Toon posts:

van DV camera naar DVD brander, kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 2.767 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil mijn DV camera filmpjes op dvd branden. Als ik dit doe met mij DVD recorder gaat het prima.
Als ik echter de film eerst wil bewerken met Windows movie maker dan gaat dat prima. Als ik dan vervolgens de DVD brand met Nero is het eindresultaat toch minder dan de bron...

hoe kan dat? volgens mij heb ik alle mogelijke instellingen op een zo hoog mogelijke kwaliteit gezet..! is er wellicht altijd kwaliteitsverlies na bewerking via de pc??

Wie weet hoe ik een DV filmpje via mijn PC ZONDER kwaliteitsverlies op DVD kan branden.
bij voorbaat dank.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Pinnacle studio? Magic Video Maker? Adobe Premiére?
Gebruik andere software zou ik zeggen. Ik heb ook niet echt al te beste ervaringen met Windows movie maker. Hoewel je in principe nagenoeg lossless zou moeten kunnen overzetten door de filmpjes als DV op te slaan, en vervolgens als dvd weg te branden. Maar ik zou toch echt naar een van de andere paketten kijken.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Topicstarter
thanx,
ik ga maar eens naar adobe kijken. Ik lees overal dat pinnacle veel problemen heeft met stabiliteit.

Ik kijk mijn dvd's overigens wel op een 42'' plasma, een verschil valt dus wel snel op. Van een kennis begreep ik dat Winmoviemaker er altijd een compressie overheen zet. Dit zou wel verklaren dat de kwaliteit afneemt... misschien dat adobe zonder compressie werkt.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Als je op DVD brand heb je altijd verlies omdat je 'rauwe' DV video wordt omgezet in MPEG2. Het is echter afhankelijk van de compressiemethode of dat verlies uiteindelijk zichtbaar wordt. Het ene programma zal dat (veel) beter doen dan het andere.

Met de laatste versie van Pinnacle heb ik overigens goede ervaringen, met eerdere versies niet.

[ Voor 19% gewijzigd door FaceDown op 31-05-2006 11:22 ]

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
oke, maar het moet toch op de een of andere manier mogelijk zijn om zonder kwaliteitsverlies te werken. Het is tenslotte allemaal digitaal. Zowel de bron als de output. Ik zal het eens gaan proberen met demoversies van pinnacle en/of adobe. In ieder geval bedankt..

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

precies! MovieMaker zet het om naar een of ander 'hip' microsoft formaat (in elk geval de versie die ik ooit gebruikte) en van lossy naar lossy converteren (WMA naar MPEG2 hier) levert altijd meer verlies op dan gewenst.
Er is ook een of ander freeware pakket dat goed werkt... kan niet op de naam komen (gebruik nu iMovie en iDVD maar daar heb jij niet veel aan helaas)

edit1: About.com over DV software: link
edit2: http://www.bobyte.com/ heeft een freeware editor - een andere die ik ooit gebruikte maar voor het basic werkt lijkt ie me voldoende.
edit 3: nog meer about.com over freeware paketten...

verder kan je je brand software vast gebruiken om kekke DVD's te maken

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 31-05-2006 21:56 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je met brandsoftware bijvoorbeeld Nero ? want deze heb ik ook geprobeerd en ook hier had ik kwaliteitsverlies.. toch geprobeerd op de hoogste resolutie, zowel op DVD als DV..

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Brand de schijf ook met de bestanden zoals je ze zelf hebt omgezet...laat ze niet omzetten door ingebouwde transcoders..

Zodra de pc gaat transcoden (zowel in Nero als in WindowsMovieMaker) gaat er altijd wat kwaliteit verloren...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 14:41
Ik heb hier toevallig afgelopen weekend mee lopen proberen, ik kwam zo tot het beste resultaat:

1) kopieer de film en sla hem op als DV formaat (niet schrikken, anderhalf uur kan je zo 20GB kosten).
2) Tik Tmpeg DVD source creator op de kop, hier plemp je je dv bestand in, hij berekent alles automatisch en codeer... Dit kostte mij op een Turion64 ML-32 ongeveer 8u voor 1u45 aan video.
3) DVD source creator maakt ook dv dvd menutjes... (of author met je favoriete programma)
4) laat DVD source branden, of schrijf een iso weg en brand deze met nero

Kwaliteitsverlies is _minimaal_ wij hebben een 1,06 meter tv (buis) en je ziet af en toe 'blokjes', maar dit is gewoon van de camera, die zie ik ook wanneer ik de dv camera op tv aansluit.

ff een opmerking:

Transcoderen is het on-the-fly wegsnijden van gegevens, die je 'toch niet ziet', simpel uitgelegd dan.
Coderen is het volledig hercomprimeren van gegevens, dit is stukken beter, maar kost een factor 25 meer tijd..

[ Voor 19% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-06-2006 10:51 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Redelijk tot goede softwareresultaten haal je met een constante Bitrate van ongeveer 6200 Mbps en dan 2pass of VBR 2pass. Zoek een softwareprogramma dat dat kan. Canopus Procoder maakt bv. ook mooie DVD's maar is wel prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 02-06-2006 10:53 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 14:41
idd, ff vergeten, probeer 2-pass encoding te gebruiken, scheelt echt veel ja

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik heb gewerkt met Pinnacle Studio 8, 9 en 10 en deze gaven bij mij na enige tijd altijd problemen. Meestal na het installeren van updates.. Ik gebruik nu ULead Video Studio en die werkt echt geweldig.. De layout van Pinnacle vind ik alleen toch fijner werken. Verder gebruik ik DVDLab om menu's te bouwen en ook dat gaat héél erg goed. Movie Maker heb ik nooit gebruikt en ik moet zeggen dat ik daar nu ook geen reden voor heb.

Verwijderd

Er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden om een mooi resultaat te bereiken;
Denk maar eens eraan dat veel DV cams/opnames interlaced zijn, of bijvoorbeeld de door DV gebruikte kleurruimte (YUV-4:1:1). Dit kan in alle gevallen kwaliteitsverlies opleveren als je die dingen niet goed adresseerd.

Mij verbaast het bv. niets dat Nero geen goede kwaliteit maakt, want dat is nu niet de beste encoder die je kunt verzinnen bij "afwijkende kleurruimtes" of interlaced.

Als je ECHT goede resultaten wilt bereiken is direct opslaan (zoals ergens hierboven beschreven) en nabewerken een heel goed basis-advies.

Mijn advies verder is dat je jezelf een aantal basisbeginselen van AviSynth aanleert, zoals een goede de-interlacing (daar zijn hele goed plugins voor, die werkelijk een bijna progressive resultaat bereiken !) en kleurruimteconversie en dynamics restoration (ook daarvoor zijn hele goed plugins, HDRAGC bijvoorbeeld).

Gebruik daarnaast een betere encoder (HC encoder bijvoorbeeld, of CCE) nero is nogal crappy, en alleen leuk voor een beetje spelen en zeker niet voor hoogwaardige kwaliteit geschikt.

Maar goed, zoals altijd is Doom9 je vriend wanneer het op video-berwerking aankomt. Ze hebben daar een hele aparte sectie voor DV-werk. De link is: http://forum.doom9.org/forumdisplay.php?f=59

Er staat daar bijvoorbeeld een guide naar een DV -> DVD conversie :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 11:08 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
hihi wat grappig.. Ik dacht dat Ulead Video Studio en Pinnacle wel goede converters aan boord hadden om DV om te zetten naar MPEG-2. Heb nu even op Doom9 zitten kijken en daar pakken ze het blijkbaar beter aan.. Toch eens een keer wat dieper in duiken dus,...

Is het verschil trouwens zichtbaar mooier als je op de 'uitgebreide' manier DV naar DVD omzet? Of is het alleen zichtbaar op de nieuwste LCD Tv's?

[ Voor 9% gewijzigd door Bart© op 02-06-2006 11:46 ]

Verwijderd

Bart_NL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:37:
hihi wat grappig.. Ik dacht dat Ulead Video Studio en Pinnacle wel goede converters aan boord hadden om DV om te zetten naar MPEG-2. Heb nu even op Doom9 zitten kijken en daar pakken ze het blijkbaar beter aan.. Toch eens een keer wat dieper in duiken dus,...

Is het verschil trouwens zichtbaar mooier als je op de 'uitgebreide' manier DV naar DVD omzet?
Zeer zeker, AviSynth heeft gewoon veeeeeel meer mogelijkheden dan welke video-berwerkingsproggie dan ook. Zeker als je alle mogelijke plugins/filters etc. erbij rekent, want die maken echt het grote verschil. In jouw geval valt wss de grootste kwaliteitsverhoging te halen met één van de hoge kwaliteits de-interlacers.

Jammer genoeg is het wel een steile leercurve om AviSynth onder de knie te krijgen, maar dan krijg je ook werkelijk fantatische resultaten :)

En het is nuttige kennis voor alle video-bewerkingen die je ooit wilt doen >:)

En qua encoders, ja ook daar valt winst in te behalen (en soms behoorlijk groot, als je bijvoorbeeld vergelijkt tussen Nero en CCE). Maar de meeste winst behaal je in/via AviSynth.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 11:51 ]

Pagina: 1