daar meestal wel soepel in zijn. Ik denk dat dat moet goed komen. De TS zou natuurlijk even bij vrienden/kennissen/buren kunnen vragen wat hun soldeerkwaliteiten zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DataGhost schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:06:

Het vervelende is alleen dat dit geen Gigabyte retailbordje is dus zij in principe geen support hoeven te verlenen. De snelste manier om overigens met gigabyte in contact te komen is gewoon via hun forum
http://forum.giga-byte.nl/
daar reageren ze best snel (binnen een dag) en de moderators die daar zitten doen ook echt moeite om mensen te helpen met hun problemen.
Thardus schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:58:
Bedankt alvast voor de reacties!
Met solderen ben ik niet vertrouwd, dus ga ik het ook niet meteen even proberen op het moederbord van m'n vriendin ;) Zulke condensatoren heb ik ook niet in huis. Ik zal het eens aan een vriend vragen ofzo die er meer ervaring mee heeft.

Anders is een tweedehands moederbord misschien wel een mogelijkheid en ook nog vrij goedkoop.
Als ik jou was zou ik gewoon Fujitsu Siemens bellen die dit ding geleverd heeft. Dit is namelijk een fabricage fout van het systeem, dus behoren zij hier gewoon garantie op te verlenen (ook al is deze mogelijk verstreken).

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Ik denk wel dat in mijn vriendenkring personen zijn die kunnen solderen. Moederborden denk ik wel niet dat ze al eens gedaan hebben.
Ik denk dat ik gewoon meteen ga kijken voor een tweedehands socket A moederbordje, aangezien dit GigaByte moederbord specifiek voor die fujitsu-siemens gemaakt lijkt. (het type is niet terug te vinden op de GB site.) Ik zal hen vanavond wel eens mailen, je weet maar nooit. Het is wel al meer dan 4 jaar oud, dus misschien doen ze daarover moeilijk?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik soldeer me dood aan die kut MSI bordjes van een aantal jaren geleden. Dit is best te doen zolang je maar een dunne solderpunt hebt anders gaat de rest van je mobo mee smelten.

en de condensatoren hebben we opgestuurd gekregen van msi zelf voor niks.

hebben we een stuk of 100 liggen van elk type die op die van msi voorkomen

dus solderen of een nieuw mobo is een goede oplossing. Ga anders (indien je dit niet zelf wilt doen) even langs de lokale computer boer mischien dat die dat voor je kan doen.

overigens klopt het dat je er nog garantie op hebt want wij stuurde elk bordje op naar msi en kregen die naar 2 weken weer terug en dat vonden wij allebij maar niks dus gewoon ervoor gezorg dat we het zelf konden doen.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueKeenan op 31-05-2006 09:19 ]

Verwijderd

Het is volgens lijkt mij een duidelijk verhaal.
Als je ergens een goedkoop 2e hands bord kan vinden bijv. marktplaats, dan kan je liever van het zelfde chipset nemen.. anders kom je in de problemen met windows. Tenzij je windows helemaal opnieuw gaat installeren, dan raad ik je aan om een moederbord te nemen van een betere kwaliteit :P .

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Terw_Dan schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:15:
[...]

Het vervelende is alleen dat dit geen Gigabyte retailbordje is dus zij in principe geen support hoeven te verlenen. De snelste manier om overigens met gigabyte in contact te komen is gewoon via hun forum
http://forum.giga-byte.nl/
daar reageren ze best snel (binnen een dag) en de moderators die daar zitten doen ook echt moeite om mensen te helpen met hun problemen.

[...]

Als ik jou was zou ik gewoon Fujitsu Siemens bellen die dit ding geleverd heeft. Dit is namelijk een fabricage fout van het systeem, dus behoren zij hier gewoon garantie op te verlenen (ook al is deze mogelijk verstreken).
MSI hoefde ook geen support op mijn moederbord meer te leveren omdat de garantie was verstreken, toch deden ze nergens moeilijk over. Nooit geschoten is altijd mis, zeg ik maar zo :) ze zijn vast niet te beroerd even te helpen met een vervelend probleem. Ook al is het geen retailbord van ze, ze hebben hem wel geproduceerd. Daarom denk ik ook dat je dit niet op FS kan verhalen, zeker als de garantie is verstreken. Zij handelden namelijk te goeder trouw, niet wetende dat Gigabyte inferieure prut heeft ingekocht en dat op hun planken heeft gesoldeerd. That is, naar mijn weten maakt FS geen Gigabyte-moederborden :+

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Ik ben sowieso van plan om windows dan maar meteen eens even proper te installeren. Ik bedenk me nu wel net even.. Zal de bijgeleverde windows werken op dat nieuwe moederbord? :/

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Thardus schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:40:
Ik ben sowieso van plan om windows dan maar meteen eens even proper te installeren. Ik bedenk me nu wel net even.. Zal de bijgeleverde windows werken op dat nieuwe moederbord? :/
Waarom niet? Volgens mij is het enige wat je wellicht nodig gaat hebben de driver van je chipset, het lijkt me niet dat Gigabyte zelf een chipset heeft ontwikkeld speciaal voor een (goedkoop) OEM-moederbord 8)7
Dus daar krijg je 99,9% zeker geen problemen mee :)

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Welja, als je zo'n prebuilt systeem koopt, zit daar een windows OEM versie bij met een key (op de sticker van de case normaalgezien)
Als je die op een andere PC probeert te installeren werkt zoiets niet ;) Vandaar de vraag.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Thardus schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:05:
Welja, als je zo'n prebuilt systeem koopt, zit daar een windows OEM versie bij met een key (op de sticker van de case normaalgezien)
Als je die op een andere PC probeert te installeren werkt zoiets niet ;) Vandaar de vraag.
oh zo... dan moet je telefonisch activeren en even de situatie uitleggen, daar zullen ze meestal niet zo moeilijk over doen... Ik heb zelfs een keer na XP geinstalleerd te hebben op een computer waarvan het moederbord kapot ging ALLE hardware vervangen (totaal andere pc dus), gewoon even de situatie uitgelegd en het werd gewoon geactiveerd.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:39:
[...]

MSI hoefde ook geen support op mijn moederbord meer te leveren omdat de garantie was verstreken, toch deden ze nergens moeilijk over. Nooit geschoten is altijd mis, zeg ik maar zo :) ze zijn vast niet te beroerd even te helpen met een vervelend probleem. Ook al is het geen retailbord van ze, ze hebben hem wel geproduceerd. Daarom denk ik ook dat je dit niet op FS kan verhalen, zeker als de garantie is verstreken. Zij handelden namelijk te goeder trouw, niet wetende dat Gigabyte inferieure prut heeft ingekocht en dat op hun planken heeft gesoldeerd. That is, naar mijn weten maakt FS geen Gigabyte-moederborden :+
Dit valt nog maar te bezien. De producent is vaak wel aansprakelijk voor dood/lichamelijk letsel of schade aan andere zaken bestemd voor privégebruik. (6:190 jo. 6:185 BW) Andere schade (schade aan het product zelf bijv.) valt hier buiten. Krachtens 7:24 BW (welke over consumentenkoop gaat) zijn in geval van non-conformiteit gewoon de afdelingen 6.1.9 en 6.1.10 van toepassing, ofwel de reguliere wanprestatie en schadevergoedingsregelingen, wat er op neerkomt dat je met een toerekeningsvraagstuk komt te zitten. In beginsel kan iedere tekortkoming in de nakoming de verkoper worden toegerekend behoudens bijzonder gevallen. In NJ 2002, 213 (Oerlemans/Driessen), welke gaat over kasplantjes die doodgaan door een gebrekkig bestrijdingsmiddel, bepaalt de HR dat alhoewel de verkoper niet van het gebrek op de hoogte was en niet kon zijn, dit zijn toerekening niet in de weg staat.

De verkeersopvattingen brengen mee dat in een geval als onderhavige een tekortkoming bestaande in een gebrek van een verkocht product in beginsel voor rekening van de verkoper komt, ook als deze het gebrek kende nog behoorde te kennen. Dit zal slechts anders kunnen zijn in geval van, door de verkoper zonodig te bewijzen, bijzonder omstandigheden. [...] Voor zover het middel onder x klaagt dat de door het Hof aanvaarde regel een feitelijke risicoaansprakelijkheid van de leverancier van 'industrieel vervaardigde zaken' introduceert, miskent het dat volgens het uitgangspunt van 6:74 (wanpresatie) deze leverancier aansprakelijk is, tenzij de teokortkoming hem op de voet van art. 6:75, onder meer krachtens de in het verkeer geldende opvattingen, niet kan worden toegerekend.

Alhoewel bovenstaande zowel gaat over industrieel vervaardigde zaken als dat het geen consumentenkoop is, is het nog maar de vraag hoe in geval van een consumtenkoop geoordeeld zal worden aangezien uit de wet niet noodzakelijk een andere uitkomst voortvloeit. Het gaat er om of naar verkeersopvattingen toerekening op zijn plaats is.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

blablabla.. 8)7 leuk dat je een stukje vrijwel onleesbare juriditaal c/p't, maar...
smvs schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:00:
[...]

Dit valt nog maar te bezien. De producent is vaak wel aansprakelijk voor dood/lichamelijk letsel of schade aan andere zaken bestemd voor privégebruik. (6:190 jo. 6:185 BW)
Ja......... :? De laatste keer dat ik keek leverde FJ nog gewoon computers met kast eromheen.
Andere schade (schade aan het product zelf bijv.) valt hier buiten.
De binnenkant van de kast dus hoogstens, that is, als ze ontploft zouden zijn.
Krachtens 7:24 BW (welke over consumentenkoop gaat) zijn in geval van non-conformiteit gewoon de afdelingen 6.1.9 en 6.1.10 van toepassing, ofwel de reguliere wanprestatie en schadevergoedingsregelingen, wat er op neerkomt dat je met een toerekeningsvraagstuk komt te zitten. In beginsel kan iedere tekortkoming in de nakoming de verkoper worden toegerekend behoudens bijzonder gevallen. In NJ 2002, 213 (Oerlemans/Driessen), welke gaat over kasplantjes die doodgaan door een gebrekkig bestrijdingsmiddel, bepaalt de HR dat alhoewel de verkoper niet van het gebrek op de hoogte was en niet kon zijn, dit zijn toerekening niet in de weg staat.
Dit heeft dus weer invloed op andere producten (de plantjes) en niet op het product zelf (het bestrijdingsmiddel)
De verkeersopvattingen brengen mee dat in een geval als onderhavige een tekortkoming bestaande in een gebrek van een verkocht product in beginsel voor rekening van de verkoper komt, ook als deze het gebrek kende nog behoorde te kennen. Dit zal slechts anders kunnen zijn in geval van, door de verkoper zonodig te bewijzen, bijzonder omstandigheden. [...] Voor zover het middel onder x klaagt dat de door het Hof aanvaarde regel een feitelijke risicoaansprakelijkheid van de leverancier van 'industrieel vervaardigde zaken' introduceert, miskent het dat volgens het uitgangspunt van 6:74 (wanpresatie) deze leverancier aansprakelijk is, tenzij de teokortkoming hem op de voet van art. 6:75, onder meer krachtens de in het verkeer geldende opvattingen, niet kan worden toegerekend.
De leverancier (of dat nou FJ is of een andere partij) kon dus niet op de hoogte zijn van het gebrek (dat wist alleen de fabrikant van de door Gigabyte gekochte elco's (klant -> verkoper -> FJ -> Gigabyte -> elco-producent (hier zit het hem)), Gigabyte wist in eerste instantie niets dan dat het dezelfde (kwaliteit) elco's waren voor een lagere prijs, en dat is handig in massaproductie) en is derhalve niet aansprakelijk lijkt me? Dat bevestig je met dit stukje mooi :) of bedoel je 'het gebrek niet kende noch behoorde te kennen' ? Dan lijkt het me krom namelijk. Als de garantie voor bij is in elk geval.
Alhoewel bovenstaande zowel gaat over industrieel vervaardigde zaken als dat het geen consumentenkoop is, is het nog maar de vraag hoe in geval van een consumtenkoop geoordeeld zal worden aangezien uit de wet niet noodzakelijk een andere uitkomst voortvloeit. Het gaat er om of naar verkeersopvattingen toerekening op zijn plaats is.
Geen idee, maar als ik de tekst zo lees en goed begrijp is er in zijn geheel geen zaak tegen FJ.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf dit probleem gehad, nieuwe windows en het was over ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

FiXeR.nl schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:45:
Ik heb zelf dit probleem gehad, nieuwe windows en het was over ;)
dude... :D het enige wat ik Windows heb zien doen is dingen kapot maken, denk je dat een brak geprogrammeerd stuk software een productiefout (en daarmee een kapot stuk hardware) kan repareren of zit je in het verkeerde topic te replyen? 8)7

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:59:
[...]

dude... :D het enige wat ik Windows heb zien doen is dingen kapot maken, denk je dat een brak geprogrammeerd stuk software een productiefout (en daarmee een kapot stuk hardware) kan repareren of zit je in het verkeerde topic te replyen? 8)7
Nope, maar mijn oude windows heeft een raar probleem, als ik maar een MP3tje start of een Video, dat ik meteen een BSOD heb, ik heb er een nieuwe windows op gezet, en nu doet hij het weer.
Dat komt toch aardig overeen ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

FiXeR.nl schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:02:
[...]

Nope, maar mijn oude windows heeft een raar probleem, als ik maar een MP3tje start of een Video, dat ik meteen een BSOD heb, ik heb er een nieuwe windows op gezet, en nu doet hij het weer.
Dat komt toch aardig overeen ;)
ja, alleen is hier een heel moederbord kapot en had jij zelf iets in je software verneukt :/
Die elco's hebben waarschijnlijk iets met zn geluidschips / pci/agp van doen, waardoor de boel onder belasting crasht dus.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 31-05-2006 21:04 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 18:34:
blablabla.. 8)7 leuk dat je een stukje vrijwel onleesbare juriditaal c/p't, maar...

[...]

Ja......... :? De laatste keer dat ik keek leverde FJ nog gewoon computers met kast eromheen.

[...]

De binnenkant van de kast dus hoogstens, that is, als ze ontploft zouden zijn.

[...]

Dit heeft dus weer invloed op andere producten (de plantjes) en niet op het product zelf (het bestrijdingsmiddel)

[...]

De leverancier (of dat nou FJ is of een andere partij) kon dus niet op de hoogte zijn van het gebrek (dat wist alleen de fabrikant van de door Gigabyte gekochte elco's (klant -> verkoper -> FJ -> Gigabyte -> elco-producent (hier zit het hem)), Gigabyte wist in eerste instantie niets dan dat het dezelfde (kwaliteit) elco's waren voor een lagere prijs, en dat is handig in massaproductie) en is derhalve niet aansprakelijk lijkt me? Dat bevestig je met dit stukje mooi :) of bedoel je 'het gebrek niet kende noch behoorde te kennen' ?Dan lijkt het me krom namelijk. Als de garantie voor bij is in elk geval.

[...]

Geen idee, maar als ik de tekst zo lees en goed begrijp is er in zijn geheel geen zaak tegen FJ.
In geval van dood of lichamelijk letsel is de producent aansprakelijk, dat is hier niet het geval, dus is de leverancier aansprakelijk, heel erg versimpeld.

Plantjes in een professionele omgeving zijn niet voor privégebruik.

Daar zit het hem idd, wat jou en de meeste mensen dus het meest logisch lijkt hoeft dus niet noodzakelijk het geval te zijn. Ik zeg dus niet dat bovenstaande arrest hier 100% zeker opgaat, omdat er een aantal factoren anders zijn, echter ik wil aangeven dat er gevallen bekend zijn waarin een leverancier (dus niet de producent) aansprakelijk gesteld wordt voor een tekortkoming in het geleverde, ook al is dit niet zijn schuld. Het is niet zijn schuld, maar er is wel toerekening naar verkeersopvattingen dus is er alsnog een toerekeningsgrond.

Ik geloof dat ik een topic aan het kapen ben wat eigenlijk niet zo netjes is

[ Voor 26% gewijzigd door smvs op 31-05-2006 21:26 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

offtopic:
waarom nou al dat juridisch geblaat, daar gaat dit hele topic niet over 8)7 - zoals smvs inmiddels zelf ook door heeft ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Haan op 31-05-2006 21:28 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Het juridische heeft trouwens niet veel toepassing aangezien ik uit België ben.
Ik heb me een nieuw Socket A moederbord besteld. Daarop dan alles mooi installeren en dan weer testen. Ik hoop dat het moederbord het enige is dat problemen gaf.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Thardus schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:05:
En maar hopen dat hij niet aan de DMI gekoppeld is :X ! Welk bordje heb je besteld btw?

De meeste mensen deugen!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 18:27

T-Junkie

user brain not connected...

Ik heb precies hetzelfde gehad. Een vage en instabiele windows en allerlei bsod's. Wat zelf ook bij mij bleek te zijn was dat een geheugenbank was doorgebrand. :/ :X :? En dat reepje was dus kapot gegaan daardoor en ontzettend instabiel geworden. (Om de paar minuten een bsod of niet kunnen booten) Ik heb die gelukkig nog bij de MyCom makkelijk kunnen omruilen omdat ik dat reepje op de afgelopen HCC had gekocht. Ik had een EPOX EP-8KHA+ boardje. O+
Om een lang verhaal kort te houden...

Ik heb uiteindelijk een nieuw moederbord gekocht bij een plaatselijke zaak, een ASUS A7N8X-XE. Dit was opzich nog een hele opgave want bij online zaakjes zijn de Socket A bordjes bijna niet te vinden. Bij de meeste zaakjes kan je alleen nog b-merken vinden zoals ASRock. Bij bijv. alternate.nl kan je een Axper XP-K7S748 voor 25 Euro + verzendkosten krijgen. Maar als ik daar het plaatje van zie dan zie je dat het er niet echt lekker uitziet in vergelijking met de ASUS die ik heb gekocht. En dan hebben we het nog niet over de features gehad. Ik had op mijn EPOX bordje IDE RAID zitten. De meeste bordjes nu hebben dit enkel op SATA (waaronder die asus ook). Ik ben uiteindelijk wel voor die ASUS gegaan omdat er gewoon een te beperkte keuze 'nieuw' is en deze er qua features e.d. bovenaan stond. Ik ben niet echt een fan van ASUS (i.v.m. beperkte BIOS instelmogelijkheden) maar hij doet het perfect.

Jou oplossing, net als de mijne was dus idd ergens een Socket A bordje tweedehands/nieuw opduikelen.

• eqidna

eqidna

Improvement in Progress

Topicstarter
Uiteindelijk is het een ASROCK K7VT6 - V2.0 geworden, omdat det het enige Socket A moederbord was dat nog te koop was bij winkels hier in de buurt. €39,-
Alles gisteren overgezet en nu werken alle tests naar behoren :) Enkel Windows XP zaagt voor activatie, daarvoor ga ik vanavond eens bellen. Volgens de FAQ zou dat echter geen probleem mogen zijn, maar zal ik het wel met een helpdesk persoon moeten oplossen.
Windows werkte zelfs gewoon zonder enig probleem. Het vorige was ook een VIA chipset. Ik ga wel de VIA drivers opnieuw installeren om zeker te zijn, maar alles lijkt al perfect te werken.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1