Opteron 165 - Brakke memcontroller?

Pagina: 1
Acties:

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:18
Ik heb jullie hulp deze keer serieus nodig

Ik heb de volgende configuratie:

MSI K8N Neo4 Platinum
Opteron 165
OCZ PC 4200 Platinum en G.Skill PC 4400 F1-3200DSU2-1GBLE
Tagan 480 Easycon

De processor klokt zonder problemen tot 2700 MHZ op 1,5 Volt. Dit lukt echter alleen met een lage memorydevider. Als ik probeer geheugen hoger dan 240 MHz te klokken loopt de zaak al vast. (in memtest geeft het RAM geen problemen. Alleen in Windows bij bijv SP2004) Dit gebeurt dus ook met het geheugen dat hierboven staat wat uit zichzelf al makkelijk 240 MHz zou moeten kunnen halen. Ook als ik de multiplier sterk verlaag zodat de processor onder stockspeeds draait blijft het probleem zich voordoen. Andere geheugenslots gebruiken heeft geen zin.

Mijn vraag: Ligt dit aan de memorycontroller in mijn CPU of moet ik het probleem ergens anders zoeken ( bijv. moederbord)?

Alvast heel erg bedankt

p.s. ik weet dat ik deze vraag ook al in het Athlon/Opteron OC topic heb gesteld maar ik kan daar niet echt een conclusie uit destilleren

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

misschien is je geheugen gewoon brak... dit omdat je het GEHEUGEN niet kan instellen met een bepaalde devider... (kan die dus wss niet aan ofzo)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• tiesum
Behalve de twee genoemde geheugensetjes heb ik ook nog OCZ Platinum PC3200 Rev. 2 gehad. Deze had hetzelde probleem. In memtest draait alles wel goed. Alleen niet in Windows. Het geheugen is denk ik niet het probleem.

Heeft iemand anders een idee? Hoe kan ik zeker weten dat het (niet) de memorycontroller is?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

meen vaker gehoord te hebben van dergelijke problemen van memtest in dos kan je uitgaan, meen ook dat er mensen waren die hun perfecte setjes mem (crusial balistix z503) móesten verpatsen omdat hun optie em niet slikte, eventueel dat je met een rev.04 x2 er minder problemen mee hebt..

hou oud is je mobo en van wanneer is t bios , eventueel dat de bios rev.06 nog niet lekker aankan, heb je ook 2 cores in t taakbeheer, en heb je de affiniteit met dualpriming toegekend dmv die shortcuts aanpassen en die andere fratsen, ik ging ook over van single naar dualcore en moest ook biosflashen hiervoor..

[ Voor 36% gewijzigd door SAiN ONeZ op 31-05-2006 00:37 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:55

IEF

Why so serious?

wat dacht je van brakke geheugensloten?

Heb je het probleem op alle sloten?

EDIT: niet goed, gelezen, excuus

[ Voor 22% gewijzigd door IEF op 31-05-2006 01:24 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Zijn de bordjes. Ik dacht idd dat bijn Ballistix niet goed werkte met mijn Opti. Maar het was het Asus morderbord. Ik denk dat i het op een DFi beter had gedaan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Heb je de HT multiplier verlaagd naar 3X of 4X ?

• tiesum
sain onez schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:34:
meen vaker gehoord te hebben van dergelijke problemen van memtest in dos kan je uitgaan, meen ook dat er mensen waren die hun perfecte setjes mem (crusial balistix z503) móesten verpatsen omdat hun optie em niet slikte, eventueel dat je met een rev.04 x2 er minder problemen mee hebt..

hou oud is je mobo en van wanneer is t bios , eventueel dat de bios rev.06 nog niet lekker aankan, heb je ook 2 cores in t taakbeheer, en heb je de affiniteit met dualpriming toegekend dmv die shortcuts aanpassen en die andere fratsen, ik ging ook over van single naar dualcore en moest ook biosflashen hiervoor..
Ik heb de laatste BIOS-versie

• tiesum
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:02:
Heb je de HT multiplier verlaagd naar 3X of 4X ?
De HT multiplier heb ik verlaagd.

Is er een manier waarop ik kan testen of het het moederbord is of de memcontroller?

Hebben jullie ooit wel eens een memorycontroller gezien die het bij 240 MHz al niet meer trok??

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
240Mhz is bij de A8N serie van Asus de limiet qua 1T timings, misschien dat jouw bord daar ook last van heeft?
Wat ik waarschijnlijker acht is dat je mem. voltage te laag is of de timings te strak. Welke voltages gebruik je? Welke worden aangegeven door G.Skill zelf op PC4400 snelheden?

• tiesum
The__Virus schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:13:
240Mhz is bij de A8N serie van Asus de limiet qua 1T timings, misschien dat jouw bord daar ook last van heeft?
Wat ik waarschijnlijker acht is dat je mem. voltage te laag is of de timings te strak. Welke voltages gebruik je? Welke worden aangegeven door G.Skill zelf op PC4400 snelheden?
Zelfs als ik relaxtere timings draai dan opgegeven en een hoger Voltage loopt het geheugen niet. Is het echt mogelijk dat een MSI K8N Neo 4 Platinum al bij 240 MHz (1T) stopt? Zou een hoop verklaren.. Welk DFI-bord raden jullie me aan mocht ik een nieuwe kopen?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
tiesum schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:01:
[...]

De HT multiplier heb ik verlaagd.

Is er een manier waarop ik kan testen of het het moederbord is of de memcontroller?

Hebben jullie ooit wel eens een memorycontroller gezien die het bij 240 MHz al niet meer trok??
Jah DFi plank pakken en daar op testen of aan andere cpu er in prikken. Maar dan moet je in bijde gevallen een opteron 165 pakken want singel core cpu's werken iets beter op asus planken qua mem oc maar de dfi kwam nog veel hoger met mijn Venice 3000+. DFi deed 290 toen was mem max en de Asus deed 270 en zat mobo max.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• tiesum
Is er iemand met een dualcore opteron die hetzelfde probleem heeft/heeft gehad??

• tiesum
Hoe schatten jullie de kans dat het aan het moederbord ligt? Een memcontroller van een Opteron die geen 240 MHz haalt is toch vrij zeldzaam als ik het zo zie in de fora... Nieuw mobo kopen?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik heb om die t1 problemen en een instabiele minimale max vcore me a8n-e ingeruild voor een MSI neo4 plat en daar was ik alleen maar lovend over, ook heb ik hierop met gskill 4400LE tccd probleemloos gewerkt, ben zelf over op DFI is er alleen maar beter op geworden, maar dat MSI is absoluut een goed OC bord, het bios is bijna identiek aan t van DFI met zelfs nog meer deviders mogelijk voor t ram...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• tiesum
sain onez schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:20:
ik heb om die t1 problemen en een instabiele minimale max vcore me a8n-e ingeruild voor een MSI neo4 plat en daar was ik alleen maar lovend over, ook heb ik hierop met gskill 4400LE tccd probleemloos gewerkt, ben zelf over op DFI is er alleen maar beter op geworden, maar dat MSI is absoluut een goed OC bord, het bios is bijna identiek aan t van DFI met zelfs nog meer deviders mogelijk voor t ram...
Dus het lijkt jou sterk dat het aan het mobo ligt. Damn...de keus wordt steeds moeilijker...

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik zie maar 2 mogelijkheden voor je, aangezien er waarschijnlijk nix mis met je geheugen is.

A. of je houd op met zeuren en je legt je erbij neer.
B. je koopt een DFI plank.

:)

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• tiesum
waterking schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:47:
Ik zie maar 2 mogelijkheden voor je, aangezien er waarschijnlijk nix mis met je geheugen is.

A. of je houd op met zeuren en je legt je erbij neer.
B. je koopt een DFI plank.

:)
ik heb niet het idee dat ik aan het zeuren ben. Ik probeer een afweging te maken wat slim is. Ik kan wel meteen 150 euro op tafel gooien voor een DFI mobo, maar als hier blijkt dat het een veel voorkomend probleem is bij opteron 165 is, denk ik wel twee keer na voordat ik dit doe.

Bedankt voor het meedenken...
Pagina: 1