All-round PC voor 800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Hey beste mensen,

Ik wil een nieuw systeem gaan kopen voor ongeveer 1000 euro (maar daar moet ook nog een scherm bij in zitten). Wat wil ik er allemaal mee doen? Nou van alles!
Ik wil af en toe eens een spelletje spelen (maar wil geen graka kopen voor 500 euro) en de spellen hoeven echt niet op de allerhoogste settings te draaien.
Ik ben af en toe aan het werken in Photoshop en Illustrator. Dit moet allemaal een beetje soepeltjes draaien. Verder kijk ik wel eens een filmpje of een serie ofzo, maar ik hoef ze ook niet allemaal te bewaren.

AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed € 284,01
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB € 173,00
Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm € 88,00
Kingston ValueRam 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3 € 84,00
Maxtor MaXLine III RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 80,94
Asrock 939DUAL-SATA2 € 54,94
NEC ND-4571 Zwart, Labelflash € 37,00

En als scherm:
BenQ TFT FP91G+ 19 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart € 237,00

Dit maakt het grand total van € 1.038,89 (bij salland).

Nu zijn mijn vragen, ik heb geen diskettestation: is dit een gemis? Ik werk nu ongeveer 3 jaar met een laptop en heb er nog nooit eentje nodig gehad. Zijn diskettes nodig voor bijvoorbeeld het upgraden van de BIOS?
Daarnaast vroeg ik me af hoe de videokaart in de BBG van mei, de Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2, presteert in verhouding tot de videokaart die ik van plan ben te kopen. Reviews kan ik hier niet echt over vinden en de GS lijkt uit de assortimenten gehaald te worden bij verschillende shops.
Is de hardeschijf een goede keuze? Qua grootte zal hij zeker voldoende zijn. Ik verwacht best wel veel van deze HD omdat het toch een duurdere is van zijn soort. Kan ik trouwens alle opties optimaal benutten zoals SATA II en NCQ (vooral over het laatste twijfel ik nog).
Klopt het dat Windows Vista met Aero op dit systeem zal gaan werken?
Verder vroeg ik me af of mijn moederbord een verstandige keus is. Sommige mensen zeggen dat zo'n goedkoop moederbord niet goed kan zijn vanwege goedkope componenten (condensatoren die ontploffen enzo) en je dus beter een duurder/beter merk moederbord kan kopen. Wat is hier van waar? Verder vraag ik me af of het erg is dat er een VGA-slot op het mobo zit. Mij lijkt van niet.
Als allerlaatste mogen jullie altijd opmerkingen maken als je denkt dat ik een fout maak. Het zou zonde zijn als ik daar pas achter kom als ik hier alles heb liggen! ;)

Alvast bedankt!! _/-\o_

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25
Ik zou voor een Hitachi hardeschijf gaan omdat deze goede prestaties hebben, niet duur zijn, en erg stil zijn. Kijk is naar de T7K250 serie..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

heeey,
opzich leuk systeempje alleen raad ik je echt een ander MB aan, zoals jezelf al aangeeft.
Mijn persoonlijke mening is dat je gewoon een goed MB in je computer moet hebben. Niet alleen ivm de condensatoren maar ook met de (s-ata)controllers die erop zitten (die kunnen erg eigenwijs zijn :P , jaaaah ervaring :*) :P ).

Persoonlijk had ik een MB genomen in de richting van de ASUS A8N-E . voor €85,-

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:57
Let wel op dat de Asrock 939DUAL-SATA2 maar 1 SATA II-aansluiting met NCQ heeft via een aparte chip op je mobo. De andere 2 zijn geregeld via de chipset en zijn "gewone" SATA-poorten zonder NCQ!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:21
LuPo schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:44:
Ik zou voor een Hitachi hardeschijf gaan omdat deze goede prestaties hebben, niet duur zijn, en erg stil zijn. Kijk is naar de T7K250 serie..
Samsung harddisks zijn pas stil en snel :P

• TheSeb
Welke hdd's zijn stil?

reviews: Testlog april/mei 2006: Videokaarten & harde schijven

Welke hdd's zijn snel?:

reviews: Western Digital Raptor generatievergelijking

En dan kan je zelf overwegen welke voor jou het beste is :)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:52:Niet alleen ivm de condensatoren
die condensatoren die gaan lekken worden niet meer gemaakt hoor, daar hoef je niet meer bang voor te zijn.

dat waren condenstors gemaakt door taiwan, aan de hand van een gestolen, half af japans ontwerp.

inmiddels (al een paar jaar geleden) hebben ze het ontwerp in taiwan afgemaakt

@ Sjeik : het grootste gemis op de meeste budget moederborden zijn overclock features en sommige extras, zoals een firewire aansluiten of een extra raid control chip ect.
verder is er niks mis mee.
goedkoope mobo's zijn gewoon goed, alleen altijd wat karig met de hoeveelheid features.

verder is asrock gewoon een budget merk van Asus, dus opzich gewoon goed.

en mijn maxtor schijven hoor ik ook niet, al hoewel ze vrij dicht bij mijn oor staan.
als ze wat aan het doen zijn kan je ze wel horen, maar dat vind ik zeker niet storend.

[ Voor 44% gewijzigd door Countess op 31-05-2006 00:01 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat Asrock bord werkt niet met de voeding uit de Sonata II. Verder is het een prima bordje.

• TheSeb
Waarom zou de voeding niet werken? Volgens de antec-site heeft het een
"24-pin power connector with detachable 4-pin section". Het zou volgens mij gewoon moeten werken.

Verwijderd

Het gaat niet zozeer om de aansluiting maar om de revisie van de voeding. In de sonata kast zit een SmartPower voeding en de eerste versie van die dingen gaven vaak problemen (niet kunnen opstarten van een pc enzo). Toevallig heb ik ook een SmartPower (rev. 2.0) en een Asrock 939DualSataII en hij loopt als een trein, niks geen problemen mee.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25
SOEDARKMASTER schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:14:
[...]

Samsung harddisks zijn pas stil en snel :P
Hier, hier, hier, hier en deze kun je ook wel wat wijzer uit worden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Sjeik
Ok, bedankt voor de antwoorden tot zo ver. Weten jullie ook de antwoorden op mijn andere vragen? Ik zit er nu serieus over na te denken om een ander moederbord te nemen, ik twijfel nu nog meer! Maakt het trouwens veel uit dat de hitachi hardeschijf de helft cache heeft van degene die ik op het oog heb?

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:09

Bio

Sjeik schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:10:
Ok, bedankt voor de antwoorden tot zo ver. Weten jullie ook de antwoorden op mijn andere vragen? Ik zit er nu serieus over na te denken om een ander moederbord te nemen, ik twijfel nu nog meer! Maakt het trouwens veel uit dat de hitachi hardeschijf de helft cache heeft van degene die ik op het oog heb?
Van wat ik ervan meegekregen is dit asrock bordje juist een goed mobo. vooral als je ook nog eens naar de prijs kijkt.

kijk ook eens hier:
[rml][ OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 4[/rml]

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 21:00
Is het de bedoeling om dit systeem zo snel mogelijk aan te schaffen of maakt het niet uit dat je het nog een beetje uitsteld? Straks komt Intel met zijn nieuwe Core 2 Duo (Conroe), een supersnelle processor voor een hele mooie prijs. Maarja, dan heb je ook weer een ander moederbord nodig.

Ik had zelf eigenlijk 2 jaar geleden al plannen om een nieuwe pc te kopen maar dat is er nog steeds niet van gekomen :X

• Sjeik
Najah, een ander moederbord heb ik dan niet nodig, want voor dit mobo schijnt er een kaartje te komen waar de conroe op zou moeten passen. Maar ik wil wel graag de computer op zeer korte termijn gaan bestellen. Wachten op iets beters doe ik niet in de computerwereld, er komt altijd binnenkort wel een leuk nieuw nog sneller model uit!

Verwijderd

het zou mij toch extreem verwonderen dat er voor een s939 mobo een kaartje uitkomt waarop je een conroe kan zetten (heb er via google alleszins niets van gevonde)

• Sjeik
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/54EV594OAEMA Afbeeldingslocatie: http://picserv.pixio.nl/~picserver/i.php?/441KO59C5CFI9UU6/I3842GO4F14D/JPEG/1143980946//5d06
Dit zijn de plaatjes van de insteekkaart. Zie ook het topic dat hierboven genoemd werd.

Verwijderd

Sjeik schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:11:
[afbeelding] [afbeelding]
Dit zijn de plaatjes van de insteekkaart. Zie ook het topic dat hierboven genoemd werd.
Woei, dat ziet er wel tof uit, denk alleen dat de performance bedroevend zal zijn in vergelijking met een normoaal moederbord.

Als ik jouw was zou ik gewoon voor die X2 gaan, je kan altijd wel blijven wachten en wachten .... totdat je eigenlijk nooit een nwe pc koopt en met je oude blijft zitten ergeren.

Verwijderd

Errr.. Conroe speed door een PCI-X slot :?

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:21:
Errr.. Conroe speed door een PCI-X slot :?
Dat is geen pci-x slot, maar een "future cpu-port". Op dat insteekkaartje kan je een AM2-processor zetten met ddr2 geheugen. Een conroe is natuurlijk onmogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Mikey5times op 01-06-2006 16:31 ]

Pagina: 1