emergency back-up

Pagina: 1
Acties:

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Een klein uurtje geleden begon mijn HD, waar WXP op geinstalleerd staat, te tikken. Via horror-verhalen alhier op GoT weet ik dat dat over het algemeen het einde van je HD betekent. Na een klein uurtje proberen te booten van C: om data over te zetten naar D: heb ik die hoop op gegeven. Gelukkig heb ik hier nog een Knoppix 3.8 Live cd hier liggen waar ik wel mee kan booten.

Ik zie de main directory op hda1 (C:) maar kan niet kopieren van die partitie naar hdb1 (D:). In Knoppix krijg ik de volgende error:
"Could not make folder /mnt/hdb1/Documents and Settings."

Kan iemand mij vertellen of dit een instellings-fout betreft of een leesfout (dus dode harde schijf)?

Ik ben me bewust van het feit dat dit topic niet voldoet aan de reguliere eisen aan openingsposts. Om zo veel mogelijk data (gelukkig is het meeste geback-upped) te redden durf ik de pc niet te lang te laten draaien. Als je mijn post history bekijkt zul je zien dat ik over het algemeen redelijke vragen stel, daarom het verzoek om dit topic even in leven te laten zodat ik hopelijk nog wat data (m.n. email-back-ups) kan redden.

Verwijderd

Ik denk dat je hdb1 read-only hebt gemount.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gebruik je NTFS op hdb1/D: ? Want dan kan je idd niet schrijven naar die partitie. NTFS en Linux gaat niet erg lekker samen.

Write-support in linux is erg summier en werkt maar half.

C:\>_

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vinnie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 04:37:
Gebruik je NTFS op hdb1/D: ? Want dan kan je idd niet schrijven naar die partitie. NTFS en Linux gaat niet erg lekker samen.

Write-support in linux is erg summier en werkt maar half.
werkt in dezen zelfs totaal niet.
NTFS-write werkt alleen als je een bestand met exact dezelfde grootte weer aanmaakt ;)

is bij backup niet echt realiseerbaar lijkt me.
Maak er anders FAT van, daar kan Linux wel mee overweg.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Tropos
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 04:42:
[...]

werkt in dezen zelfs totaal niet.
NTFS-write werkt alleen als je een bestand met exact dezelfde grootte weer aanmaakt ;)

is bij backup niet echt realiseerbaar lijkt me.
Maak er anders FAT van, daar kan Linux wel mee overweg.
Poe zeg he. Het is idd NTFS op de hdb (D:) schijf. Overigens voor de duidelijkheid, dat is wel fysief een andere schijf. Nog tips hoe ik in Knoppic 3.8 de hdb schijf van NTFS naar FAT32 omzet, bij voorkeur zonder verlies data op de huidige hdb (D:) schijf? Data op D: is niet essentieel, maar het zou mooi zijn als die data kan blijven bestaan.

Verwijderd

Toevallig geen ander schijf meer liggen waar je tijdelijk XP (of desnoods 2000) op kunt zetten?

Anders zsm een andere schijf halen, XP installeren en kopieren maar.
Je bent toch toe aan een nieuwe..

• Tropos
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 05:27:
Toevallig geen ander schijf meer liggen waar je tijdelijk XP (of desnoods 2000) op kunt zetten?

Anders zsm een andere schijf halen, XP installeren en kopieren maar.
Je bent toch toe aan een nieuwe..
Ik heb idd nog een 8GB schijf liggen, die nu bij tijd en wijle als externe schijf dienst doet als back_up. Maar eerlijk gezegd durf ik mijn pc nu niet open te schroeven en die schijf erin te zetten en daar een OS op te zetten. Knoppix Live draait en hda is bereikbaar, daar durf ik nu niets aan te wijzigen.

Die nieuwe HD word vandaag nog geinstalleerd uiteraard.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ff wachten.

je hebt het hier over hda en hdb?
en je noemt dat C: en D:.

Begrijpelijk dat je dat doet, maar dat is FOUT!
hda == hardwarematige schijf.
hda1 == eerste partitie op eerste IDE drive
hda2 == tweede partitie op eerste IDE drive
hdb1 == eerste partitie op tweede IDE drive

Je hebt dus hda[0-9] gemount en hdb[0-9] gemount?

of zit je daar mee de fout in te gaan....

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Kun je het niet remote overzetten ? De meeste live CD's kunnen CIFS en NFS mounten, en da's in combinatie met een tweede PC goed te doen, je moet alleen geduld hebben :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 10:15

DataGhost

iPL dev

Ik snap niet waarom het niet werken van NTFS nog zo'n hardnekkige onzin is. Je kan met captive-ntfs gewoon lezen en schrijven naar NTFS-schijven (maakt gebruik van de driver uit windows).

• Tropos
  • Niet online
Het overzetten via Knoppix lukte dus niet. Ik heb de pc dus toch maar opengeschroefd en de HD als externe HD aan een andere pc gezet. De data is gekopieerd. Iedereen bedankt voor het meedenken.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Sluit hem aan op een mac, dan kan je wel lezen maar niet schrijven op NTFS....
Als je een mac ergens in de buurt hebt (als je in hilversum woont kan ik je helpen, op mn school staan er honderden ;))

whoeps
had je onderste post niet gelezen :o

[ Voor 14% gewijzigd door ixl85 op 31-05-2006 23:42 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Probeer eens ERD Commander van Sysinternals. Die kan native NTFS lezen en schrijven. Het laad een windowsachtige omgeving waar in je kan werken.

Als je geen files hebt die groter zijn dan 4GB kan je ook die 2de partitie omzetten naar FAT32 met Partitionmagic en dan met knoppix de boel kopieren.

edit: oeps te laat...

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 31-05-2006 23:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1