Toon posts:

UGK's oliekoeling fotoreportage Deel 2

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je niet weet waar we over praten, kijk eerst hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1134706///

We hebben besloten het hele systeem te koelen, dat houdt in: CPU + GPU
Ons doel was: 25 graden @ stressed voor de videokaart.
Wat bleek: Dat is nogal weinig
Conclusie: uit de test bleek dat hij IDLE 43 graden is, en tijdens 3dmark03 56 graden.
Dit is een uitzonderlijke verbetering tegenover een stock JATON koeler, die stressed 90 graden wordt.

Kijk hier de foto's van de losseonderdelen en de PC tijdens instalatie, wie weet zie je bij sommige foto's nog een een beschijving wat je nou werkelijk ziet.

VERBAAS!

onze meesterlijke radiator:
je vraagt: "hoe ben je eraangekomen?"
we zeggen:" Gejat bij Elbanton"
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/5819/dsc020604gm.th.jpg

We hoorden de AGP poort kraken, maar hij wist het tehouden: we hebben het er voor over.
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/8722/dsc020651jp.th.jpg

Hier een eerst prototype opstelling.
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/1812/dsc020664yo.th.jpg

Een stresstest met een andere( slechtere) radiator, ook gejat bij elbanton.
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/4720/dsc020705lv.th.jpg

Een handig zwenksysteem wat ervoor zorgt dat het bijvullen kinderspel word, handig voor in je huis, of keuken OF! eventuele kamer interieur .
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/4125/dsc020736tx.th.jpg

de achterkant van de AMD slot1 proc, je zal versteltstaan hoe hij wordgekoeld.
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/3371/dsc020771pb.th.jpg

hier! koperen pijpen van de eerste radiator erin geknepen, en het werkt als een tiet. Hij word nietswarmmeer, en draait lekker stabiel, we kunnen zelfs aan de CPU rukken zonder dat hij vastnaait.
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/1552/dsc020792mw.th.jpg

omdat de zware klem tezwaar van het goede was, vervingen we het door TAPE!, je weet wel, van die krokodil.
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/6973/dsc020858sv.th.jpg

hier, een heuze NVIDIA display op Breedbeeld TV, lekker luxe, lekker lekker.
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/8996/dsc020889io.th.jpg

met alle slangen die functioneren als een trein, je weet het, hoe dikker de slang, hoe beter de flow, hoe beter. hoe sneller de warmte word afgevoerd naar de Radiator. Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/2888/dsc020899tz.th.jpg

Hier, PAPST! bist du jalours? een papst fan die op 230 Volt werkt, sta versteld!. Papst komt je halen.
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/540/dsc020999pw.th.jpg

hier een laatste omdat hij zo mooi is:
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/5742/dsc020985zi.th.jpg

Verwijderd

Mooi resultaat om mee te beginnen. :)

Maar het moet nog beter kunnen! Al geprobeert met een nog groter reservoir? Kan de pomp overigens de dikke olie nu makkelijk rondpompen?

Die fan? Nee niet jaloers, heb er hier ook eentje liggen van 120*120*38 en 22W vermogen. RPM geschat rond de 7500 ofzo :>

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 23:55 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
De resultaten zijn nu niet bepaald goed te noemen....
Maak eerst een mounting voor dat blokje, zodat je het ding strak op de core kunt drukken, gooi die olie eruit en doe er water in, en je zult al flink wat zakken in temp.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Wat ik veel zie is geknikte slangen, probeer dat dmv veren of op een andere manier te verhelpen.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou echt iets doen aan je mounting, ik denk dat het met 2mm plaatstaal met een gat er in (je koelblok is toch rond ? ) en dan schroefjes door de printplaat en door je staalplaat, evt nog met veren om het geheel een beetje te stabiliseren qua drukverschillen op de koelblok

en die setup met tape vind ik lelijk, maar ik neem aan dat het werkt ...

-die radiator is trouwens heel erg groot, en om alleen je grafische kaart te koelen met zon grote radiator en dan nog zon temps halen laat toch wel zien dat er iets niet klopt in je systeem

ik vrees dat de koperen pijpen helemaal niks doen met de koeling van je processor, tenzij je er olie door jaagt .... de alu vinnen zorgen alleen voor een oppervlaktevergroting zodat er meer warmte aan de omgeving kan worden afgegeven , en jullie apen hier het heatpipeprincipe na, maar dat werkt hier niet omdat er geen vloeistof in de koperen buizen zit dat kan verdampen zonder verdamping en condensatie ga je geen warmte overbrengen ,en gebeurt er dus niks.

verder: ga zo verder, jullie zijn al beter bezig als bij het vorige topic!

ik edit mijn post omdat het hier anders nogal gaat flamen :

als je een water of olieblok kan maken , dan zal het zeker ook lukken om een mounting te maken, zodat je niet met dat makeshift zit. De performance zal er wel niet op vooruitgaan maar je blok zit wel vast op de core en is niet afhankelijk van de plakkwaliteit van je tape. een ounting met tiewraps is ook nog goed, maar met tape , ik mount zelfs geen luchtblokken met tape ... zeker niet als het leven van een elektronisch component er vanaf hangt.

me dunkt dat je flow gaat verbeteren als je niet met geknikte buizen werkt ...

dan die koperpijpen : het is idd een goed idee , de flow word bijna niet belemmerd , maar ik denk niet dat je zo een effectieve koeler zou kunnen maken voor een high-end cpu , wel voor een athlon 800 ofzo

ik ben 18

[ Voor 57% gewijzigd door successor op 20-06-2006 10:24 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop woorden maar weinig praat merk ik op.

1: We proberen geen heatpipes na te apen, dat het er zo uit ziet is slechts toeval. als je goed kijken zie je dat de koperenpijpen worden aangesloten op de stoming van water, zo kunnen ze water af voeren, en dat werkt beter dan verwacht, de koelkop word niets warm meer, wat hij voorheen met een fan erop wel deed en dat voor koperenpijpen die maar tussen de koelspijlen zijn geslagen.

2: het reservoir hebben we helemaal vol en met een bodempje laten draaien en dat maakt in de temperatuur geen hond uit. daarom doen we het maar met het bodempje dat ontlast ons handige hervul systeem.

3:
De resultaten zijn nu niet bepaald goed te noemen....
Maak eerst een mounting voor dat blokje, zodat je het ding strak op de core kunt drukken
WEL GOED!. de "mounting" wat ik vanaf nu op zijn hollands bevestiging noem is goed. met die zware klem die er eerst op dat had je "core verbrijzelende" bevestiging en in de temperatuur merkt nietmand het terug.

4:Je kent vast het gezegde "een krakende fiets gaat het langs mee" of "krakend ijs is het best" of "op een oude vrouw met je het leren" of "een versleten lager weet van wanten" of "met een doorgezakte auto kom je het verst"

nou wij in iedergeval wel, en daarom bedachten we : " een geknikte buis vloeit het beste " verder zijn de foto's ook niet zo als het opstelling aanstaat, als er wat vloeit vult het zich wel op.

5:helaas, ik zie geen verdere opmerkingen waar ik het niet mee eens ben

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Waarom ga je nu dit topic van een maand oud weer schoppen |:(
Anyway ik blijft het met thijs eens dat olie voor geen meter werkt en dat je veel beter water kunt nemen,
bovendien hebben de woorden "Ik denk/vindt" en "het spreekwoord luidt:" geen enkele bewijzende waarde dat het daadwerkelijk zo is.

Maargoed als jij de elbanton maar blijft beroven en je vermaakt met een potje NFS op 10fps in je schuur vind ik het best, best grappig om naar te kijken eigenlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 19-06-2006 21:05 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 20:47:
Een hoop woorden maar weinig praat merk ik op.
ik ook.
3:
[...]

WEL GOED!. de "mounting" wat ik vanaf nu op zijn hollands bevestiging noem is goed. met die zware klem die er eerst op dat had je "core verbrijzelende" bevestiging en in de temperatuur merkt nietmand het terug.
Heb je dat getest....goede mounting scheelt namelijk erg veel, onderschat eht echt neit.
Zonder goede mounting heb je namelijk weinig aan je koelblok......
4:Je kent vast het gezegde "een krakende fiets gaat het langs mee" of "krakend ijs is het best" of "op een oude vrouw met je het leren" of "een versleten lager weet van wanten" of "met een doorgezakte auto kom je het verst"

nou wij in iedergeval wel, en daarom bedachten we : " een geknikte buis vloeit het beste " verder zijn de foto's ook niet zo als het opstelling aanstaat, als er wat vloeit vult het zich wel op.
Ik meen gelezen te hebben dat je zei dat meer flow beter koelde, dus nu spreek je jezelf tegen.
Overigens, drink jij ook door geknakte rietjes eht snelst ?
5:helaas, ik zie geen verdere opmerkingen waar ik het niet mee eens ben
Helaas zie ik geen goed onderbouwde reacties :?

Niet om je aan te vallen maar je hebt commentaar op de reacties van mensen die je willen helpen emt tips, vervolgens zeg je dat eht allemaal nutteloos geblaat is en gooi je een stel drogredenen/spreekwoorden, waarvan ik de link naar OCen neit echt van zie, in een post om dit te "bewijzen".
Lees de reacties eens aandachtig door en verbeter je project.....

Gabriël AM5

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Dat klopt ook wel. Scheikundig gezien heeft water minder energie nodig om een graadje warmte mee te nemen, dan bijv. olie (soortachtig emulsie), dwz dat olie meer rondjes moet maken om hitte beter te nemen.

(vergelijk frituurpan met olie ; kookpan gevult met water

opverzoek van extera: ik ben 15 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Kakulukia op 20-06-2006 10:21 ]

• Extera
  • Laatst online: 05-05-2025
Mag ik vragen hoe oud jullie zijn?
sorry dat ik het zeg. maar als ik dit lees heb ik het gevoel keihard in de zeik te worden genoemen ofzo.

wel creatief bezig geweest in ieder geval

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

20 maar doet dat ertoe ? waarom voel je je in de zeik genomen ?
Het klopt gewoon, das basic middelbare schoolonderbouw scheikunde :P
Voor de mensen die eht boek hebben....leve Binas :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Waarom gebruik je geen waterkoelblokjes ?

• Extera
  • Laatst online: 05-05-2025
sapphire schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:51:
20 maar doet dat ertoe ? waarom voel je je in de zeik genomen ?
Het klopt gewoon, das basic middelbare schoolonderbouw scheikunde :P
Voor de mensen die eht boek hebben....leve Binas :P
Vraag over leeftijd was niet aan jou gericht maar aan UGK
ik denk dat het door zijn manier van schrijven komt. maar het is niet aanvallend bedoel ofzo. gewoon uit nieuwsgierigheid.

@ UGK. ik zou toch wat adviezen hier uitproberen. Baat het niet dan schaad het niet ;)
probeer eens een betere mounting te maken zodat je (evt. met veertje's) het koelblok strakker op de core kan aandrukken)

Ik zie in je vorige topic dat het koelblok met kit vastzit? Probeer het eens zonder kit en met warmtegeleidende pasta. Klem het blokje dan vast op de core zonder iets van kit of lijm.
niet al te hard aandraaien ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Extera op 20-06-2006 15:24 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Kakulukia schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:10:
Dat klopt ook wel. Scheikundig gezien heeft water minder meer energie nodig om een graadje warmte mee te nemen, dan bijv. olie (soortachtig emulsie), dwz dat olie meer rondjes moet maken om hitte beter te nemen.

(vergelijk frituurpan met olie ; kookpan gevult met water

opverzoek van extera: ik ben 15 jaar.

• Kakulukia
2disco,

wat meer???????? Let is op dat voorbeeld.
Water koken is zo gebeurd, terwijl je olie ''koken'' tot 230graden moet, en dat kost veel energie (elektriciteit=Watt=J/s)

En we hebben het over kamertemperatuur (+component hitte), daarom zal het NOG slechter werken.

In short, water is beter dan olie.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
euhm kakaluia ik denk dat je verschillende dingen dooreen haalt
water is idd beter dan olie om in een wc setup te doen
water heeft gewoon een hogere soortelijke warmtecapaciteit dan olie, dus het heeft dus meer energie nodig om een graad warmer te worden, ongeacht het kookpunt van de vloeistof (het kookpunt is gewoon het punt waar de stof van vloeibaar naar gastoestand overgaat, heeft niets te maken met soortelijke warmtecapaciteit zoals we die hier nodig hebben), het zal idd langer duren om olie te doen koken, maar dat willen we toch niet, we willen toch dat zoveel mogelijk warmte afgevoerd word, niet gewoon opgenomen in de stof

edit
naar m'n onderbuur, je doet ook chemie zeker? m'n verhaaltje klopt ook wel, maar jij hebt ff alle waarden opgezocht, had ik geen zin in, en m'n boek van chemie ligt nog op school dus jah

[ Voor 14% gewijzigd door Tarkin op 20-06-2006 18:48 ]

Verwijderd

Je vergelijkt olie koken met water koken. Dit is echter niet juist lijkt me. Bij olie koken heb je een tempverschil van 230°-20° = 210°. Bij water: 100°-20°=80° De hoeveelheid energie benodigd is recht evenredig met de hoeveelheid temperatuursverschil. Indien water en olie eenzelfde soortelijke warmte zouden hebben zou in jou voorbeeld al 2.625 maal zoveel energie nodig zijn om olie te doen koken t.o.v. water te doen koken. de fout die je maakt is een voorbeeld te gebruiken waarbij de temperatuursverschillen enorm fel afwijken (een factor 2.625), het is dan ook logisch dat er voor olie veel meer energie nodig is.

Wat je echter bij een koelsysteem probeert te bekomen is: zoveel mogelijk energie opnemen, doch een zo laag mogelijke temperatuur behouden. Je moet dus op zoek naar een stof die veel energie opneemt per eenheid dat hij in temperatuur stijgt. Dus hoe meer energie opgenomen per graad celcius dat (een bepaald hoeveeldheid van) de stof stijgt, hoe beter.

Water kan 4180 Joule energie opnemen voordat 1 kilo ervan 1 graad in temp stijgt.
Olie kan 1650 Joule energie opnemen voordat 1 kilo ervan 1 graad stijgt.
Daarbij zit er in een volume van 1 liter meer kilo's water dan dat er kilo's olie in zitten (0.998 (=ongeveer 1) versus 0.92).

Stel dat we nu 1 liter water vergelijken met 1 liter olie. We hebben een bron die pakweg 4180 Joule energie produceert. We berekenen hoeveel graden het water dan zal stijgen en hoeveel graden de olie.
- In 1 liter water zit afgerond 1 kilo. Het water zal 1 graad stijgen om de energie te absorberen. (1*4180 / (4180*1))
- In 1 liter olie zit er 0.92 kilo. Olie zal 1*4180 / (1650*0.92) = 2.75° in temperatuur stijgen.

Water zal dus 1 graad warmer worden terwijl olie 2.75 graden warmer wordt. Het moge duidelijk zijn dat water veel beter is, omdat het net meer energie opneemt om 1 graad warmer te worden i.t.t. wat jij zegt:

Scheikundig gezien heeft water minder energie nodig om een graadje warmte mee te nemen

• Kakulukia
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:16:
Je vergelijkt olie koken met water koken. Dit is echter niet juist lijkt me. Bij olie koken heb je een tempverschil van 230°-20° = 210°. Bij water: 100°-20°=80° De hoeveelheid energie benodigd is recht evenredig met de hoeveelheid temperatuursverschil. Indien water en olie eenzelfde soortelijke warmte zouden hebben zou in jou voorbeeld al 2.625 maal zoveel energie nodig zijn om olie te doen koken t.o.v. water te doen koken. de fout die je maakt is een voorbeeld te gebruiken waarbij de temperatuursverschillen enorm fel afwijken (een factor 2.625), het is dan ook logisch dat er voor olie veel meer energie nodig is.

Wat je echter bij een koelsysteem probeert te bekomen is: zoveel mogelijk energie opnemen, doch een zo laag mogelijke temperatuur behouden. Je moet dus op zoek naar een stof die veel energie opneemt per eenheid dat hij in temperatuur stijgt. Dus hoe meer energie opgenomen per graad celcius dat (een bepaald hoeveeldheid van) de stof stijgt, hoe beter.

Water kan 4180 Joule energie opnemen voordat 1 kilo ervan 1 graad in temp stijgt.
Olie kan 1650 Joule energie opnemen voordat 1 kilo ervan 1 graad stijgt.
Daarbij zit er in een volume van 1 liter meer kilo's water dan dat er kilo's olie in zitten (0.998 (=ongeveer 1) versus 0.92).

Stel dat we nu 1 liter water vergelijken met 1 liter olie. We hebben een bron die pakweg 4180 Joule energie produceert. We berekenen hoeveel graden het water dan zal stijgen en hoeveel graden de olie.
- In 1 liter water zit afgerond 1 kilo. Het water zal 1 graad stijgen om de energie te absorberen. (1*4180 / (4180*1))
- In 1 liter olie zit er 0.92 kilo. Olie zal 1*4180 / (1650*0.92) = 2.75° in temperatuur stijgen.

Water zal dus 1 graad warmer worden terwijl olie 2.75 graden warmer wordt. Het moge duidelijk zijn dat water veel beter is, omdat het net meer energie opneemt om 1 graad warmer te worden i.t.t. wat jij zegt:

Scheikundig gezien heeft water minder energie nodig om een graadje warmte mee te nemen
Dit bedoel ik ook. Alleen jij legt het helemaal uit :) (pff, zo lang typen).

Leg me is uit waarom je olie neemt ipv water ? (kwa dichtheid is het nogal een domme keuze)

Verwijderd

Kakulukia schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:51:
Dit bedoel ik ook. Alleen jij legt het helemaal uit :) (pff, zo lang typen).
De luiheid der jeugdige 15 jarige om wat meer te typen ;)

Nog een bijkomende factor van olie is dat het veel visceuzer is dan water: tragere stroomsnelheid, meer pompkracht nodig, minder convectiestromen in het vat of turbulentiestromen in het blok, leidingen, en vat. Heeft dus een laminaire stroming waarbij de warme olie lagen minder goed vermengen met de koude olielagen.

• Kakulukia
Je bent vergeten te vermelden dat het juist goed is dat het beter is als je een hogere warmtecapaciteit hebt (je hebt het denk over ''echte'' olie, en niet over sla olie, dus daarom zal je rekensommetje wat afwijken).

Bijv. cpu geeft warmte af, temp van water/olie stijgt, omdat het 4000J/kg/c tegenover 2000J/kg/c is zal olie sneller temps omhoog halen (bijv. tijdens prime95).

Zullen we nu stoppen? Dit wordt te 'nerdie nerdie'' :*) :9 :) :Y)

• Tarkin
en ik die me de afgelopen 3 jaren afgevraagd heb waarom al die dingen goed waren: redox, warmtecapaciteit enzo (m'n leraar kan er redelijk hard over zagen), nu is het wel handig als je zulke dingen weet

• Kakulukia
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:56:
[...]

De luiheid der jeugdige 15 jarige om wat meer te typen ;)

Nog een bijkomende factor van olie is dat het veel visceuzer is dan water: tragere stroomsnelheid, meer pompkracht nodig, minder convectiestromen in het vat of turbulentiestromen in het blok, leidingen, en vat. Heeft dus een laminaire stroming waarbij de warme olie lagen minder goed vermengen met de koude olielagen.
Aantal woorden waarvan ik bijgod niet weet wat het betekent.
Doe is een beetje mijn nivieua (hoe type je dat? ) :)

2fristi,
Nee, ik vind zulke dingen gewoon ''boeiend''.

• Tarkin
Nog een bijkomende factor van olie is dat het veel visceuzer is dan water: tragere stroomsnelheid, meer pompkracht nodig, minder convectiestromen in het vat of turbulentiestromen in het blok, leidingen, en vat. Heeft dus een laminaire stroming waarbij de warme olie lagen minder goed vermengen met de koude olielagen.[/quote]

visceuzer: minder vloeibaar dan iets (bv water)
convectiestromen: warmte stromingen in een vloeistof oid (dachtik), zie het als de windstromingen op aarde,
turbulentie: het water dat tegen uitsteeksels botst en daarom in verschillende (soms tegenegstelde) richtingen stroomt
laminair weet ik zelf niet

correct me if i'm wrong, kben nogal in de war ivm examens enzo (morgen mondeling nederlands)

zeg gewoon niveau
het interesseert mij ook, daarom doe ik wetenschappen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tarkin op 20-06-2006 19:45 ]

Verwijderd

Laminair is denk ik dat het meer "gelaagd" stroomt. Dat het zichzelf dus niet mengt, waardoor het ene druppeltje warmer is dan het andere druppeltje.

Verwijderd

Vicositeit: wordt vaak omschreven als de stroperigheid. Per definitie is de viscositeit de onderlinge weerstad tussen elk laagje van een laminaire stroming van een fluidum.
Fluidum: een gas of een vloeistof
Convectie: idd zoals geopperd, stoming veroorzaakt door temperatuursverschillen. warme gedeeltes gaan naar boven (want hebben een lagere dichtheid) en koude gedeeltes stromen naar onderen (want hogere dichtheid). Klik
Laminaire stroming: beeld je een buis in waarin een vloeistof stroomt. Laat je er bijvoorbeeld dikke olie doorstromen, dan voel je ook aan dat de olie die zich vlakbij de wand van de buis bevindt bijna volledig tegen de buis gaat "plakken" en alsgevolg bijna geen stroomsnelheid hebben. De olie die zich in het midden van de buis bevindt, ver van de wand dus gaat het snelste stromen. Zo kan men een stroming door een buis eigenlijk indelen in denkbeeldige laagjes (of lammellen) waarvan de stroomsnelheid verschilt van laagje tot laagje. Bijvoorbeeld de stroming langsheen een balletje klik. Iedereen weet wel hoe je dir lijntjes moet interpreteren, wel dit zijn dus eigenlijk de laagjes.

Neem je een vloeistof met een oneindig lage viscositeit -> niets stroperigheid -> geen onderlinge weerstand tussen elke laagje -> stroomsnelheid aan de wand = stroomsnelheid in het midden van de buis -> stroomsnelheid is dus maximaal, een pomp zal maar weinig moeite moeten doen om rond te pompen.
Neem je een vloeistof met een hoge viscositeit (olie ofzo) -> door de stroperigheid zal de vloeistof minder snel door een buis komen -> omdat de stroomsnelheid zeer klein is vlakbij de wand, en er tussen elke laagje een bepaalde weerstand is (aangegeven door viscositeit) en dus ook een bepaald snelheidsverschil is. Door gans de interne weerstand zal de pomp veel moeite moeten doen om de vloeistof rond te pompen. Je voelt dit ook aan.

Ook hoe visceuzer hoe minder snel er convectiestromen en turbulentiestromen zullen ontstaan (daar voor stroming ook meer kracht zal nodig zijn).

M.a.w. best voor waterkoeling gaan ipv luchtoliekoeling :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 21:16 ]

• Tarkin
water is dus datgene dat het minst laminair/visceus is (het minst visceus is toch het best doorstromend he?)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou trouwens ook willen weten hoe ze bij UGK het waterblock hebben gemaakt ? gewoon een cilinder met twee gaten er door ? want hij lijkt mij massief ?

als je kanaaltjes maakt in je blok dat het water moet volgen , dan heb je om te beginnen al een veelvoud van de originele oppervlakte, en dus al een kleinere temperatuursstijging. ten tweede word je flow iets minder , maar als je het blok goed ontwerpt zal je daar weinig last tot hebben. je water zal ook meer warmte opnemen doordat het iets langer in het blok zit.

mij lijkt mij ook een draad in het blok iets meer netjes dan met kit , maar het werkt in principe even goed (in praktijk zal je iets meer kans tot lekken hebben maar ik denk niet dat dat hier uitmaakt)

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
wij zijn 17 en 18 jaar oud. boeie? NEE!

als je vragen hebt over het koelblok raad ik je aan de begin post een door te lezen, en dan met name de eerste 2 regels. lees dan verder en zie dat je voorbarige conclusie de juiste is

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:36:
voorbarige conclusie de juiste is
/me P43000 heeft wat moeite met deze constructie :?

Verder, deze jongens hebben een projectje gedaan met oliekoeling. Ze hebben nu proefondervindelijk ondervonden (jaja) dat olie slechter koelt dan water. Aan de nogal brute manieren van omgaan met pc`s (kit, lijkklemmen, dat reservoir) blijkt wel duidelijk dat ze niet echt veel geven om hun hardware. Ze aanraden waterkoeling ed. te gaan gebruiken om beter te koelen zijn dan ook een beetje overbodig hè ;)
Ik zou UGK en dun beer aan willen raden vooral dit soort projectjes te blijven doen. Alleen zou ik ook willen benadrukken dat ander taallgebruik en vooral de manier van reageren op kritiek ze veel verder brengt op dit forum (en de rest van de wereld :P )

dit waren mijn humble 2 cents

Verwijderd

Topicstarter
Ogh, wat een onzin.
De manier waarop wij omgaan met harde waren is niks mis mee. je hoeft je videokaart echt niet vast te houden met rubberen handschoentjes om statische elektriciteit te voorkomen.
Buiten dat. er is geen kit gebruikt (-1) Maar speciale lijm voor polyurethaanslangetjes op metalen.(van pietje van bokkel)
Wat is er mis met dat reservoir? (-1)
En!
Op onze tellen gewezen worden over taalgebruik is onzin, want het is 50 50.
De ene helft zegt dat het taalgebruik wel 'eens een keer wat anders is'.
En ik heb nog nooit van LijKklemmen gehoord.
Nou goed, wij delen graag onze ervaringen. Tweakers zegt: deel je ervaringen!
Wij doen het en wat krijgen we: meer gezeur om onze manier van formulering dan daadwerkelijk het doel van dit topic.
GOED!

Alle verleppenissen op een stokje:
Onze Oliekoeling PeeZee, blaast van de BAAS naar de B!

Houje

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Onder andere die taal hebben we het over, zo snap ik werkelijk de helft van je post niet, tweakers zegt ook dat je ABN moet praten, spel fouten daargelaten.

Maar dat jullie je ervarignen delen is alleen maar mooi ! En wij delen onze ervarignen ook met jullie door tips te geven op het project.
Alleen hier word inhoudelijk zga. niet op gereageerd en alles word afgedaan als een aanval, als onzin of "weerlegd" met een spreekwoord" (wat dus neit inhoudelijk reageren is).
We hebben echt neit zoiets van "jeeej wat kunnen we nu weer aan UGK afzeiken", dus vat eht op als opbouwende kritiek, want dat zal je nog wel vaker te horen krijgen én op Tweakers en de rest van je leven.
Ben je het absoluut neit met iemand eens leg dan uit hoe het wel zit en weerleg zijn menning/opmerking en ga neit meteen roepen "Wat is er mis met>....(-1)" of "Ogh, wat een onzin".
Daarom werd waarschijnlijk gevraagd hoe oud jullie waren omdat de meeste jong volwassenen dit gewoon uitzicht zelf al doen.....vandaar dus...

Gabriël AM5

• Kakulukia
Stop is met zeiken ;)

Ik vind het knap gemaakt. Het moet haast veel moeite hebben gekost (pff, jullie hebben veel spullen om zulke dingen te maken :P ).

Het was vast een ''test''. Anders hadden ze gewoon water genomen.

Maar vertel is, waarom sla-olie?

Verwijderd

Kakulukia schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:38:
Maar vertel is, waarom sla-olie?
1.het ruikt lekkerder
2.Als het niet lukt kun je het altijd je moeder cadeau doen
3.het is goedkoper
4.Demiwater is standaard, zonnebloemolie is vernieuwend!
5.De hittegeleiding coëficiënt van zonnebloemolie is groter als dat van demiwater (owja?! weet ik veel)
6.Zonnebloem olie heb je altijd omhanden

Verwijderd

Topicstarter
Juist! disco stu!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik zal het uitleggen.
We wilden eerst onze complete pc in de zonnebloemolie dumpen, vandaar dat er 15 liter is gekocht.
Toen zagen we die heatsink liggen, en een reservoir opgelapt.
Toen dachten we, we gaan de GPU koelen, later bleek dat we ook de CPU rustig konden koelen, wij daar een stel koperen pijpen in geslagen en Halee, een compleet WC-setup staat voor je neus.

POP POP! BERUH!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 15:13:
Maar ik zal het uitleggen.
We wilden eerst onze complete pc in de zonnebloemolie dumpen, vandaar dat er 15 liter is gekocht.
Toen zagen we die heatsink liggen, en een reservoir opgelapt.
Toen dachten we, we gaan de GPU koelen, later bleek dat we ook de CPU rustig konden koelen, wij daar een stel koperen pijpen in geslagen en Halee, een compleet WC-setup staat voor je neus.

POP POP! BERUH!
WC?
OlieKoeling dus.
En je dumpt geen pc's in zonnebloemolie, je _legt_ een pc in de zonnebloemolie.

Verwijderd

Los van het feit dat water beter zou zijn en dat de temps niet al te fantastisch zijn, vind ik het toch een leuk en origineel projectje.

Het is zeker niet conventioneel maar dat maakt het net plezant te aanschouwen. Feit is en blijft dat jullie wel degelijk NFS spelen op olie _/-\o_

Verwijderd

Dus waneer je auti begint te flippen in NFS, dan moet je mischien ff de oli verversen :*)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Om in de stijl van TS te blijven: gooi nog een ei, een eierdooier, een scheut azijn (eventueel de helft citroensap als je dat lekkerder vind), en een lepeltje mosterd in je reservoir. Na een dagje pompen heb je lekkere mayonnaise, daar is je moeder meer mee, en qua koeling zal het niet veel schelen.

(voor machinebewerkingsmachine's wordt trouwens altijd een mengsel van water en olie gebruikt om te koelen, water dient om te koelen en de olie om alles gesmeerd te laten verlopen. Dat heet trouwens koelmelk, en ziet er lekker vies uit, mss nog leuker en origineler dan olie).

[ Voor 32% gewijzigd door naftebakje op 21-06-2006 15:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

wahahahaha, als je in de setup van UGK water gooit kan je lachen:P
Emulsie hete dat toch :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Water en olie mengt niet, de olie gaat boven driven in de resovoir terwijl door het setup alleen nog maar water loopt.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:39

steveman

Comfortabel ten onder

(jarig!)
Daarom zal er ook nog wel een flinke scheut emulgator doorheen zitten?

http://www.sdnl.nl/wijgerse.htm

geen lekker spul zo blijkt :X

[ Voor 33% gewijzigd door steveman op 21-06-2006 17:57 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

helaas kom ik net tot de conclusie dat jullie site down is omdat al het dataverkeer er door gejast is voor vandaag... erg jammer nu is dit fantastisch vindingrijke project minder goed te volgen, ik had graag wat meer inside information gehad!!!

>:) * GoldenSample zwaait richting de HK :w

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 21-06-2006 19:24 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• naftebakje
In mayonnaise is mosterd de emulgator, waarom zou dat in deze opstelling niet werken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Op verzoek van vele hebben we er water in gedaan.
wat blijkt: de temperatuurverschillen zijn nihil
Na de pc een uur lang te hebben gestressed, is er geen verschil tussen het koelen met water of met olie. Het enige verschil is de stroomsnelheid en de moeite die de pomp moet doen. Hoewel met de olie, die net uit de fles kwam, nog wat stroperig was, na een aantal keer rondpompen die al een stuk minder stroperig was.

Verwijderd

Topicstarter
owja, iedereen die beschikt over een bonk aluminium, wat slangetjes, een pomp en een oude koelkast. Kunnen wij aanraden dit ook eens te proberen. Je lacht je ballen uit je broek als je smerig water uit die radiator ziet stromen.

Voor degene die het niet kunnen laten een oude kandelaar van hun moeder te slopen, je kan ook kijken of je in de schuur toevallig nog een stompje aluminium of koper hebt liggen.
Verder is het bouwen van zo'n systeem natuurlijk een waar genot.

We hebben al oog op een nieuw systeem, waarbij we met onze vloeistofkoeling langs alle hitteproducerende onderdelen uit de pc gaan(dus CPU GPU HD en misschien de voeding)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:49:
owja, iedereen die beschikt over een bonk aluminium, wat slangetjes, een pomp en een oude koelkast. Kunnen wij aanraden dit ook eens te proberen. Je lacht je ballen uit je broek als je smerig water uit die radiator ziet stromen.

Voor degene die het niet kunnen laten een oude kandelaar van hun moeder te slopen, je kan ook kijken of je in de schuur toevallig nog een stompje aluminium of koper hebt liggen.
Verder is het bouwen van zo'n systeem natuurlijk een waar genot.

We hebben al oog op een nieuw systeem, waarbij we met onze vloeistofkoeling langs alle hitteproducerende onderdelen uit de pc gaan(dus CPU GPU HD en misschien de voeding)
Het gaat hier natuurlijk puur om de essentie he, dus prestaties daargelaten.
We hebben gewoon voor onze lol een WC(met olie weliswaar) setup gebouwd

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Ooit gehoord van de edit knop?

Verwijderd

Topicstarter
net ontdekt waar ik die kan vinden

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 14:20 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:49:
Moehahaha...wat grappig, dat smerig water dat uit m'n rad komt ! |:(
Op verzoek van vele hebben we er water in gedaan.
wat blijkt: de temperatuurverschillen zijn nihil
Leer nu toch ff je ongelijk toegeven...wie haalt voor de 9548474ste keer z'n binas boven ?

• The Godsha
Ward Vr schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:46:

[...]

Leer nu toch ff je ongelijk toegeven...wie haalt voor de 9548474ste keer z'n binas boven ?
Het scheelt dat dat alleen maar berust op feiten en niet op persoonlijke ervaringen :+ dus ik vind het maar een twijfel geval 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door The Godsha op 27-06-2006 17:54 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nu we toch allemaal de binas erbij pakken blijkt er een vloeistof te zijn die het beduidend beter doet: kwik. Nu is deze stof nogal giftig en daarom niet helemaal geschikt maar andere vloeibare metalen (bestaan niet bij kamertempratuur maar er zijn volgens mij vloeistoffen met hoog metaal gehalte) zouden ook heel goed moeten werken en er is er vast wel een die niet gelijk giftig is?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Ward Vr schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:46:
[...]

Moehahaha...wat grappig, dat smerig water dat uit m'n rad komt ! |:(

[...]

we weten: De getallen geven een groot verschil(ik heb zelf ook een binas, en mijn UGK colega een nog dikker boek met binas weetjes waar je bang van word). dus je zou denken : "de temp zal toenemen"
wat blijkt: "dat doet het niet"
dus, het zal wel zitten in vage alternatieve theöriën van :"de olie kan langer opwarmen" of andere frapante veronderstellingen.

Verwijderd

lemming_nl schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:20:
Nu we toch allemaal de binas erbij pakken blijkt er een vloeistof te zijn die het beduidend beter doet: kwik. Nu is deze stof nogal giftig en daarom niet helemaal geschikt maar andere vloeibare metalen (bestaan niet bij kamertempratuur maar er zijn volgens mij vloeistoffen met hoog metaal gehalte) zouden ook heel goed moeten werken en er is er vast wel een die niet gelijk giftig is?
Daar zijn ze aan bezig, metalen die bij 20 graden vloeibaar zijn en niet giftig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nja een polytechnisch zakboek, daar kan een binas niet aan tippen. 761 bladzijden vol met intressante wonderwaardigheden.

Inderdaad, iedereen weet dat de getallen de wijsheid aan de mens brengt, ik praat hier ook niet over getallen maar uit waargenomen feiten.

Ik merk op: na 2 uur stressen geen verschil in temperatuur --> feit
ofwel, cijfers bieden niet altijd toekomst JUNG!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Of de load van ja systeem is niet hoog genoeg, de warmte overdracht is niet perfect.

Er zijn dus meer factoren.

offtopic:
JUNG ? welke taal is dat ?

Gabriël AM5

• Tarkin
aan ugk en consoorten, vanwaar denk je dat al die getallen komen, zomaar uit de lucht gevallen?
al die getallen zijn dus een voor een proefondervindelijk bewezen, dus ofwel liegen die uit dat polytechnisch zakboekje ofwel benjij slecht bezeg zoals slechte warmte overdracht ofzo (schrappen wat niet past)

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:36
Ipv water , koelvloeistof gebruik :)

• naftebakje
Norbertvdl schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 21:36:
Ipv water , koelvloeistof gebruik :)
Koelvloeistof bevat additieven die voorkomen dat er corrosie is (roesten), die de waterpomp wat smeren, die algen en andere vervuiling van het water voorkomt, en vooral bevat deze antivries, zodat je auto bij vriesweer niet kapot gaat. Door al die extra zaken die ze erin doen, en dan vooral door de antivries, heeft de koelvloeistof in een auto niet de koelcapaciteit van zuiver water. In een PC kan je beter water met water wetter of dergerlijke gebruiken, die bevatten geen antivries waardoor ze minder slecht effect hebben op de koeling.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
idd. antivries heb je alleen nodig bij chillers

U vraagt, wij antwoorden.

• The Godsha
En dan wil ik ook wel eens weten hoe jullie je GPU en CPU temp meten? Ik geloof dat er op die authentieke hardware geen Temp. sensoren zitten. Gebruiken jullie dan ordinaire huis-tuin en keuken thermometers?

• meddle
  • Laatst online: 03-02 13:11

meddle

:o

naftebakje schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:54:
[...]

Koelvloeistof bevat additieven die voorkomen dat er corrosie is (roesten), die de waterpomp wat smeren, die algen en andere vervuiling van het water voorkomt, en vooral bevat deze antivries, zodat je auto bij vriesweer niet kapot gaat. Door al die extra zaken die ze erin doen, en dan vooral door de antivries, heeft de koelvloeistof in een auto niet de koelcapaciteit van zuiver water. In een PC kan je beter water met water wetter of dergerlijke gebruiken, die bevatten geen antivries waardoor ze minder slecht effect hebben op de koeling.
Mijn PC werd anders 3graden koeler bij 20graden kamertemp. toen ik er anti-vries in deed ipv. waterwetter+kraan water (heb ook demi-water geprobeerd, werkt iets beter).

specs PC

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46
Theoretisch klopt daar geen ruk van natuurlijk...
Antivries = over het algemeen glycol achtig...
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=30
ohja, je zegt waterwetter, hmm... dono?
Heeft peter wel eens getest geloof ik.
water is de bom!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik vind het allemaal wat prutserachtig, sorry :X.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
er is een klassiek geval van:
"de beste tweakers staan aan de wal"
je praten over theorie maar brengen zelfs niets in de praktijk wat een zelf gemaakte waterkoelset betreft.

laten we ophuden over dat water beter is. de cijfers zeggen van wel, en op jullie afvies hebben we dan ook gekeken of het echt scheelde maar dat deed het niet, hoe kun je ons nu nog overtuigen om er opnieuw water in te gooien?

ik wil ten slotte dit niet achter houden:

zo als de tweaker thuis koelt, koelt hij nergens

en natuurlijk:
liever 1 radiator in de hand dan 10 bij elbanton

ik las op de valreep:
Ik vind het allemaal wat prutserachtig, sorry .
X300 GPU 62% overclock!. Maar nu dood
ik heb mijn GPU meer dan 70% overclocked en ik speel er met plezier mee!

dus ik denk:
wie prutst zal zijn GPU beren

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 20:02 ]

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:33

mark de man

Wij zullen doorgaan...

UGK en soortgenoten, ik heb veel waardering voor het werk dat jullie verrichten en vooral op de manier hoe jullie het brengen. Ga vooral zo door met het uitproberen van verschillende koelmogelijkheden. _/-\o_

Join het DPC Whatpulse team

• Tarkin
feiten ok, maar van die spreekwoorden?
dat was goed toen de wetenschap nog niet bestond, maar nu zijn ze vaak achterhaald weet je, ze hebben mer een figuurlijke betekenis dan een letterlijke, en het koelt misschien nie beter, maar je steekt wel meer energie in het olie rondpompen en dat genereert dan weer warmte
en hoe lang hebben jullie getest met water en met olie, als het 10 min of 10 uur is maakt het wel een verschil he

• Vandread
Uhm UGK, voor zover ik weet is "AMD 64" bezig met een eigen phase change apparaat.
Die x300 is van een competitie hier, oc'en tot de dood ongeveer .... dus als je het verhaal niet kent moet je ook niet oordelen.

Schattig die uitspraakjes.... :z

[ Voor 13% gewijzigd door Vandread op 30-06-2006 20:24 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:00:
er is een klassiek geval van:
"de beste tweakers staan aan de wal"
je praten over theorie maar brengen zelfs niets in de praktijk wat een zelf gemaakte waterkoelset betreft.

laten we ophuden over dat water beter is. de cijfers zeggen van wel, en op jullie afvies hebben we dan ook gekeken of het echt scheelde maar dat deed het niet, hoe kun je ons nu nog overtuigen om er opnieuw water in te gooien?

ik wil ten slotte dit niet achter houden:

zo als de tweaker thuis koelt, koelt hij nergens

en natuurlijk:
liever 1 radiator in de hand dan 10 bij elbanton

ik las op de valreep:

[...]

ik heb mijn GPU meer dan 70% overclocked en ik speel er met plezier mee!

dus ik denk:
wie prutst zal zijn GPU beren
Ik zeg niet dat je slecht bezig bent. Maar dit kan echt wel beter hoor!. Radiator netjes weg werken in je case, knikken uit de slangen halen, alles wat netter wegwerken, etc. en net zoals eerder vermeld, die olie doet echt geen goed, water geleid veel meer energie!. Het "koelblok" is wel leuk gevonden

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

UGK, na zulke uitspraken mag ik verwachten dat je daad bij woord voeg en meedoet emt de volgende 3d contest ;)

offtopic:
ik had op die x300se 93% oc op de core :+

Gabriël AM5

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
sapphire schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:28:
UGK, na zulke uitspraken mag ik verwachten dat je daad bij woord voeg en meedoet emt de volgende 3d contest ;)

offtopic:
haha goeie, spelers recruteren :P. ik zal waarschijnlijk ook weer van de partij zijn.

• meddle
  • Laatst online: 03-02 13:11

meddle

:o

Vandread schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:58:
Theoretisch klopt daar geen ruk van natuurlijk...
Antivries = over het algemeen glycol achtig...
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=30
ohja, je zegt waterwetter, hmm... dono?
Heeft peter wel eens getest geloof ik.
water is de bom!
Mja mss is alleen water/demi water idd wel beter, maar ik heb geen zin in corrosie/algen dus eerst waterwetter, erbij gedaan, en toen werd het iets warmer, toen koelvloeistof, en toen werd het iets koeler, maar net iets koeler dan bij gewoon water. (al was het niet veel)
Dit is op de een of andere manier gewoon zo, want de temps waren echt een fractie lager, maar het zou ook kunnen dat ik iets over het hoofd heb gezien (aangezien het theoretisch gezien niet klopt zoals je al zei en ik toen dacht), die koelvloestof was trouwens van de shell.

specs PC

• Vandread
Al met al, leuk testje, redelijk inefectief, volgende stap, onderdompelen met een bierkoeler erbij? ;)
En dan wel met andere vloeistof :P

Verwijderd

Topicstarter
The Godsha schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:30:
En dan wil ik ook wel eens weten hoe jullie je GPU en CPU temp meten? Ik geloof dat er op die authentieke hardware geen Temp. sensoren zitten. Gebruiken jullie dan ordinaire huis-tuin en keuken thermometers?
Kom zeg!
We lezen onze temps van de v-kaart onder de Nvidia console. En die van de CPU met speedfan.

En nog meer ideeën rond te spuien, grondwater wat we hier uit een puls pompen heeft een constante temperatuur van 7 graden Celsius! De pomp heeft een vermogen van 30L/Min. Koel 5 pc's tegelijk! En sproei er daarna de tuin mee!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 11:47 ]

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
sapphire schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:28:
offtopic:
Heb je wat meer info over die contest? Ik ben ook wel geinterresseerd als het gaat over het Oc'n van een x300, die kosten gelukkig niet zoveel als ze dood gaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PassieWassie op 03-07-2006 11:53 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

offtopic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1115146/0

de thread van de afgelopen contest emt x300se's en de naabespreking voor de volgende contest, wss emt x1600pro's met gddr3

Gabriël AM5

Pagina: 1