wifi kaart connect niet op een open netwerk

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb voor m'n laptop een Netgear WG511T PCMCIA kaart met een Atheros chipset.

Deze kaart werkt opzich goed met beveiligd netwerk.
Maar ik loop op m'n universiteit nu tegen een wat vervelend probleem aan. In het gebouw waar ik op het moment college heb is een volledig open WiFi netwerk aanwezig. Ik kom daar alleen niet op ingelogt. Het enige dat ik te zien krijg is dat de associatie mislukt. Als ik vervolgens met ifconfig kijk wat de status van m'n netwerk is, dan zie ik echter wel dat m'n WiFi kaart verbinding heeft met de router waar ik op wil. Alleen lukt het niet om met dhcpcd een ip-adres te krijgen.

Omdat ik normaal op een WPA-beveiligd netwerk zit, heb ik Madwifi-ng en wpa-supplicant geïnstalleerd.
Wpa-supplicant kan in princiepe overweg met zowel een beveiligd netwerk als een open (ik heb eerder wel in kunnen loggen op een open netwerk...).
Het enige verschil is, dat in dit gebouw er verschillende routers zijn met dezelfde ID. Ik vermoed dat daar ook het probleem ligt...

Wie heeft er een idee hoe ik toch kan zorgen dat ik in kan loggen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Routers met dezelfde ID? Je bedoeld volgens mij accesspoints met dezelfde essid. Hoe dan ook, je kunt verbinding maken met een bepaald netwerk door als root 'iwconfig ethX <essid>' in te typen, vervolgens typ je 'dhcpcd ethX' in, nu zou je met het netwerk verbinding kunnen maken. Ping de gateway of iets dergelijks om er zeker van te zijn dat je een verbinding hebt.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ik bedoelde inderdaad essid (kon even niet meer op de naam komen...).

ik heb dus wel verbinding met een ap (ook iwconfig laat dat netjes zien, inc signaal sterkte...), maar dhcpcd ath1 (mijn wifi kaart maakt geen ethX aan, alleen athX en wifiX, eigenschap van Madwifi-ng) heeft geen effect...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En als je nu 'iwlist ath1 scan' intypt, dan zie je welke netwerken er allemaal beschikbaar zijn met de bijbehorende attributen. Zoek een accesspoint met een goede verbinding en probeer met iwconfig met die bepaalde accesspoint te verbinden.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ook dat heb ik al geprobeerd. Zoals ik al aangaf, ik zie met ifconfig en iwconfig wel dat ik "aangemeld" ben bij één van de AP's... Ik krijg alleen geen ip-toegewezen, lijkt het...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb nog wat verder zitten zoeken.

Madwifi maakt 2 wireless apparaten aan, namelijk athX en wifiX. De eerste is de eigenlijke driver, de 2de verzorgt de verbinding met het AP.
Ath0 is netjes aanwezig, en meldt ook dat hij verbinding heeft met een AP. De driver zou vervolgens via wifi0 moeten zorgen dat ik ook daadwerkelijk een netwerkverbinding opgebouwd krijgt. Hier lijkt het fout te gaan, want wat ik ook probeer, ik krijg de wifi0 niet up.

Met andere netwerken heb ik dit probleem niet. Het is nogal irritant, want ik zit nu gedwongen met WinXP te werken, waar ik bijna geen software op heb staan, omdat ik m'n normale werk allemaal onder Linux doe met OpenOffice...

Pagina: 1